تاریخ انتشار : دوشنبه 25 آذر 1398 - 13:56
کد خبر : 69780

طرح "نماد" در ۲۶۰ مدرسه خراسان جنوبی اجرا می‌شود

طرح "نماد" در ۲۶۰ مدرسه خراسان جنوبی اجرا می‌شود

– اخبار استانها – به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از خبرگزاری تسنیم از بیرجند، سومین جلسه شورای پیشگیری از وقوع جرم استان در سال ۱۳۹۸ امروز به ریاست حجت‌الاسلام و المسلمین ابراهیم حمیدی، رئیس کل دادگستری استان خراسان جنوبی برگزار شد. در این جلسه مسئولان گردهم

– اخبار استانها –

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از خبرگزاری تسنیم از بیرجند، سومین جلسه شورای پیشگیری از وقوع جرم استان در سال ۱۳۹۸ امروز به ریاست حجت‌الاسلام و المسلمین ابراهیم حمیدی، رئیس کل دادگستری استان خراسان جنوبی برگزار شد.

در این جلسه مسئولان گردهم آمدند تا در زمینه پیگیری مصوبات جلسات شورا در سال جاری، گزارش شهرداری بیرجند از سرانجام طرح ایمنی و پیشگیری از سرقت اماکن در حال احداث، گزارش اداره کل آموزش و پرورش استان از وضعیت ساماندهی سرویس‌های مدارس، استمرار طرح نماد در استان و گزارش وضعیت آسیب اجتماعی طلاق در استان خراسان جنوبی، اقدامات و برنامه‌های اعضاء شورا بحث و تبادل نظر کنند.

مدیرکل پیشگیری قوه قضائیه: ظرفیت مشارکت‌های خیران و مردم در اجرای طرح نماد افزایش یابدمعاون وزیر آموزش و پرورش در بوشهر: طرح نماد در ۲۱ هزار مدرسه کشور اجرا می‌شودطرح نماد و مصلحین استان خوزستان به صورت آزمایشی اجرا می‌شود

رئیس اداره مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی آموزش و پرورش خراسان جنوبی در این جلسه از اجرای طرح نماد در ۲۶۰ مدرسه استان خبر داد و گفت: طرح نماد یا همان نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان مجموعه نظام یافته از خدمات و برنامه‌ها شامل غربالگری، آموزش، توانمندسازی، حمایت‌های روانی و اجتماعی به منظور مراقبت دانش آموزان در برابر آسیب‌های پرخطر از طریق مداخله به موقع و مؤثر است.

حسن تهامی، استقرار نظام جامع مراقبت اجتماعی برای دانش آموزان، مدرسه محور، خانواده محور و معلم محور از طریق مشارکت بین دستگاهی را از جمله اهداف این طرح دانست و اظهار داشت: افزایش آگاهی دانش آموزان نسبت به مهارت‌های زندگی، مصونیت بخشی در برابر آسیب‌های نوپدید و برقراری تعامل بین دانش آموزان و والدین از جمله نقاط قوت این طرح است.

وی با اشاره به اینکه کمبود منابع مالی و انسانی از جمله مشکلات این طرح است افزود: این طرح بسیار مهم که در سنوات گذشته به خوبی اجرا شد امسال هنوز یک ریال هم به آن اختصاص پیدا نکرده است.

۱۸ هزار دانش آموز بیرجندی در معرض آسیب‌های اجتماعی

رئیس اداره مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی آموزش و پرورش خراسان جنوبی با بیان اینکه در اجرای این طرح ۹ دستگاه باید مشارکت کنند ادامه داد: این طرح در تمام مدارس شهرستان درمیان،  13 مدرسه شهرستان بیرجند و ۶ مدرسه از هر شهرستان اجرا می‌شود.

تهامی بیان کرد: در مدارسی که طرح اجرا نمی‌شود نیز میز خدمت نهادی را تشکیل داده‌اند که هر هفته یک نفر به عنوان نماینده سازمان‌ها حضور یافته و مشکلات دانش آموزان را رصد کند.

وی با اشاره به وجود ۶۳ هزار دانش آموز در بیرجند گفت: از این تعداد ۱۸ هزار و ۲۲۰ نفر در معرض آسیب‌های اجتماعی هستند، یک هزار و ۲۹۳ نفر از پدر یتیم، یک هزار و ۴۰۹ متارکه والدین، یک هزار و ۴ نفر والدین مریض، ۹۱۲ نفر درگیر بیماری هستند که شرایط این افراد برای آسیب پذیری مهیا است.

رئیس اداره مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی آموزش و پرورش خراسان جنوبی با بیان اینکه تاکنون ۴۶ تسهیلگر برای اجرای این طرح آموزش‌های لازم را فراگرفتند، افزود: امسال ۲۳ هزار نفر دانش آموز، ۳ هزار نفر معلم و ۴۰ هزار نفر والدین تحت پوشش این طرح قرار گرفته و آموزش می‌بینند.

وی ادامه داد: تعداد کل دانش آموزان استان ۱۷۶ هزار نفر بوده که این‌ها نیز بی بهره نیستند و برای آن‌ها غربالگری انجام خواهند شد.

سرقت از اماکن دولتی افزایش یافته است

رئیس پلیس پیشگیری خراسان جنوبی نیز در این جلسه رتبه استان در سرقت را رتبه ۳۲ عنوان و اظهار داشت: در سرقت به عنف نیز رتبه ۳۱ کشور، در قتل ۳۳ کشور و در جرائم مالی نیز رتبه ۳۳ کشور را دارا هستیم.

غلامرضا زاهدی‌پور با بیان اینکه در حوزه اماکن خصوصی نیز سرقت‌ها ۱۸ درصد رشد داشته است گفت: برای پیشگیری از سرقت‌ها در اماکن دولتی برای ۲۶ دستگاه شرح وظایف آماده و ارسال شده است.

وی با بیان اینکه در نیمه نخست امسال افزایش سرقت را در استان داشتیم اما با اقدامات انجام شده در حوزه پیشگیری در سه ماه اخیر شاهد کاهش ۸ درصدی این آمارها هستیم گفت: افزایش سرقت در استان کمتر از نرم کشوری است.

رئیس پلیس پیشگیری خراسان جنوبی با اشاره به اینکه امسال شاهد افزایش ۳۵ درصدی میزان سرقت از امکان دولتی هستیم تصریح کرد: برابر قانون تمام دستگاه‌ها و سازمان‌های دولتی باید یگان حفاظت تشکیل دهند و ادارات باید از اموال و املاک خود محفاظت کنند.

طلاق بعد از یک دهه زندگی مشترک به دلیل کمبود محبت 

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی نیز با بیان اینکه ۲۵ درصد زوجین مراجعه کننده برای طلاق در دوران عقد هستند گفت: تعداد مراجعه کنندگان طلاق به مراکز بهزیستی استان در سال گذشته یک هزار و ۷۵۶ نفر بوده که امسال به ۲ هزار و ۷۳۰ مورد افزایش یافته است.

علی عرب‌نژاد افزود: از این تعداد یک هزار و ۶۱۲ نفر از سوی قوه قضاییه به مراکز بهزیستی معرفی شدند که این آمار نشان می‌دهد تعامل مطلوبی بین بهزیستی و قوه قضاییه برای کاهش طلاق و تحکیم بنیان خانواده وجود دارد.

وی ادامه داد: در ۸ ماهه امسال ۴۵۶ نفر از متقاضیان طلاق در دوران عقد بودند، ۱۳۰ مورد دارای کمتر از یک سال سابقه زندگی مشترک، ۲۶۲ مورد یک تا سه سال، ۱۹۰ مورد سه تا پنج سال، ۳۳۴ مورد پنج تا ۱۰ سال و بیشتر از ۱۰ سال ۴۸۴ مورد بوده است.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی گفت: این آمارها نشان دهنده وجود تعارضات حل نشده و طلاق‌های عاطفی است که بعد از گذشت یک دهه از زندگی مشترک باقی مانده و به تدریج زوجین را به سمت طلاق قانونی سوق می‌دهد و به گفته خود این زوجین بار سنگینی است که به خاطر فرزندان به دوش می‌کشیدند که بر زمین گذاشته و خود را آزاد می‌کنند.

وی با بیان اینکه  وجود آمار بالا در دوران عقد نیز نشان دهنده ازدواج‌های زودهنگام، بدون شناخت کافی و در کمترین زمان است ادامه داد: برخی درخواست‌های طلاق نیز به دلیل اعتیاد، در جایگاه دوم کمبود مهارت‌های سازگارانه و سومین عامل نیز خیانت بوده است.

مدیرکل صدا و سیمای خراسان جنوبی نیز با بیان اینکه شورای پیشگیری از وقوع جرم مهمترین شورا در استان است گفت: باید جلسات این شورا به صورت منظم و حضور تمامی اعضا برگزار شود.

علیرضا آینه‌دار با بیان اینکه طبق نظرسنجی از مردم بیشترین موضوع نگران کننده در بین مردم درحال حاضر مسئله طلاق است یادآور شد: ۶۰ دردص مردم وضعیت ۵ سال آینده را بسیار بدتر می‌بینند که باید برای رفع این معضل چاره اندیشی شود.

مدیرکل صدا و سیمای خراسان جنوبی برپیگیری دستگاه‌های مربوط برای کاهش طلاق تاکید و خاطرنشان کرد: باید با تمام توان پای کار بوده و برای کاهش این مشکل در جامعه همه تلاش خود را به کارگیریم.

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد