تاریخ انتشار : شنبه 16 شهریور 1398 - 20:35
کد خبر : 63400

وصیت امام حسین(ع) به محمد حنفیه سندیت ندارد

وصیت امام حسین(ع) به محمد حنفیه سندیت ندارد

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از خبرنگار ایکنا؛ حجت‌الاسلام والمسلمین رسول جعفریان، پژوهشگر برجسته تاریخ اسلام در سومین شب از سلسله‌نشست‌های «عاشورا و امروز ما» که شامگاه شنبه ۱۶ شهریورماه در خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد، اظهار کرد: منابع عاشورایی را می‌توان به سه قسم

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از خبرنگار ایکنا؛ حجت‌الاسلام والمسلمین رسول جعفریان، پژوهشگر برجسته تاریخ اسلام در سومین شب از سلسله‌نشست‌های «عاشورا و امروز ما» که شامگاه شنبه ۱۶ شهریورماه در خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد، اظهار کرد: منابع عاشورایی را می‌توان به سه قسم تقسیم کرد، اول منابعی که روایی و تاریخی هستند؛ یعنی گزارش طبیعی واقعه را روایت کرده‌اند، بحث جن و ملک را نیز پیش نکشیده‌اند بلکه آنچه را که دیدنی است و آن را دیده‌اند، گزارش کرده‌اند.

وی افزود: منبع دوم، متون مذهبی هستند یعنی متونی که اعتقادات مذهبی هم در میان آن‌ها وجود دارد. فهم این بخش از متون عاشورایی نیازمند دقت کافی و عقلانیت است.

جعفریان ادامه داد: سومین منبع نیز متون داستانی هستند و متأسفانه از جایی به بعد قصه و داستان در روایت‌گری عاشورا پررنگ‌تر ازمتون دیگر شد و کار علمی از قرن پنجم هجری به بعد عملاً به محاق رفت.

این پژوهشگر برجسته تاریخ اسلام در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: وصیت امام حسین(ع) به محمدحنفیه که در آن جمله مشهور «خارج نشدم مگر برای امر به معروف و نهی از منکر» وجود دارد، تنها در کتاب «الفتوح» احمد ابن اعثم کوفی آمده است و سندیت ندارد.

این گزارش تکمیل می‌شود…

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد