تاریخ انتشار : سه شنبه 8 بهمن 1398 - 7:19
کد خبر : 72128

میزگرد فارس|مشارکت پرشور بیانگر حمایت همه‌جانبه از نظام است/توپ هیات‌های اجرایی در زمین هیات نظارت

میزگرد فارس|مشارکت پرشور بیانگر حمایت همه‌جانبه از نظام است/توپ هیات‌های اجرایی در زمین هیات نظارت

خبرگزاری فارس استان کردستان/اسرین کنعانی؛ جلوه جمهوریت و دموکراسی نظام جمهوری اسلامی در نهادهای انتخابی مانند مجلس شورای اسلامی تبلور پیدا می‌کند تا نظام قانونگذاری و نظارت بر امور کشور در اختیار نمایندگان ملت قرار داده شود. مهم‌ترین پیش‌نیاز تشکیل مجلس توانمند و کارآمد، برگزاری انتخاباتی پرشور با مشارکت حداکثری رای‌دهندگان محسوب می‌شود تا قدرت این

خبرگزاری فارس استان کردستان/اسرین کنعانی؛ جلوه جمهوریت و دموکراسی نظام جمهوری اسلامی در نهادهای انتخابی مانند مجلس شورای اسلامی تبلور پیدا می‌کند تا نظام قانونگذاری و نظارت بر امور کشور در اختیار نمایندگان ملت قرار داده شود.

مهم‌ترین پیش‌نیاز تشکیل مجلس توانمند و کارآمد، برگزاری انتخاباتی پرشور با مشارکت حداکثری رای‌دهندگان محسوب می‌شود تا قدرت این نهاد قانون‌گذاری افزایش پیدا کند و در راس امور باشد و احزاب و تشکل‌های سیاسی با دمیدن به تنور انتخابات نقش بسیار تاثیرگذاری در تشویق مردم به رفتن به پای صندوق‌های رای دارند.

با توجه به نزدیکی انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، اهمیت موضوع و توصیه مسوولان ارشد به مشارکت حداکثری مردم در انتخابات و با توجه به شرایط حساس فعلی، دفتر خبرگزاری فارس در کردستان اقدام به برگزاری میزگردی با حضور دو تن از فعالان حزبی استان کردستان از جمله عباس حسین‌پناهی دبیر شورای ائتلاف معتمدین و خیرخواهان اصولگرایی و نیروهای انقلابی کردستان و منصور نصرتی‌شعار دبیر جمعیت فرهنگیان شهرستان سنندج کرد که مشروح آن را در زیر می‌خوانید.

فارس: فلسفه وجودی برگزاری انتخابات چیست؟

نصرتی‌شعار: شکی در این نیست که در دنیای امروز انتخابات و انتخاب افراد و مسوولین کشور یک مسئله جهانی و یکی از پایه‌های اصلی دموکراسی است، در ایران هم مردم با رای خودشان شخصی را در راس قوه مجریه به عنوان رئیس جمهور انتخاب می‌کنند، با رای خود نمایندگان خود در قوه مقننه را برای تهیه قواینن مورد نیاز روز جامعه و نظارت بر اجرای قوانین انتخاب و حتی در درجه پایین‌تر مردم مجلس محلی با عنوان شورای شهر انتخاب می‌کنند که تمام این انتخابات‌ها نشانه اجرای دموکراسی واقعی است.

در واقع انتخابات یکی از لوزام مورد نیاز و اجرایی کشور است که مردم بصورت مستقیم و غیرمسقیم در اداره کشور خود نقش دارند.

حسین‌پناهی: فلسفه وجودی انتخابات یعنی مردم با انتخاب افرادی از میان خودشان سرنوشت خودشان را تعیین می‌کنند.

همانطور که امام و رهبری فرمودند عوامل تاثیرگذار در پیروزی انقلاب اسلامی اول اراده خداوند، دوم وحدت و همدلی و سوم حضور و نقش مردم بود، امروز هم بعد از ۴۱ سال پیروزی انقلاب مردم در راس هرم قرار دارند در واقع هر جا بر مردم تکیه کردیم پیروز شدیم هر جا مردم را به میدان آوردیم پیروز شدیم هر جا در مقابل تمام جریانات از مردم کمک خواستیم پیروز شدیم امروز هم که نظام جمهوری اسلامی به اینجا رسیده به پشتوانه حمایت مردم است.

احزاب ستون دموکراسی

فارس: نقش احزاب در انتخابات در راستای ایجاد بستر مشارکت عمومی و افزایش حضور مردم در انتخابات را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

نصرتی شعار: درباره نقش احزاب شکی نیست که احزاب یکی از ستون‌های دموکراسی هستند که نقش فوق‌العاده اساسی در انتخابات دارند اما احزاب در کشور ما فعلا دارند تمرین می‌کنند و شاید به آن جایگاهی که احزاب در کشورهای دیگر رسیدند نرسیدیم و به آن نقش اساسی خود نرسیده باشیم.

در ایران سه جناح قانونی اصلاح‌طلب، اصول‌گرا و مستقل در سطح داریم که هر کدام ده‌ها حزب در زیرمجموعه خود دارند، شاید در هیچ کشوری که ادعای دموکراسی دارند و به احزاب خیلی توجه می‌کنند به اندازه ایران تعدد احزاب نداشته باشند.

در کردستان ۳۷ حزب مجوز رسمی دارند که ۳۲ حزب از اینها در دی‌ماه سال ۹۷ در تعیین خانه احزاب نقش دارند.

نقش احزاب در ایران کم‌رنگ است 

امروز نقش بازی کردن احزاب در تعیین سرنوشت کشور دارد ریشه می‌زند اما هنوز به آن جایگاهی نرسیدیم که مانند برخی کشورهای غربی که در دو و سه حزب خلاصه می‌شوند که بیش از ۸۰ درصد در انتخابات نقش دارند احزاب ما نقش ندارند، دلیل این هم این است که ما تازه این کار را شروع کردیم و نیاز به تمرین و گذشت زمان داریم.

شاید خیلی از صاحب‌نظران ادعا می‌کنند که نقش احزاب در ایران کم‌رنگ است اما من معتقدم که همین کشورهای اروپایی که این همه مدعی دموکراسی هستند از انقلاب رنسانس تا امروز که بیش از ۳۰۰ سال است دارند تمرین می‌کنند تا امروز به اینجا رسیدند اما احزاب در ایران بعد از دهه دوم انقلاب شروع به فعالیت کردند و  راه طولانی در پیش داریم تا به جایگاه اصلی احزاب در انتخابات برسیم.

در حال حاضر شاید در استانی مثل کردستان احزاب حدود ۲۰ الی ۳۰ درصد در انتخابات نقش دارند اما در استانی مثل تهران شاید این رقم به الای ۶۰ درصد هم برسد در واقع در کردستان هنوز احزاب نتوانسته‌اند به آن شیوه‌ای که باید کار کنند جایگاهی داشته باشند در نتیجه نیازمند فرهنگ‌سازی از طریق رسانه‌ها است چرا که هرچقدر احزاب نقش پررنگ‌تری داشته باشند مطمئنا افراد احسن‌تر و اصلح‌تری انتخاب می‌شوند.

در کشورهایی که احزاب نقش اساسی دارند در ایام انتخابات لیست می‌دهند و افرادی را انتخاب می‌کنند اما چون به واسطه این احزاب این افراد نماینده شدند پس کنترلشان در دستشان است و هر جایی که ببیند فردی که به وسیله و حمایت احزاب انتخاب شده خطا می‌روند و بر علیه منافع مملکت حرکت می‌کند خود حزبی که آن فرد را انتخاب کرده در مقابلش می‌ایستد ما هم باید به همین شیوه عمل کنیم یعنی وقتی در انتخاب فردی احزاب نقش دارند

بعد از انتخابات هم نباید درب احزاب بسته شود بلکه فعالیت و عملکرد افراد منتخب توسط احزاب به مردم ارائه شود و بر فعالیت و عملکرد آنها نظارت کنند.

نمی‌دانم چطور است که مردم برای خرید یک کالا چندین مغازه را می‌گردند که کالای کدام مغازه قیمت مناسب و کیفیت بالاتری دارد اما برای انتخابات که چهار سال سرنوشت خود را به دست یک فرد می‌دهند دقتی نمی‌کنند که سوابق کاندیداها به چه صورت است.

حق انتخاب بین حَسَن و اَحسَن وجود ندارد بلکه بین بد و بدتر وجود دارد

البته شاید گاهی اوقات حق انتخاب بین حَسَن و اَحسَن وجود ندارد در نتیجه مجبوریم بین بد و بدتر، بد را انتخاب کنیم اینکه آیا حَسَن و احسن نیست، هست و لیدر جامعه ما برخی افراد احسن که هم توانمندی دارند و هم از اقبال عمومی برخوردارند باید وارد میدان انتخابات شوند اما بنا بر دلایلی حضور پیدا نمی‌کنند و در مقابل هم گاهی اوقات افرادی وارد میدان می‌شوند که هر چند تایید شدند اما شرایط لازم برای نمایندگی را ندارند یعنی نه سابقه مدیریتی دارند، نه تجربه‌ای دارند، نه ناطق و سخنور و نه شجاع هستند.

احزاب باید جوابگوی عملکرد نمایندگان مورد حمایتشان باشند

حسین‌پناهی: هرچند نقش احزاب در انتخابات‌های مختلف قابل چشم‌پوشی نیست اما در مناطق کردستان که بیشتر قبیله‌ای هستند این نقش کمرنگ‌تر است بنابراین باید نقش احزاب را از طریق رسانه‌های جمعی در بین مردم فرهنگ‌سازی کنم چرا که امروز هر چقدر نقش احزاب پررنگ‌تر باشد انتخاب اصلح بیشتر اتفاق می‌افتد چون وقتی کاندیدایی به نام حزب در انتخابات پیروز می‌شود آن حزب باید جوابگوی عملکرد وی باشد، بر کار وی نظارت می‌کند و از او می‌خواهد که اهداف موردنظر را پیش ببرد در واقع  احزاب در کنترل و نظارت بر عملکرد نمایندگان نقش اساسی دارند در همین راستا انتظار داریم که رسانه‌ها نقش احزاب را برای مردم توجیه کنند و امیدواریم روز به روز نقش احزاب در کردستان پررنگ‌تر شود.

شاید قبلا احزاب فقط در ایام انتخابات فعال بودند و بعد از انتخابات کرکره خود را پایین می‌کشیدند اما من به عنوان دبیر حزب جمنا در کردستان اعلام می‌کنم که از آخرین انتخابات تا امروز مرتب جلسات این حزب با حضور اعضا برگزار شده و فعالیت خوبی را در سطح استان انجام داده‌ایم که به یاری خدا هم دولتی انقلابی و هم مجلسی انقلابی داشته باشیم.

وجود برخی فشارها بر هیات‌های اجرایی و نظارت/بیشتر ردصلاحیت‌ها به نام شورای نگهبان تمام می‌شود

فارس: دیدگاه شماها در خصوص عملکرد هیات‌های اجرایی و هیات نظارت در تایید و یا رد صلاحیت داوطلبین انتخابات مجلس شورای اسلامی چیست؟

نصرتی شعار: شاید برخی اوقات اظهارنظرهای صادقانه باعث یکسری گلایه‌مندی‌ها شود، با توجه به تجربه کاری که هم در هیات اجرایی مسوولیت داشتیم و هم چندین سال در شورای نگهبان یکی از اعضای هیات نظارت استان بودم و مسقیم درگیر بحث تایید صلاحیت افراد بودم اول باید از این هیات‌ها دفاع کنم و بگویم که کار هم هیات اجرایی و هم هیات نظارت سخت است تا کسی در آن جایگاه نباشد نمی‌تواند درک کند.

در واقع گاهی اوقات از طرف برخی افراد و جریان‌ها در منگه و فشار قرار می‌گیرند اما مطمئنا امسال هر دو هیات اجرایی و نظارت براساس قانون عمل کردند، آن فشارها را تحمل کردند و قانون را زیر پا نگذاشتند اما از زمانی که دفاتر هیات‌های نظارت و نمایندگی شورای نگهبان در استان‌ها ایجاد شد هرچند که اقدام موثری بود اما متاسفانه برخی اوقات هیات‌های اجرایی توپ را داخل زمین هیات نظارت می‌اندازند یعنی می‌توانند دقیق‌تر از این عمل کنند اما بخاطر اینکه گلایه‌هایی پشت سر آنها نباشد اکثریت ثبت‌نامی‌ها را تایید می‌کنند و توپ را به زمین هیات نظارت می‌اندازند در نتیجه بیشتر رد صلاحیت‌ها به نام هیات نظارت و در نهایت شورای نگهبان تمام می‌شود لذا باید خود داوطلبان این مسئله را درک کنند.

از طرف دیگر بالاخره قانون پیش‌بینی کرده که اگر فردی در هیات نظارت استان رد صلاحیت شد در دو مرحله دیگر حق اعتراض دارد و به پرونده اعتراص وی بررسی می‌شود.

امیدواریم آنچه که خیر و صلاح است برای این مردم اتفاق بیفتد و افرادی که شایستگی و لیاقت نمایندگی را دارند اگر درخواست اعتراض داده‌اند پرونده آنها دوباره بررسی شود و تایید صلاحیت شوند که صحنه انتخابات صحنه پرشوری باشد و درصد مشارکت مردم  بالا برود.

در این دوره از انتخابات دو برابر بیشتر از دوره‌های قلبی داوطلب ثبت‌نام نمایندگی مجلس در سطح کشور داشتیم و به تبع در استان کردستان هم همین اتفاق افتاد مثلا در هیچ دوره‌ای در شهرستان مریوان بیشتر از ۱۵ الی ۱۶ نفر ثبت‌نامی نداشتیم اما در این دوره ۵۲ نفر ثبت‌نام کردند و در سنندج نیز ۹۱ نفر ثبت‌نام کردند که در هیچ دوره‌ای بیشتر از ۶۰ نفر نبوده است.

این افزایش داوطلبان باعث می‌شود که کار هیات‌‌های نظارت سخت‌تر شود و امکان اشتباه هم وجود دارد البته به تبع گلایه هم به وجود می‌آید اما قانون پیش‌بینی همه چیز را کرده و افرادی که رد شدند می‌توانند اعتراض خود را تحویل دهند که با دقت بیشتری در هیات نظارت مرکزی و شورای نگهبان مورد بررسی قرار گیرد.

داوطلبین به سفارش عده‌ای رد و یا تایید صلاحیت نمی‌شوند

امروز در فضای مجازی مشاهده می‌کنیم که عده‌‌ای اظهارنظرهای غیرمنطقی می‌کنند که مثلا عده‌ای از کاندیداها به سفارش عده‌ای تایید و یا ردصلاحیت شده‌اند درحالی که این اصلا درست نیست با توجه به اینکه سال‌ها در سیستم هیات اجرایی و هیات نظارت کار کردم این دو هیات به هیچ عنوان به توصیه کسی عمل نمی‌کنند بلکه سرلوحه کار آنها  قانون است.

هیات‌های اجرایی براساس استعلام از چهار منبع قانونی شامل ثبت‌احوال، نیروی انتطامی، اطلاعات و دادگستری صلاحیت داوطلبان را بررسی می‌کنند اما هیات نظارت منابع بیشتری  از جمله تحقیقات محلی و محل کار در اختیار دارد یعنی شورای نگهبان با دقت و نظارت بیشتری عمل می‌کند چرا که اگر یکی از این تایید صلاحیت شده‌ها نماینده مردم شد اما بعدا عملکرد آن بد از آب درآمد خود مردم اولین جایی که مورد اتهام قرار می‌دهند شورای نگهبان است پس تایید صلاحیت در این مرحله بسیار حساس است لذا مردم بدون مطالعه و مستندات در فضای مجازی به کسی و یا جایی تهمت نزنند و آنها را متهم نکنند.

هیات‌های اجرایی و نظارت براساس مدارک رد و یا تایید صلاحیت انجام می‌دهند

حسین‌پناهی: هیات نظارت و هیات‌های اجرایی براساس قانون، مدارک و ادله عمل می‌کنند اما چون هیات‌های اجرایی بیشتر ثبت‌نامی‌ها را تایید کردند بعضی مواقع این شائبه پیش می‌آید که  هیات نظارت بیشترین رد صلاحیت‌ها و یا عدم احراز صلاحیت‌ها را انجام می‌دهد درحالی که اصلا اینطوری نیست چون هیات نظارت وقت بیشتری دارد با دقت و نظارت بیشتری پرونده کاندیداها را بررسی می‌کند.

افرادی که صلاحیت آنها احراز نمی‌شود و یا ردصلاحیت می‌شوند دلیل بر این نیست که خدای ناکرده این افراد از صحنه اجتماعی هم رد شده‌اند بلکه اتفاقا خیلی از اینها مدیر و یا مسؤولیتی در ادارات مختلف دارند فقط بنابر دلایلی صلاح نبوده که در مقام نمایندگی ورود پیدا کنند.

افرادی هم که رد شدند در دو الی سه مرحله حق اعتراض دارند و پرونده آنها بعد از اعتراض بررسی می‌شود و همانطور که رییس شورای نگهبان گفت در سراسر کشور اعتراض‌های زیادی را در ارتباط با رد صلاحیت‌ها دریافت کردیم که مطمئنا پرونده تک تک آنها بررسی و در نهایت حق به حق‌دار می‌رسد.

لزوم ورود افراد از همه طیف‌ها و جریان‌های سیاسی به میدان انتخابات

فارس: چرا مشارکت حداکثری مردم در انتخابات پیش‌رو حائز اهمیت است؟

حسین‌پناهی: با توجه به اینکه هر چقدر افراد بیشتر و موثرتری را تایید کنیم به همان نسبت مشارکت مردم در انتخابات بالا می‌رود لذا امیدواریم با تایید صلاحیت برخی از افرادی که اعتراض دادند بحث حضور حداکثری تحقق پیدا کند در واقع با توجه به فرموده مقام معظم رهبری در نماز جمعه دو هفته گذشته تهران که بر حضور حداکثری تاکید کردند لازمه تحقق این امر ورود افراد مختلف از همه طیف‌ها و جریان‌های سیاسی برابر قانون و نظر هیات‌ نظارت به میدان انتخابات است.

مشارکت حداکثری مردم در انتخابات می‌تواند نظام را در مقابل ترفندهای شیطانی دشمنان نظام و انقلاب بیمه کند.

ما انتظار داریم همه احزاب از همه جریان‌های سیاسی با هر فکری به میدان بیایید و مردم را با خود همراه کنند چرا که امروز زمان وفاق‌، همدلی، وحدت و حضور حداکثری دشمن‌شکن است.

امسال حضور گسترده مردم بیش از سال‌های گذشته تاثیرگذار و موثر خواهد بود و مطمئن هستم مردم بابصیرت، متدین و قدرشناس نظام و رهبر انقلاب را دوست دارند و حضور آنها در این انتخابات نشان می‌دهد که پای این نظام و این انقلاب هستند و یک نه بزرگ به دشمنان نظام خواهند گفت و نظام را در مقابل دسیسه دشمنان سربلند خواهند کرد.

نصرتی شعار: شرکت و مشارکت مردم در انتخابات مانند چکابی برای نظام است که هر چقدر مشارکت بیشتر باشد یعنی چکاب نظام سالم‌تر است در واقع مشارکت مردم یعنی مهر تایید بر نظام.

درست است که از طرفی مردم گلایه‌ها و مشکلاتی در زمنیه اقتصادی و معیشتی دارند و از عملکرد دولتمردان ناراضی هستند اما قطعا نظام را دوست دارند و همیشه پای این انقلاب و این نظام هستند.

فارس: چرا هر چه جلوتر می‌رویم هم هزینه‌های انتخاباتی و هم وعده‌های انتخاباتی بیشتر می‌شود؟

نصرتی‌شعار: متاسفانه دو سه دوره‌ای است که شرایط انتخابات طوری شده که کاندیداها می‌خواهند با پول خرج کردن رای جمع کنند یعنی پوستر آنچنانی، شام و نهار آنچنانی و حتی خرید رای در پای صندوق رای، اما این مردم هستند که نباید سرنوشت خود و جامعه خود را با هیچ چیزی عوض کنند.

امروز هیچ نماینده‌ای بدون ساپورت مالی عده‌ای نمی‌تواند تبلیغاتی انجام دهد.

 تا دور ششم انتخابات، از نظر هزینه‌ها سالم بود و کاندیدای ثروتمند و تنگدست همه در یک سطح تبلیغ می‌کردند همه از جیب خودشان و به وسع و توان خودشان هزینه می‌کردند اما امروز آنقدر هزینه‌های تبلیغات سرسام‌آور است که هیچ نماینده‌ای بدون ساپورت مالی عده‌ای نمی‌تواند تبلیغاتی انجام دهد.

سال ۷۳ که برای انتخابات میان دوره‌ای مجلس شرکت کردم کلا ۱۱۰ هزار تومان پول داشتم که ۱۰ هزار را برای خرج خانه کنار گذاشتم و با ۱۰۰ هزار تومان در انتخابات شرکت کردم، یک ماشین جیب هم برای رفتن به روستاهای صعب‌العبور استان در اختیارم گذاشتند که بعد از انتخابات ازم پس گرفتند از طرف دیگر افرادی هم که آن زمان برای تبلیغات به نمایندگان کمک می‌کردند همه بدون هیچ چشم‌داشتی و بدون دریافت دستمزدی کار می‌کردند اما امروز اینطور نیست هر کسی در قبال مبلغی قدمی برمی‌دارد.

ابزارهای تبلیغاتی هزینه‌بر شده است/ساپورت مالی نمایندگان به شرط برآورده کردن انتظارات

امروز ابزارهای تبلیغاتی هزینه‌بر شده است، در این دوره در سطح استان برای اجاره یک منزل برای چند روز کار تبلیغات بیش از ۵۰ میلیون تومان هزینه پرداخت می‌شود، برای اجاره یک هفته‌ای مغازه چند میلیون باید هزینه پرداخت شود لذا برای تامین این هزینه‌ها باید از طرف افرادی ساپورت مالی شوند که البته این افراد هم این پول را در قبال برآورده کردن انتظاراتشان پرداخت می‌کنند پس بعد از پیروزی در انتخابات نمایندگان باید تا روزی که نماینده مجلس است وامدار این افراد باشند و بله قربان‌گوی این افراد باشند در واقع هر کاندیدایی که هزینه‌های آنچنانی می‌کنند باید در آینده جبران هزینه کنند.

از طرف دیگر، همه مردم می‌دانند که اختیارات و وظایف نماینده تا چه حد است و همچنین همه هم می‌دانند ما در حال حاضر در تحریم هستیم و وضعیت اقتصادی کشور مناسب نیست لذا نماینده باید بداند اعتبارات استانی ما براساس شرایط تحریم تعیین می‌شود و نمی‌تواند مثلا وعده  ۱۰ برابر شدن اعتبارات را در سال اخیر بدهد.

مردم فریب وعده‌های توخالی کاندیداها را نخورند

باید نه کاندیداها وعده توخالی و بی‌اساس بدهند و نه مردم هم  فریب وعده‌های توخالی را بخورند بلکه باید متناسب با اختیارات نمایندگان از آنها انتظار داشته باشند.

به کاندیداها توصیه می‌کنم که وعده‌های عملی به مردم بدهند چرا که وعده‌های عمل نشده بزرگترین عامل تخریب برای نماینده است.

نظام مانند یک خانواده است که هر کدام از اعضای آن نقشی به عهده دارند هر کدام از اعضا باید طوری رفتار کنند که چهارچوب این خانواده حفظ شود نماینده هم باید متناسب با درآمدی که دولت دارد از دولت انتظار تخصیص اعتبار و بودجه داشته باشد، همه می‌دانیم که نظلام جمهوری اسلامی به خاطر ارزش‌های بنیادی که دارد حدود ۴۰ سال است که توسط کشورهای استعمارگر در تحریم است که همین تحریم روی اقتصاد، معیشت، اشتغال و… مردم تاثیر گذاشته است پس اگر نماینده‌ای بدون توجه به شرایط موجود کشور وعده‌ای دهد مشخص است دروغ است اما اگر وعده جذب سرمایه‌گذار بخش خصوصی دهد مطمئنا این وعده قابل قبول‌تر است.

انجام امورات جزئی شان و جایگاه نمایندگان را تنزل می‌دهد

حسین‌پناهی: نماینده باید بگوید که وظایف و اختیاراتش چیست اما متاسفانه امروز برخی نمایندگان با انجام برخی امورات کوچک وظیفه و شان خود را تنزل می‌دهند، نماینده باید کلی‌نگر باشد طوری که به جای اینکه دنبال استخدام نگهبان یک اداره و یا مستخدم یک سازمان باشد باید پیگیر ایجاد اشتغال برای ۱۰ هزار نفر باشد.

دود اختلاف نمایندگان به چشم مردم می‌رود

فارس: عملکرد نمایندگان ادوار گذشته را چطور ارزیابی می‌کنید؟

حسین‌پناهی: مجلس دهم مجلس ضعیفی بود چه در مقابل استکبار جهانی، چه در مقابل برجام و چه در مقابل استیضاح و … یعنی این دوره، مجلس در راس امور نبود و چندان اقتداری نداشت.

ما باید نمایندگانی را به مجلس بفرستیم که بعد از انتخابات با هم همراه و همدل باشند در برخی از استان‌ها تمام نمایندگان یک دفتر مشترک دارند و همه آنها چه از جریان اصول‌گرا و چه اصلاح‌طلب همه با هم دنبال یک هدف هستند اما در برخی استان‌ها مثل کردستان نمایندگان ضعیف عمل می‌کنند.

برخی نمایندگان در کردستان با هم حرف نمی‌زنند هر کدام به طور جداگانه پیگیر امور هستند در حالیکه یک دست صدا ندارد به جای اینکه با هم پیگیر امورات استان باشند و وحدت رویه داشته باشند با همدیگر اختلاف و درگیری دارند که البته دود این اختلاف هم فقط به چشم مردم کردستان می‌رود.

هرچند نمایندگان ادوار گذشته زحمات زیادی کشیدند اما امروز استان آیینه‌ای از عملکرد نمایندگان گذشته در مجلس است اگر استان ما کمبودی دارد، اگر کشاورزی ما توسعه پیدا نکرده، اگر صنایع بزرگ در استان ایجاد نشده، اگر زیرساخت‌ها مناسب نیست نتیجه عملکرد نامناسب نمایندگان گذشته است.

امروز مردم باید بصیرت داشته باشند، دلسوزی و ترحم هم کارساز نیست اینکه بگوییم فلان کاندیدا دست‌تنگ است بگذارید او نماینده  شود که وضعش بهتر شود این درست نیست، مجلس جایی برای نوبتی انتخاب شدن نیست که امروز عده‌ای می‌گویند چند سال فلانی رفت الان نوبت فلانی است افرادی باید نماینده مجلس شوند که قدرت چانه‌زنی بالایی برای توسعه حوزه انتخابی خود از جهات مختلف داشته باشند که بعد از چهار سال بتوانند کارنامه قابل قبولی ارائه دهند.

امروز برخی نمایندگان ادوار دوباره ثبت‌نام کردند که مردم باید از آنها کارنامه عملکردشان را در دوره‌های گذشته بخواهند.

ایجاد شورای معتمدین و خیرخواهان انقلابی در کردستان

امسال یک شورا به نام شورای معتمدین و خیرخواهان انقلابی در کردستان تشکیل دادیم، در این شورا افرادی معتمد و خیرخواه مردم استان که دارای عقبه مردمی هستند حضور دارند که به مردم بگویند اصلح‌ترین فرد در هر شهرستان برای نمایندگی کیست لذا در سطح مساجد، محله‌ها، شهرها و روستاها این شورا فعال است.

در واقع این شورا یک مجمع مشورتی برای نمایندگان است که بعد از پیروزی در انتخابات در بخش‌های مختلف به نماینده مشورت می‌دهند.

امیدواریم در انتخابات پیش‌رو با همین شورای معتمدین و خیرخواهان انقلابی بتوانیم طوری بصیرت‌افزایی و آگاهی‌بخشی کنیم که مردم اصلح‌ترین را انتخاب کنند، فردی معتقد، مردمی، امانتدار، پاک‌دست، خیرخواه مردم، نماینده‌ای که مهم‌ترین و اصلی‌ترین دغدغه‌اش مردم باشد.

وقتی انتخاب اصلح باشد مجلسی انقلابی مورد تایید رهبری شکل می‌گیرد.

عملکرد ضعیف اکثر نمایندگان کردستانی در مجلس

نصرتی شعار: مردم بهتر می‌دانند که در ادوار گذشته چه نمایندگانی بهتر از همه عمل کردند، چه کسانی توانسته‌اند برای همیشه در دل مردم بمانند، از اول انقلاب تا امروز هر نماینده‌ای اگر قدمی برای مردم این استان برداشته باشد در ذهن مردم مانده و همچنین هر نماینده‌ای هم که نسبت به توسعه استان بی‌تفاوت بوده باشد باز در ذهن مردم مانده است.

در مجموع، اکثر افرادی که به عنوان نماینده مردم کردستان در مجلس حضور داشتند عملکرد ضعیفی داشتند چرا که اکثر نمایندگان ما دچار روزمرگی و پیگیری امورات پیش پا افتاده شدند یعنی به جای اینکه دنبال تصویب قوانین مورد نیاز روز، نظارت بر اجرای آنها و هچنین پیگیری کارهای بزرگ باشند دنبال کارهای جزیی مانند انتقال یک سرباز، استخدام یک نگهبان و… می‌شوند که این کارها در شان یک نماینده نیست.

پیگیری امورات پیش پا افتاده توسط نماینده باید تمام شود و گرنه نماینده نمی‌تواند به وظیفه اصلی خود عمل کند اما اگر بخواهیم نمره‌ای به این چهل سال عمر مجلس بدهیم نمره قابل قبولی نیست.

شورای معتمدین و خیرخواهان انقلابی استان با حضور ۳۲ نفر از فعالان مدنی استان که دلسوز این استان هستند شکل گرفته است، در این شورا ۱۶ حزب شناسنامه‌دار، ۱۱ نفر معتمد مردمی و ۶ نفر دیگر حضور دارند.

برنامه این شورا این است که با برخی کاندیداها صحبت‌هایی انجام بدهیم و هر کاندیدایی بتواند انتظارات انقلابی این شورا را برآورده کند از آن حمایت می‌کنیم.

از نمایندگانی سه جناح اصلی استان که در این انتخابات پیروز می‌شوند خواهش می‌کنم درست است هر جناحی تفکر و عقاید خاص خودش را دارد اما بعد از پیروزی در انتخابات همه باید برای یک هدف واحد که آن هم توسعه استان است تلاش کنند.

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد