تاریخ انتشار : جمعه 4 بهمن 1398 - 7:42
کد خبر : 71811

توصیه‌های مجازی که زوج‌های جوان باید بدانند

توصیه‌های مجازی که زوج‌های جوان باید بدانند

 به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از خبرگزاری فارس از شهرکرد، یکی از بزرگترین مسایلی که جوامع امروزی به آن مبتلا هستند، ضعف بنیاد خانواده است در این ضعف عوامل متعددی دخالت دارند، با گسترش فضای مجازی و شکل‌گیری ارتباطات آسان، یکی از عوامل ضعف و تنش

 به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از خبرگزاری فارس از شهرکرد، یکی از بزرگترین مسایلی که جوامع امروزی به آن مبتلا هستند، ضعف بنیاد خانواده است در این ضعف عوامل متعددی دخالت دارند، با گسترش فضای مجازی و شکل‌گیری ارتباطات آسان، یکی از عوامل ضعف و تنش بین اعضای خانواده فضای مجازی است این فضا به طور خزنده موجب شکل‌گیری خیانت‌ها می‌شود اما واقعا تا چه اندازه فضای مجازی در روابط زناشویی نقش دارد و باعث به وجود آمدن مشکلات عدیده‌ای از جمله خیانت بین همسران شده است؟ در ادامه با متخصصان در این رابطه گفت‌وگو کردیم.
یزدان یگانگی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرکرد، با اشاره به اینکه تاثیرات فضای مجازی به طور ملموس در فضای حقیقی دیده می‌شود، گفت: خانواده‌ها تا حد زیادی متأثر از فضای مجازی هستند و بارها گفته شده؛ ما هیچ راهی جز افزایش سواد رسانه در جامعه نداریم.

مسؤول سازمان فضای مجازی سراج مرکز چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه ما از فرهنگ تعامل و ارتباط در فضای مجازی تعریف دقیق نداریم و این موجب اتفاقات ناگواری می‌شود، اظهار کرد: در فضای حقیقی در بحث روابط محرم و نامحرم یک سری تعاریف وجود دارد و می‌دانیم که باید حد و حدود را رعایت کنیم.

یگانگی ادامه داد: در فضای مجازی حد و حدود مشخص نیست، فرهنگ مجازی را نمی‌دانیم و این ندانستن منتج به مسائل زیادی می‌شود که یکی از این مسائل، خیانت است و به دلیل جذابیت فضای مجازی فرصت زیادی صرف آن می‌شود.

شبکه‌های اجتماعی در رشد طلاق تاثیر بسزایی داشته‌اند

وی با اشاره به سختی ارتباطات در گذشته، گفت: در گذشته ارتباطات سخت بود و کسی نمی‌توانست به راحتی ارتباط بگیرد اما امروزه به راحتی می‌توان وقت را با گفت‌وگو در فضای مجازی پر کرد.

وی با بیان اینکه اتفاقاتی همچون طلاق عاطفی و … که در خانواده‌ها می‌افتد را نباید نادیده گرفت، خاطرنشان کرد: فرد برای فرار از این‌ عوامل به دنبال جایگزین است و فضای مجازی را جایگزین می‌کند، در این فضا اگر نیاز عاطفی برآورده شود، حس آرامش و لذت به طور خزنده موجب خیانت می‌شود.

یگانگی با اشاره به اینکه شبکه‌های اجتماعی در رشد طلاق تاثیر زیادی داشته‌اند، اظهار کرد: خیانت گاهی از یک پیام کوچک شروع شده و سپس اتفاقات ناگوار صورت گرفته است.

نگاه تهدید محور به مجازی نگاه نادرستی است

وی با بیان اینکه نگاه تهدید محور در خصوص فضای مجازی، نگاه نادرستی است، گفت: باید نگاه ما فرصت محور باشد و در کنار این‌ها آموزش، آگاهی و اقدامات پیشگیرانه انجام شود تا آسیب‌ها کاهش یابند.

یگانگی بیان کرد: امروزه نمی‌توان به زوجین عدم استفاده از مجازی را توصیه کرد، اما راهکاری که وجود دارد این است که پروتکل‌ها و قوانینی بین زوجین برای استفاده از این فضا ترسیم شود، یکی از مسائل آسیب‌زا نبود قوانین برای استفاده از مجازی است.

علاوه بر وضع قوانین، خانم‌ها هم در مواقع مزاحمت به همسر خویش اعتماد کرده و همسر خود را  از این مسئله آگاه سازند، این عمل موجب افزایش حس اعتماد است.

مسؤول سازمان فضای مجازی سراج مرکز چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: علاوه بر وضع قوانین، خانم‌ها هم در مواقع مزاحمت به همسر خویش اعتماد کرده و همسر خود را  از این مسئله آگاه سازند، این عمل موجب افزایش حس اعتماد است.

تقویت حیا و تقوا در فضای مجازی صورت گیرد

یگانگی گفت: یکی از مسائلی که امروزه مطرح می‌شود؛ ایجاد شایعاتی همچون اسکیرین شات، فتوشاپ و … است، اصل اعتماد باید به شدت در مقابل این قضایا تقویت شود تا ضمن جلوگیری از پیش‌داوری مانع بروز اتفاقات بد شود.

وی با اشاره به رعایت تقوا و حیا در فضای مجازی، گفت: همانگونه که آقا و خانم حدود را در فضای حقیقی رعایت می‌کنند باید در مجازی هم به همان شکل رعایت شود، مشکل بی‌حیایی‌ در این فضا است.

یگانگی بیان کرد: آشنایی با مکانیزم‌های امنیت کاربری در شبکه‌های مجازی مهم است؛ واژه‌ مسدود کردن قابلیتی بوده که در مواقع مزاحمت می‌توان از آن استفاده کرد، باید شناختی قبل از دنبال کردن یک نفر وجود داشته باشد.

وی با بیان اینکه آموزش در زمینه‌ مجازی باید به شکل مطالبات مردمی اتفاق بیفتد، اظهار کرد: در این حوزه کارهای خوبی شکل گرفته در کتب درسی دبیرستان سواد رسانه‌ای گنجانده شده است، جریانات خودجوش، نهادهای مردمی، موسسه‌ها فعالیت‌هایی را شروع کرده‌اند، پلیس فتا به این نتیجه رسیده است که پیشگیری بهتر از برخورد است و کلاس‌های آگاه‌سازی برقرار کرده است، اما ائمه‌ جمعه، اساتید دانشگاه، رسانه‌ها، بسیار در این موضوع نقش دارند.

 مجازی تکلم را از انسان‌ها سلب کرده است

امید ایمانی نیز در این‌باره بیان کرد: فضای مجازی فرصت‌های زیادی برای ما دارد، ارتباطات سریع، درآمدزایی و … اما بیشتر خانواده‌های ایرانی با آسیب‌های مجازی درگیر هستند.

این روانشناس با اشاره به اینکه فضای مجازی آدم‌ها را از نیمکره‌ چپی به نیمکره راستی تبدیل می‌کند، گفت: مجازی منطق، تکلم و … را از افراد می‌گیرد، اگر نیمکره چپ تعطیل شود ما به تنهایی نمی‌توانیم با نیمکره راست زندگی را پیش ببریم، مغلوب تصاویر و اطلاعات ناخالصی می‌شویم که قدرت تحلیل نخواهیم داشت.

مجازی به دنبال چپ مغزی به جای راست مغزی است

وی با تاکید بر اینکه مجازی به دنبال چپ مغزی به جای راست مغزی است، بیان کرد: امروزه افراد منطق، تحلیل و با هم بودن را از دست می‌دهند و همیشه به دنبال احساسات می‌روند و این باید بررسی شود.

ایمانی خاطرنشان کرد: یکی از مسائلی که فضای مجازی در زوجین پیش آورده، غریبه کردن زن و شوهر با یکدیگر و آشنایی با غریبه‌های دیگر است که کم کم بدون اینکه انسان‌ها بخواهند اول به سمت خیانت ذهنی رفته و پس از آن خیانت‌های دیگر به وجود می‌آید.

نسترن طاهرزاده نیز با بیان اینکه از فضای مجازی می‌توان به خوبی استفاده کرد، گفت: خیلی از عوامل موجب استفاده‌ بیمارگونه از مجازی شده است، عدم رفع نیازهای روحی و وجود کمبودها از مهمترین این عوامل است.

عدم آگاهی زوجین از اصول گپ صمیمانه

این مشاور با اشاره به اینکه با روی کار آمدن مجازی، همدلی‌ها همانند گذشته نیست، خاطرنشان کرد: امروزه زوجین اصول گپ صمیمانه را نمی‌دانند و زمانی که همسر شروع به صحبت می‌کند اگر شروع به قضاوت، کوچک‌ کردن و تخریب کنیم، این موجب دلسردی می‌شود و زوجِ طرد شده به دنبال محبت از جانب فرد دیگری می‌رود.

امروزه زوجین اصول گپ صمیمانه را نمی‌دانند و زمانی که همسر شروع به صحبت می‌کند اگر شروع به قضاوت، کوچک‌ کردن و تخریب کنیم، این موجب دلسردی می‌شود و زوجِ طرد شده به دنبال محبت از جانب فرد دیگری می‌رود.

وی ادامه داد: زوجین باید با یکدیگر ارتباط درست بگیرند، همدیگر را بپذیرند و به تفاوت‌ها احترام بگذارند، نبود ارتباط بین زوجین بسیار آسیب‌زا است.

طاهرزاده با اشاره به اینکه امروز زیاد دیده می‌شود که زوجین موبایل یکدیگر را چک می‌کنند، بیان کرد: این رفتار موجب ناراحتی طرف مقابل شما می‌شود و باید یک مقدار تجدید نظر در رفتار خود داشته باشیم، قضاوت عجولانه بسیار خطرناک است.

افرادی که مرتکب خیانت می‌شوند، افراد سالمی نیستند

این مشاور اظهار کرد: زمانی که یک فرد متاهل می‌شود هیچ ضرورتی ندارد ارتباطات پنهانی با افراد دیگر بگیرد و اگر فردی مرتکب خیانت شود، قطعا این فرد سالم نبوده و دارای مشکل است.

طاهرزاده با بیان اینکه خلاهایی در افراد وجود دارد و نیازهای روحی باید تشخیص داده شود، گفت: افراد باید به خودشناسی برسند، اعتماد به نفس بالا و شناخت از خود موجب می‌شود فرد خوشی و نیازهای روحی خود را وابسته به کسی نبیند.

صبر در روابط زناشویی نقش مهم ایفا می‌کند

وی اظهار کرد: فرهنگ‌سازی در زمینه استفاده از فضای مجازی و بالا بردن عزت نفس افراد بسیار مهم است و باید توسط فرهنگ و ارشاد، صداسیما، آموزش و پرورش و … آگاه سازی انجام شود.

طاهرزاده با اشاره به تنش‌ها در ۵ سال اول زندگی، بیان کرد: زوجینی که به تازگی ازدواج کردند در طی پنج سال تازه یکدیگر را شناخته و تنش در ۵ سال اول زیاد است، متاسفانه در جامعه ما طلاق امری عادی شده و تحمل‌ها بسیار کاهش یافته است، اگر مشکلی از جمله خیانت پیش آمد، این موضوع حل‌شدنی است.

این مشاور با بیان اینکه اگر فردی متوجه‌ خیانت همسر خود شد باید به همسر خود بگوید که می‌داند، اما صبر نقش مهمی ایفا می‌کند، افزود:  زوجین باید با کمک مشاور برای درست کردن شرایط موجود بکوشند، صبوری و بالا بردن آستانه تحمل، بسیاری از مشکلات را حل می‌کند‌.

سواد رسانه و فرهنگ‌سازی به موقع موجب پیشگیری در این موضوع می‌شود و این عمل تنها با همکاری یک ارگان یا سازمان ممکن نیست بلکه تمام نهادهای ذی ربط باید در این رابطه فعالیت کنند.

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد