امام خمینی، احیاگر اسلام ناب محمدی و افشا کننده اسلام آمریکایی بود

حجتالاسلام محسن طالب پور، نماینده ولی فقیه در لشکر ۸ نجف اشرف در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) از اصفهان اظهار کرد: یکی از ابعاد بسیار مهم اما متأسفانه ناشناخته شخصیت حضرت امام(ره)، بعد عرفانی بود که به دلیل توجه بیشتر به بعد سیاسی شخصیت ایشان، از دیگر ابعاد شخصیت آن حضرت مثل بعد عرفانی
حجتالاسلام محسن طالب پور، نماینده ولی فقیه در لشکر ۸ نجف اشرف در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) از اصفهان اظهار کرد: یکی از ابعاد بسیار مهم اما متأسفانه ناشناخته شخصیت حضرت امام(ره)، بعد عرفانی بود که به دلیل توجه بیشتر به بعد سیاسی شخصیت ایشان، از دیگر ابعاد شخصیت آن حضرت مثل بعد عرفانی غفلت شده است.وی افزود: استاد اصلی حضرت امام در حوزه عرفان، مرحوم شاه آبادی بود که یکی از بزرگان شاخص این حوزه محسوب میشود و به قول علما، فحول علمای عارف بوده است. امام(ره) با مرحوم قاضی طباطبایی و دیگر بزرگان نیز ارتباط داشته و از محضر این بزرگواران کسب فیض میکردند که گاهی در صحبتها و حتی وصیت نامه خود به آن اشاره کردهاند.حجتالاسلام طالب پور ادامه داد: حضرت امام بیش از اینکه در توحید تئوری و کسب علوم و معارف دینی فعالیت کرده باشند، در سیر و سلوک موفق بودند و در واقع ایشان به عرفان عملی توجه میکردند. زمانی که به آثار حضرت امام(ره) به خصوص سر الصلاه و امثال و ذلک مراجعه میکنیم، متوجه میشویم که ایشان عرفان را به معنای واقعی با تمام وجود درک کرده و رفتار و منش ایشان گویای آن است که یک عارف به تمام معنا در عمل ورفتار بودند و حتی بالاتر از آن، امام(ره) الگویی عارفانه برای عرفا و شخصیتهای عارف مسلک است که هم خود به آنچه آموخته بود، عمل میکرد و هم توانسته بود الگو و سرمشق خوبی برای دیگران باشد. وی اضافه کرد: بعضی از شاگردان امام(ره) مثل علامه طباطبائی(ره)، مرحوم آیتالله بهاءالدینی و آیتالله بهجت گاهی در صحبتهایشان اظهار میکردند که وقتی رفتار و کردار امام(ره) را مشاهده میکردیم، به این واقعیت پی میبردیم که ایشان واقعا یک عارف عامل به تمام معنا است. در جامعه باید بیشتر به این مسئله توجه شود و به خصوص نسل جوان بتوانند از این بعد شخصیتی امام(ره) استفاده کرده و ایشان را الگوی خود در زمینه عرفان قرار دهند.این استاد حوزه بیان کرد: وجه غالب در آثار ایشان بیشتر عرفان و فلسفه است. در زمینه فقه، ایشان فقط کتاب «تحریر الوسیله» را تألیف کردهاند؛ البته تقریرات درسی ایشان منتشر شده که بیشتر دروس خارج امام را دربرگرفته و در حوزههای علمیه استفاده میشود، اما شاخص کتابهای ایشان که در اختیار عموم مردم قرار دارد، آثار عرفانی و فلسفی است و دیدگاههای مبنایی و ایدئولوژی فکری و شخصیتی حضرت امام(ره) را دربرمیگیرد. صحیفه نور نیز حاوی پیامها و سخنرانیهای سیاسی ایشان است.وی گفت: به ابعاد فردی شخصیت حضرت امام(ره) که برگرفته از عرفان و سلوک ایشان بود، کمتر توجه شده است؛ برای مثال، امام در انجام واجبات و ترک محرمات دقت بالایی داشتند و حتی از زبان بعضی از شخصیتهای عارف مثل آیتالله بهاءالدینی(ره) نقل شده که ایشان تالی تلو معصوم بود، یعنی امام(ره) تا مرزهای عصمت پیش رفت و به قول مقام معظم رهبری، امام(ره) به ما ثابت کرد که در دوران غیبت میتوان تا مرزهای عصمت پیش رفت. ایشان به قدری نسبت به انجام واجبات و ترک محرمات مقید بودند که کسی جرأت نمیکرد در حضور ایشان غیبت دیگران را بکند. امام(ره) هرچند اهل خودستایی نبودند، اما در جایی فرمودند در طول عمر قریب به نود سال خود از زمان رسیدن به سن تکلیف، هیچ گاه واجبی از من ترک نشد.حجتالاسلام طالب پور اظهار کرد: حتی هیچ گاه به جز موارد شاذی که استثنا بود، نماز اول وقت و نماز شب ایشان ترک نشد. در شب ۱۵خرداد، زمانی که ایشان دستگیر و با ماشین به تهران منتقل شد، علیرغم اینکه مأموران اجازه ندادند ایشان پیاده شود، نماز شب و نماز صبحشان ترک نشد و زمانی هم که از پاریس به وطن برمیگشتند، در هواپیما نماز اول وقت و نماز شب ایشان ترک نشد. در پاریس زمانی که خبرنگاران با ایشان مصاحبه میکردند و صدای اذان بلند شد، مصاحبه را رها کرده و به سمت نماز جماعت و نماز اول وقت رفته و گفتند اگر مایل باشید، مصاحبه بعد از نماز ادامه پیدا کند.وی افزود: یکی دیگر از ویژگیهای ایشان، انس با قرآن بود. امام در جوانی حداقل روزی ۱۰جزء قرآن میخواندند و در ماه رمضان سعی میکردند روزانه یک ختم قرآن داشته باشند. در سالهای پایانی نیز در ماه مبارک رمضان، طی سه روز قرآن را ختم کامل میکردند. ایشان همچنین ارتباط خود را با اهلبیت عصمت و طهارت حفظ میکردند و در طول ۱۳سالی که در نجف بودند، خواندن زیارت جامعه کبیره را ترک نکردند و هر شب مقید به زیارت امیرالمؤمنین(ع) و جامعه کبیره بودند. در طول زندگیشان، زیارت عاشورا، دعای کمیل و مناجات شعبانیه را ترک نکردند و در وصیت نامه خود اشاره میکنند که اینها بهترین دعاها است.نماینده ولی فقیه در لشکر ۸ نجف اشرف خاطرنشان کرد: به سادهزیستی حضرت امام(ره) کمتر توجه شده است. ایشان قبل از پیروزی انقلاب با اینکه مرجع تقلید بودند و وجوهات شرعیه و سهم امام فراوان در اختیارشان قرار داشت، هیچ گاه از آن استفاده نکردند و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، با وجود اینکه رهبری امت را بر عهده داشتند، هیچ گاه از امکانات عمومی استفاده نمینمودند و به عنوان رهبر یک نهضت تا روز آخر زندگیشان مستأجر بوده و از خود خانه نداشت و هیچ مال و ثروتی برای فرزندان خود به ارث نگذاشت. زمینی که به عنوان ارث پدری در اختیار ایشان قرار داشت، اجاره داده و از درآمد آن ارتزاق میکردند و بعد هم آن را به کمیته امداد بخشیدند.وی اضافه کرد: ایشان در مقابل اساتید خود و بزرگترها بسیار متواضع بودند. امام(ره) به شدت به خانواده علاقه داشتند. زمانی که نامههای عاشقانه ایشان را به همسر خود میخوانیم، باور نمیکنیم که یک رجل سیاسی و یک انسان عارف اینگونه برای همسرش نامه بنویسد و تعابیری چون فدایت شوم را به کار ببرد. در خانه سعی میکردند کارهای خود را خودشان انجام دهند و به خانواده دستور نداده و زحمت ایجاد نکنند. همسر امام(ره) میگویند ایشان هرچه میخواستند، مقید بودند که خودشان آن را تهیه کنند. اگر زمانی گرفتار یا مشغول مطالعه بودند و نیز در مواقع بیماری، هیچ گاه مستقیم دستور نمیدادند، غیر مستقیم درخواست میکردند.حجتالاسلام طالب پور افزود: ادب حضرت امام(ره) در مقابل اساتید، بزرگترها و حتی دشمنانشان قابل توجه بود، ایشان هیچ گاه به دشمن خود نیز بیادبی نمیکرد، در صحبتهای خود میگفت آقای شاه، آقای کارتر و امثال و ذلک. اینها نکات به ظاهر ریز و کوچکی است که در زندگی امام(ره) میبینیم و نزدیکانشان نقل کردهاند که البته مقداری تحتالشعاع بعد سیاسی حضرت امام(ره) قرار گرفته و باید برای نسل جوان بازگو شود. وی تصریح کرد: مهمترین کار امام این بود که اسلاب ناب محمدی(ص) را احیاء و به بشریت معرفی کرد، اسلامی که به تمام ابعاد زندگی بشر توجه داشته و در ابعاد فردی و اجتماعی بروز و ظهور دارد و به تعبیر دیگر، امام اسلام سیاسی و انقلابی را به بشریت معرفی کرد. چون امام سالها در حوزه علمیه درس دین خوانده و شخصیتی جامعالاطراف بود، به دقت علوم اسلامی را فراگرفته و به آنها عمل میکرد، توانست اسلام کامل و جامع را به بشریت معرفی کند و امروز میبینید که اکثر اندیشمندان اسلامی و حتی غیر اسلامی، یکی از کسانی را که به عنوان شاخص و الگوی خود شناخته و معرفی میکنند، حضرت امام(ره) است و ایشان حق بسیار سنگینی بر اندیشه اهلبیت عصمت و طهارت و اسلام ناب دارد.این استاد حوزه ادامه داد: نکته دیگری که امام(ره) تلاش کرد به آن بپردازد، معرفی اسلام انحرافی و به تعبیر خودشان اسلام آمریکایی، اسلام تحجر و اسلام افراطیگری بود. یعنی فقط این نبود که اسلام واقعی را معرفی کند، اسلام غیر حقیقی و انحرافی را نیز به خوبی به بشریت شناساند.

برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰