تاریخ انتشار : جمعه 24 آبان 1398 - 6:57
کد خبر : 67671

کمبود کلینیک‌های مشاوره مامایی در شیراز

کمبود کلینیک‌های مشاوره مامایی در شیراز

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از خبرگزاری فارس از شیراز، سکینه شریف حسینی در حاشیه همایش منوپوزایمن از دیدگاه طب سنتی، نقش موثر مامایی در نظام سلامت کشور را بسیار مهم دانست و با اشاره به تعداد حدود یکهزار نفر عضو جمعیت ماما در استان، اظهار

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از خبرگزاری فارس از شیراز، سکینه شریف حسینی در حاشیه همایش منوپوزایمن از دیدگاه طب سنتی، نقش موثر مامایی در نظام سلامت کشور را بسیار مهم دانست و با اشاره به تعداد حدود یکهزار نفر عضو جمعیت ماما در استان، اظهار داشت: در کل حدود ۵ هزار ماما در استان فارس در قسمت‌های دولتی، خصوصی و نیمه‌دولتی (کلینیک‌ها) در رده های مرتبط مشغول به کار هستند.

وی با بیان اینکه بسیاری از ماماها به دلیل عدم شغل در مشاغل‌های غیرمرتبط فعالیت می‌کنند، افزود: مشکلات عمده این گروه عدم ‌جذب و استخدام ماما در مراکز درمانی است که در واقع نیاز به استخدام ماما است اما کمتر استخدام و به کارگیری ماماها را داریم.

شریف حسینی ادامه داد: همچنین بعد از اجرای برنامه پزشک خانواده در استان فارس متاسفانه علاقه ماماها برای فعالیت در مطب‌ها به دلیل ارائه خدمات بهداشتی رایگان به شهروندان کاهش پیدا کرد و با توجه به شرایط اقتصادی کنونی و موجود مردم ترجیح می‌دهند از خدمات رایگان بهره‌مند شوند.

وی در ادمه با بیان اینکه ماماها با توجه به مشکلات زیاد دلسوزانه خدمات و مشاوره‌های لازم را به مردم ارائه می‌دهند، گفت: مشکلات در حوزه مامایی بالاست از جمله اینکه بیمه‌ها، سازمان بیمه‌گر عقد قرارداد با ماماها را ندارند و این هم یکی از معضلاته که باعث میشه ماماها مراجعه کننده کمتری داشته باشند.

رئیس انجمن مامایی استان فارس گفت: اگر سازمان های بیمه گر قراردادبیمه را با ماماها انجام دهند، به نفع خود بیمه‌هاست و در واقع ماماها خدمات با کیفیت را با نرخ ارزان تر به شهروندان ارائه می‌دهند.

شریف حسینی با اشاره به وجود یک سری موانع، بیان کرد: متاسفانه در سال‌ها اخیر ما هنوز نتوانستیم به مطالبه خود برسیم که سازمان‌های بیمه‌گر عقد قرارداد با ما داشته باشند. هم برای ویزیت و هم برای خدماتی که انجام می‌دهند.

رئیس انجمن مامایی استان فارس با اشاره به مزایا و معایب زایمان طبیعی و سزارین، افزود: در طی سال‌های گذشته به دلایل مختلف از جمله ناآگاهی مردم نسبت به مزایای زایمان طبیعی و مضرات سزارین و اینکه تمایل نداشتن مادر به دلیل ترس از زایمان طبیعی، مواردی است که باعث شده جامعه به سمت و سوی دلخواه برای عمل سزارین رو آورد، بدون اینکه واقعاً علتی وجود داشته باشد و برای این مسئله می‌طلبد که آشنایی و آگاهی مردم در این زمینه را بالا ببریم.

شریف حسینی بیان کرد:  خوشبختانه برنامه زایمان فیزیولوژیک در کشور ایران در ۱۰ سال اخیر در حال اجراست اما به دلیل عدم حمایت‌های لازم از جامعه مامایی این اتفاق هنوز آنطوری که باید و شاید نیافتاده به هر حال ممانعت هایی در این قضیه وجود دارد و در حال حاضر در استان فارس بعد از ۱۰ سال که در واقع زایمان فیزیولوژیک راه افتاده و کلینیک های مشاوره مجوز تاسیس شدند در این خصوص در شیراز فقط ۴ کلینیک مشاوره مامایی داریم و این واقعاً جای تاسف است که ما باید حداقل ۵۰ کلیلنیک در سطح کلانشهر شیراز داشته باشیم که بتوانیم این جمعیت را پوشش دهند.

وی با انتقاد از عدم همکاری و روند صدور مجوز جهت راه‌اندازی کلینیک‌ها، اظهار کرد: امیدواریم برای این مهم مشکلات پیش رو تسهیل شود و خوشبختانه در چندماهه گذشته با رایزنی‌های انجام شده این تعاملات بیشتر شده است.

رئیس انجمن مامایی استان فارس با اشاره به بیکار بودن ۵۰ هزار ماما در ایران که شاید حدود یک سوم این افراد شاغل باشند و دوسوم آن ها بیکارند، گفت: در برنامه پزشک خانواده حدود ۱۳۰۰ مراقب سلامت اسم گذاری شده که ۱۳۹۰ مراقب سلامت کنار پزشک خانواده مشغول به کار هستند و ۸۰ درصد ماما هستند و یکی از مواردی است که واقعا میشود از پتانسیل‌های ماماها استفاده کرد برای خدمات بهتر به جامعه، منتها متاسفانه بخاطر اینکه شرح وظایف مشخصی ندارند و از آن طرف حقوق مناسب ندارند ماماها ترجیح می‌دهند، جای دیگری مشغول به فعالیت شوند.

وی همچنین با اشاره به تخلفات و رسیدگی ماماها، بیان کرد: خوشبختانه در گروه مامایی تخلفاتی نداریم و اگر هم مواردی باشد بسیار انگشت شمار و جزئی بوده است.

شریف حسینی افزود: مهمترین هدف برپایی این همایش سلامت زنان از بلوغ تا یائسگی در طب سنتی بوده است و خوشبختانه طب سنتی اقبال بسیار خوبی را در دنیا داشته است و ما در حال گسترش طب سنتی هستیم که واقعاً طب سنتی در کنار طبق مدون بتواند به بهره‌برداری خوبی در زمینه درمان بیماری‌ها برسد.

او تصریح کرد: خوشبختانه ما به دلیل داشتن دانشکده طب سنتی و متخصصین این طب، فارماکولوژی داروسازی طب سنتی تا چیزی که من شاهد بودم حتی در میان جامعه پزشکی و آشنایی کامل با این رشته به هر حال و با این متخصصین وجود ندارد و همان مسئله جبهه‌گیری که متاسفانه افرادی که حالا به صورت سنتی به صورت قدیمی و غیرمجاز واقعا با علم و آگاهی های محدود خودشون توی زمینه کار می‌کنند و بعد باعث عوارض بسیار می‌شود یا به صورت زیرزمینی و غیرقانونی کار میکنند و علم کافی ندارند و باعث می‌شود که عوارضی را برای مردم تحمیل کنند.

رئیس انجمن مامایی استان فارس همچنین اظهار داشت: برپایی این همایش جهت آشنایی متخصصین با طب سنتی این علم بود تا در واقع بتوانیم دیدگاه حداقل جامعه پزشکی را تغییر دهیم و این مهم در کاهش مصرف دارو، هزینه‌ها و همچنین سبک زندگی موثر شود.

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد