نباید در حوزه "طب" آب به آسیاب دشمن ریخت
– اخبار اجتماعی – به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم؛ علیرضا ابوالفضلی؛ پژوهشگر حوزه سبک زندگی ایرانی ــ اسلامی و طب سنتی در یادداشتی درباره سوزاندن کتاب هاریسون نوشت: علم پزشکی از ابتدا پیدایش بشر بوده مثلا در مصر باستان به ۳۰۰۰
به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم؛ علیرضا ابوالفضلی؛ پژوهشگر حوزه سبک زندگی ایرانی ــ اسلامی و طب سنتی در یادداشتی درباره سوزاندن کتاب هاریسون نوشت:
علم پزشکی از ابتدا پیدایش بشر بوده مثلا در مصر باستان به ۳۰۰۰ سال قبل میلاد برمیگردد در ایران، روم، حجاز هم تقریبا به همین شکل که کمکم با پیشرفت بشر این علم هم توسعه یافت که تا قبل از قرن نوزدهم پزشکی کهن و بعد کلاسیک میگویند و از آن زمان به بعد این علم وارد مرحله جدیدی شده که به آن پزشکی نوین یا مدرن میگویند و پیشرفتهای چشمگیری در این خصوص را دنیا شاهدش بوده و هست و بزرگان و دانشمندانی از سراسر جهان در این امر زحمات فراوانی کشیدهاند و تحقیقات بسیار گستردهای صورت پذیرفته تا امروز ما میتوانیم با اطمینان بگوییم جان بشر در خیلی از موارد از طریق این علم از مرگ نجات پیدا کرده است.
گرچه این علم با همه پیشرفت خود هنوز در تشخیص و درمان بسیاری از بیماریها عاجز است و قطعاً ایراداتی به آن وارد است و اشکالات و نقایصی دارد اما اینکه ما بگوییم این علم را کلاً قبول نداریم باید استدلالی درست داشته باشیم پس این همه عمل جراحی که در دنیا هر ساعت دارد انجام میشود و غالب آن موفقیتآمیز هم هست چه مفهومی دارد؟
کدام یک از بزرگان دینی ما این علم را رد کردند که ما بخواهیم از آن تاسی کنیم؟ امام خمینی (ره) یکی از مواردی که به آن قائل بود حرف و نظر پزشک بود؛ شخص مقام معظم رهبری حفظهالله کجا امر پزشکی را رد کردهاند؟ یا حداقل برای شخص خود امتناع کردهاند؟
بالاخره امام و حضرت آقا نائبین امام عصر عج هستند و اطاعتشان واجب است و حجت است و بر ما واجب است در همه زمینهها تبعیت کنیم؛ بالاخره در این خصوص یا باید برای رد کردن هر موضوعی خاص دلایل و مستنداتی ارائه کرد که قابل دفاع باشد یا باید مطیع محض کسانی بود که بهعنوان رهبران دینی خود قبول داریم پس غیر اینها تمسکی وجود ندارد برای رد موضوعی آنهم پزشکی.
مورد بعدی اینکه با تمسک به طب سنتی یا کهن یا طب قدیم یا طب مکمل یا طب آلترناتیو یا هر عنوان دیگر که متعلق به هر سرزمینی مثل چین و هند و یونان و ایران و عرب و … آیا دلیل بر رد طب پزشکی نوین میشود؟ باید عرض کنم خیر اصلا بهانه و حربه صحیحی نیست چون این شیوه از طبابت در جای خود محترم است و اتفاقا کاربردی هم در حوزه پیشگیری و هم درمان دارد اما نمیتوان گفت باید جایگزین طب نوین پزشکی شود به چند دلیل اولا به سبب زندگی ماشینی امروزه و بیتحرکیها، نوع خوردوخوراک، خواب، آب و هوا، و مغناطیس پنهان مضر ناشی از سیستمهای الکترونیکی دستگاههای ارتباط جمعی جدید فضای دنیا دچار بیماریهای جدیدی شده که دیگر امکان استفاده از طبابت به روشهای دیگر خیلی سخت و دیربازده است طبهای غیر نوین برای پیشگیری از ابتلا بسیار مفیدند و در خیلی از موارد هم در بخش درمان موثر اما این به منزله طرد علم پزشکی یا نفی و نهی آن نیست به نظر بنده اینها در کنار هم میتوانند کارساز باشند این در حالیست که علم سبک زندگی اشاعه داده شود یعنی اینکه اگر ما یاد بگیریم که روش زندگی کردن چگونه است و روح و جسم خود را در وضعیت سلامت قرار دهیم بیشک از ابتلا به خیلی از بیماریها جلوگیری خواهد شد این روش صرفا با دو مقوله قابل اجراست اول آموزههای قرآنی دوم با تاسی از روش زندگی اهل بیت عصمت و طهارت(ع) و لاغیر
اگر این دو ملاک تفکر و عمل ما باشد قطعا نحوه زندگی ما به سمتی میرود که مطلوب ما و پروردگار خواهد بود و اگر همه مکاتب دنیا را بررسی کنید هیچ مکتبی به این غنائت پیدا نمیکنید این اذعان اندیشمندان تمام ادیان توحیدی و مذاهب رسمی آنان ور سراسر دنیاست.
اما اینکه آیا اساسا عنوان طب اسلامی صحیح است یا خیر باید بگویم هر علمی نیاز به مکتب تفکیک شده و جدا از مسائل دیگر دارد یعنی دین مبین اسلام از مکتب وحیانی دینی پروردگار عالم به پیامبر (ص) رسیده و از امامان (ع) تا به امروز به ما اما اینکه بگوییم مکتبی جدا تحت عنوان طب اسلامی داریم خیر اینطور نیست نکته بسیار ظریفی که خیلیها را دچار اشتباه کرده همینجاست ما طب در مکتب اسلام داریم یعنی در مکتب دینی وحیانی ما، موضوعاتی در خصوص بهداشت و سلامت فردی و اجتماعی در قالب سلامت روح و جسم آمده که بسیار هم مفید و موثر است هم در حوزه پیشگیری و هم درمان.
اما آیا میتوان گفت مسواک زدن، طب اسلامی است یا باید گفت مسواک زدن از مکتب اسلام است که پیامبر اکرم (ص) تاکید فراوانی بدان دارد و مواردی از این قبیل؛ پس ما طب در اسلام داریم و قائلیم که دین مبین اسلام بعنوان کامل ترین دین و مکتب کلیه مسائل مهم سلامت رو هم به ارمغان برای بشریت آورده است اما اینکه خود طب مکتبی جدا داشته باشد که بگوییم طب اسلامی نه چنین چیزی نیست.
طب در اسلام هست و ما بخاطر آن برخود به عنوان مسلمان میبالیم اما در خصوص مورد اخیر اولا اینکه اقای تبریزیان آیتالله هستند یا خیر تشخیصش با مراجع ذیصلاح حوزه علمیه قم است و من صلاحیت در این خصوص ندارم.
ثانیا شخصی که وارد به حریم موضوعی خاص میشود قاعدتا باید علم آن موضوع را از قبل بداند وگرنه هم به خود ضربه زده هم به آن موضوع هم به مخاطبین آن موضوع؛ امر پزشکی یک موضوع خاص است چون با سلامت مردم درگیر است و کسی که در این امر ورود میکند و به درمانگری میپردازد باید دانش و علم آن را بداند این یعنی حداقل ها را بداند؛ آناتومی فیزیولوژی و فارماکولوژی بلد باشد که مستلزم گذراندن واحدهای درسی در دانشگاههای علوم پزشکی است و یا بطور خصوصی دورههای تخصصی در کارگاههای آموزشی بلندمدت آکادمیکی را بگذراند.
اگر غیر این باشد به سبب عدم آگاهی و اطلاع از وضعیت داخلی انسان به زعم خود مبادرت به تجویزی کاملا غلط برای بیمار میکند و او را دچار مشکل و گرفتاری و عوارضی میکند که قابل جبران نخواهد بود؛ آقای تبریزیان تحصیلات آکادمیکی در حوزه پزشکی ندارد و کارکرد اعضا را بطور علمی نمیداند و این فقدان سبب اتفاقاتی شده که متاسفانه در برخی موارد قابلیت جبران نداشته است ایشان معتقد است بیماری ام اس حلول جن در فرد بیمار است و با بخور مریم از بین میرود این نظریه کجایش علمی است چه دفاعی در یک موسسه تحقیقاتی علمی میشود کرد؟! چه آزمایشگاهی در جهان میتواند این فرضیه را ثابت کند؟ با چه استدلال علمی؟
جای تاسف دارد چرا یک شخصیتی مثل ایشان که لباس پیغمبر (ص) به تن دارد و خود را شاگرد امام صادق (ع) میداند و عمری را گذرانده و سالها زحمت کشیده چندین هزار حدیث و روایت صحیح را اهل بیت (ع) و علما و بزرگان احصا کرده باید چنین نظریهای و نظرات مشابه و به خصوص این حرکت اخیر را انجام دهد که جهان استکبار و معاند اسلام، وی را بهعنوان یک مسلمان شیعه مورد تمسخر و سرزنش قرار دهند؟ اسلام و شیعه کم در مظان تهمت و افترا و مضحکه است که با یک عمل غیرحرفهای و احساسی و از سر لجاجت یا هر دلیل غیرمنطقی دیگری باید دستخوش آنها قرار گرفت؟
ایشان به قول خودشان تحصیلات حوزوی دارند آیا نخواندهاند و نمیدانند که در سوره مبارکه انعام خداوند میفرماید در خصوص مشرکین و بت پرستان که به بتها و خدایانی که آنان قبول دارند توهین نکنید و دشنام ندهید که آنان هم به خدای شما توهین خواهند کرد؟ آیا ایشان میپسندد فردا یکی پیدا شود کتاب طب نبی (ص) یا طب الصادق (ع) یا فقه الرضا (ع) یا رساله ذهبیه را یا کتاب قانون بوعلی را یا ذخیره خوارزمشاهی جرجانی را یا دانشنامه احادیث پزشکی آیتالله ریشهری را یا مفاتیح الحیاه آیتالله جوادی را به آتش بکشد؟
پاسخ ایشان در این خصوص چیست؟ چه جوابی به خدا و اهل بیت ع و مردم میدهد؟ ایشان با این حرکت نه تنها توهینی عظیم کرد به جامعه پزشکی جهانی بلکه به یک فرهنگ و یک اصل پذیرفته شده توهین کرد؛ آقای تبریزیان طب نوین را قبول ندارد بحثی نیست مخالف است نظرش محترم چرا عناد میورزد؟
چرا ایشان حاضر نشده در یک مناظره تلویزیونی رادیویی همایشی و سمیناری شرکت کند؟ همین الان هم که محکومیت قضایی دارد بیاید و یک مصاحبه کند و اعلام حضور کند و خواستار یک گفتگو با صاحبنظران طب پزشکی نوین شود! آیا با آتش زدن این کتاب درب مطبها و بیمارستانها بسته شد آیا این علم رفت زیر سوال؟
یک نکته بسیار مهم اینکه داعش یکی از رمزهای موفقیتهایش در ایجاد رعب و وحشت در جهان این بود که بسیار در عرصه تبلیغاتی روانشناسانه عمل میکرد اگر میخواست جنایتی کند قبل از جنایت اعتقادش را بیان میکرد و به یک شکل تبلیغی مبادرت به اقدامی میکرد که عوارضش در روان انسان پاک شدنی نباشد.
شما ویدئو آتش زدن این کتاب را ببینید چقدر غیرحرفهای بدون هیچ پیامی یا ارائه نظری یا ایدئولوژی؛ ایشان اگر دنبال یک پیامدی بود که مخالفت یا عنادش را به تصویر بکشد باید یک بیانیهای میخواند قبلش طی یک مراسمی اینکار را میکرد یک هیجانی! کتاب را انداختند تو استمبلی یک کار کاملا چیپ و سخیف.
عجب از اطرافیان وی که هیچ کس آنجا نمیتوانست راهنمایی کند لااقل این اقدام یک اثر روانی بهمراه داشته باشد و یک خروجی به زعم خود ایشان داشته باشد؟ همه کسانی که این فیلم را دیدند غیر از نفس موضوع به این خاطر هم مورد مسخره قرار دادند و چقدر بد شد.
افسوس که ما از روی ناآگاهی برخی مواقع کاری میکنیم بدون ذرهای تامل و آینده بینی؛ من فقط یک سوال دارم آیا شما برای اینکار از ولی فقیه تان استمزاج کردید؟ آیا استفتایی از مراجع عظام داشتید؟ آیا دلیل عقلایی داشتید که قابل اثبات در جوامع مختلف بشری باشد ؟ آیا اذن قانونی داشتید؟ آیا شما که مسلمانید و شیعه و به قول خودتان مجتهد آیا میتوانید دلیل فقهی یا شرعی قابل اثبات و صحیح بیاورید که نظر امام زمانتان عج بعنوان امام حاضر اما غایب نفیا یا اثباتا درست یا غلط در این خصوص چیست؟
شما با کدام مجوزی مبادرت به چنین کاری کردید؟ در ایران چه کسی با طب سنتی صحیح مخالف است؟ اگر اینطور است چرا همه دانشگاههای علوم پزشکی سراسر ایران دانشکدههای طب سنتی دارند؟ چرا چندین سال است این رشته بعنوان رشته تخصصی در ایران برای پزشکان عمومی ایجاد شده؟
این همه عطاری و درمانگاه طب سنتی و پزشک طب سنتی و بیمارستان طبی در ایران پس چیست؟ آیا ایشان منکر این است؟ هر چیزی قانون خود را دارد کسی که میخواهد در ایران درمانگری کند باید اولا پزشک عمومی باشد با تخصص یا بی تخصص در هر قالبی تا مجوز مربوطه برایش صادر شود این قانون نظام جمهوری است که نمیتوان از آن عدول کرد اگر امام (ره) فرمود عبور از چراغ قرمز حرام است پس هر عملی مخالف قانون هم حرمت دارد مگر قانون گذار تبصرهای تعریف کرده باشد.
همانطور که در همه علوم و دانشهای خاص در سراسر جهان سوداگری به شکل مافیایی وجود دارد در پزشکی نوین هم هست در طب سنتی هم هست و اساسا این اجتنابناپذیر است زیرا در همه مقاطع فرصتطلبانی بودند و هستند و سودجویان ناپسندی که صرفا انتفاع خود را میبینند و مردم برایشان ذرهای مهم نیست.
پس باید گفت چون در فلان موضوع فلان مسئلهای هست باید در آن را بست این استناد غلط است؛ در آخر باید عرض کنم انشالله که این عمل آقای تبریزیان از روی جهل و احساس بوده باشد چون اگر به تعمد باشد یعنی آب به آسیاب دشمن ریختن و این یعنی ستون پنجم دشمن در شرایط فعلی.
برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰