پیشنهاد تأسیس مدارس اقماری در سراسر کشور/ ترویج بدحجابی در قالب نوگرایی و سرمایه اجتماعی
به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از ایکنا، بانو مجتهده معصومه گلگیری روز یکشنبه در جلسه درس اخلاق جامعهالزهرا(س) که با حضور اساتید و طلاب مراکز و مدارس علمیه در تالار بیداری اسلامی برگزار شد، بیان کرد: ما در جلسه گذشته محل بحث را تنقیح کردیم و
به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از ایکنا، بانو مجتهده معصومه گلگیری روز یکشنبه در جلسه درس اخلاق جامعهالزهرا(س) که با حضور اساتید و طلاب مراکز و مدارس علمیه در تالار بیداری اسلامی برگزار شد، بیان کرد: ما در جلسه گذشته محل بحث را تنقیح کردیم و دو مطلب را مورد توجه قرار دادیم، ابتدا موضوع حجاب تبیین شد، سپس حجاب مورد نظر و سطح انتظار از طلاب جامعهالزهرا(س) درباره حجاب مورد بررسی قرار گرفت.
توجه اسلام به سلامت جامعه و عفت عمومی در جامعه
استاد درس خارج حوزه علمیه خواهران به آیات عفاف و حجاب در سوره نور و سوره احزاب اشاره کرد و افزود: اسلام آورنده حجاب نیست، بلکه مسهل حجاب و عفاف است؛ در آیات قرآن کریم صحبت از حجابی است که قبلا بوده، اما اسلام روش صحیح استفاده از حجاب را بیان میکند.
بانو مجتهده گلگیری ادامه داد: مسئله جلباب در قرآن کریم آمده و خداوند میفرماید جلبابها را به گونهای بپوشید که کنارههای آن به هم برسد.
وی یادآور شد: خداوند متعال قبل و بعد از آیات حجاب در سورههای نور و احزاب به مواردی اشاره میفرماید، از جمله استیذان را بیان میکند که در اینجا سلامت جامعه و عفت عمومی مطرح است، یعنی سلامت جامعه باید حفظ شود.
استاد جامعهالزهرا(س) افزود: در این آیات، پس از بحث استیذان درباره نگاه مردان و زنان سخن به میان آمده، پس از آن خداوند روش پوشش را بیان کرده است، سپس به محارم و نوع راه رفتن و … اشاره میفرماید، بنابراین قرآن کریم علاوه بر حجاب، به بحث عفاف هم توجه کرده است.
بانو مجتهده گلگیری تصریح کرد: خداوند میفرماید موقع راه رفتن و سخن گفتن مراقب باشید، تعبیر قرآن کریم به معروف است و وقار، حیا و عفاف مورد نظر اسلام است.
حجاب فقط جنبه فردی ندارد، بلکه جنبه اجتماعی دارد
وی به برخی شبهات در حوزه عفاف و حجاب اشاره کرد و گفت: برخی گفتهاند، حجابی که اسلام آورده، اختیاری است، در پاسخ باید یادآور شد که بعضی وظایفی که ما داریم، شاید جنبه فردی و شخصی داشته باشد، مانند نماز و روزه که گاهی عناوین ثانویه پیدا میکند، به عنوان مثال فردی که بیمار است، نباید روزه بگیرد تا زمانی که سلامتی کامل خود را به دست آورد، اما حجاب فقط جنبه فردی ندارد، بلکه جنبه اجتماعی دارد، یعنی بدحجابی باعث ایجاد آسیبهای اجتماعی در جامعه میشود.
استاد درس خارج حوزه علمیه خواهران با اشاره به وظیفه حکومت اسلامی در مواجهه با بدحجابی و ترویج و فرهنگسازی حجاب در جامعه، اظهار داشت: همانطور که در جلسه گذشته گفتیم، حجاب بعد از تشکیل حکومت اسلامی تشکیل شده و امروز هم حکومت اسلامی درباره حجاب اسلامی مکلف است و وظیفه دارد به این موضوع توجه کند.
بانو مجتهده گلگیری تصریح کرد: موضوع حجاب و عفاف و ترویج و فرهنگسازی آن تکلیف حکومت اسلامی است، چون مسئله مربوط به جامعه اسلامی است.
وی یادآور شد: وظایف دولت در مصوبه «اصول و مبانی روشهای اجرایی گسترش فرهنگ عفاف» که سال ۱۳۷۶ در ۱۶ بند توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید وجود دارد که امید است این مصوبه در کشور اجرایی شود.
در صدر اسلام و حتی قبل از آن بیحجابی وجود نداشت/انگیزههایی برای ترویج بیحجابی وجود دارد
استاد جامعهالزهرا(س) بیان داشت: برخی سؤال میکنند که ما در صدر اسلام هیچ برخوردی نمیبینیم، پس نتیجه گرفته میشود که حجاب ربطی به حکومت اسلامی ندارد، حال آنکه اینجا قیاس معالفارغ است، زیرا در صدر اسلام و حتی قبل از اسلام اصلا بی حجابی وجود نداشت.
وی عنوان کرد: در گذشته وسایل ارتباط جمعی، قدرتهای سلطه گر و ظالم نبودند تا آب را گل آلود کنند و ماهی بگیرند، آن زمان قدرت در کف اسلام و مسلمانان بود، اما امروز انگیزههایی برای ترویج بی حجابی وجود دارد که از زمان رضاخان شروع کردند و با حجاب مبارزه کردند و چنین نشان دادند که بیحجابی میتواند به عنوان یک سرمایه اجتماعی باشد.
بانو مجتهده گلگیری گفت: برخی تصور میکنند که اگر حجاب خود را رعایت کنند، مقبولیتی در جامعه نخواهند داشت، اما اینها پندار باطل است، آن که سررشته اعتقاد و ایمانش به خداوند متصل است از این مسائل نمیترسد.
توصیه به مطالعه کتاب حجاب شهید مطهری درباره فلسفه حجاب
وی تصریح کرد: ما حجابِ تکلیفی داریم، اگر سایر تکالیف اجباری است، پس حجاب هم تکلیف و اجباری است؛ اما حیطه استفاده و کاربری حجاب در محیط خارج از خانه است و حجاب باید در مقابل نامحرم رعایت شود، دستورالعملهایی درباره حجاب وجود دارد که پیام آن وقار، عفاف و حیا است.
استاد درس خارج حوزه علمیه خواهران درباره فلسفه حجاب، یادآور شد: موضوع ما فلسفه حجاب نیست و نمیتوانیم وارد آن شویم، اما شما میتوانید به کتاب حجاب شهید مطهری مراجعه کنید که همه جوانب فلسفه حجاب در آن آمده است.
حجاب نماد و پرچم اسلام است/ فاخرترین حالت برای زنان وقار و حجاب است
وی با بیان اینکه حجاب نماد و پرچم اسلام است، عنوان کرد: ما در روایات داریم که «إِنَّ اللَّهَ جَمِیلٌ یُحِبُّ الْجَمَال»؛ فاخرترین و زیباترین حالت برای زنان وقار و حجاب است و خداوند دوست دارد با لباس تمیز، بوی خوش و با حجاب در نماز حاضر شویم، اگر ما بخواهیم در خلوت نماز بخوانیم باید حجاب را رعایت کنیم، زیرا خداوند دوست دارد ما را اینگونه ببیند.
بانو مجتهده گلگیری با تصریح بر اینکه حجاب تحقیر نیست، بلکه سرافرازی است، اظهار داشت: امروز برخی تلاش میکنند که بدحجابی به عنوان مدرنیزه، سرمایه اجتماعی و شخصیت تلقی شود حال آنکه باطل و بی اساس است، امروز باید با نگاه جامعهشناسانه به مسئله عفاف و حجاب نگاه کرد و درباره بدحجابی آسیب شناسی شود و راهکارهای آن تبیین شود.
طلبه جامعهالزهرا(س) باید با حجاب خود الگویی برای جهانیان باشد
وی با اشاره به سطح انتظار از طلاب جامعهالزهرا(س) درباره موضوع عفاف و حجاب گفت: حجاب طلاب جامعهالزهرا(س) خوب است و بانوان طلبه وقار مناسب خود را حفظ میکنند، اما در جامعهالزهرا(س)، تنها پوشش چادر کافی نیست، سطح انتظاری که از حجاب جامعهالزهرا(س) میرود، سطح انتظار از خانمی است که میخواهد الگویی برای جهان باشد.
استاد درس خارج حوزه علمیه خواهران بیان داشت: جامعهالزهرا(س) محل پرورش طلبه است و طلبه کسی است که محدودیت را بر میتابد و به طلبگی افتخار میکند.
پیشنهاد تأسیس مدارس اقماری در سراسر کشور
بانو مجتهده گلگیری یادآور شد: شاید افرادی باشند که تمایلی به خواندن دروس حوزوی در مدارس علمیه ندارند و محدودیتهای طلبگی را نمیپذیرند، اما دوست دارند در محیط امن و سالم درس بخوانند و با علوم دینی بیشتر آشنا شوند که ما پیشنهاد میدهیم جامعهالزهرا(س) مدارس اقماری در سطح کشور داشته باشد تا افرادی که علاقهمند به علوم و معارف اسلامی هستند، در این مدارس تحصیل کنند و آنان را با خود همراه کنیم تا به تدریج به ما نزدیک شوند.
وی با اشاره به آیه «أَشِدّاءُ عَلَى الکُفّارِ رُحَماءُ بَینَهُم»، تصریح کرد: ما بر مبنای همین آیه و بر اساس مسائل مشترکی که با دیگران داریم، دوستداران اسلام و اهل بیت علیهمالسلام را دوست داریم، ما دوستداران امام حسین علیهالسلام را دوست داریم.
تلاش دشمن برای جلوگیری از راهپیمایی عظیم اربعین حسینی
استاد جامعهالزهرا(س) در ادامه به همایش پیاده روی اربعین حسین اشاره کرد و گفت: ما پیرو حضرت زهرا علیهاالسلام هستیم و میخواهیم به راهپیمایی که حضرت زینب علیهاالسلام آن راه را پیمودند.
بانو مجتهده گلگیری تصریح کرد: پیادهروی اربعین حسینی آنچنان مهم است که دشمن تلاش میکند تا مردم را از این راهپیمایی منصرف کند تا این راه زینبی پیموده نشود.
وی یادآور شد: صدها حج و عمره به پای یک زیارت کربلا نوشته میشود، این راهپیمایی میتواند به ظهور حضرت ولیّ عصر عجّلاللهتعالیفرجهالشریف منتهی شود.
بانو مجتهده گلگیری در پایان، یاد و خاطره مرحوم استاد زکی پیهانی یکی از اساتید جامعهالزهرا(س) را که چندی پیش دار فانی را وداع گفت، گرامی داشت و به ویژگیهای اخلاقی و رفتاری ایشان اشاره کرد.
برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰