تاریخ انتشار : یکشنبه 9 تیر 1398 - 17:41
کد خبر : 58343

بررسی دوستی با دشمنان خدا در صفحات معارفی برخی رسانه‌ها

بررسی دوستی با دشمنان خدا در صفحات معارفی برخی رسانه‌ها

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از ایکنا؛ امروز نهم تیرماه صفحات معارفی رسانه‌‌ها بیش از آنکه به رخدادهای قرآنی بپردازند، به انتشار مطالب معارفی در مورد دهه کرامت و مواردی از این دست پرداخته‌اند. در ادامه نگاهی گذرا به برخی مطالب خبری منتشر شده در صفحات

بررسی دوستی با دشمنان خدا در برخی صفحات معارفی رسانه‌ها

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از ایکنا؛ امروز نهم تیرماه صفحات معارفی رسانه‌‌ها بیش از آنکه به رخدادهای قرآنی بپردازند، به انتشار مطالب معارفی در مورد دهه کرامت و مواردی از این دست پرداخته‌اند. در ادامه نگاهی گذرا به برخی مطالب خبری منتشر شده در صفحات معارفی رسانه‌ها داریم.
فارس
خبرگزاری فارس در صفحه قرآن و فعالیت‌های دینی طی گزارشی و با استفاده از تفسیر المیزان و نور به برخی آیات قرآن کریم که در مورد دوستی با مستکبران نازل شده، پرداخته است. در این گزارش به آیات ۵۲ و ۵۳ سوره مبارکه مائده اشاره شده و آمده است:‌ «خداوند در آیات ۵۲ و ۵۳ سوره مبارکه مائده خطاب به کسانی که به دنبال دوستی با یهود و نصاری هستند، می‌گوید: اینها قلوبشان مریض است و با این بهانه که «می‌ترسیم به ما آسیبی برسد» به دنبال دوستی با دشمنان هستند، اما هنگامی که از سوی خدا پیروزی بر دشمن حاصل شد، اینها از آنچه در دل خود پنهان داشتند(دوستی با دشمن)، پشیمان می‌شوند. آنها اعمالشان تباه و بی‌اثر است و زیانکارند». «در المیزان در تفسیر این دو آیه آمده است: یکی از مصادیق گمراهی یا به عبارت دیگر مواردی که هدایت الهی شامل حال آنان نشده، همین است که گمراهان به سوی یهود و نصاری می‌شتابند و عذرهای بدتر از گناه می‌آورند که ما می‌ترسیم از ناحیه یهود و نصاری لطمه‌ای بخوریم، اما اینها بهانه است و علتش این است که اینها دشمنان خدا را دوست می‌دارند و هرچند در ظاهر ادعای ایمان می‌کنند، اما در باطن کافرند و این عذرها را برای این می‌آورند که مبادا از جانب پیامبر(ص) و مؤمنان مورد توبیخ و سرزنش قرار بگیرند. حجت‌الاسلام قرائتی در تفسیر نور می‌گوید: در مورد معناى آیه، سه احتمال وجود دارد: الف: در هنگام پیروزى مسلمین و رسوایى منافقان، مؤمنان با تعجّب مى‏‌گویند: آیا این یهود و نصارى بودند که سوگند جدّى بر یارى کردن شما مؤمنین خوردند؟ ب: برخى از مؤمنین واقعى بعد از پیروزى به یکدیگر مى‏‌گویند: آیا این بیماردلان بودند که با سوگند مى‏‌گفتند ما با شما هستیم و دیدید که نبودند؟ ج: این بیماردلان که سوگند یاد کردند ما با یهود و نصارى هستیم، آیا توانستند به شما اهل‏ کتاب کمکى کنند؟». همچنین در پایان این گزارش پیام‌های آیات بیان شده است.
این خبرگزاری در خبر دیگری به برگزاری دومین کنفرانس بین‌المللی «پدیده افراط‌گرایی» در کشور عراق اشاره کرده است. این کنفرانس با همت مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در موصل عراق برگزار می‌شود. هدف از برگزاری این کنفرانس، بسیج تلاش‌های علمی و عملی برای مقابله با افکار افراطی و رفتارهای منحرف بوده و شامل محورهایی همچون مسامحه دینی؛ مفهوم، دیدگاه، اهداف و نتایج، اشتراکات بین ادیان و مذاهب در دوری از تندروی و تروریسم، زمینه‌های تمدنی ادیان الهی و تأثیر آن در ایجاد جامعه امن و … است.
آخرین مطلب خبری صفحه قرآن و فعالیت‌های دینی خبرگزاری فارس به خود را نیز به بارگذاری تلاوت ترتیل آیات ۱۷۴ تا ۱۸۰ سوره مبارکه «آل‌عمران» واقع در صفحه ۷۳ قرآن کریم با صدای مرحوم عبدالباسط محمد عبدالصمد اختصاص یافته است.
تسنیم
خبرگزاری تسنیم طی یادداشتی به قلم حجت‌الاسلام والمسلمین «محمدحسین مختاری» رییس دانشگاه مذاهب اسلامی به موضوع دهه کرامت پرداخته است. در بخشی از این یادداشت می‌خوانیم:‌ ««کرامت انسان» یکی از موضوعات بسیار مهم حقوقی، فلسفی، اخلاقی و عرفانی است؛ زیرا این مسأله مبنای حقوق، امتیازات و تکالیف انسانی است. از این رو، کرامت انسانی، مجموعه‌ای از حقوق غیرقابل سلب و انتقال است که محور حقوق بشر اسلامی نیز قرار گرفته است. اگرچه کرامت انسان انکارناپذیر است و هر کس با رجوع به خود، به بزرگی نفسش اقرار می‌کند، اما منش حقیرانه برخی افراد نشان می‌دهد که کرامت قابل فروش و اسقاط است، چنانکه قرآن کریم در جریان بَلعم باعورا با اشاره به جدال «کرامت» و «لئامت» بیان می‌کند که در آن نزاع، پستی و لئامت بر کرامت غلبه کرد و بَلعم کرامتش را به بهای اندکی فروخت. با این بیان، دهه کرامت، دهه بازگشت به خود و مرور کتاب زندگی است. این ایام بهترین فرصت برای ایجاد ائتلاف میان عقل و احساس و کرامت است. خوب است در این روزهای مبارک با حضرت رضا و حضرت معصومه (علیهماالسلام) عهد ببندیم و از آنان بخواهیم که ما را یاری کنند تا در جدال ظاهر و باطن، عزت و کرامت خود را به بهایی کمتر از بهشت نفروشیم».
تسنیم همچنین در گزارشی که با تیتر «کم‌کاری‌ها در تبیین و ترویج فرهنگ حجاب/ جامعه زنان ایرانی با حجاب دشمنی ندارند» بر روی خروجی قرار گرفته است به صحبت‌های برخی کارشناسان در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما که اخیراً پخش شده پرداخته است.
«داستان عجیب توبه مرد شرابخوار با یک پیامِ امام صادق(ع)» و «آیا فرشته‌ها می‌توانند به‌صورت انسان دربیایند؟» دو مطلب خبری دیگر خبرگزاری تسنیم در صفحه دین قرآن و اندیشه روز یکشنبه نهم تیرماه و تا زمان انتشار این گزارش است.
ایسنا
خبرگزاری دانشجویان ایران صفحه دین و اندیشه را با معرفی کلیسای «سنت استپانوس» به روزرسانی کرده است. این خبرگزاری تلاش کرده است تا در گزارشی ویدئویی معرفی اجمالی‌ای از این بنای تاریخی که در قرن نهم ساخته شده و در استان آذربایجان شرقی واقع شده است،‌ بپردازد.
ایسنا همچنین در خبر دیگری از برگزاری کنفرانس فکری بین‌المللی «پدیده افراط گرایی» در موصل عراق خبر داده و در ادامه خبرهای امروز خود گزارشی تصویری از تشییع پیکر شهدای مفقود‌الاثر در استان‌های فارس و سمنان منتشر کرده است.
یادداشت حجت‌الاسلام والمسلمین «محمدحسین مختاری»، رییس دانشگاه مذاهب اسلامی درباره برگزاری جشن‌های دهه کرامت،‌ گفت‌و‌گو با مدیر کل تبلیغات اسلامی استان لرستان در مورد ترویج نیکوکاری و گفت‌وگو با مدیر کل تبلیغات اسلامی استان یزد در مورد شبکه تبلیغی مروجان دین از دیگر مطالب خبری خبرگزاری دانشجویان ایران در روز نهم تیرماه است.
ایرنا
خبرگزاری جمهوری اسلامی با انتشار سه خبر بر روی خروجی صفحه قرآن و معارف سعی در به روزرسانی این صفحه داشته است که یکی از آنها مربوط به برگزاری دومین کنفرانس فکری بین المللی پدیده افراط گرایی در موصل کشور عراق است. این کنفرانس همت مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و با همکاری دانشگاه موصل، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه فناوری شمالی، وزیر آموزش عالی عراق، مشاور فرهنگی سفارت ایران در عراق، وزارت فرهنگ و گردشگری عراق، دیوان اوقاف اهل سنت عراق، جمعیت علمای عراق و شورای علمای پیوند محمدی عراق برگزار می‌شود.
گرامیداشت سالروز شهادت امام صادق(ع) در آتن یکی دیگر از عناوین خبری این خبرگزاری است. در این خبر از برگزاری مراسم گرامیداشت شهادت امام جعفر صادق(ع) با حضور ایرانیان مقیم یونان، دانشجویان، سفیر و کارکنان نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در سالن خلیج فارس رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در آتن خبر داده شده است.
این خبرگزاری همچنین در گزارشی به معرفی امامزاده سیدصالح قصیر واقع در بی‌دهند خوانسار پرداخته است. در بخشی از این گزارش آمده است: «در شجره‌نامه‌های قدیمی که در سال ۱۲۵۶ قمری تنظیم شده و ممهور به مهر علمای آن زمان است، آمده است که سیدصالح علیه الرحمه صاحب حالات صوری و معنوی بوده و مریدان او در لرستان و بختیاری بسیارند. همچنین بسیاری از سادات موسوی و سید صالحی در گلپایگان، خوانسار، فریدن، فریدونشهر و الیگودرز از نوادگان این امامزاده می‌باشند. شرح حال این امامزاده بزرگوار در کتب مختلفی مانند «النهدیه» شیخ طوسی «رجال مامقانی» اثبات الوصیه مسعودی و«علماء الاسره» آمده است، قبر مطهر جدشان سید عیسی در استان چهار محال و بختیاری دارای صحن بارگاه و ضریح است».
مهر
خبرگزاری مهر در یکی از خبرهای خود در صفحه قرآن و متون دینی از برگزاری دومین جلسه قرآن خانگی نفحات‌آلقرآن در روز ۱۳ تیرماه خبر داده است.
مهر در خبر دیگری از اعلام برنامه‌های شبکه قرآن و معارف سیما در ایام تابستان خبر داده است. در بخشی از این خبر آمده است:‌«شبکه قرآن و معارف سیما در ایام دهه ولایت ویژه جشن‌های دهه ولایت و اعیاد قربان تا غدیر را برگزارمی کند که طی آن برنامه «تمنا» جنگ عصرگاهی پنجشنبه‌ها است که از شهرهای مختلف پخش می‌شود. همچنین در انتظار باران دیگر برنامه‌ای است که با همین ترکیب و با رویکرد امام زمان (عج) پخش می‌شود. برنامه حاضر غایب از نظر دیگر برنامه ویژه دهه ولایت است هرروز از ساعت ۱۰:۴۵ برروی آنتن شبکه قرآن و معارف سیما می‌رود».
مهر همچنین در دو مطلب خبری دیگر به برنامه‌های تابستانه رادیو قرآن و تمرکز یافتن آن بر طرح ۱۴۵۳ و نیز برگزاری جلسه توجیهی کاروان قرآنی اعزامی به حج تمتع ۹۸ پرداخته است.
باشگاه خبرنگاران جوان
صفحه قرآن و عترت باشگاه خبرنگاران جوان امروز و تا زمان انتشار این گزارش دو خبر بر روی خروجی خود قرار داده است که یکی از آنها به حدیثی از امام زمان(عج) درباره فضیلت خواندن نماز اختصاص دارد.
بازنشر گفت‌وگوی حجت‌الاسلام والمسلمین «سیدمحمدباقرعبادی» عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با ستاد امر به معروف و نهی از منکر یکی دیگر از خبرهای باشگاه خبرنگاران جوان است. نماینده مردم بیرجند در مجلس شورای اسلامی در بخشی از صحبت‌های خود در این گفت‌وگو گفته است: «اگر مقوله امر به معروف و نهی از منکر مسئولان در چارچوب درستی تعریف نشود نمی‌تواند اثرگذار باشد، به همین دلیل باید بستر‌های لازم برای این کار تدوین و به مردم معرفی شود، امر به معروف مسئول به مسئول یکی دیگر از رویکرد‌های مناسب برای اصلاح روند غلط حرکتی برخی مسئولان است. تریبون‌های نمازجمعه بهترین بستر برای امر به معروف و نهی از منکر مسئولان است. نکته حائز اهمیت اینکه راندمان کاری هر مسئولی در هر رده‌ای با امر به معروف و نهی از منکر صحیح و استقبال آن‌ها ازاین رویکرد، افزایشی دوچندان پیدا خواهد کرد».
ایبنا
خبرگزاری کتاب ایران نیز در صفحه دین از رونمایی از کتاب «فلسفه دین» خبر داده است. این مراسم با حضور صاحبان آثار «محسن جوادی»، عضو هیئت علمی دانشگاه قم، «مجتبی اعتمادی‌نیا»، پژوهشگر و مدرس دانشگاه فرهنگیان و «روح‌الله چاوشی»، پژوهشگر در روز شنبه ۱۷ تیر از ساعت ۱۵ تا ۱۷ در سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه‌ها (سمت) برگزار می‌شود.
ایبنا همچنین از تدوین «اطلس مهاجرت سادات به فلات ایران» خبر داده است. این خبر را «غلامرضا جلالی»، عضو هیئت علمی گروه هنر و تمدن اسلامی پژوهشکده اسلام تمدنی و مدیر گروه سادات و مفاخر اسلامی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی در جلسه دیدار با آیت‌الله «سیدجعفر سیدان» اعلام کرده است.
«صندلی خدا؛ در پیرامون آیات عرش و کرسی کتاب‌الله» و «کتابی برای بازخوانی ساختار دین در عربستان عصر جاهلیت» از دیگر عناوین خبری خبرگزاری کتاب ایران در روز نهم تیرماه است.

انتهای پیام

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد