انتخاب اصلح در تفکر اسلامی
به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از روشن خبر، حمید پورعیسی، عضو هیات علمی دانشگاه گیلان، در مورد نحوه انتخاب از منظر تفکر اسلامی در ضمن یادداشتی نوشت: همچنان که اصل انتخابات یک تکلیف الهى است، انتخاب اصلح هم
به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از روشن خبر، حمید پورعیسی، عضو هیات علمی دانشگاه گیلان، در مورد نحوه انتخاب از منظر تفکر اسلامی در ضمن یادداشتی نوشت:
همچنان که اصل انتخابات یک تکلیف الهى است، انتخاب اصلح هم یک تکلیف الهى است.(مقام معظم رهبری)
انتخاب اصلح یعنی چه ؟
باید بگردید، بین خودتان و خدا حجّت پیدا کنید؛ یعنى بتوانید از راهى بروید که اگر «خداى متعال پرسید شما به چه دلیل به این فرد رأى دادید، بتوانید بگویید به این دلیل. بین خودتان و خدا، دلیل و حجّتى فراهم کنید و بعد با خیال راحت بروید رأى بدهید »
ایمان به خدا ، قیامت ، اهل نماز باشد، زکات بدهد
(انَّمَا یَعْمُرُ مَسَـجِدَ اللَّهِ مَنْ ءَامَنَ بِاللَّهِ وَالْیَوْمِ الأخر وَأَقَامَ الصَّلَوهَ واتَى الزَّکَوه وَلَم یَخْش إِلاَّ اللَّهَ فَعَسَى أُولئکَ أَن یَکُونُوا مِنَ المُهتَدِین)[۱]; مساجد الهى را کسى آباد مى کند که ایمان به خدا و روز قیامت آورده، نماز را برپا دارد و زکات را بپردازد و از چیزى جز خدا نترسد، ممکن است چنین گروهى هدایت یابند. توبه، آیه۱۸٫ عدالت:
در قرآن کریم، بیش از ۱۰ بار در باب عدالتورزی سفارش شده است؛ اما این به عدالت رفتار کردن از نظر قرآن جنبههای متعددی دارد: عدالت میان خود و مردم، عدالت میان خود و خدا: «آمنت بما انزل الله من کتاب و امرت لا عدل بینکم» (شوری، ۱۵) یا «اذ حکمتم بین الناس ان تحکموا بالعدل» (نساء، ۵۸)حضرت علی(ع) نیز در سراسر زندگی خود همواره خود و دیگران را بر عدالتورزی تشویق میکرد.
قرآن نیز هدف برانگیختگی پیامبران و به طور کلی حکومت نبوی را عدالت میداند: «ما پیامبران خود را با دلایل روشن فرستادیم و به آنها کتاب و میزان نازل کردیم تا مردم به عدالت قیام کنند.» (حدید، ۲۵)
در قرآن کریم شرط دست یافتن به تقوا عدالت در رفتار است: «اعدلوا هواقرب للتقوی»: عدالت بورزید که به تقوا نزدیکتر است.
حدیث (۱) امام صادق علیهالسلام:
اِنَّ النّاسَ یَستَغنونَ اِذا عُدِلَ بَینَهُم وَ تُنزِلُ السَّماءُ رِزقَها وَ تُخرِجُ الرضُ بَرَکَتَها بِاِذنِ اللّهِ تَعالى ؛
اگر در میان مردم عدالت برقرار شود، همه بىنیاز مىشوند و به اذن خداوند متعال آسمان روزى خود را فرو مىفرستد و زمین برکت خویش را بیرون مىریزد. کافى، ج ۳، ص ۵۶۸، ح ۶
صبور بودن :
« صبر» از مهمترین ارکان ایمان است، امیر مؤمنان علی علیه السلام موقعیت صبر را در برابر ایمان، همانند موقعیت سر نسبت به بدن می دانند
«یَا أَیُّهَا الّذِینَ ءَامَنُوا اصْبِروُا وَصَابِروُا و رَابِطُوا وَ اتَّقُوا اللهَ لَعَلَّکُم تُفلِحوُنَ»؛ ای کسانی که ایمان آوردهاید (در مواجهه با مشکلات) صبر کنید و در برابر دشمنان نیز پایداری و از مرزهای خود مراقبت کنید و از خدا بپرهیزید؛ شاید رستگار شوید.
سوره بقره آیه ۴۵ : وَاسْتَعِینُواْ بِالصَّبْرِ وَالصَّلاَهِ وَإِنَّهَا لَکَبِیرَهٌ إِلاَّ عَلَى الْخَاشِعِینَ
(و طلب یارى کنید از خدا به صبر کردن در مصائب )بعضى گفته اند: مراد، روزه، و صبر در تشنگى و گرسنگى آن است) و طلب یارى کنید و مساعدت خواهید در رستگارى دنیا و آخرت از خدا، به نمازگزاران البته نماز، سنگین و گران است مگر بر کسانى که حال خضوع و ذلت به درگاه خدا دارند، که ایشان از نماز، سنگینى نبینند و بلکه لذت برند )
امیر المؤمنین امام علی(ع) در این باره میفرمایند: «فَعَلَیْکَ بِالصَّبْرِ فَإِنَّ الْخَیْرَ فِی الصَّبْرِ وَ الصَّبْرَ مِنَ الْکَرَم» (بر تو باد به صبر که براستى خیر و خوبى در صبر است، و صبر پیشه کردن از بزرگوارى است) (کافی ج۸، ص۲۰۷)
خوش رویی :”شاده رویی ضد تروش رویی
امام على علیه السلام :
اَلبِشرُ أَوَّلُ البِرِّ؛
گشاده رویى، سرآغاز نیکى است.
تصنیف غررالحکم و دررالکلم ص۴۳۴ ، ح۹۹۲۰
امام على علیه السلام :
حُسنُ البِشرِ یَذهَبُ بِالسَّخیمَهِ؛
گشاده رویى کینه را از بین مى برد.
کافى(ط-الاسلامیه) ج۲، ص۱۰۳ و ۱۰۴ ،
برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰