تاریخ انتشار : شنبه 22 آذر 1399 - 20:00
کد خبر : 73684

مواد مخدر سیستم ایمنی بدن را به شدت تضعیف می‌کند

مواد مخدر سیستم ایمنی بدن را به شدت تضعیف می‌کند

دکتر”حمیدرضا حسین اسماعیلی” با اشاره به اینکه از روش های مختلفی برای درمان اعتیاد استفاده می شود، اظهار کرد: این درمان ها شامل روش های سریع، میان مدت، درمان نگدارنده و درمان پرهیزمدار است. وی با اشاره به اینکه بعضا در درمان اعتیاد گفته می شود ما خونمان را عوض کرده ایم، که این اتفاق

دکتر”حمیدرضا حسین اسماعیلی” با اشاره به اینکه از روش های مختلفی برای درمان اعتیاد استفاده می شود، اظهار کرد: این درمان ها شامل روش های سریع، میان مدت، درمان نگدارنده و درمان پرهیزمدار است.

وی با اشاره به اینکه بعضا در درمان اعتیاد گفته می شود ما خونمان را عوض کرده ایم، که این اتفاق اصلا شدنی نیست، افزود: زیرا در اعتیاد علاوه بر علائم جسمی، بُعد رفتاری مطرح و شامل رفتارهای سمج غلط است.

اسماعیلی با اشاره به اینکه در روش سریع نیز به بعد رفتاری اعتیاد توجه نمی شود، تصریح کرد: در درمان پرهیزمدار در کمپ های ترک اعتیاد روان درمانی می شود و در درمان نگهدارنده هر دو بعد جسمی و رفتاری فرد را در نظر گرفته است.

این درمانگر اعتیاد بیان کرد: در درمان اعتیاد نمی شود یک نسخه واحد برای همه پیچید زیرا رفتارها و وجود انسان ها با هم متفاوت است حتی در افراد دوقلو نیز روش های یکسان جواب نمی دهد.

وی افزود: افرادی که در پروسه درمان اعتیاد قرار می گیرند، ارزیابی می شوند اما اتفاق نگران کننده این است که افرادی بدون اطلاع از ویژگی ها اقدام به برخی کارها در درمان نگهدارنده می کنند و به عنوان مثال فردی که با یک سال مصرف تریاک به سراغ متادون می رود، خود را در مسیر خطرناکی می اندازد لذا اقدام به ترک اعتیاد با تصمیم تیم درمانگر بهترین کار است.

مدیر نظارت و اعتباربخشی دانشگاه علوم پزشکی کرمان تصریح کرد: داروهای ترک اعتیاد یک فرصت تلقی می شود و نمی توان گفت دارو به تنهایی معجزه می کند؛ این درمانِ کمک کننده است و باید مداخلات روانشناختی انجام بدهیم.

اسماعیلی بیان کرد: دارودرمانی ۲۰ درصد از روش در درمان نگهدارنده است و عوامل روانشناختی ۸۰ درصد قضیه است که متاسفانه افراد این را نمی خواهند و بعد از چندین سال مصرف، می خواهند در کوتاه ترین مدت نتیجه بگیرند.

مدیر نظارت و اعتباربخشی دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: درمان اعتیاد مدت زمان تعریف شده ای ندارد و باید توجه کنیم درمان اعتیاد سیستم پیچیده ای است که پیش بینی و صحبت کردن درباره آن صادق نیست.

وی افزود: کسی که مصرف چند ماده مخدر را داشته، با فردی که مصرف تریاک داشته پروسه درمانی متفاوت از هم دارند و مدل درمان هر فرد براساس بررسی ویژگی ها و وضعیت زندگی فرد انتخاب می شود و در مجموع و با توجه به همه این موارد حداقل زمان درمان یک سال است.

اسماعیلی در ادامه با اشاره به اینکه درمان اجباری یک مسیر غلط است، تصریح کرد: معتاد متجاهر فردی است که به آخر خط رسیده و جامعه و خانواده او را طرد کرده اند و ساختارهای مغزی وی آنقدر تخریب شده که بازسای این قسمت قابل انجام نیست و ما این فرد را دستگیر کرده و به یک مرکز می بریم و می گوییم باید طی سه ماه خوب بشود در حالی که سه ماه در درمان اعتیاد، هنوز اول کار است.

وی بیان کرد: وقتی آمار مراکز درمان اجباری را بررسی می کنیم می بینیم به یک گروه سرویس دهی ناقص و معیوب داده شده و موفق نبوده است؛ ما منکر زحمات نیستیم اما حجم دستگیری زیاد است و توانایی پوشش دادن همه نیست و به هدف اصلی کار نمی رسیم.

این درمانگر اعتیاد گفت: کسانی که با پای خود و حمایت خانواده به میدان ترک اعتیاد می آیند را مدت ها نگه می داریم و کسی که به تنهایی می آید و رها می شود انگار کاری انجام نداده ایم.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به مطالب مطرح شده در شبکه های اجتماعی درباره مواد مخدر و کرونا اظهار کرد: شبکه های اجتماعی تیغ دو لبه هستند و من به کسانی که می گویند کرونا را با مواد مخدر ضربه فنی کنید، عرض می کنم بیایند مواد مصرف کنند و به بخش کرونا برویم، ببینیم آیا جان سال به در می برند؟

اسماعیلی تصریح کرد: در این زمینه فردی که مصرف کننده مواد مخدر نیست با مشاهده علائمی از جمله آبریز بینی، بدن درد و … آن را به حساب سرماخوردگی و یا کرونا می گذارد و دنبال درمان می رود و فرد معتاد این علائم را به حساب نرسیدن مواد می گذارد.

وی بیان کرد: ممکن است ۸۰ درصد جامعه بدون اینکه متوجه شوند، کرونا گرفته و عبور داده اند اما شاید مرگ و میر در افرادی که مصرف کننده مواد مخدر بوده اند و به بیمارستان رسیده اند بسیار بیش از افراد دیگر باشد زیرا علائم آنها مخفی بوده و حال به حدی رسیده که فرد بیمارستانی شده و از سوی دیگر افراد معتاد ریه سالم ندارند و مواد مخدر سیستم ایمنی را به شدت تضعیف می کند.

مدیر نظارت و اعتباربخشی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در ادامه با اشاره به اینکه نوع مواد مصرفی، مدت زمان و روش مصرف در درمان اعتیاد موثر است و نوع درمان را متفاوت می کند، گفت: خانواده، جامعه و مسوولان بیشترین تمرکز را روی ماده مصرفی دارند و تخریب اعتیاد را نمی بینند در حالی که موقعیت اجتماعی، سلامت روانی و جسمی، کار و تحصیل فرد معتاد مختل شده است.

وی با بیان اینکه پاکی و بهبودی شاید لازم و ملزوم هم باشند، عنوان کرد: خانواده دنبال پاکی است اما بهبودی تغییر در رفتار فرد است.

اسماعیلی با اشاره به مطالبی در فضای مجازی درباره کاهش سطح موادی از جمله گل، ماری جووانا و … گفت: سازمان بهداشت جهانی یک درصد سطح این مواد را پایین آورد اما خطرات و اثرات آن به هیچ عنوان کمتر نشده؛ مثل سیگار که در هر مغازه ای به فروش می رسد اما دروازه ورود به مواد مخدر است.

وی اظهار کرد: هر ماده محرک و مخدری روی روح، روان و جسم فرد تاثیر می گذارد و نمی توان راحت استفاده کرد و شاید مصرف همزمان این مواد با الکل کشنده باشد و خیلی از افراد این موارد را نمی دانند.

این درمانگر اعتیاد در ادامه افزود: ۸۰ درصد افراد وقتی می خواهند برای درمان اعتیاد اقدام کنند، در مرحله پیش تردید و تردید هستند زیرا با گذشت مدتی از شروع اعتیاد دیگر لذت از بین می رود و عوارض بروز می کند و فرد با چراهای مختلفی مواجه می شود و با تاخیر به سراغ درمان می آید.

وی بیان کرد: وقتی خانواده به عنوان حامی وارد چرخه درمان اعتیاد می شود، خیلی خوب است و اگر حمایت های خانواده و رفتارهای درست آنها همراه باشد، از کلاس های رواشناسی تحت عنوان خانواده درمانی و گروه درمانی خیلی موثرتر است.

مدیر نظارت و اعتباربخشی دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: باید فردی که در درمان است مورد تشویق قرار بگیرد و نباید سرزنش شود و تحت فشار باشد و خانواده باید به این توجه کند زیرا این فرد بیمار است و به راحتی نمی تواند تصمیم گیری و حل مسئله بکند و نیاز به همراهی، کمک و تشویق برای ماندن در مسیر دارد.

وی درباره نشت داروهای ترک اعتیاد به بیرون از مراکز اظهار کرد: هر چه اتصالات کمتر باشد، نشت کمتر است و دادن داروهای ترک اعتیاد به داروخانه مشکلی را حل نمی کند.

اسماعیلی تصریح کرد: دادن دارو به داروخانه، درمان نگهدارنده را کاملا از بین می برد. زیرا درمان نگهدارنده یک بسته خدمتی است و سال ها روی آن کار شده و جدا کردن دارو از بسته خدمتی کار را از بین می برد.

وی با اشاره به اینکه فرد باید بعد از گذراندن دوره روانشناسی، دارو بگیرد اما در داروخانه به راحتی آن را گیر می آورد، افزود: نباید دارو به این سمت برود و شورای مبارزه با مواد مخدر کرمان و جاهای دیگر به این مسئله اعتراض کردند فعلا این مسئله متوقف شده و باید کار کارشناسی صورت بگیرد.

این درمانگر اعتیاد گفت: مافیای مواد مخدر این را می خواهد و اگر بتواند درمان را از گردونه خارج کند، سود بسیار زیادی می برد.

انتهای پیام

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد