تاریخ انتشار : شنبه 9 شهریور 1398 - 8:28
کد خبر : 62750

فکر بکر یک هیات دانشجویی برای تاثیرگذاری عزاداری امام حسین(ع)

فکر بکر یک هیات دانشجویی برای تاثیرگذاری عزاداری امام حسین(ع)

خبرگزاری فارس؛ گروه دیگر رسانه ها: ایام عزاداری ماه‌های محرم و صفر آغاز شده است. هیات‌ها در شهر موکب‌ها و ایستگاه‌هایی برپا کرده‌اند و در این میان دانشگاه‌ها نیز در آستانه بازگشایی قرار دارند. امسال اما قبل از بازگشایی رسمی دانشگاه‌ها، هیات‌های دانشجویی قرار است زودتر چراغ دانشگاه‌ها را روشن کنند. این هیات‌ها اما قرار

خبرگزاری فارس؛ گروه دیگر رسانه ها: ایام عزاداری ماه‌های محرم و صفر آغاز شده است. هیات‌ها در شهر موکب‌ها و ایستگاه‌هایی برپا کرده‌اند و در این میان دانشگاه‌ها نیز در آستانه بازگشایی قرار دارند. امسال اما قبل از بازگشایی رسمی دانشگاه‌ها، هیات‌های دانشجویی قرار است زودتر چراغ دانشگاه‌ها را روشن کنند. این هیات‌ها اما قرار نیست فقط محفلی برای عزاداری راه‌اندازی کنند. آنها کارکردهای اجتماعی و فرهنگی خاصی برای فضای نخبگانی دانشگاه‌ها به همراه دارند که این مجموعه‌ها را می‌توان به‌عنوان یکی از مراکز مهم فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی در دانشگاه‌ها به شمار آورد. در ایام دهه اول محرم امسال برخی از اعضای هیات‌های دانشجویی میهمان «فرهیختگان» می‌شوند تا با این دانشجویان موضوعات مختلف این نوع هیات‌ها را بررسی کنیم.

محمدجواد محمدزاده، دانشجوی کارشناسی‌ارشد رشته MBA، مهدی اطمینان، دانشجوی کارشناسی رشته هوافضا و احسان ابراهیمی، دانشجوی کارشناسی مواد از اعضای هیات الزهرا(س) دانشگاه صنعتی شریف هستند. این هیات در دهه اول محرم با سخنرانی حجت‌الاسلام قاسمیان و مداحی رستمی قرار است شب‌هایی خاص برای دانشجویان و عموم مردم رقم بزند. این هیات چندسالی است در ایام مختلف سال مراسم‌های گوناگونی را برگزار می‌کند که برخی برای دانشجویان و برخی دیگر برای عموم مردم است. در این میان برای اعضای هیات هم برنامه ویژه دارند تا آنها در مسیرهای مختلف زندگی از درس‌هایی که در هیات می‌آموزند، برای زندگی بهتر استفاده کنند.

دانشگاه صرفا فضای درس خواندن، تحقیقات و پژوهش نیست. در این میان برخی‌ها سراغ فعالیت‌های دیگری مانند حضور در تشکل‌های مختلف علمی، سیاسی و کانون‌های مختلف فرهنگی می‌روند و دانشگاه شریف هم از این قاعده مستثنی نیست. ابتدا کمی درباره هیات این دانشگاه توضیح دهید.

محمدجواد محمدزاده: هیات الزهرا(س) یک هیات دانشجویی مستقر در مسجد و دانشگاه شریف است و طبیعت هیات دانشجویی را دارد؛ یعنی اعضا، افرادی هستند که دو تا نهایتا چهار سال در این هیات فعالیت می‌کنند. ساختار این هیات‌ها مانند هیات‌های محلات نیست که فردی بتواند ۱۰ سال در آن حضور داشته باشد و به پیرغلامی برسد. فردی مانند من که الان دبیر هیات هستم و از چهار سال پیش وارد هیات شده‌ام و تا دو سال آینده نیز دیگر درصدر ساختار هیات قرار ندارم  و حدود پنج سال یعنی پنج دوره محرم را در آن سپری کرده‌ام فضای سیالی است که این ساختار را می‌توان هم جزء فواید و هم مضرات آن دانست. فواید از این لحاظ که پویایی تفکرات در آن جاری است و از طرفی نیز این مشکل را دارد که ممکن است هر آن مسیر قطاری که هیات در آن حرکت می‌کند، دچار تغییر شود؛ یعنی گاهی بعد رسانه‌ای، گاهی بعد فعالیت و… هیات پررنگ نمی‌شود. هیات دانشجویی را تنها می‌توان با دانشجو بودن درک کرد.

 برگزاری سالانه ۱۵۰ تا ۲۰۰ روز برنامه

ساختار هیات نیز به این شکل است که از نظر علمی ساختار ماتریسی دارد و واحدهایی در آن شکل گرفته که فعالیت‌های تخصصی و بلندمدت هیات را پیگیری می‌کنند. مثلا واحد رسانه‌ای را داریم که کارهای مختلف اعم از فیلمبرداری از مراسم‌ها، پیاده‌سازی متون مراسم‌ها، تیزرساختن، بحث‌های صوتی، ارتباط با خبرگزاری‌ها، تبلیغات سایت و کانال در این واحد دنبال می‌شود که مسئولان آن نیز از دانشجویان هستند. واحد فرهنگی هیات نیز مسئولیت کارهای فرهنگی به معنی برگزاری مسابقه‌های مختلف، نمایشگاه‌های کتاب در ایام محرم، برگزاری برنامه‌های ویژه مختص اعضای هیات، ارائه کتاب‌های مختلف، برگزاری برنامه‌های ورزشی، اعتقادی، تفریحی و…  را بر عهده دارند. همچنین واحد اجراییات مسائل مالی، اموال و نامه‌های هیات را دنبال می‌کند و واحد خدام کل سازماندهی خدام و فرآیند جذب اعضا را انجام می‌دهد. پروژه‌هایی را نیز در هیات داریم که از جمله آن برنامه‌های مرتبط با محرم است که برای انجام این پروژه از همه واحدهای هیات یک نفر حضور دارد؛ یعنی کل ساختار هیات یک ساختار نظام‌مند تعریف می‌شود و این‌گونه نیست که کارها به اصطلاح هیاتی‌وار جلو برود و هرکس هر کاری از دستش برآمد، انجام دهد. اصلا روند در هیات دانشجویی این‌گونه نیست، بلکه کارها از قبل تقسیم‌بندی شده‌اند، چون قسمتی از کارها بلندمدت بوده یا نیازمند تخصص هستند، این قبیل کارها را در قالب یک ساختار انجام می‌دهیم و مابقی کارها نیز در قالب پروژه‌هایی مانند محرم، غدیر، موکب اربعین، اردوی اربعین به صورت زمینی و هوایی، ۲۸ صفر، فاطمیه، ماه رمضان، اعتکاف و… انجام می‌شود. در ماه رمضان نیز برنامه ویژه‌ای برای این ماه توسط هیات اجرا می‌شود که از جمله آن سخنرانی در نماز ظهرها، مناجات در عصرها، پخش افطاری، مراسم شب‌های قدر و همچنین برگزاری دو تا سه مراسم افطاری بزرگ در قالب حضور دو تا سه هزارنفره را دانشجویان هیات الزهرا(س) دانشگاه صنعتی شریف به‌مناسبت میلاد امام‌حسن(ع) برگزار می‌کنند. اگر به‌صورت کلی نگاه کنیم، بعد از ساختار هیات، حجم پروژه‌ها به‌گونه‌ای است که در طول سال ۱۵۰ تا ۲۰۰ روز برنامه وجود دارد که برخی برنامه‌ها مانند مناجات روز جمعه در مسجد دانشگاه یا تفسیر زیارت جامع کبیره که هر دوشنبه برگزار می‌شود، جزء برنامه‌های همیشگی به شمار می‌آیند.

 ۵۰۰ نفر نیرو برای ایام محرم در هیات کار می‌کنند

حجم برنامه‌ها بسیار بالاست و همین باعث می‌شود نیروی انسانی زیادی در آن دخیل باشند، در شرایط برنامه‌های معمولی بین ۱۳۰ تا ۱۴۰ نفر، نیروی اصلی هیات را تشکیل می‌دهند که در ایام ماه محرم این افراد تعدادشان به ۵۰۰ نفر می‌رسد. ما همچنین بحث نشریه را نیز در هیات راه‌اندازی کرده‌ایم، به‌طوری که تا سال گذشته یک نشریه وجود داشت، اما امسال سه نشریه دیگر که به‌صورت گاهنامه عمل می‌کنند نیز به هیات افزوده شده که در مجموع چهار نشریه برای هیات به راه افتاده که این سه گاهنامه در ماه محرم امسال منتشر می‌شوند. کل ساختار دانشگاه نشریه «حیات» بررسی می‌شود و سه نشریه دیگر با موضوعات مختلف هستند. یکی از نشریات ما با موضوع «منبر» و برای مخاطبان خاصی است که می‌خواهند منبرها را دنبال کنند. نشریه بعدی «محتشم» نام دارد که مختص علاقه‌مندان به شعر، شعر آیینی و هنر است. نشریه «ریحانه» نیز درباره نوع نگاه به زنان است؛ یعنی نگاه ویژه‌ای به مقوله زن در اسلام و زن در نگاه غرب در این نشریه پیگیری می‌شود. با این حال اگر بخواهیم افرادی را که در این نشریات دخیل هستند نیز مدنظر قرار دهیم، باید بگوییم نیروی انسانی گسترده‌ای در این هیات مشغول کار هستند.

سال گذشته کنگره فاطمیه برگزار شد که در آن کلا موضوع زن را مورد بررسی قرار دادیم و در همین راستا نیز غرفه‌های حجاب را در نمایشگاهی که به این منظور برپا شده بود، راه‌اندازی کردیم.

 جوان و خالص بودن بچه‌های هیات، حضور ۶۰ هزار نفری مخاطب در ایام محرم را به دنبال داشته است

اعضای هیات‌الزهرا(س) غیر از برگزاری مراسم‌ روضه و مداحی، در فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی نیز ورود داشته‌اند؟

محمدزاده: بله. از اساس‌ فعالیت هیات این است که در فضای فرهنگی و اجتماعی دانشگاه نیز حضور جدی داشته باشد. هیات دانشگاه صنعتی‌شریف سال گذشته در ایام محرم ۶۰ هزار نفر یا در ایام فاطمیه ۲۰ هزار نفر مخاطب داشت، درحالی که در بهترین حالت وقتی یک تشکل دانشجویی برنامه‌ای برگزار می‌کند، آمار بگیرید، ۱۰۰ تا ۲۰۰ نفر در آن شرکت می‌کنند. دلیل جذب مخاطب در ایام محرم براساس نظرسنجی‌های صورت‌گرفته یکی محتوای ارائه‌شده و دیگری نظم برگزاری مراسم بوده است و همین منظم بودن باعث می‌شود حس خوبی به مخاطب القا شود، همچنین اگر در کنار آن بتوانیم محتوای خوبی نیز عرضه کنیم، مخاطب راضی می‌شود و این موضوعات باعث جذب مخاطب از سوی هیات‌الزهرا(س) بوده است. در کنار آن جوان و خالص بودن بچه‌های هیات هم به‌نوعی کمک‌حال این موضوع است، درحالی که این دانشجویان می‌توانستند هیات را رها کرده و سراغ زندگی خودشان بروند، اما امروزه اعضای هیات با هر تفکری وارد هیات می‌شوند و برای یک هدف مشترک که همان راه سیدالشهدا(ع) است، گرد هم جمع می‌شوند. در حوزه محتوایی نیز باید بگویم که از اسفندماه امسال همکاری نزدیکی با یکی از حوزه‌ها که در همسایگی دانشگاه است، صورت گرفت تا بتوانیم یک آسیب‌شناسی انجام دهیم و براساس آن رویکرد سیاسی برای محرم امسال انتخاب شود و در جلسات برای امسال موضوع مقاومت و سازش را انتخاب کرده و از همان زمان تاکنون در بحث تولید محتوا فعالیت کرده‌ایم  که هم‌اکنون در مراحل آخر و ارائه آنها به سخنران‌هایمان هستیم. فرآیند این کار به این صورت است که گروهی از بچه‌ها دست به تولید محتوا زده‌اند و نزدیک به دو سه هفته مانده به محرم، کتابچه‌های فیزیکی محتوا منتشر ‌شده و به دست سخنرانان و مداحان برنامه‌هایمان می‌رسد تا آنها بتوانند محتوا و شعری که می‌خواهند در مراسم بخوانند را براساس همین محتوا تولید کنند و نسخه اولیه این کتابچه دوشنبه هفته گذشته آماده شد و امسال نیز سخنران ۱۰ شب اول محرم هیات‌الزهرا حجت‌الاسلام قاسمیان هستند که با او چندین جلسه بحث و گفت‌وگو برگزار می‌شود.

 نگهداری از کودکان شیرخواره تا ۹ ساله در مهدکودک هیات‌الزهرا(س)

 درباره محتوای هیات کمی بیشتر توضیح دهید و اینکه هیات‌الزهرا(س) از آنجایی که هیات نخبگی و دانشجویی است، قطعا در سال‌های مختلف با توجه به کنش‌های سیاسی و اجتماعی محتوای هیات نیز متفاوت می‌شود، کمی در این‌باره صحبت کنید.

مهدی اطمینان: ما یکی از بزرگ‌ترین هیات‌های دانشجویی کل کشور هستیم و جمعیت ۶۰ تا ۷۰ هزار نفری نیز به این هیات می‌آیند و دلایل مختلفی نیز برای آن مطرح می‌شود که محتوا، نظم و همچنین سخنرانان معتبر ازجمله آن است. در سال ۹۷ که جشن انقلاب را داشتیم، محتوای برنامه توسط حجت‌الاسلام قمی که آن زمان رئیس سازمان تبلیغات بود، تولید شده بود و مسئول اصلی محتوا آقای قمی بود، البته هنوز در این کار مشارکت دارد و او محتوای نظام محاسبه را که چندی است از سوی رهبری مطرح می‌شود را تولید کرد و درحقیقت اولین‌بار موضوع نظام محاسبه از سوی دانشگاه شریف رسانه‌ای شد. امسال با توجه به دغدغه رهبری برای بحث مقاومت چه از لحاظ نظامی و چه اقتصادی، دوستانی که کار محتوای هیات را دنبال می‌کنند، تصمیم گرفتند محتوای هیات امسال موضوع مقاومت باشد و سخنرانی ۱۰ شب اول محرم را حجت‌الاسلام قاسمیان و سه شب آخر نیز حجت‌الاسلام رستمی، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها به عهده گرفته‌اند و کتابچه به این دو سخنران ارائه می‌شود و آنها نیز سخنرانی خود را براساس همین محتوا تنظیم می‌کنند. در ایام محرم بخش‌های دیگری نیز داریم، امسال قرار است هر دو شب یک‌بار ۶ نشریه به مخاطبان ارائه شود، در بخش بیرونی نیز غرفه‌هایی را خواهیم داشت که بخشی از غرفه‌ها مربوط به کتاب‌های انقلابی و نهضت عاشورا و… هستند و بخش دیگر نیز فروش محصولات کیف و لوازم‌التحریر و… است. همچنین در بخش بانوان غرفه حجاب راه‌اندازی خواهد شد. چندین سال است که بخش مهدکودک را در هیات‌الزهرا(س) برپا کرده‌ایم و از شیرخواره تا کودکان ۹ ساله در آنجا نگهداری می‌شوند. سال گذشته مسابقات کتابخوانی داشتیم و به این صورت که دو سه کتاب از آثاری که در غرفه‌ها عرضه می‌شدند، مشخص می‌کردیم، مجری برنامه هر شب کتاب را معرفی می‌کرد که در پایان به برگزیدگان جوایزی اهدا می‌شد.

 شاعر و مداح براساس محتوایی که به آنها ارائه می‌شود هماهنگ می‌شوند

برای انتخاب مداح، از دانشجویان دانشگاه استفاده می‌کنید؟

اطمینان: امسال محمد رستمی، مداحی برنامه را برعهده دارد، برای انتخاب مداح  کمی سختی وجود داشت؛ در تولید مداح‌هایی که از جنس دانشجویی باشند، چندان موفق نبوده‌ایم و چندسالی است که یکی از دوستان درحال آموزش است تا بتواند بحث مداحی هیات را دنبال کند، قطعا این کار زمانبر است و ظرف یک یا دو سال به نتیجه نمی‌رسد، از این جهت تصمیم گرفته‌ایم از مداحان بنام استفاده کنیم و در کنار آن ۳۰ تا ۴۰ درصد برنامه توسط مداح دانشجو برگزار شود.

 شعر مداحان را نیز خودتان سازماندهی می‌کنید؟

محمدزاده: ما دو مدل شاعر داریم، اول شاعری که با خود مداح هماهنگ است و شاعر دیگر از دانشجویان است که با توجه به محتوایی که به او ارائه می‌دهیم، با مداح جلسات مختلفی را برگزار می‌کند و براساس آهنگی که مداح به شاعر ارائه می‌دهد، او شعر مرتبط با محتوای مقاومت را می‌سراید. درحقیقت شعر این مداح بیشتر مربوط به سرود پایانی مراسم است.

اطمینان: شعار محرم امسال مربوط به مقاومت و آیه‌ای از قرآن به‌عنوان شعار برنامه است و محتوا نیز بیشتر حول همین خواهد بود.

 اولین برنامه هیات‌الزهرا(س) همان شب اول محرم است؟

اطمینان: بله. البته پیش از آن مراسم سیاه‌پوشی مسجد و برخی قسمت‌های دانشگاه را سه‌شنبه هفته گذشته انجام دادیم، اما در مجموع اولین برنامه ۹ شهریور مصادف با شب اول محرم خواهد بود.

دانشگاه در مدت برگزاری مراسم‌ هیات همکاری لازم را دارد؟ از همکاری اساتید و اعضای هیات‌علمی در فعالیت‌های هیات بگویید.

اطمینان: دانشگاه تا جایی که می‌تواند کارهای مربوط به خود را در این حوزه انجام می‌دهد؛ به‌طور مثال برای مسجد نیازمند تعمیرات بودیم که همزمان با ایام تعطیلی دانشگاه بود، با این حال، کادر تعمیراتی دانشگاه پای کار آمدند تا مسجد برای محرم آماده شود. حراست نیز در ایامی که به خاطر تعطیلی اجازه ورود به کسی را نمی‌داد، به دانشجویانی که عضو هیات بودند، اجازه ورود و خروج می‌داد.

 تمرکز هیات بر افرادی که دین‌گریز هستند

 فلسفه تاسیس دانشگاه در ایران غربی بوده است، بعد از انقلاب اسلامی علی‌رغم اینکه عده‌ای دنبال این بودند تا دانشگاه‌ها به پایگاهی برای دین‌زدایی تبدیل شوند، امروزه به جایی رسیده‌ایم که برخی هیات‌ها مانند هیات دانشگاه شریف بیشترین مخاطب را بین برنامه‌های تشکل‌ها دارد. کمی درباره اثرگذاری اجتماعی دانشگاه و هیات دانشجویی توضیح دهید.

محمدزاده: وقتی با فردی که در شهرستان زندگی می‌کند، درباره دانشگاه صنعتی‌شریف حرف می‌زنیم، اولین صحبتش این است که این همان دانشگاهی است که افراد به آنجا می‌روند تا از این طریق به خارج از کشور بروند! یعنی به مانند یک فرودگاه به آنجا نگاه می‌کنند که البته این نیت شدنی هم هست. یعنی اگر فردی با نیت اپلای وارد شریف شود، کمی تلاش کند حتما می‌تواند به سرعت اپلای خود را بگیرد و این نکته درستی است. بخشی از تمرکز اصلی ما در هیات روی قشر خاکستری است، یعنی افرادی که چندان به دنبال روضه و نماز صبح و… نیستند و کاری که در این مدت در دانشگاه اتفاق افتاده، یکی کارهای رسانه‌ای بود که دنبال کرده‌ایم و مابقی کارها نیز اجرایی بوده است که در این راستا سال گذشته کارگاه‌های ازدواج را در دانشگاه برگزار کرده‌ایم. شاید این‌طور عنوان شود که اصلا اسم هیات کجا و برگزاری کارگاه ازدواج چه ارتباطی با هم دارند؟ درحالی که معتقدم هیات باید در این حوزه وارد شود و فرآیند ازدواج را برای افراد آسان کرده و به آنها اطلاعات درست دهد. همچنین ما هر ساله جشن‌های سالنی برگزار می‌کنیم که ازجمله آن می‌توان به جشن همسران اشاره کرد که برای کنگره فاطمی است و رویکرد این جشن نیز ویژه زن و همسر بوده است و ۸۰ درصد برگزاری این برنامه برعهده واحد خواهران است. همچنین نمایشگاه‌هایی مانند نمایشگاه حجاب را داریم و در کنار آن برنامه‌هایی که هنر را وارد دانشگاه می‌کند نیز دنبال می‌کنیم؛ از این‌رو امسال در نظر داریم پرده‌خوانی و تعزیه را در دانشگاه داشته باشیم که ترکیب هنر و عاشورا خواهد شد، البته شاید این کار اجتماعی تلقی نشود، اما هیات‌ها چون رسالت بزرگی دارند، می‌توان به آنها گفت که چرا در حوزه‌های دیگر مانند خودکشی، اعتیاد و… ورود نمی‌کنید. این انتظار کمی به خاطر ویژگی خود هیات‌ها است که می‌توان به آنها انتقاد وارد کرد که چرا در حوزه‌های دیگر ورود نکرده‌اند، ما نیز در جمع خودمان تلاش کرده‌ایم این مباحث را جلو ببریم و فعلا پلن بلندمدتی برای آسیب‌های اجتماعی موجود در دانشگاه‌ها نداریم و به‌طور مثال بحث رابطه دختر و پسر، کاهش معدل درسی، مشکلات خانوادگی و… را درباره خود اعضای هیات‌الزهرا(س) مدنظر قرار می‌دهیم، چون حیطه فعالیت هیات بزرگ است و شاید همین مساله باعث شده که هیات مباحث آسیب‌های اجتماعی را فعلا در حد اعضای خودش دنبال کند.

 بدنه دانشجویی هیات مخاطب جذب می‌کند

ابراهیمی: درباره بحث رویکرد اجتماعی هیات و رسیدن به مخاطب ۶۰ هزار نفری باید بگویم درحقیقت تصمیم‌گیری‌های هیات ما از آنجایی که کاملا از دل بدنه دانشجویی و مردمی بیرون آمده، بالطبع مورد پسند مردم نیز قرار می‌گیرد. حرکتی که هیات الزهرا(س) شروع کرده، مانند این است که بگوییم از قم می‌خواهیم به مشهد برویم که بالطبع یک مسیر کلی وجود دارد و یک مسیر فرعی، که مسیر کلی هیات همان بحث مقاومت است و مسیرهای جزئی نیز همان موضوعاتی است که شما عنوان کردید؛ مانند موضوعات خودکشی، آسیب‌های اجتماعی و… که خب، در مسیرهای جزئی مشکلاتی وجود دارد ولی ما حلقه دوستی اعضای هیات‌الزهرا(س) را به‌عنوان فرصتی می‌دانیم که می‌توان از این طریق در مسیرهای جزئی اثرگذاری کرد. امسال سه محور را برای رسانه‌های تصویری در نظر گرفته‌ایم که در همین راستای آسیب‌های اجتماعی‌ای که بیان شد و شامل کلیپ‌های بیان معنوی است، از این جهت که کلیپ سیر مشخص محتوایی دارد. بخش دیگر مجموعه روابط‌عمومی است که بتوانیم شبکه توزیعی برای این محتوای تولیدشده داشته باشیم، چراکه حرف ما درباره سیدالشهدا(ع) برای کل عالم است و هرچه توان داریم باید در این مسیر بگذاریم و بتوانیم محتوای تولیدشده را پخش کنیم. ذکر این نکته مهم است که ما از اولین مجموعه‌های دانشجویی بودیم که اردوی اربعین برگزار کردیم و الان به جایی رسیده‌ که اردوی هوایی فارغ‌التحصیلان و اساتید ما حدود ۶۰۰ نفر متقاضی دارد.

 فارغ‌التحصیلان دانشگاه خیرین هستند

هیات‌های مذهبی معمولا قسمتی از هزینه‌های خود را توسط خیرین به دست می‌آورند، هیات‌الزهرا(س) با توجه به دانشجویی بودنش، خیرین چه مقدار به آن کمک می‌کنند؟

اطمینان: هیات‌الزهرا(س) یک هیات دانشجویی و دانشگاهی است که توسط هیات‌امنا ساختار نظام‌مندی را تشکیل می‌دهد. اعضای این هیات‌امنا رئیس دانشگاه، رئیس نهاد رهبری و حجت‌الاسلام قمی و حجت‌الاسلام صدیقی و… هستند، به همین دلیل بسیاری از نیازهای هیات ازجمله تامین بودجه و… از طریق همین هیات‌امنا تامین می‌شود.
محمدزاده: قسمت عمده بودجه هیات توسط خیرین و فارغ‌التحصیلانی که دانشجوی دانشگاه بوده‌اند، تامین می‌شود که برخی مبالغی از ۲۰ تا ۴۰ میلیون تومان به هیات کمک می‌کنند. خوبی دانشگاه شریف ارتباط خوب فارغ‌التحصیلان با دانشگاه است، این افراد خودشان به‌نوعی خیر هستند، جذب مالی خوبی نیز برای هیات انجام می‌دهند، البته وجود چنین اعضایی در هیات‌امنا در جذب کمک‌ها  بسیار تاثیرگذار است.
 

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد