تاریخ انتشار : سه شنبه 2 دی 1399 - 7:49
کد خبر : 76757

۹۰۰ تیم محله محور البرزی در طرح شهید سلیمانی فعال هستند

۹۰۰ تیم محله محور البرزی در طرح شهید سلیمانی فعال هستند

سرهنگ پاسدار مهران طیران روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: در طرح شهید حاج قاسم سلیمانی که از اول آذرماه سال جاری آغاز شده و تا پایان سال نیز  ادامه خواهد داشت، ۳۰۰ قرارگاه محله محور فعال هستند. وی با بیان اینکه استان البرز از ابتدای مقابله با ویروس کرونا مبنای کار

سرهنگ پاسدار مهران طیران روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: در طرح شهید حاج قاسم سلیمانی که از اول آذرماه سال جاری آغاز شده و تا پایان سال نیز  ادامه خواهد داشت، ۳۰۰ قرارگاه محله محور فعال هستند.

وی با بیان اینکه استان البرز از ابتدای مقابله با ویروس کرونا مبنای کار را بر اساس محله محور شکل داد، اظهار داشت:  برهمین اساس  در هر محله مسجد محور کار شد و امام جماعت مسجد به عنوان مسوول قرارگاه محله محور و فرمانده بسیج جانشین وی تعیین شده است.

وی با تاکید بر اینکه طرح شهید حاج قاسم سلیمانی نیز برمدار محله محوری شکل گرفت، گفت: بر همین اساس با فعالیت ۳۰۰ قرارگاه محله محور، در هر قرارگاه سه تیم فعالیت خود را در سه حوزه انجام می دهند.

۸۰ درمانگاه استان فعال در بخش مراقبتی هستند

طیران گفت: اولین تیم هایی که در بحث مبارزه و ریشه کنی بیماری کووید ۱۹ در این قرارگاه ها وارد میدان می شوند تیم های مراقبتی هستند که هم اکنون ۱۳۷ تیم مراقبتی در سطح استان فعال هستند.

وی ادامه داد: مسوولیت این تیم با دانشگاه علوم پزشکی که متناظر آن مراکز بهداشتی یا درمانگاه ها بوده که ۸۰ درمانگاه در سطح استان در این طرح شرکت دارند.

رییس بسیج سازندگی استان البرز افزود: در هر تیم مراقبتی یک پزشک، چهار نفر پرستار و ۱۰ نفر همیار سلامت حضور دارند که همیاران سلامت از نیروهای بسیجی و جهادگر بوده که آموزش های لازم را دیده اند.

وی اضافه کرد: وظیفه اصلی تیم های مراقبتی پایش خانه به خانه است یعنی در هر منطقه پایش سلامت را به صورت خانه به خانه انجام می دهند و افرادی را که مشکوک به بیماری کووید ۱۹ هستند یعنی علائمی همچون تب، ضعف بدنی و یا علائم مرتبط با کرونا را شناسایی کرده و به مراکز بهداشتی معرفی می کنند و در آنجا از آن ها تست گرفته می شود.

طیران با بیان اینکه کار بیماریابی بر اساس چک لیست هایی که در اختیار این تیم ها قراردارد انجام می شود، گفت: رویکرد، پیش از اجرای این طرح رویکرد تدافعی بود یعنی فرد علائم را پیدا می کرد و خودش برای پایش به مراکز درمانی مراجعه می کرد ولی اکنون طرح تهاجمی شده یعنی ما به سمت بیماران می رویم و بیماران را شناسایی می کنیم.

وی اضافه کرد: تیم های مراقبتی در پایش خانه به خانه افراد ناقل را شناسایی و کمک می کنند تا این افراد کمترین مواجهه را با بیرون از منزل داشته باشند؛ به طوریکه در این بخش تیم های حمایتی وارد کار شده و مایحتاج این افراد را تامین می کنند یعنی اگر حتی نیازی به خرید منزل یا خرید دارو دیده شود در این زمینه پیگیری های لازم انجام می شود.

طیران با تاکید بر اینکه یکی از اعضای اصلی این تیم ها بسیج سازندگی است، یادآور شد: هم اکنون در سطح استان ۵۰۰ تیم حمایتی شکل گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: وظیفه اصلی تیم های حمایتی این است که افرادی که مشکوک و یا پرخطر مثل ابتلا به بیماری های زمینه ای همچون دیابت و یا سالخورده و یا مبتلا به بیماری کووید ۱۹ هستند به صورت قرنطینه معکوس در منزل نگهداری می شوند و مایحتاج آن ها را تامین کنند تا آن ها بتوانند مدت ۱۴ روزه ای که می تواند انتقال این بیماری به دیگران صورت بگیرد را کنترل کنند یعنی با این عمل زنجیره انتقال را قطع می کنند.

رییس بسیج سازندگی استان البرز ادامه داد: در کنار این تیم ها یک تیم نظارتی در هر محله شکل گرفته که وظیفه آن  پایش روزانه مناطق و مراکز پرتجمع مثل نانوایی ها،‌ خواربارفروشی ها، هایپرمارکت ها و ایستگاه های اتوبوس است.

وی با بیان اینکه ۲۱۱ تیم نظارتی در استان شکل گرفته، گفت: هر روز براساس چک لیست ها این مراکز توسط تیم های نظارتی پایش می شود و اگر  در مواردی پروتکل های بهداشتی رعایت نمی شود در درجه اول تذکر و در درجه دوم در صورت رعایت نشدن تذکرات از طریق مراجع مربوطه واحد یا پلمب ویا توجیه می شود تا پروتکل ها را رعایت کنند.

کاهش معنادار ابتلا به بیماری و فوتی ها از زمان آغاز طرح

طیران در ادامه با اشاره به تاثیرگذاری اجرای این طرح در ابتلا به بیماری، افزود: بنا به گفته مسوولان دانشگاه علوم پزشکی البرز از زمان اجرای طرح در استان هم میزان مراجعه به بیمارستان ها و تعداد فوتی ها کاهش زیادی داشته است؛ به طوریکه در مدت ۱۵ روز وضعیت قرمز استان تبدیل به نارنجی شده و بیشتر شهرستان ها در محدوده زرد هستند که نوید خیلی خوبی برای ما می باشد.

وی یادآور شد که این طرح با هم افزایی سپاه و بسیج و دانشگاه علوم پزشکی به شکل درستی انجام شد و نشان می دهد مسیر ما یک مسیر درستی برای مهار و کنترل بیماری است.

رییس بسیج سازندگی به کمک های مومنانه و مواسات نیز اشاره کرد و گفت: هم اکنون تمام امکانات سپاه در این حوزه مدیریت شده و کمک های مومنانه و مواسات را در این طرح آورده ایم.

طیران افزود: پیش از این برای کمک های مومنانه و مواسات، افراد نیازمند را شناسایی می کردیم ولی اکنون مواسات و کمک های همدلانه با اولویت پوشش افراد بیمار معسر است.

وی اظهار داشت: این نوع کمک های ما در مراحل قبلی کاملا به صورت دفعی بوده در این مرحله به صورت مستمر است، یعنی ۱۴ روزه ای که در قرنطینه هستند به صورت مستمر کمک ها را انجام می دهیم.

طرح شهید حاج «قاسم سلیمانی» از ابتدای آذرماه سال جاری آغاز و برنامه ریزی برای آن تا سالروز شهادت سردار دل ها در روز ۱۳ دی ماه می باشد ولی این طرح تا پایان سال جاری ادامه می یابد.

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد