مسابقه بزرگ کشوری جامعه مهدوی
قرارگاه مهروامید مساجد با همکاری موسسه امام مبین ومجمع رهروان امربه معروف درجهت عرض ارادت به ساحت مقدس صاحب الامر عجل الله تعالی فرجه الشریف اقدام به برگزاری مسابقه کشوری جامعه مهدوی با جزوه ارادت نموده است که عزیزان تا ۱۵ خردادماه وقت دارند پاسخ های خودرا یا به همین سایت در نظر ات درج
قرارگاه مهروامید مساجد با همکاری موسسه امام مبین ومجمع رهروان امربه معروف درجهت عرض ارادت به ساحت مقدس صاحب الامر عجل الله تعالی فرجه الشریف اقدام به برگزاری مسابقه کشوری جامعه مهدوی با جزوه ارادت نموده است که عزیزان تا ۱۵ خردادماه وقت دارند پاسخ های خودرا یا به همین سایت در نظر ات درج ویا به شماره ۰۹۹۰۲۸۳۴۰۵۸ارسال فرمایید.
پیشگفتار:
حضرت آیتالله خامنهای تاکید کردند: خوب است که در ماه مبارک رمضان یک رزمایش گسترده برای مواسات، همدلی و کمک مؤمنانه به نیازمندان و فقرا در جامعه شکل بگیرد و برای اثبات ارادتمان به امام زمان(عج) صحنهها و جلوههایی از جامعه مهدوی را که جامعه ای همراه با قسط، عدل، عزت، علم، برادری و همیاری است، بهوجود آوریم.باتوجه به فرمایشات ایشان انسان عمق مطلب را دراین می بیند که تمام کارهای ما باید بگونه ای باشد که اثبات ارادت به صاحب الامر که خوددرمسیر بندگی خداست را نشان دهیم و گرچه که اقدامات خیر خواهانه یک اصل و یک الزام است اما جامع و به وجود آورنده نتیجه مطلوب که همان ارادت و نیز کمک به تحقق جامعه مهدوی ویا نشان دادن چشم اندازی از آن نگرش مردم درخصوص انتظار راتقویت دهیم وضمنا این راباید دانست که ارادت به امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف، فقیر وثروتمند ندارد و درماه مبارک رمضان اغنیا با کمک مومنانه و آسیب دیدگان اجتماعی با توکل برخدا وتضرع به درگاه الهی ودعا درعین تلاش این ارادت را نشان دهند چرا که درعصر صاحب الامر روحی له فدا زیباترین ها رقم میخورد ومابراین اساس دراین جزوه به جهت عرض ادب وارادت مروری برجامعه مهدوی داشته که امیدواریم درآن دوران زنده باشیم ودرک ظهور وحضور و شهادت دراین راه را داشته باشیم.
مقدمه:
عصر امام(عجل الله تعالی فرجه الشریف) پس از ظهور و قیام جهانی اش، براستی از درخشان ترین و دوست داشتنی ترین و زیباترین عصرها برای جهان، از آغاز آفرینش جهان و انسان است. و کاملاً بجا و درست است که نام عصر ظهور و جامعه مهدوی را «عصر حاکمیت نور و دانش و بینش» به مفهوم واقعی آن نام گذاریم، نه روزگاری را که ما در آن زندگی می کنیم که براستی عصر تاریکی هایِ جهل، انحراف، فجایع بیداد و گمراهی که عصر نگون سازی و اسارت انسان است.در جامعه مهدوی جهنّم زندگی، جای خود را به بهشت نیکبختی و سعادت می دهد و پژمردگی و افسردگی ها، جای خود را به طراوت و نشاط می سپارد و امن و امان در همه ابعاد زندگی جهان گستر می شود. فرشته عدالت بر سر بشریّت سایه می افکند و ظلم و ستم یکسره نابود می شود.
آری! اینها پرتویی از برکات نهضت آسمانی امام عصر(علیه السلام) و قیام اصلاح گرانه آن حضرت و دستاوردها و گامهای اصلاحی و طرح های عمرانی و فرهنگ پر ارج و پیاده شدن مقرّرات عدالت آفرین و انسان ساز خدا، به دست با کفایت مهدی موعود(علیه السلام) در جامعه مهدوی است.این روند فاجعه بار است که مقدّمه و زمینه ای برای نهضت نجات بخش امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) و قیام جهانی او و تشکیل جامعه و دولت مهدوی برای گسترش عدل و داد و زدودن آثار نکبت بار ستم و بیداد می گردد. و از این رو زندگی انسانها که دارای ابعاد گوناگون و جلوه های متنوّعی است با دستان با کفایت اصلاحگر بزرگ جهانی، با طرح و برنامه ریزی، تدبیر امور و تنظیم شئون همه جانبه، اصلاح خواهد شد، و تشکیل جامعه مهدوی ره آورد شکوه بار و وصف ناپذیری خواهد داشت.از انبوه روایات رسیده، این واقعیّت دریافت می گردد که در پرتو قیام و حکومت عادلانه او دگرگونی عظیم و تغییر ژرف و گسترده ای در سراسر گیتی رخ می دهد و چهره و محتوای زندگی در همه میدان ها و جلوه ها به صورت شکوهمندی تغییر می یابد. در این مقام، برخی از ابعاد زندگیو شکوفایی و درخشندگی آن را در عصر حاکمیت آن اصلاحگر آسمانی و شاخصه های جامعه مهدوی را به صورت فشرده از نظر می گذرانیم.
جامعه مهدوی را در یک نگاه کلی می توان به:
- جامعه مهدوی، قبل از ظهور امام عصر (علیه السلام)
- جامعه مهدوی بعد از ظهور امام عصر (علیه السلام)
به تصویر کشید.
- جامعه مهدوی، قبل از ظهور:
بارزترین خصوصیت جامعه قبل از ظهور امام عصر ـ علیه السلام ـ ، انتظار می باشد. و بیشترین اثرگذاری انتظار در بعد تعهدها و مسؤولیت های اجتماعی و احساس دیگرخواهی و انسان دوستی، عینیّت می یابد. امام موعود، غمگسار راستین غمزدگان و یار و یاور واقعی مظلومان و حامی حقیقی مستضعفان است. پس جامعه منتظِر و انسان های دارای خصلت انتظار باید در زمینه خواست ها و هدف های امام شان عمل کنند و اگر چنین شد، در قلمرو جامعه منتظر، محروم تهی دست و بیمار بی درمان و دلتنگ و افسرده و اندوهگین و گرفتاری باقی نخواهند ماند.
دیگر از ویژگی های جامعه مهدویت قبل از ظهور، صبر و استقامت و پایداری می باشد.
سیدالشهداء ـ علیه السلام ـ فرمود: «… آگاه باشید که صبرکننده در غیبت او بر اذیّت و تکذیب (دشمنان) به منزله جهادبا شمشیر است در پیش روی پیغمبر ـ صلی الله علیه و آله ـ» صبر و ثابت قدم بودن، خصوصیتی مهم برای جامعه مهدوی، می باشد، چرا که به سبب طولانی شدن غیبت امام، بسیاری ریزش کرده و دست از اعتقاد و دین خویش، می شویند.
از دیگر خصوصیت های جامعه مهدوی، زمینه سازی برای ظهور، دعا برای حفظ ایمان و دعا برای تعجیل فرج می باشد. از آنجا که روز به روز هجمه دشمنان و شبهه افکنی ها علیه مذهب تشیّع رو به افزایش است، چه بسیار از سست ایمان ها از اعتقاد خود برگشته، منحرف می شوند. لذا در روایات، دعاهایی برای حفظ خود، از بلاهای زمانه وارد شده، همچنین، جامعه مهدوی، بی صبرانه مشتاق حضور امام ـ علیه السلام ـ در جامعه می باشد، چرا که با ظهور آن حضرت، تمام خوبی ها و برکات از آسمان و زمین به سوی مردم، سرازیر می شود.
- جامعه مهدوی، بعد از ظهور:
- رشد تربیت انسانی: روشن است که جزء اصلی در تشکیل اجتماع صالح انسانی، خود انسان است. اصلاحات و تحولات و انقلاب ها، نخست باید از درون انسان آغاز گردد و سپس به برون جامعه سرایت کند.
- مساوات: از خصوصیاتی که جامعه مهدوی، بعد از ظهور برخوردار می شود مساوات می باشد. مساوات و برابری در نظام تکوین و آفرینش در هر رنگ، نژاد، زبان، شکل و… برابری در برابر قانون، برابری در بهره برداری از مواهب طبیعی (معادن، طبیعت، جنگلها،…) برابری در تقسیم بیت المال،[۵] به نحوی که در همه زمینه ها، جامعه از تبعیض و بی عدالتی خالی شده و مساوات برقرار می گردد.
- عدالت اجتماعی: انسان ها، تشنه عدالت اند و خواهان آرمان و ایدئولوژی و مکتبی که این تشنگی را فرو بنشاند و آتش بیدادگری را خاموش کند و عدالت را ـ در عینیّت و عمل ـ در جامعه حاکم سازد و گمشده بشریت را برای انسان ها به ارمغان آورد.
- رفاه اقتصادی و معیشتی: جامعه مهدوی بعد از ظهور، از رفاه کامل اقتصادی برخوردار است. جامعه بشری واحدی، تشکیل می گردد که مانند خانواده ای زندگی می کنند و مسئله ناهنجار دسته بندی جوامع به جامعه پیشرفته و ابرقدرت، و جامعه در حال رشد، و جامعه عقب مانده و محروم، از میان می رود و بشریت به طور کلی به رفاه اقتصادی و بی نیازی دست می یابد و همین یگانگی زمینه رشد و تعالی معنوی و فکری انسان را می سازد.
- امنیت اجتماعی: امنیت اجتماعی، زمینه همه فعالیت های درست و مفید اجتماعی است و شرط لازم رشد و تکامل فرد و جامعه. با امنیّت اجتماعی، منافع همه تأمین می شود و حق هر حق داری تأمین می گردد. تضاد و درگیری به حداقل می رسد، و در صورت بروز تضاد و درگیری، هر کس در محدوده حقوق خویش محدود می گردد و قانون مانع تجاوز و دست درازی اوست. جامعه مهدوی در اثر مدیریت بی بدیل امام معصوم ارواحنافداه پیاده شدن اصول انسانی و بر طرف شدن عوامل دلهره، نگرانی و ترس از امنیت اجتماعی در همه عرصه ها بهره مند می گردد.
- سامان یابی زندگی: اجتماعات انسانی پیش از ظهور، دارای چنین ویژگیهایی است: ۱. انحراف در معیارها برای شناخت حق، ۲. گسیختن روابط انسانی. ۳. گسستن روابط خانوادگی. ۴. انگیزه های غیرانسانی در روابط اجتماعی. ۵. روابط سودجویانه و استثماری. ۶. حاکمیت معیارهای سرمایه داری. ۷. تضییع عبادات. ۸. جدایی و تفرقه. ۹. کنار گذاشتن اصول و چنگ زدن به فروع. در چنین دوره و زمانه ناهنجار و آشفته، زندگی سراسر درد و رنج است که به دست امام منجی، همه این علل و عوامل و راه و روش های مرگ آور و ویرانگر، نابود می گردد، و جامعه از اصول و آرمان های حیات بخش بهره مند می گردد.
- رشد عقلی و تکامل علم: در روزگار رستاخیز امام مهدی ـ علیه السلام ـ نقطه های ابهام و تردید و سرگردانی، محو می شود و انسان، دوران تکرار اشتباه ها و تجربه های پیاپی را پشت سر می گذارد. هر روز به شناخت های تازه و اصیل، دست پیدا می کند و بدینسان، هر روز او و هر گام او در همه مسائل حیات و ابعاد زندگی، گامی به پیش است و واپس گرایی و تکرار در آن راه ندارد و در آن زمان است که بشر به مرز نهایی و آرمانی تکامل شناخت و خردورزی، دست می یابد.
شاخصه ها و ویژگی های جامعه مهدوی:
نخست اینکه این روایت صحیح و جان بخش که در مورد امام مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف) و ره آورد حاکمیت او بطور متواتر از پیامبر گرامی و امامان معصوم، رسیده است، بارها تکرار شده است که می فرمایند:
«امام مهدی(علیه السلام) پس از ظهور خویش، جهان را سرشار از عدل و داد می کند پس از آنکه از ستم و بیداد لبریز گردد.»
از جمله اصلاحات گسترده و طرحهای بزرگی که امام مهدی(علیه السلام) بدان قیام می کند مسأله حلّ مشکلات اقتصادی در خانواده بزرگ بشری است و این کار بزرگ و برنامه عظیم از راه پیاده کردن مقرّرات عادلانه و رهایی بخش و زندگی ساز اقتصاد اسلامی خواهد بود از مهمترین و کارسازترین بندهای آن عبارتند از:
۱-اعطای آزادی های گوناگون در اموراقتصادی و اجتماعی و فکری و صنعتی بر اساس حق و عدالت اسلامی.
۲- بهره وری از مواهب و امکانات و نیروهای طبیعت و فرصت و میدان دادن به دست ها، مغزها و اندیشه های توانا و سازنده و مبتکر بر اساس عقل و اندیشه.دسترسی به همه موارد ذکر شده به جهت اجرای دقیق تعالیم اسلامی عملی می شود.
۳-کشاورزی در جامعه مهدوی:
زراعت و کشاورزی از منابع مهم ثروت ملّی و از موارد اساسی پاسخگویی به نیازهای مادّی جامعه و از وسایل تأمین موادّ غذائی در جهان انسان و حیوان است و خداوند آب و خاک را در اختیار بشر نهاده است تا از امکانات و برکات زمین بهره گیرد. حضرت علی(علیه السلام) هم فقرزدائی از جامعه را در گرو توسعه اقتصادی و از شاخه های مهم آن، کشاورزی را بیان می فرمایند. که به این مطلب قرآن نیز اشاره دارد.
آیا هیچ درباره آنچه کشت می کنید اندیشیده اید؟
پس می توان توسعه کشاورزی را یکی از مهمترین عوامل رشد جامعه و نجات آن از فقر و فلاکت دانست. از این رو هنگامی که امام مهدی(علیه السلام) ظهور می نمایند سیستم زراعی و کشاورزی بطور کامل دگرگون می گردد و به بهترین و زیباترین شکل و محتوا و برنامه، شکوفا می گردد.
امام مهدی(علیه السلام) با کمک گرفتن از تکنولوژی و ابزارهای مهم کشاورزی، و با طرّاحی و تدبیر بی نظیر، به کشاورزی رونق داده و کشاورزی شکوفا و شکوه بار می گردد و از ره آورد این پیشرفت، روح حیات در همه نقاط بی شمار گیتی، حتی زمین های موات و کویرها، دمیده می شود. و مردم در رفاه و آسایش و آرامش زندگی می کنند.
اینک نمونه هایی از روایات در نشانگری آن شرایط شکوه بار را از نظر می گذرانیم.
پیامبر گرامی صلی الله علیه وآله می فرمایند:
«آبهادردولت مهدی(علیه السلام) فراوان میگرددوزمین برکات خویش راچندین برابرمی سازد»
امنیّت و آرامش در عصر و جامعه مهدوی
در جهان معاصر جامعه های انسانی، در شرایط سخت و طاقت فرسایی از نظر فقدان امنیّت و آرامش در ابعاد گوناگون حیات، زندگی می کند. امّا در عصر ظهور امام مهدی(علیه السلام) ترس و دلهره در همه ابعادش نابود گردیده و امنیّت و آرامش بر کران تا کران کره زمین سایه گستر و حاکم می شود. و امّا اینکه چگونه این امنیّت و آرامش بر سراسر گیتی و بر جان و دلها حاکم می گردد؟ باید گفت که فقدان امنیّت به یکی از سه عامل ویرانگر زیر برمی گردد که در جامعه مهدوی ازسه عامل فقرومحرومیت،ضعف ایمان وضعف مدیریت خبری نیست.
روابط اجتماعی در جامعه مهدوی
وجود مراکز کیفری و دادخواهی، ریشه در وجود اختلافهای اقتصادی و اجتماعی دارد که کینه ها را به گونه ای در جامعه گسترانده است که روان انسانها را آزرده نموده و مانع رشد و تعالی انسان شده است. از ویژگیهای جامعه مهدوی، پاک شدن کینه ها از دل مردمان و گسترش صلح جهانی در بین بشریت است، مدینه فاضله ای که قرنها انسان منتظر آن بوده، در این عصر تحقق پذیر است.پس از قیام مهدی(عج) و برقراری حکومت، رفاقت و دوستی و صمیمیت در جامعه فراگیر می شود تا حدی که در برآوردن نیازهای همدیگر از اموال خود چشمپوشی کند. این آرمان همه ائمه(علیهم السلام) بوده است.پیامبر اکرم(صلی الله علیه وآله) پس از ورود به مدینه اولین اقدامی که در راه بسط و استقرار حکومتش انجام داد، ایجاد پیمان اخوت میان مردم مدینه بود و پیمان مسالمت آمیز با دیگر پیروان ادیان. امام مهدی(عج) نیز با تأسی از سیره جدش این رابطه را در تمام جهان برقرار خواهد کرد.
صداقت و ایجاد اطمینان بین مردم در پیوند و همبستگی اجتماعی نقش مهمی دارد. وقتی دلها شفاف و نزدیک شد و قلوب متحد گردید، جامعه سرشار از ایمان خواهد بود و در سایه ایمان و اعتماد متقابل است که انسان از نظر معنوی به رشد و ترقی می رسد.آرامش روانی و آسودگی خاطر، در سایه پیوند و برادری قابل دسترسی است. کینه، حسد، بدبینی و… رذیلتهایی هستند که اطمینان خاطر را از بین برده و دشمنی و عقده را جایگزین می کند. امام مهدی(عج) این زمینه را با تدبیر و مدیریت الهی ایجاد خواهد کرد.حضور امام در جامعه ما موجب آرامش دلها و نزدیکی قلوب است، چنانکه قرآن حضور پیامبر(صلی الله علیه وآله) را مایه پیوند قلبهای مؤمنان می داند و از مؤمنان به «برادران همدیگر» تعبیر می کند، قرآن با این تعبیر از نقش ایمان در بین مؤمنان خبر می دهد و از یک واقعیت عینی پرده برمی دارد که انسان در سایه ایمان و الفت قلبی تا حدی به رشد می رسد که هیچ چیزی برای او جز خدا ارزش نیست.خدا در قرآن، پیامبر (صلی الله علیه وآله) را الگوی کامل برای تمام انسانها معرفی می کند. پیامبر(ص) هیچ نیازمندی را رد نکرد و هرچه در توان داشت، امداد می کرد. خاندان آن حضرت نیز این گونه بوده و با این آرمان در فکر اصلاح انسان می کوشیدند تا همه انسانها به این مرتبه از معرفت نایل شوند. رسیدن به این پایه از معرفت در جامعه مهدوی یک آرمان عینیت یافته است.انسان در جامعه مهدوی با تأسی از فرمانروای عادل خود که زندگی بسیار ساده و عاری از هر گونه تظاهر دارد، با نیازهای مادی کاذب فاصله می گیرد و به آنچه نیاز واقعی است می رسد و در مرحله ای از شهود که نهایت معرفت است، قرار می گیردو وعده های قرآن و پیامبران جامه عمل می پوشد.امام مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف) در اطاعت خداوند و خضوع در برابر عظمت الهی مثل جدش امیرمؤمنان به مرحله ای می رسد که تمام کائنات مطیع او می شوند، و انسان نیز یکی از اجزای این کائنات است. تصرف در هستی و ولایت تکوینی در جامعه مهدوی، چنین نمایان می شود. با این عظمت که در سایه آن عدالت در هستی لبریز می شود و لبریز شدن عدالت به آن معناست که تمام ذرات هستی به تعادل و نقطه اعتدال می رسند، و گرگ و میش در کنار هم زندگی می کنند و دشمنیها از جهان ریشه کن می شود و آفرینش معنای خود را نشان می دهد و تمام لذتهای مادی در برابر این تصویر موزون و زیبا ازهستی با محوریت قطب عالم امکان بسیار ناچیز است، و زیباتر ازآن تصویر کرنش وعبادت و اطاعت بی سابقه انسان به ساحت قدس الهی به قیادت آن یوسف زهرا(سلام الله علیها)ونورچشم مصطفی (صلی الله علیه وآله) است
اوصاف جامعه پس از ظهور
اعتقاد به منجی وصف مشترک همه ادیان الهی است و ریشه در نهاد کمال خواهی انسان دارد که منتظر تحقق وعدههای الهی در این دنیاست و تاکنون این خواسته او برآورد نشده است. جامعه پس از ظهور منجی از چه اوصافی برخوردار است از جمله سئوالها و کنجکاویهای نوع انسانهاست که دوست دارند آن چشم انداز را حدس بزنند و یا در صورت امکان ببینند. مهمترین منابع در این باره آثار اسلامی و خاصه شیعی است که دراین نوشتار مجال تبیین و بررسی کامل این مسئله با استناد به آیات قران و احادیث رسیده از ائمه طاهرین(ع) نیست اما از جمله منابعی که در اختیار ماست و محدثین زحمت تدوین و تبیین آن را کشیده و در اختیار ما گذاشتهاند چندین دعای مأثور از زبان امام زمان(عج) برای امت اسلامی یا همان جامعه امام زمانی است. با دقت در مضامین این نوع ادعیه میتوان منشور آمادگی و حرکت به سمت جامعه آرمانی مهدوی را تهیه و اجرایی نمود مضامینی که گویا همین امروز غریو بلند آن در گوش هر مسلمان منتظر، مسموع و چراغ راه تعالی و کمال او را گوشزد مینماید، دعای مورد نظر ما همان است که مرحوم علامه کفعمی آن را در مصباح آورده و دیگران نیز در کتب ادعیه آن را نقل کرده اند و آغاز آن این گونه است: «اللهم ارزقنا توفیق الطاعه و بعد المعصیه و…..» با استناد به این دعا نکاتی را برای همه مسلمانان و شیعیان و خاصه مردم مسلمان ایران که در عصر حاضر پرچم مهدویت را به دوش کشیده و امروز هر کوی و برزن را به نشانه شادمانی تولد آن حضرت آذین بندی نمودهاند متذکر میشوم:
- اولین خواسته در این دعا توفیق اطاعت از حضرت حق تعالی است که رمز و پایه اصلی حقیقت و هویت انسانی و مایه فخر آدمی است. مطیع حق بودن ثمره معرفت حق تعالی است و توحید ام المعارف و زیربنای سایر اصول اعتقادی است. توفیق در طاعت مزیت بندگی نسبت به سایر بندگان را میرساند و تحقق آن مستلزم برخورداری از تلاش و فاعلیت در حد توان و ایجاد قابلیتهای درونی است که برایند و همراهی توفیق با عبد خداست و کشف راههای میانبر در رسیدن به حقیقت که نصیب بندگان موحد میگردد. شاهد این معنی فرمایش امیرالمومنین علی(علیه السلام) است که : خدایا این عزت بر من بس که تو پروردگار من و این افتخار مرا بس که من بنده تو باشم.
- دوری از معصیت و نافرمانی از دیگر ویژگیهای جامعه آماده حضور منجی است. گناه از نوع فردی یا اجتماعی در تضاد با حق و صدق است و زمینه فهم درست را از بین میبرد. امکان جمع عقلی، شرعی و عرفی بین گناه و صواب وجود ندارد، چگونه است که بعضی به ظواهر و آداب و هزینه کردن خود را مرید امام زمان(عج) نشان میدهند لیکن در عمل گناه میکنند.
- کرامت جامعه در سایه هدایت و ایستادگی از دیگر شاخصهای جامعه امام زمانی است. خداوند متعال همه ابنای بشر را ذاتاً کریم آفریده و بر سایر موجودات برتری داده و برای درک کرامت اکتسابی معیار ایمان، تقوا، علم و جهاد فی سبیل الله را منظور نموده است. اگر جامعه دارای کرامت باشد یا آحاد آن از احساس کرامت برخوردار گردد هرگز به ضدارزشها فکر نمی کند و اجازه اهانت به خود را به دیگران نمیدهد. از امیر کلام بخوانیم که فرمود: کسی که نفسش را گرامی بدارد هرگز با گناه به آن اهانت نمی ورزد.اگر رویکرد ما به کارگیری راهبرد کرامت در هدایت و تذکر به غافلین همراه با استمرار باشد بی تردید نتایج ملموستری را شاهد خواهیم بود.
- دیگر اصل جامعه امام زمانی در اخلاق فردی و اجتماعی و مناسبات انسانی است. تصور کنید که همه یا اکثریت جامعه و بخصوص خواص و خطیبان وقتی سخن میگویند از هر نوع سستی و کجی و عوام فریبی به دور بوده و در مقابل از غنای معنوی و زیبایی ظاهری و مشحون از آرایههای ادبی باشند چه فضای معنوی بر جامعه حاکم خواهد بود. بر اساس ادله، مطالعات و مشاهدات بیشتر ناهنجاریها از مسیر زبان یا تحت تأثیر زبان، گویش و گفتگوهاست در حدیث نبوی آمده اگر مردم زیاده گویی نداشتند و قلوبشان محل تلاقی هر چیزی نبود میدیدند و میشنیدند هر آنچه انبیاء (ص) دیده و شنیدهاند.
- علم و آگاهی آن هم از نوع قلبی و ریشه دار از دیگر شاخصههای جامعه الهی امام زمانی است. علم ثروت پایان ناپذیر است و همه مسیرهای رشد ،تعالی و توسعه از دالان آن عبور میکند.علم صفت الهی است که در نهاد آدمی به ودیعت گذاشته شده و بالاترین و والاترین مرتبه آن شناخت حق و ذات حق تعالی و بعد آثار و قلمرو سایر عوالم هستی را در بر میگیرد که اگر هوشمندانه به جهان و تحولات آن بنگریم خواهیم یافت که قدرتهای بزرگ جهان قبل از هر چیز به دانش و مهارت استفاده از آن دست یافته و مسیر پیشرفت خود را پیموده اند
- غذای پاک و بدون شبهه که ثمره و سمبل فعالیتهای اقتصادی سالم در جامعه و یک شبکه مدیریتی پاکدست و خدوم است از دیگر مشخصههای منشور جامعه مهدوی است توجه به این مهم علاوه بر اقتصاد سالم ،آثار تربیتی و فرهنگی ماندگار خواهد داشت این وظیفه آحاد جامعه خاصه طیف بزرگ شاغلین در محیط اقتصاد و کسب و کار است اما مسئولیت حکومت و عوامل آن در شرایط پیچیده امروز به مراتب سنگینتر از دیگران است. آنان نباید اقتصاد و نقش آن را شوخی فرض کنند و استفاده از تجربه دیگران را به فراموشی بسپارند خوشبختانه فقه غنی ما توانایی پاسخگویی به سئوالات این حوزه در بیان ملاکات ،جهت گیریها و بعضی روشها را دارد آنچه در این بین مهم مینماید اینکه اهداف فرهنگی و نیازهای روحی جامعه نباید قربانی مقاصد اقتصاد گردد اگر این سخن نماینده شاخص مجلس درست باشد که نظام فعلی بانکی ما ربوی است و کسی هم تاکنون پاسخ آن را نداده تکلیف رزق و روزی و تربیت نسل امروز و فردا چه میشود.
- برخوردار از جامعه ایمن اخلاقی حتی در نگاه به دیگران و رعایت حریم آنان از ویژگی دیگر جامعه تحت مدیریت امام زمان(عج) است. این خصلت که موجب رعایت حجاب و حرمت دیگران میشود ریشه در حیاء و عفت انسانها دارد معنی این سخن این است که بین حیاء و حجاب رابطه معنی داری نهفته است و کسانی که دنبال مبارزه با بدحجابی هستند چه بجاست که آهنگ تقویت حیاء و عفت با رویکرد کرامت بخشیدن به مخاطبان خود را نیز داشته باشند چرا که حجاب وصف حیاست. در این باره حرف برای گفتن و درد دل کردن زیاد است به فرصت دیگر وا میگذاریم.
- وجود عالمان زاهد و خیرخواه یکی از سرمایههای جامعه مهدوی است، سرمایهای که به قول سعدی همانند زر طلبی است:
وجود مردم دانا مثال زر طلبی است که به هر کجا که روند قدر و قیمتش دانند
بزرگ زاده نادان به شهروا ماند
که در دیار غریبش به هیچ نستانند
ضمنا باید این نکته را دانست که کارآمدی جمهوری اسلامی ایران با روحانیت پیوند خورده است و این روحانیت است که بایستی با بازتعریف مستمر و هوشمندانه نقش خود این پیوند را مستحکم نماید و از وظیفه ذاتی خود غافل نشود و دست از خیرخواهی و نصیحت سایرین برندارد.وتحقق جامعه مهدوی را درهر صورتی مقدماتش را فراهم آورندومقدمات آن علاوه براصل خودسازی و ارتباط عمیق ما روحانیان با خدا وتوسل براهلبیت علیهم السلام بویژه سرباز بودن درعمل به صاحب ومقتدایمان امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف ایجاد فرهنگ همدلی وهمیاری و مواسات و پدید آوردن یک روحیه مردم داری می باشد.که خوشبختانه در کنار انتقادهایی که به عملکرد روحانیت وجود دارد اعتماد به این قشر حرف اول را میزند استفاده از این منبع و قوت استراتژیک در ساختن جامعه اسلامی بس ضروری است توصیه و تأکید رهبر فرزانه انقلاب اسلامی بر تحول در حوزههای علمیه با این رویکرد نیز بایستی در برنامههای حوزه علمیه مطرح نظر باشد.
دراینجابا این مقال از شهید ثانی از علماء و فقهای بزرگ استنادمی کنیم که فرمودهاند اگر علماء و خواص ملتزم به مستحبات شوند عوام واجبات را انجام میدهند و اگر به واجبات اکتفاء نمایند عوام مرتکب محرمات میشوند.
حسن ختام:
وزیباترین کلام از رهبرکبیر انقلاب امام خمینی عزیز رحمت الله علیه است که فرمودند:
من امیدوارم که انشاء الله برسد روزی که آن وعده مسلم خدا تحقق پیدا کند و مستضعفان مالک ارض بشوند. این مطلب وعده خداست و تخلف ندارد، منتها آیا ما درک کنیم یا نکنیم، آن به دست خداست. این چیزی که ما در این وقت، در این عصر وظیفه داریم، این مهم است. همه انتظار داریم وجود مبارک ایشان را، لکن با انتظار تنها نمی شود، بلکه با وضعی که بسیاری دارند، انتظار نیست.اینهایی که می گویند که هر علمی بلند بشود و / هر حکومتی / خیال کردند که هر حکومتی باشد این بر خلاف انتظار فرج است، اینها نمی فهمند چی دارند می گویند… ما اگر فرض می کردیم دویست تا روایت هم در این باب داشتند، همه را به دیوار می زدیم برای این که خلاف آیات قرآن است. اگر هر روایتی بیاید که نهی از منکر را بگوید نباید کرد، این را باید به دیوار زد، اینگونه روایت قابل عمل نیست
یک دسته دیگری بودند که انتظار فرج را می گفتند این است که ما کار نداشته باشیم به این که در جهان چه می گذرد، بر ملت ها چه می ذرد، بر ملت ما چه می گذرد، به این چیزها ما کار نداشته باشیم ما تکلیف های خودمان را عمل می کنیم، برای جلوگیری از این امور هم خود حضرت بیایندانشاء الله درست میکنند دیگر ماتکلیفینداریم،تکلیف ما همین است که دعا کنیم ایشان بیایند وکاری به کارآنچه دردنیامیگذرد یا درمملکت خودمان میگذرد نداشته باشیم اینها هم یک دسته ای،مردمی بودندکه صالح بودند.
یک دسته ای می گفتند که خوب باید عالم پرمعصیت بشود تا حضرت بیاید ما باید نهی از منکر نکنیم، امر به معروف هم نکنیم تا مردم هر کاری می خواهند بکنند، گناه ها زیاد بشود که فرج نزدیک بشود. یک دسته ای از این بالاتر بودند می گفتند باید دامن زد به گناه ها، دعوت کرد مردم را به گناه تا دنیا پر از جور و ظلم بشود و حضرت (سلام الله علیه) تشریف بیاورند. این هم یک دسته ای بودند که البته در بین این دسته منحرف هایی هم بودند، اشخاص ساده لوح هم بودند، منحرف هایی هم بودند که برای مقاصدی به این دامن می زدند. یک دسته دیگری بودند که می گفتند که هر حکومتی اگر در زمان غیبت محقق بشود، این حکومت باطل است و بر خلاف اسلام است. آنها مغرور بودند، آنهایی که بازیگر نبودند مغرور بودند به بعض روایاتی که وارد شده است بر این امر که هر علمی بلند بشود قبل از ظهور حضرت، آن علم، علم باطل است آنها خیال کرده بودند که نه، هر حکومتی باشد، در صورتی که آن روایات که هر کس علم بلند کند علم مهدی، به عنوان مهدویت بلند کند…
ما اگر دستمان میرسید قدرت داشتیم باید برویم تمام ظلم وجورها را از عالم برداریم،تکلیف شرعی ماست منتها ما نمیتوانیم: اینی که هست این است که حضرت عالم را پرمیکند از عدالت، نه شما دست بردارید از این تکلیفتان، نه اینکه شما دیگر تکلیف ندارید.
و لهذا می بینید فساد در آن وقت بود و حالا هم هست و تا آخر هم خواهد بود بله، در زمان حضرت صاحب (سلام الله علیه) حکومت واحد می شود، قدرت حکومت…
عدالت یک عدالت اجتماعی در همه عالم می آید اما نه این که انسان ها بشوند یک انسان دیگر، انسان ها همان ها هستند که یک دسته شان خوبند، یک دسته شان بد، منتها آنهایی که بد هستند دیگر نمی توانند که کارهای خلاف بکنند.
یکی می خواهد که بیاید احیاء کند این افکار را و من امیدوارم که انشاء الله حضرت بقیه الله زودتر تشریف بیاورند و این طبیب واقعی بشر، با آن دم مسیحائی خود اصلاح کند اینها را. روز جمعه به ولی امر (عج) ، متعلّق است.
سوالات مسابقه:
۱-بارزترین خصوصیت جامعه قبل از ظهور امام عصر ـ علیه السلام ـ ،چه می باشد.
الف:صبر ب:فساد ج:انتظار
۲-این روایت مربوط به کدام معصوم علیه السلام است؟
«آبهادردولت مهدی(علیه السلام) فراوان میگرددوزمین برکات خویش راچندین برابرمی سازد».
الف:پیامبر اعظم صلی الله علیه وآله ب:امام حسن علیه السلام ج :امام صادق علیه السلام
۳- ………… و …………………… . در پیوند و همبستگی اجتماعی نقش مهمی دارد.
الف:مبارزه با فساد وهمدلی ب: صداقت و ایجاد اطمینان بین مردم ج:همدلی و مواسات
۴- وصف مشترک همه ادیان الهی چیست؟
الف:آزادی خواهی ب: اعتقاد به منجی ج:مقاومت
۵- ارادت یعنی انسان از ……………………….. و محبّت را به صاحب شریعت و جانشنیان و دستورات آنها داشته باشد.
الف: عمق دل و جان، کمال اخلاص ب:عاشقانه زیستن ج:انتظارواخلاص
سوالات تشریحی:
۶- پنج نمونه صفات جامعه مهدوی، بعد از ظهوررابیان فرمایید
۷-دریک خط نتیجه ای که از فرمایش امام رحمت الله علیه گرفته میشود را بیان نمایید
والسلام
برچسب ها :ارادت ، جامعه مهدوی
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰