ابزارهای مجازات هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان کارآمد و بازدارنده نیست

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، سید مجتبی حسینی پور، پژوهشگر و کارشناس حقوق انتخابات و قانون گذاری در نشست بررسی ساختار و ظرفیتهای قانونی و مردمی برای نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس شورای اسلامی که در جمع اعضای دفتر تحکیم وحدت

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، سید مجتبی حسینی پور، پژوهشگر و کارشناس حقوق انتخابات و قانون گذاری در نشست بررسی ساختار و ظرفیتهای قانونی و مردمی برای نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس شورای اسلامی که در جمع اعضای دفتر تحکیم وحدت برگزار شد، گفت: نظارت بر رفتار نمایندگان موضوع مهمی است، اما برای جامعه ما تاکنون تبدیل به مسئله نشده است مگر اینکه این موضوع بر اثر آگاهی مردم و با فشار افکار عمومی تبدیل به مسئله شود. این در حالی است که نظارت بر نمایندگان در طول دوره نمایندگی و تضمین رعایت قسم نامه و جلوگیری از سوءاستفاده مالی، اقتصادی و اخلاقی نمایندگان در سیاستهای کلی انتخابات از سوی رهبر انقلاب مورد تأکید واقع شده است. وی با بیان اینکه هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان در سال سال ۹۱ بر اساس قانونی تحت همین عنوان ایجاد شد، افزود: سازوکار شروع به رسیدگی به نظارت بر نمایندگان مجلس از طریق گزارشهای دریافتی توسط این هیأت است. با این وجود اشکال کار اینجاست که هیئت نظارت حتی یک سامانه برای ارتباط و ثبت گزارشات مردمی ندارد و حتی اگر مردم علیه نمایندهای شکایت داشته باشند و شکایتشان توسط هیأت به قصد تشویش اذهان عمومی دانسته شود؛ هیئت نظارت موضوع را به مرجع قضائی ارجاع و حتی رونوشتی از آن که متضمن مشخصات فرد گزارش دهنده است را به نماینده مربوطه میدهد؛ و از طرفی اعضای هیئت نظارت از خود نمایندگان هستند که قاعدتا وجود لابی بین نمایندگان به آنها اجازه نمیدهد علیه یک دیگر پیگر موضوعی باشند.
این پژوهشگر و کارشناس حقوق انتخابات و قانون گذاری گفت: دلیل موثر نبودن فرایند نظارتی هیئت نظارت به دو نکته باز میگردد، اول اینکه هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان بر اساس منشور خاصی که رفتار نمایندگان را بر اساس آن بسنجد؛ عمل نمیکند و دوم اینکه ابزارهای مجازات هیئت مانند تذکر شفاهی، کسر از دستمزد، ثبت در پرونده، اعلام تخلف در صحن و محرومیت از حضور در هیئت رئیسه کارآمد و بازدارنده نیست.
وی تصریح کرد: مجازات بازدارنده و موثر به امکان عزل نماینده و محرومیت از نمایندگی در دورههای بعد گفته میشود؛ بااین وجود در حال حاضر تنها ظرفیت مردمی برای نظارت بر رفتار نمایندگان هنگام انتخابات مجلس و عدم انتخاب مجدد اوست.
برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰