تاریخ انتشار : پنجشنبه 25 خرداد 1396 - 7:44
کد خبر : 7704

دشتلو٬ روستایی در قلب شهرستان فلاورجان

دشتلو٬ روستایی در قلب شهرستان فلاورجان

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  پلنا ٬ شهرستان فلاورجان در جنوب غرب استان اصفهان و در فاصله ۱۰ کیلومتری از مرکز استان در مسیر اتوبان اصفهان-چهار محال بختیاری قرار دارد.این شهرستان با مساحتی معادل ۳۱۹کیلومتر از شمال و شرق

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  پلنا ٬ شهرستان فلاورجان در جنوب غرب استان اصفهان و در فاصله ۱۰ کیلومتری از مرکز استان در مسیر اتوبان اصفهان-چهار محال بختیاری قرار دارد.این شهرستان با مساحتی معادل ۳۱۹کیلومتر از شمال و شرق به اصفهان، از غرب در پنج کیلومتری نجف آباد همچنین از سمت جنوب و جنوب غربی با شهرستان های لنجام و مبارکه هم مرز است.

معرفی اجمالی روستای دشتلو:

در خصوص وجه تسمیه این روستا در منبع خاصی مطلبی پیدا نکردیم اما با توجه به صحبت های عامیانه مردم روستا به دلیل آنکه در قدیم الایام درختان میوه هسته دار مانند هلو، آلو، زردآلو و آلوچه در این منطقه فراوان بوده است به نام دشتلو معروف شده که البته این مطلب به نظر نمی رسد آنچنان مستند باشد.

روستای دشتلو یکی  از ۵۸ روستای شهرستان فلاورجان است؛ در دهستان گلستان بخش مرکزی واقع شده است که در فاصله سه کیلومتری از مرکز شهرستان قرار دارد و از شمال با روستای خیر آباد، جنوب بندارت و از غرب با روستای کروچ هم همسایه است.

 

در این روستا نیز مانند بیشتر روستاهای شهرستان فلاورجان متاسفانه مستنداتی که بتوان از طریق آن قدمت روستا را مشخص کرد و یا تخمین زد وجود ندارد وطبق گفته دهیار و شورا با توجه به نبود بنای تاریخی در این روستا نمی توان قدمت زیادی را برای آن متصور بود و مهمترین عوامل به وجود آمدن این روستا در واقع خاک حاصلخیز، آب کافی برای کشاورزی بوده است.

شغل و موقعیت اجتماعی مردم روستا:

روستا از نظر تنوع شغل پراکندگی خوبی دارد و تقریبا اصناف مختلف از قبیل کارمند، راننده، کسبه و مشاغل مختلف در این روستا به حدی است که نمی توان یک شغل را بیشتر از دیگری متصور شد اما آنچه که مشخص است شغل پیشینیان این روستا نیز به دلیل نزدیکی با زاینده رود اکثراً کشاورزی و دامپروری بوده است به طوری که امروزه همه مردم در کنار مشاغل دیگر به این فعالیت ها نیز می پردازند.

عمده محصولات کشاورزی این روستا به دو بخش زراعی و باغی تقسیم می شود که در قسمت زراعی کشت هایی مانند غلات، صیفی جات، کاهو، سیب زمینی، و انواع محصولات گلخانه ای عمده محصولات را تشکیل می دهند و البته در سال های قبل محصول عمده روستا برنج بود که از لحاظ کیفیت نیز در جایگاه بسیار خوبی قرار داشت ولی با توجه به خشکی زاینده رود این کشی کم کم جایگاه اصلی خود را در بین کشاورزان از دست داده است.

 

محصولات باغی روستا نیز با توجه به خاک مناسبی که دارد بسیار متنوع است به طوری که تقریبا تمام میوه های مناطق فلات مرکزی ایران بجز مرکبات در این منطقه جواب داده است که همین امر موجب شده است مساحت زیر کشت باغی روستا از مساحت زیر کشت محصولات زراعی بیشتر باشد و اگر در روستا قدم بزنید می توانید درختان میوه از جمله:

سیب، شلیل، گیلاس، آلبالو، زردآلو، آلوچه و سایر میوه های تابستانی را مشاهده کنید اما محصول عمده باغی روستای دشتلو هلو و زردآلو است.

ورزش روستا

به گفته مردم روستا، دشتلو قبلا از لحاظ امکانات ورزشی در وضعیت مناسبی قرار نداشت که  با ساخت حسینیه کمی از مشکلات کاسته شد و و با توجه به نبود سالن ورزشی در کنار مراسم مذهبی در اوقاتی که حسینیه برنامه خاصی ندارد از آن به عنوان مرکز ورزش روستا استفاده می شود.

 

در این مکان برای آقایان ورزش های باستانی و زورخانه ای و برای خانم ها رشته های رزمی مانند کونگ فو و کیک بوکسینگ تعبیه شده است که از استقبال مناسبی هم برخوردار است به طوری که اکثر مردم روستا جذب این رشته های ورزشی شده اند.

همچنین یک زمین خاکی فوتبال در روستا وجود دارد که در برخی فصول سال که از لحاظ آب و هوایی مناسب باشد جوانان در آن به فعالیت می پردازند ولی این مکان فاقد امکانات مناسب است که طبق قول شورا و دهیار رو قرار است از محل درآمد های روستا این زمین نیز تجهیز شود.

 

وضعیت مذهبی روستا:

روستای دشتلو مردمی متدین دارد که همواره در تمام برنامه های مذهبی و ملی حضوری فعال دارند مردم این روستا مردمی ولایتمدار، و معتقد به مسایل مذهبی می باشند و تغییرات و تهاجم فرهنگی و مسایلی از این دست کمترین تاثیر را در سالهای گذشته بر روی این روستا داشته است و در روستایی با جمعیتی حدود هزار نفر دو مسجد و یک حسینیه که تماماً توسط خود اهالی و خیران محل ساخته شده است که در تمام ماه های سال به فراخور در هر کدام از این مکان ها برنامه های ملی و مذهبی برگزار می شود.

از شاخص ترین برنامه هایی که مردم این روستا همواره بر آن پایبند بوده اند و هیچگاه در اعتقاداتشان سستی بوجود نیامده است می توان به برنامه های ماه مبارک رمضان و ماه محرم اشاره کرد: در ماه رمضان تقریباً می توان گفت در این روستا و در همه سنین برنامه های جزخوانی قرآن کلاس های احکام و همچنین اقامه نماز جماعت در دو نوبت همه روزه برگزار می شود و نیز در لیالی قدر نیز مردم به صورت یکپارچه با حضور در مسجد روستا  به عبادت می پردازند و در پایان ماه رمضان نیز در روز عید فطر در همین مکان به اقامه نماز عید می پردازند.

حسینیه روستا مکانی است که به تازگی توسط خیران ساخته شده و به بهره برداری رسیده است و تمام هزینه های آن توسط خیرین و مردم روستا پرداخت شده است و اکثر برنامه های فرهنگی، مذهبی و اعتقادی روستا در طول سال در این مکان انجام می شود به طوری که در سال های قبل به دلیل نبودن فضای مناسب بیشتر این برنامه ها در منازل مردم انجام می شد که بنا به هر دلیل با استقبال خوبی هم روبرو نمی شد که با انتقال برنامه ها به مسجد بخصوص در بخش بانوان استقبال مردمی چند برابر شده است.

 

سه ماه مبارک رمضان، محرم و صفر اوج مراسم مذهبی در کل شهرستان فلاورجان و به طبع آن این روستا است. که در ماه مبارک رمضان در کنار دو نوبت اقامه نماز ظهر و مغرب، برنامه جزخوانی و کلاس های آموزشی و برنامه های فرهنگی فراوانی در روستا انجام می شود و تقریبا مسجد و حسینیه روستا اکثر وقت خود را این برنامه ها اختصاص داده است.

برنامه های شب قدر و نماز عید فطر اهم فعالیت هایی است که در ماه مبارک رمضان انجام می شود اما در کنار آن می توان به فعالیت های مردم در ماه محرم اشاره کرد که کل روستا برای انجام فعالیت های مخصوص این ماه بسیج می شوند و ابتدا کل روستا را مشکی پوش کرده و سپس در طول دهه اول ماه محرم با دادن نذری ها و برپایی مراسم عزاداری فضای معنوی بسیار خوبی را در عزای سرور و سالار شهیدان ایجاد می کنند.

اما طبق یک قرار و سنت چندین ساله دهه دوم ماه محرم را به شهدای محل اختصاص داده اند که تعدادشان ۱۰ نفر است و هر شب از دهه دوم محرم را به یک شهید اختصاص داده اند که هزینه های آن نیز از طریق موقوفه ها روستا که پیشینیان به ارث گذاشته اند تامین می شود.

لازم به ذکر است که شهدای روستای دشتلو در کنار شهدای روستای زفره در گلزار شهدا و آرامستان این روستا دفن شده اند.

از دیگر فعایت های ملی و مذهبی این روستا می توان به برنامه های ویژه دهه فجر اشاره کرد که دوباره در آن ایام نیز برنامه های جامعهی برای زنده نگه داشتن یاد شهدای محل انجام می دهند و به این ترتیب در سال دوبار حداقل برای شهدای این روستا یادمان گرفته می شود.

 

جمعیت روستا:

جمعیت روستای دشتلو حدود هزار نفر است که در بیش از ۲۵۰ خانوار تقسیم می شود و در سرشماری سال ۱۳۸۵ تعداد زن ها و مرد های روستا برابر بود اما از سال ۹۰ به بعد در رشد جمعیت آقایان یک افزایش چشمگیر صورت گرفته است که طبق گفته افراد محل بیشتر به دلیل مهاجرت از بیرون به روستا و نیز موالید بالای پسران نسبت به دختران بوده است.

امکانات روستا:

هر روستا با توجه به جمعیت خود دارای امکانات و استعدادهایی می باشد که روستای دشتلو نیز از این قاعده مستثنی نیست و امکاناتی از قبیل زیر را دارد:
۱_دهیاری
۲_دبستان شهید بختیار
۳_خانه بهداشت
۴_کارگاه صنعتی(فلاور دشت تولید کننده ادوات کشاورزی که باعث شده تعدادی از جوانان روستا مشغول به کار شوند).
۵_کانون بسیج که در دو قسمت بانوان و آقایان مشترک است.
۶_فضای سبز و وسایل بازی البته در حد ابتدایی
۷_حسینیه شهدای روستا که به تازگی ساخته شده و فقط یک طبقه قابل استفاده است.

 

روستاها در بوجود آمدن شهرستانی مانند فلاورجان که صنعت اصلی اش کشاورزی است نقش عمده ای دارند اما یکی از ایرادهایی که می توان گرفت این است که پس از خشکسالی های اخیر دولت نیز آنگونه که باید در حفظ روستاها فعالیتی انجام نداده است و همین امر موجب شده است تا مردم از روستا نشینی به سمت شهر نشینی گسیل پیدا کنند و همین امر با توجه به اختلاف های فرهنگی موجب می شود تا هنجارهای اجتماعی به وجود بیاید و به اصطلاح حاشیه نشینی ها صورت پذیرد و این مساله را به راحتی دولت می تواند با کمک به احیای کشاورزی و البته با تغییر الگوی کشت در روستاها جلوگیری نماید تا ضمن حفظ روستاها شهرها نیز با تراکم جمعیت بالا روبرو نشوند.

انتهای پیام /

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد