تاریخ انتشار : سه شنبه 18 تیر 1398 - 7:48
کد خبر : 58887

مدارس و صداوسیما نتوانستندحجاب را تبیین کنند

مدارس و صداوسیما نتوانستندحجاب را تبیین کنند

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از عصر همدان؛ حجاب و عفاف همواره یکی از تاکیدات ضروری و مهم دین مبین اسلام است و بدون شک حجاب و عفاف نه مختص دین اسلام است و نه مختص یک قشر

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از عصر همدان؛ حجاب و عفاف همواره یکی از تاکیدات ضروری و مهم دین مبین اسلام است و بدون شک حجاب و عفاف نه مختص دین اسلام است و نه مختص یک قشر و یک جنس، بلکه حجاب مسئله ای انسانی است  که یک میراث کهن بوده و از ابتدای خلقت تا به امروز وجود داشته است. حجاب به عنوان نمود بیرونی عفاف همچون صدفی است که گوهر وجودی زن را حفظ و زن را ارزشمند و دارای شان می کند.

هفته حجاب بهانه ای شد تا با حجت الاسلام سید مجتبی حسینی یمین، استاد حوزه و دانشگاه و فعال فرهنگی  در خصوص حجاب، فلسفه حجاب، ضرورت داشتن حجاب، برنامه ریزی های دشمنان برای زنان و خانواده و دیگر مسائل پیرامون حجاب گفتگویی داشته داشتیم.

 

عصر همدان:  ابتدا فلسفه حجاب و اینکه آیا حجاب مختص دین اسلام است یا خیر توضیحی بفرمایید؟

حجت الاسلام حسینی یمین: حجاب مختص اسلام نیست و این طور نیست که اسلام حجاب را آورده باشد. در همه قبایل و ادیان و همه زمان ها حجاب بوده و خداوند زن را مطلوب و مرد را طالب آفریده است. مرد را دارای نیاز و زن را دارای ناز آفریده و سیستم عالم نیز بر این بوده که مرد به عنوان طالب به دنبال مطلوب خودش باشد. در واقع فلسفه حجاب این است که حالت طالب و مطلوب بودن برای زن و مرد را حفظ کند.

حجاب به سه دلیل در اسلام واجب شده، اولین دلیل، دلیل فردی است دومین دلیل خانواده و دلیل سوم اجتماع است.

عصر همدان: از نظر فردی حجاب چه تاثیری بر روی خانم ها می گذارد ؟

حجت الاسلام حسینی یمین: از نظر فردی حجاب باعث بالا بردن ارزش زن می شود و خانم‌ها با لفطره دریافته بودند که اگر خودشان را بخواهند رایگان در اختیار آقایان قرار دهند از ارزش و شان خودشان کم می‌شود به همین دلیل در این فضای که در عالم وجود دارد جنس ماده خودش را می پوشاند و این پوشاندن دلالت بر این دارد که نباید آقایون به این سهل الوصول و راحتی به خانم‌ها دسترسی داشته باشند.

عصر همدان: شهید مطهری هم در کتاب مسئله حجاب به این موضوع و ارزش زن اشاره می کنند، نظر شهید مطهری در این خصوص چیه؟

 حجت الاسلام حسینی یمین: شهید مطهری هم در اول کتاب مسئله حجاب می فرمایند که مسئله حجاب این نیست که زن باید پوشیده یا آزاد باشد مسئله اصلی حجاب این است که کامیابی مرد از زن با هزینه باشد یا به صورت رایگان.

عصر همدان: :آیا به نظر شما امروزه شان و ارزش زن در جامعه ای که داریم زندگی می کنیم به معنای واقعی حفظ می شود؟

حجت الاسلام حسینی یمین: باید به این نکته اشاره کنیم که وقتی خانم ها به راحتی اندام خود را بیرون می گذارند و خیلی راحت در اختیار چشم آقایان قرار می دهند حداقل اتفاقی که می‌افتد این است که قبلا مردها دنبال زن ها می افتادند و خواستگاری می کردند اما امروزه دخترها دنبال پسرها می گردند و این معضل باعث باعث کم شدن ارزش زن می شود.

عصر همدان: دلیل دومی که در خصوص واجب بودن حجاب اشاره داشتین خانواده بود. توضیحی هم در این مورد برای خوانندگان بفرمایید؟

حجت الاسلام حسینی یمین: خب همانطور که گفتیم دومین دلیل برای داشتن حجاب خانواده است و خانواده تنها راه حل مشکلات غریزی است و این مسئله باید در خانه و خانواده و محدود در داخل خانه باشد.

عصر همدان: آیا امروزه این موضوعی که شما اشاره داشتید در خانواده حل می شود یا خیر؟

حجت الاسلام حسینی یمین:  ببینید وقتی خانمی حجاب را رعایت نمی‌کند و بیرون از منزل می آید در واقع  این فضا به بیرون از منزل انتقال داده می‌شود و دختران وقتی در این فضا قرار بگیرند باید در این فضای رقابتی و مسابقه شرکت کنند و دیده شوند. لذا ظاهر چه امروز خانم زیبا تر باشد زودتر مورد انتخاب قرار می‌گیرد و اگر خانمی هنر و انسانیت داشته باشد و زیبایی کمتری هم داشته باشد چون در این رقابت شرکت نکرده است در نتیجه از رقابت جا می ماند.

عصر همدان: این موارد که فرمودین بیشتر ناظر بر خانم ها و دختران بود، بی حجابی و کم حجابی در جامعه چه تبعات و اثراتی در مردان دارد؟

حجت الاسلام حسینی یمین: سوال تقریبا مشخص و جواب آن هم مشسخص است اما من می خواهم به مردان متاهل اشاره کنم که در این زمینه برایشان چه اتفاقی می افتد. وقتی مرد متاهلی از منزل بیرون می‌آید و با صحنه های این چنینی رو به رو می شود شروع به مقایسه کردن می کند و در این مقایسه ها سرد می شود و در زندگی خود دچار مشکل می شود

عصر همدان: چه مشکلاتی برای مردان پیش می آید؟

حجت الاسلام حسینی یمین: یکی از دلایلی که در بحث طلاق ها می بینیم عدم رضایت جنسی، مسئله رضایت و خیانت است.  آمار این مسئله هم روز به روز در حال افزایش است و خانمی هست که  نگران از دست دادن شوهر خود است! یعنی هر چه قدر فضای بی حجابی در جامعه بیشتر شود از آن طرف فضای خانواده سست می‌شود.

عصر همدان: در خصوص حجاب در غرب و کشور های غربی  بفرمایید؟

حجت الاسلام حسینی یمین: برخی می گویند چرا در غرب با وجود بی حجابی پیشرفت وجود دارد و ما هم می توانیم بدون حجاب به پیشرفت برسیم آیا این فکر درست است؟

مسئله حجاب به تکنولوژی و علم  مربوط نیست کما اینکه خانواده در غرب دچار مشکل است.

به عنوان مثال مسئله همجنسبازی، ازدواج سفید، کودکان تک والدینی و خانواده های تک نفره تنها برخی از مشکلات غرب و کشورهای غربی در حوزه خانواده است. و طبق آمار هایی که در این زمینه وجود دارد عرض می کنم. خودشان قائل اند که یکی از بحرانهای جدی ما خانواده است و آنها واقعا دچار مشکل شدند.

عصر همدان: دلیل سوم واجب بودن حجاب فرمودین که اجتماع است ی اشاره و توضیح مختصری در این خصوص بفرمایید

حجت الاسلام حسینی یمین: در جامعه از نظر اجتماعی هم حجاب دارای ضرورت است چون محیط اجتماع باید محیط کار و فعالیت باشد نه محیط شوی لباس و شوی اندام و از نظر اسلام باید محیط، محیط کار و فعالیت باشد نه رد و بدل مباحث عاطفی و شهوانی. اینکه خانومی را بیاورند در فضای اقتصادی کمترین پول ازش بهره گیری کنند این ظلم به زن است.

این که آگهی میزنند به خانمی با روابط عمومی بالا و ظاهری آراسته نیاز داریم توهین به زن است.

عصر همدان: بیشترین هجمه در حوزه جنگ نرم بر روی زنان و خانواده است دلیل اصلی که زنان بعنوان هسته اصلی خانواده مورد هجمه هستند چیه؟

حجت الاسلام حسینی یمین: دشمنان می خواهند در این زمینه سرمایه‌گذاری کنند تا جامعه را از فضایلش دور کنند. اگر جامعه از فضایلش دور شد خانواده دچار مشکل می شود و در مرتبه بعد خانواده که دچار مشکل شد هسته اصلی زندگی از همدیگر می پاشد و لذا در طول تاریخ هم همین مدل پیاده شده و قضیه اندلس یکی از آنهاست. وجود هزاران شبکه های مستهجن دلیل دیگر این مدعاست.

عصر همدان: آِیا غیر از تهاجم فرهنگی که خانواده در آن از هم می پاشد و فضایل جامعه از بین می رود، دلیل دیگری هم برای استفاده از زنان وجود دارد؟

حجت الاسلام حسینی یمین: مطامع اقتصادی یک دلیل مهم دیگر است. یعنی خانم را از خانه بیرون بیاورند به خاطر مطامع اقتصادی خود.

ببینید می خواهند در تولید، در توزیع و هم در مصرف خانم ها اول باشند، تا هم هزینه تولید پایین باشد و هم در توزیع با اندام زن بتواند تبلیغ و توزیع کنند. در مصرف هم با مصرف گرایی که ایجاد می‌کنند از خانم ها بیشتر استفاده می شود تا به مقصود خود برسند.

حتی در حوزه سیاسی ممکن است باشد چون ۵۰ درصد رای برای خانم ها است و از این طریق می‌توانند به مطامع سیاسی خود برسند.

عصر همدان: آیا نهاد های فرهنگی در کشور عملکرد قابل قبولی داشتند، آیا موثر بودند؟

حجت الاسلام حسینی یمین: نهادهای فرهنگی قطعاً موثر بودن اما ما نباید صفر و یکی نگاه کنیم. در خیلی از جاها که کار فرهنگی صورت می گیرد و موثر بوده اند در کنار این فعالیت‌های ضد فرهنگی هم در حال تلاش هستند که آنها هم موثر بودند.

عصر همدان: ما در طول این چهل سال می توانیم بگوییم که کارنامه ما در حوزه حجاب موفق بوده یا خیر؟

حجت الاسلام حسینی یمین: در طول این ۴۰ سال در کارنامه حجاب موفق نبوده ایم. یکی از جاهایی که پاشنه آشیل ما در مسئله فرهنگی است همین حجاب است و دلایل متعددی برای این موضوع وجود دارد بطور مثال ما در مدارس نتوانستیم تبیین کنیم حجاب را، یک فیلم سینمایی، یک رمان درباره حجاب نداریم و اینها ضعف است.

بعضی از مواقع ما اشتباهات محرزی انجام می دهیم به طور مثال ما همیشه کاراکترهای چادری را از قشر بی‌سواد، کم‌سواد و پایین جامعه استفاده می کنیم و هرچه طرف با کلاس تر و جوان تر و  باشد بدون چادر و با حجاب خوب نشان می دهیم و این مسئله باعث می شود که در ذهن بچه و جوان یک سری چادری با این ویژگی و یکسری حجاب خوب با این ویژگی ها جا بیافتد.

عصر همدان: غیر از صدا و سیما آیا در جای دیگری هم این اشتباهات بوده؟

حجت الاسلام حسینی یمین: در قوه قضائیه هم آقای رئیسی بحث پوشش چادر را برای زندانیان برداشته و ما متاسفانه ۴۰ سال است که متهم را با چادر به دادگاه می آورند و این وجهه چادر را خراب می کرد.

چند راهکار برای این اشتباهات داریم اولی این است که در حوزه حجاب سازمانی وارد شدن جواب نمی‌دهد و خود مردم باید توجه مثبت به بی‌حجاب‌ها نکنند.

عصر همدان:  توجه مثبت به چه معناست توضیحی بفرمایید؟

حجت الاسلام حسینی یمین: ببینید چون توجه مثبت به افراد کم حجاب یا بی حجاب می شود اعتماد به نفس طرف بالا می‌رود و تشویق می شود. من نمی گویم حتما با افراد بی حجاب برخورد کنیم حرفم این است که توجه مثبت نکنیم.

راهکار بعدی این است که خانواده مذهبی و چادری ها زندگی خوبی داشته باشند و این باعث دعوت مردم می‌شود و تعبیر امام صادق مردم را با خاموشی و با عمل دعوت کنیم.

راهکار دیگر این است که به نظرم ما باید مانتو خوب را به رسمیت بشناسیم. ما باید بگوییم حجاب دو مدل است، چادر به عنوان حجاب عالی و مانتو خوب به عنوان حجاب خوب. به مانتو رسمیت بدهیم و اگر رسمیت بدهیم تولیدکننده‌ مانتو را برای این قشر نیز مانتو تولید می‌کند.

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد