تاریخ انتشار : دوشنبه 7 مرداد 1398 - 4:15
کد خبر : 60137

تبعات منفی طلاق کمتر از سونامی نیست

تبعات منفی طلاق کمتر از سونامی نیست

علیرضا افشار زاده روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا رویکرد اصلی در کاهش آسیب‌های اجتماعی در شهرستان را پیشگیرانه و تاکید اساسی بر پیشگیری از آسیب‌ها اعلام کرد که جهت شناخت آسیب های اجتماعی با همکاری فرمانداری ،دانشگاه علوم پزشکی، بسیج مقاومت سپاه ،کمیته امداد و نیروی انتظامی کارگروهی تشکیل و شهر را

علیرضا افشار زاده روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا رویکرد اصلی در کاهش آسیب‌های اجتماعی در شهرستان را پیشگیرانه و تاکید اساسی بر پیشگیری از آسیب‌ها اعلام کرد که جهت شناخت آسیب های اجتماعی با همکاری فرمانداری ،دانشگاه علوم پزشکی، بسیج مقاومت سپاه ،کمیته امداد و نیروی انتظامی کارگروهی تشکیل و شهر را به پنج منطقه تقسیم بندی کرده ایم . 

ویدر خصوص آمار طلاق اضافه کرد: این وضعیت در تمام کشور بالا رفته است و بم نیز هم مستثنی از این وضع  نیم تواند باشد و لذا بهزیستی  سعی دارد با برگزاری کلاس های آموزشی قبل و بعد از ازدواج و یا حتی بعد از طلاق برای مددجویان تحت پوشش خدمات مناسبی به آن‌ها ارائه دهد.

افشار زاده تصریح کرد: سه کلینیک بمنظور ارائه خدمات تخصصی روان شناسی، مددکاری  و مشاوره در شهر وجود دارد و کلاس های مشاوره  برای آگاهی و ارتقای روحیه خانواده های طلاق گرفته فعالیت دارند.

وی گفت :هفته بهزیستی در سال ۹۸ با شعار شفافیت،توانمندسازی و ارتقای سلامت اجتماعی همراه است و با توجه به اینکه توانمندسازی حلقه تکمیلی خدمات بهزیستی است در سطح اول، پیشگیری در اولویت قرار دارد و در مرحله بعد افراد در خطر شناسایی می شوند و در نهایت افراد آسیب دیده تحت حمایت این سازمان قرار می گیرند.

اشرف زاده  ادامه داد: در تدوین این طرح  باید ویژگی‌های بومی، محلی و منطقه‌ای کاملا تخصصی و حرفه‌ای هدف گذاری شوند تا در اتخاذ تدابیر صحیح موثر واقع شود و این امر مستلزم انجام مطالعات و تحقیق اولیه جهت آگاه سازی و پیش گیری از  مشکلات اجتماعی انجام می شود.

وی یکی از نقش‌های مهم وحساس تیم‌های اجتماع‌محور را برنامه‌ریزی و ایجاد برنامه نشاط‌آور برشمرد و افزود:با در نظر گرفتن شرایط اجتماعی و نوع آسیب‌های موجود در سطح جامعه بهتر است برنامه‌های شاد و مفرح برای ارتقای بهداشت و سلامت روانی جامعه در نظر گرفته شده و بیشترین سرمایه‌گذاری در راستای گروه‌های در معرض آسیب انجام شود.

به گفته افشار زاده همچنین یاپگاه خدمات اجتماعی زیر نظر اورژانس اجتماعی در یکی از مناطق محروم شهرستان در حال فعالیت است و افرادی که با مشکل مواجه هستند به صورت موقت ۶ ماه تحت پوشش بهزیستی آورده  شده و با دریافت مستمری خدماتی به این افراد ارائه و سعی می شود با توانمند کردن این افراد در این بازه زمانی مجدد به جامعه برگردند.

رئیس بهزیستی بم درخصوص خدمات ارائه شده به بیماران گفت:  برای رفع مشکلات روحی و روانی افراد ترنس( دو جنسه) هزینه جراحی این افراد کمک بلاعوض تا سقف ۶میلیون تومان و در بحث کشت حلزون به صورت رایگان برای کودکان زیر ۶ سال توسط بهزیستی انجام می شود که بعد از انجام کشت گفتاردرمانی به صورت رایگان انجام میشود .

وی ادامه داد:هم اکنون ۲سال است که در حوزه درمان  اعتبار نداریم و از پرداخت فاکتورهای درمان معذوریم اما کار خوبی که از ابتدای سال انجام شد اینکه افراد معلول و بچه های بی سرپرست بیمه تکمیلی برکت شدند.

افشار زاده  اظهارداشت: در بحث ژنتیک برای خانواده مددجویان و افراد نیازمند جامعه یا کسانی که در خانواده افراد معلول دارند یا از فرزندان معلولین هستند در کرمان مشاوره و آزمایش ژنتیک انجام می شود وتا سقف۴میلیون تومان از طرف بهزیستی وام به آنها تعلق می گیرد.

ازدواج های فامیلی و مسائل ژنتیکی بیشترین دلیل معلولیت

افشار زاده  از معلولان به عنوان بیشترین قشری که بهزیستی با آنها مواجه است ام برد و توضیح داد: متاسفانه طبق آمار بدست آمده در شهرستان بم خصوصا شرق استان کرمان بدلیل ازدواج های فامیلی و مسایل ژنتیکی این موضوع در اولویت قرار دارد .

وی خاطرنشان شد:پنج هزار و ۷۰۰پرونده و ۹هزار مددجو در بهزیستی بم خدماتی از جمله مستمری، درمانی ،روحی،روانی  دریافت می کنندکه ۲هزار و ۸۳۵ پرونده مربوط به حوزه توانبخشی ما است و بیشتر خدمات با توجه به نیاز مددجویان متغیر است.

رئیس بهزیستی اظهارداشت:حقوق هر خانواده سه نفره تحت پوشش تا آذرماه سال گذشته حدود ۷۰ هزار تومان بود اما اکنون به ازای هر نفر حداقل ۱۰۸ هزار تومان پرداخت می شود و تا دی ماه سال گذشته هر کس جهت دریافت مستمری در فهرست انتظار بود ثبت شده و جزو مستمری بگیران قرار گرفته اند اکنون کمتر از ۱۰۰ نفر منتظرند تا در فهرست مستمری بگیران بهزیستی بم قرار بگیرند.

بزرگترین رسالت بهزیستی توانمندسازی مددجویان است

 وی تصریح کرد:باید تاکید کنم که بزرگترین رسالت سازمان بحث توانمندسازی و بازتوانی مددجویان تحت پوشش و تکریم این عزیزان است و در جهت تحقق این امر سازمان برنامه های متعددی دارد که خوشبختانه در این زمینه گام های بزرگی هم برداشته است.

رئیس بهزیستی بیان کرد:در چهار حوزه تخصصی چه در خصوص معلولان تحت پوشش،فرزندان شبه خانواده، زنان خود سرپرست و معتادان به مواد مخدر ،پس از بحث حمایت های مالی و معنوی، در خصوص توانمندسازی و اشتغال این عزیزان و آماده سازی های روحی روانی و اجتماعی، افراد تحت نظارت به جامعه باز می گردند و فعالیت های گسترده ای را آغاز می کنند.

افشار زاده  گفت : بسیاری از مددجویان ما پس از گذراندن دوره های مهارت آموزی زیر نظر سازمان و گرفتن مدرک فنی حرفه ای، وام اشتغالی گرفته و شروع به کار می کنند و بازتوان می شوند.

به گفته افشار زاده  طبق قانون هر ساله باید ۱۰درصد مددجویان بازتوان شوند و این امر از طریق وام های بلاعوض تا سقف ۲۵میلیون تومان تحت گروه های همیار و یا پرداخت وام هایی با سود ۴درصد و تا سقف ۵۰ میلیون صورت می گیرد و تلاش می کنیم جامعه هدف ما با توجه به توانشان توانمند شده و از چرخه حمایت بهزیستی خارج شوند.

وی افزود: با توجه به شعار شفافیت سازمان بهزیستی و راه اندازی میز خدمت مددجویان می توانند جهت پیگیری مسایل و مشکلات خود که در شهرستان حل نمی شود با سامانه ۱۱۱ (ارتباط مردم با دولت )تماس گرفته سپس به کارشناسان مربوطه ارجاع و جواب در کوتاه ترین مدت ممکن به شخص مورد نظر داده می شود.

افشار زاده خاطرنشان کرد: ۱۰ مرکز شبه خانواده که حدود ۱۹۵ فرزند در آن نگهداری میشود همچنین یک مرکز اعصاب روان پسرانه بالای ۱۴سال و مرکز نگهداری ذهنی دخترانه بالای ۱۴ سال هر کدام با ظرفیت ۷۵نفر ،مرکز حرفه آموزی روزانه دخترانه و پسرانه با ظرفیت ۲۵نفر، مرکز سالمندان با سهمیه ۷۵نفر و دو مراکز شنیداری و گفتار درمانی در حال ارائه خدمات به مددجویان بهزیستی هستند.

بم رتبه نخست معلولیت را در استان کرمان دارد

رئیس بهزیستی بم اظهارداشت:باتوجه به اینکه بم رتبه نخست تعداد معلولیت را در استان دارد بنابراین بیشترین مشکلی که با آن مواجه ایم معلولان، خصوصا افراد زیر ۱۴ سال هستند زیرا مراکز نگهداری این افراد در شهرستان بم نیست و خانواده ها نیز بودجه نگهداری این افراد را ندارند.

وی ادامه داد: سازمان بهزیستی قصد دارد که تعداد مراکز نگهداری تحت نظارتش را کم کند و معلولان خصوصا ذهنی در منزل نگهداری شوند و در صورت ارائه خدمات بهزیستی به منزل مددجو مراجعه نماید.

افشار زاده بیان کرد: تمام این مراکز و کلینیک های زیر پوشش بهزیستی حدود ۸۰درصد فعالیتها و خدمات بهزیستی را انجام می دهند اما هزینه این مراکز توسط بهزیستی پرداخت می شود مثلا مراکز نگهداری فرزندان بی سرپرست ما هر ماه به ازای هر فرزند حدود ۴۷۰ هزار تومان پول از بهزیستی دریافت میکنند.

۹۹۱۲/ ۵۰۵۴

انتهای پیام

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد