تاریخ انتشار : جمعه 5 خرداد 1396 - 9:09
کد خبر : 6638

روزه، ترک گناه، قرائت قرآن و دعا عناصر اصلی ماه مبارک رمضان هستند

روزه، ترک گناه، قرائت قرآن و دعا  عناصر اصلی ماه مبارک رمضان هستند

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از خبرنگار ایرنا، آیت الله سیداحمد خاتمی در خطبه نخست نماز جمعه تهران افزود: اباصلت هِرَوی از یاران نزدیک امام رضا(ع) روایت می کند که در آخرین جمعه ماه شعبان شرفیاب حضور امام رضا(ع) شدم، ایشان تاکید داشتند که در این

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از خبرنگار ایرنا، آیت الله سیداحمد خاتمی در خطبه نخست نماز جمعه تهران افزود: اباصلت هِرَوی از یاران نزدیک امام رضا(ع) روایت می کند که در آخرین جمعه ماه شعبان شرفیاب حضور امام رضا(ع) شدم، ایشان تاکید داشتند که در این لحظات باقی مانده کوتاهی هایی که در ماه شعبان کردی را جبران کن؛ دعا و قران بیشتر بخوان تا با قلبی آماده به استقبال ماه مبارک رمضان بروی.
وی با تاکید بر اینکه ان شاالله ما هم به نصحیت آقا امام رضا(ع) عمل کنیم، گفت: روزه زمینه ساز تقوا است، یک تفاوت اساسی بین سبک زندگی دینی با دیگر سبک های زندگی وجود دارد و آن تفاوت این است که در سبک زندگی دینی، هم مدیریت جسم و هم مدیریت جان مطرح است؛ در سبک زندگی غیردینی مدیریتِ جان مطرح نیست.
امام جمعه موقت تهران افزود: اردوی یک ماهه رمضان از برنامه هایی است که مدیریت جان در آن مطرح است. این اردو، با عناصر ارزشمندی که دارد، اردوی انسان سازی است.
وی تصریح کرد: چهار عنصر اساسی در ماه رمضان قرار داده شده که هر کدام می تواند انسان را بسازد. عنصر نخست روزه است؛ در حدیثی قدسی پیغمبر اکرم(ص) و نیز امام رضا(ع) از قول خداوند نقل می کنند که «روزه مال من است و من هم جزای روزه را می دهم».
خاتمی افزود: همه عبادت ها از جمله حج، نماز و … جلوه بیرونی دارد، تنها عبادتی که مخفی است و جلوه بیرونی ندارد روزه است. ‌دو نفر که کنار هم نشسته اند مشخص نیست که در این جمعه چه کسی به پیشواز ماه رمضان رفته و چه کسی نرفته است.
خاتمی ادامه داد: عنصر دوم، عنصر ترک گناه است. اهل سیر و سلوک می گویند هیچ ذکر و منشی برای سیر و سلوک الی الله از ترک گناه بالاتر نیست. سیر و سکوک منهای ترک گناه امکانپذیر نیست. عبور نکردن از خطوط قرمز خداوند از بهترینِ اعمال است. ماه رمضان نباید فقط نخوردن و نیاشامیدن باشد، چشم و گوش و زبان هم باید روزه داشته باشد.
امام جمعه موقت تهران افزود: عنصر سوم، عنصر تلاوت قرآن است. نمی دانیم رمز چیست که همه کتاب های آسمانی در ماه رمضان نازل شده است، معلوم می شود این ظرف (ماه رمضان) ویژگی خاصی دارد که کتاب های آسمانی در آن نازل شود.
وی گفت: عنصر چهارم، دعا در ماه مبارک رمضان است. دعا ها از ماه رجب شروع می شود، به ماه شعبان می آید و در ماه رمضان به اوج می رسد.
خاتمی ادامه داد: قدر دعاها را بدانیم. سحرها را فقط به سفره سحری اکتفا نکنید، سفره سحری دوم (دعا) را هم دریابید.
فراهنگ ** ۹۱۸۹ ** خبرنگار: اسماعیل داودی * انتشار: امید غیاثوند

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد