تاریخ انتشار : دوشنبه 23 دی 1398 - 21:42
کد خبر : 71254

اولین جلسه کمیسیون پیشگیری از جرایم و آسیب‌های اجتماعی تشکیل شد

اولین جلسه کمیسیون پیشگیری از جرایم و آسیب‌های اجتماعی تشکیل شد

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از ایسنا به نقل از قوه قضاییه، اولین جلسه کمیسیون پیشگیری از جرایم و آسیب‌های اجتماعی، ذیل شورایعالی پیشگیری از جرم با موضوع پیشگیری از مفاسد اداری، اقتصادی و تقسیم کار ملی در بین قوای سه گانه با حضور معاون اجتماعی

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از ایسنا به نقل از قوه قضاییه، اولین جلسه کمیسیون پیشگیری از جرایم و آسیب‌های اجتماعی، ذیل شورایعالی پیشگیری از جرم با موضوع پیشگیری از مفاسد اداری، اقتصادی و تقسیم کار ملی در بین قوای سه گانه با حضور معاون اجتماعی قوه قضاییه و نمایندگان دستگاه‌های عضو شورایعالی پیشگیری از جرم در محل معاونت برگزار شد.

دبیر ستاد شورای عالی پیشگیری در این نشست با اشاره به اختیارات شورای عالی پیشگیری بیان کرد: اینکه به هر کدام از دستگاه‌ها گفته شود که چه تکالیفی بر عهده دارند و سهم آن‌ها از اجرای برنامه پیشگیرانه در چارچوب قوانین و مقررات چیست وظیفه شورای عالی پیشگیری است.

الفت با تاکید بر طرح تحولی قوه قضاییه اظهار کرد: در این طرح رییس قوه قضاییه برای هر کدام از واحد‌ها و قسمت‌های قوه برنامه تحولی در نظر گرفته است که اولین برنامه طرح تحولی، راه اندازی شورای پیشگیری بود و اولین جلسه این شورا با موفقیت برگزار شد. دومین برنامه تحولی که رییس قوه قضاییه بر عهده معاونت اجتماعی گذاشت، تعیین ساز و کار و نحوه مشارکت موثر قوه قضاییه در پیشگیری از فساد بود که با توجه به گسترده بودن حوزه فساد، فساد اقتصادی و فساد اداری را در دستور کار برنامه‌ها قراردادیم.

معاون اجتماعی قوه قضاییه گفت: لازمه تعیین ساز و کار و نحوه مشارکت موثر، شناسایی شرکا و دستگاه‌های همکار است. در این خصوص باید ساختار و بستری فراهم شود که در آن مشخص گردد با چه دستگاه‌هایی در امر پیشگیری از فساد اداری و اقتصادی باید مشارکت داشت و همچنین وظیفه هر کدام از دستگاه‌ها در قبال این مشارکت چگونه است. برای این منظور مطالعاتی در حوزه تعریف فساد، علل شکل گیری فساد اداری و اقتصادی، تبیین جایگاه جمهوری اسلامی در حوزه مقابله با فساد اداری و اقتصادی، مقررات بین المللی، قوانین و کنوانسون‌ها در رابطه با فساد صورت گرفت.

وی افزود: علاوه برمطالعات مقایسه تطبیقی با کشور‌هایی که در حوزه مقابله با فساد و پیشگیری موفق بودند و همچنین کشور‌هایی که دراین حوزه موفق نبودند انجام شد و دلایل موفقیت و عدم موفقیت آن‌ها بررسی شد. قوانین بالادستی، قانون اساسی کشور، فرامین مقام معظم رهبری، قوانین توسعه، مقررات و آیین نامه‌ها، بخش نامه‌ها و دستورالعمل‌ها هم مورد مطالعه قرارگرفت و در نهایت در اثر این مطالعات ۱۲ راهبرد در نظر گرفته شد.

الفت گفت: به عنوان مثال اولین راهبرد که به آن دست یافتیم ارتقاء شفافیت است، که در این زمینه باید برای جلوگیری از فساد، ساز و کاری برای مشارکت موثر با دستگاه‌هایی که شفافیت ایجاد می‌کنند یا ارتقاء می‌دهند داشته باشیم.

دبیر شورای عالی پیشگیری در ادامه جلوگیری از تعارض و تزاحم منافع، عدم تبعیض، تقویت روحیه مسئولیت پذیری و پاسخگویی مدیران و مقاما در انجام تکالیف قانونی، مشارکت آحاد جامعه، سازمان‌های مردم نهاد و نهاد‌های جامعه مدنی در امر افشاگری فساد، افزایش و نشر آگاهی در پیشگیری از فساد، کاهش گمنامی، استفاده موثر از ظرفیت نمایندگان قوه قضاییه در کمسیون‌ها و هیئت ها، بعبود وضعیت معیشتی کارکنان و رفاه آنها، تدوین و اصلاح قوانین و مقررات در حوزه پیشگیری از فساد، اصلاح یا ایجاد ساختار سازمانی و اقدامات قضا را از جمله ۱۲ راهبرد دیگر برشمرد.  

الفت اظهار کرد: در ذیل هر کدام از این راهبرد‌ها اقدامات اجرایی نوشته شد. مثلا در مورد ارتقای شفافیت، با استفاده از متون قانونی ۵۴ اقدام اجرایی دیده شد. حال این سوال مطرح می‌شود که آیا قانون همه این راهبرد‌ها را جزو وظایف قوه قضاییه مطرح کرده یا اینکه مشارکت قوه قضاییه را با دستگاه‌های دیگر عنوان کرده است؟ با ذکر مثال می‌توان اینطور پاسخ داد که در خصوص موضوع راهبردی ارتقای شفافیت از ۵۴ اقدام، قانون ۱۴ عنوان از آن را تکلیف قوه قضاییه و ۴۰ عنوان دیگر را بر عهده دستگاه‌های دیگر قرارداده است. شورای عالی پیشگیری این تقسیم کار ملی را انجام می‌دهد. اینگونه که تعیین می‌کند چه تعداد اقدامات از این عناوین، مربوط به حیطه فعالیت کدام دستگاه است و وظایف هر دستگاه را مشخص می‌کند و بر اساس مصوبه شورای عالی پیشگیری هر دستگاه مکلف به انجام آن اقدامات می‌شود.

معاون اجتماعی قوه قضاییه افزود: در این برنامه برای هر ۱۲۷ اقدام راهبرد، گام، دستگاه مجری و دستگاه مطالبه گر در نظر گرفته شده و ظرف زمانی هم برای آن مشخص شد. علاوه بر اینکه این برنامه‌ها مطالبه گر می‌خواهد یک ناظر هم می‌خواهد که بر اجرای این برنامه‌ها نظارت کند که برنامه‌ها صحیح، سریع و موثر اجرا شود.

انتهای پیام

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد