تاریخ انتشار : چهارشنبه 26 آذر 1399 - 5:06
کد خبر : 74641

تمام موانع پیش‌روی برجام

تمام موانع پیش‌روی برجام

روزنامه آرمان ملی یادداشتی به قلم فریدون مجلسی تحلیلگر مسایل بین‌الملل منتشر کرد که در ادامه می خوانیم: این سوال همیشه وجود داشته است به چه علت لوایحی را که دولت ارائه داده و مجلس تصویب کرده همچنان بلاتکلیف است؛ بلاتکلیفی که تمدید مهلت رسیدگی به آن روزنه‌های امیدی را ایجاد کرده است؛ امیدی که

روزنامه آرمان ملی یادداشتی به قلم فریدون مجلسی تحلیلگر مسایل بین‌الملل منتشر کرد که در ادامه می خوانیم: این سوال همیشه وجود داشته است به چه علت لوایحی را که دولت ارائه داده و مجلس تصویب کرده همچنان بلاتکلیف است؛ بلاتکلیفی که تمدید مهلت رسیدگی به آن روزنه‌های امیدی را ایجاد کرده است؛ امیدی که با احیای برجام و برداشته شدن تحریم‌های بانکی، دیگر سدی را پیش روی خود نخواهد داشت. این یک تحریم خودساخته است و سخت گرفته شده است.

ما با پذیرش لوایح FATF صرفا متعهد می‌شویم که پولشویی نکرده و به تروریست‌ها کمک نخواهیم کرد. عدم پذیرش آن جنبه خوبی ندارد و حتی برجام را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد. برجامی که امروز همه طرف‌های آن علاقه‌مند به احیای آن هستند و امروز ظاهرا دیگر مخالفی وجود ندارد. نکته‌ای که بسیار حائز اهمیت است این است که علاوه بر چنین موانع داخلی ما یک‌سری موانع خارجی در پیش روی خود داریم که اگر این موانع برداشته می‌شد به‌طور کلی دیگر نیازی به برجام نبود که شاید مهم‌ترین آن اختلافات منطقه‌ای است که جهان را حساس کرده است. این حساسیت سبب شد سختگیری‌ها بر ایران بیشتر شود اما تهران با برجام به جهانیان اطمینان داد که به دنبال حرکت‌های خطرناک هیچگاه نبوده است.

پس از این اتفاق باز هم موانع داخلی و خارجی رو شده و ایران را با تحریم‌های بین‌المللی تنها گذاشتند. تنهایی که با اعلام یکطرفه تحریم‌های آمریکا آغاز شد و سایر کشورها نیز از ترس آمریکا به آن تن دادند. این صورت مساله به ما نشان می‌دهد که با احیای مجدد برجام و رسیدن به توافق باز هم یک مانع منطقه‌ای وجود دارد اما در ورای آن می‌توان با توافق‌های دوطرفه گام‌به‌گام آن را تا حدودی کم کرد. اگر این اتفاق رقم نخورد بار دیگر ایران به زیر فصل هفتم منشور ملل متحد خواهد رفت و وضعیت را وخیم خواهد کرد. آنچه امروز ضرورت دارد این است که باید یک تصمیم اساسی گرفته شود، زیرا خطر وجود دارد و باید آن را دفع کرد.

امروز بسیاری از کشورها تلاش می‌کنند تا دیگر در تنش‌های خاورمیانه شرکت نداشته باشند و صرفا بر روی توسعه خود تمرکز کرده‌اند. برجام امروز نیاز به رفع تمامی موانع دارد تا خطری آن را تهدید نکند و بتوان از آن بهترین استفاده را کرد. ضرورت دارد امروز هم در داخل مشکلات حل شود و هم در منطقه به سمت تعامل حرکت کرد و باید در این عرصه بده بستان کرد زیرا سیاست بر این اصل استوار شده است و فقط با این اتفاق می‌توان به سمت آرامش و توسعه حرکت کرد. عدم انجام آن نیز سبب می‌شود تا کار سخت‌تر شود.

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد