تاریخ انتشار : چهارشنبه 27 آذر 1398 - 14:01
کد خبر : 69907

همبستگی حوزه و دانشگاه در سایه اتحاد و همدلی ایجاد می‌شود

همبستگی حوزه و دانشگاه در سایه اتحاد و همدلی ایجاد می‌شود

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو؛ اگر نگاهی به تقویم بیاندازیم، ۲۷ آذر روز وحدت حوزه و دانشگاه است؛ روزی که ریسمان عمیق عقلانیت و ورحانیت را گره می زند و دانشگاه را در پرتو حوزه به چشم انداز ایمانی اش می

//اثربخشی وحدت حوزه و دانشگاه در مسئله هفت تپه

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو؛ اگر نگاهی به تقویم بیاندازیم، ۲۷ آذر روز وحدت حوزه و دانشگاه است؛ روزی که ریسمان عمیق عقلانیت و ورحانیت را گره می زند و دانشگاه را در پرتو حوزه به چشم انداز ایمانی اش می رساند. اما در واقع این منظور محقق نشد و در حد کلیشه باقی ماند؛ خروجی خاصی نداشت و از حدود حرف فراتر نرفت.

۲۷ آذر؛ روزی که تداعی کننده مجاهد کبیر، شهید مفتح که برای تحقق وحدت حوزه و دانشگاه تلاش و همتی بی وقفه داشت و تمام توان خود را برای همراهی و هم فکری این دو قشر به کار گرفت. به خاطر از خود گذشتگی و ایثاری که شهید مفتح برای تحقق این آرمان آسمانی به کار بست روز شهادت او را به روز وحدت و دانشگاه نام گذاری کردند. 

اینکه بعد از شهادت او تا چه حد برای افزایش همدلی روحانیون و دانشجویان مایه و توان گذاشتند و کار او که نیمه کاره مانده بود را ادامه دادند، جای تامل و بررسی دارد. وقتی جای کسی خالی می شود، آن هم کسی که بیشتر زمان و وقت عمر پر از برکتش را وقف هدف مقدسی کرده سخت می توان جایگزینی برایش پیدا کرد و پرچم را به دیگری داد. با این حال آنچه در این روزها بیشتر چشم هایمان را می خراشد و تلاش های این شهید عزیز را نقش بر آب می کند، بیگانگی و جدایی حوزه و دانشگاه آن هم در چهل سالگی انتقلاب است.   در سال های اخیر، یکی از مفاهیمی که بیان روشنی از وحدت و همبستگی طلاب و دانشجویان بوده، اردوهای جهادی است. اردوهایی که با سفر به دور افتاده ترین و محروم ترین مناطق، هم سبب عمران و آبادانی روستا می شود هم مسبب اعتلای فرهنگی و مذهبی اهالی، هم طلاب را درگیر دغدغه ها و کاستی های اعتقادی مردم می کند هم دانشجویان را به فکر حل بحران نبود دانش کافی برای ادامه زندگی روستائیان می اندازد. یکی از موضوعاتی که چند سالی نمود همدلی طلاب و دانشجویان بوده، اردو‌های جهادی ست. اردو‌هایی که دو قشر فرهیخته را در کنار هم بسیج کرده تا به محروم‌ترین نقاط کشور سفر کنند و تمام تلاش‌ها را برای رفع محرومیت انجام دهند.

در دو سال گذشته، جنبش های دانشجویی به سمت مسئله محوری گام برداشتند. با این حال انتظار که از طلاب حوزه های علمیه می رود این است که هم پای دانشجویان به فعالیت های جهادی ورود کرده و برای تحقق اهداف شهید گرانقدر که گام های ابتدایی و بزرگی برای از بین بردن این فاصله برداشت، آستین بالا بزنند.   ریسمان سنج، یکی از طلبه های اهواز که در ماجرای هفت تپه نقش حائز اهمیتی داشت، از آن دست روحانیون پای کار است که دغدغه حوزه و دانشگاه دارد. مدتی است که برای بهبود روابط حوزه و دانشگاه زمان می گذارد.   حجت الاسلام محسن ریسمان سنج، معاون ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان خوزستان در گفتگو با خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، در خصوص وحدت حوزه و دانشگاه گفت: منظور از وحدت حوزه و دانشگاه این نیست که حوزه تبدیل به دانشگاه یا دانشگاه تبدیل به حوزه شود. مقصود این است که این دو مجموعه فرهنگی در اهداف به وحدت برسند.
حجت الاسلام محسن ریسمان سنج افزود: حوزه و دانشگاه باید هماهنگ با یکدیگر و در راستای ارتقا و پیشرفت جامعه، وحدت را معنا کنند. با توجه به اینکه نقش حوزه در تربیت نیروی انسانی مجاهد و مبارز بیشتر است و نقش دانشگاه در گسترش فناوری‌ها و سخت افزار‌ها چشمگیر‌تر بوده، این وحدت می‌تواند تاثیرگذاری بیشتری بر پیشرفت جامعه اسلامی داشته باشد.
معاون ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان خوزستان بیان کرد: همانطور که حضرت آقا فرمودند: در صورتی که حوزه باشد و دانشگاه نباشد، دشمن به بهانه علم بر کشور تسلط پیدا می‌کند. حال اگر دانشگاه مطلوب عمل کند و حوزه علمیه به خوبی فعالیت نکند، علم در کشور در جهت خدمت به ظلم پیش خواهد رفت.
وی ابراز کرد: وحدت حوزه و دانشگاه به معنای روی آوردن این دو به یکدیگر است و باعث می‌شود علم در جهت دین و دین در جهت اخلاق و علم برای انسان پیش برود.
مدیر استانی موسسه میقاد جوانان انقلاب اسلامی خاطرنشان کرد: حضور روحانیون در دانشگاه برای تبیین معارف اسلامی و انتقال اخلاقیات یکی از مهمترین کار‌های امروز است و با توجه به اهمکیت نقش حوزه و دانشگاه این همکاری و وحدت باید در مسیر پیشبرد اهداف انقلاب باشد.
وی با بیان اینکه یکی از مهمترین کارکرد‌های حوزه توجه به دانشگاه است، خاطرنشان کرد: یکی از اهدافی که در پی وحدت حوزه و دانشگاه جلب توجه می‌کند، مطالبه گری و مبارزه با ظلم و یاری مظلوم و پاکسازی کشور از وجود عناصر نامطلوب و نامناسب در نظام جمهوری اسلامی است.
حجت الاسلام ریسمان سنج با اشاره به وحدت حوزه و دانشگاه در ماجرای اعتراضات کارگری شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه ابراز کرد: در ماجرای هفت تپه با وحدتی که بین حوزه و دانشگاه وجود داشت و با همراهی دانشجویان دانشگاه‌های اهواز در این منطقه حاضر و در جمع کارگران حضور پیدا کردیم، شاهد حرکتی هماهنگ و منسجم بودیم و این حرکت نتیجه بخش بود و توانستیم حرف دل کارگران و ندای مظلومیتشان را به گوش مسئولان برسانیم و زمینه سازی حضور سایر دانشجویان کشور در این منطقه و ورودشان به این جریان شدیم. حتی در حدی این هدف را به خوبی پیش بردیم که مقام معظم رهبری در دیدار ماه مبارک رمضان به این مسئله اشاره کردند و حضور دانشجویان و طلبه‌های حوزوی را در هفت تپه موثر دانستند.
وی ادامه داد: وحدت حوزه و دانشگاه در جریان رسیدگی به مسئله هفت تپه باعث شد سایر دانشجویان به این وحدت توجه کنند و متوجه شوند که می‌توان با همکاری حوزه اهداف کلان و مطالبه گری را پیگیری کرد. با توجه به اینکه حوزه علمیه در کشور از جایگاه خاصی برخوردار است و مردم اعتماد بیشتری به آن دارند، در صورتی که تشکل‌های دانشجویی مطالبات خود را در این راستا با همراهی طلاب پیگیری کنند قطعا به راحتی به مطالباتشان دست پیدا می‌کنند.
معاون ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان خوزستان اذعان کرد: به دانشجویان توصیه می‌کنیم برای پیگیری جریانات مطالبه گری با حوزه همراهی کنند و از این وحدت که بین این دو مجموعه فرهنگی ایجاد شده بهره ببرند.

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد