تاریخ انتشار : چهارشنبه 18 اردیبهشت 1398 - 4:37
کد خبر : 55636

بررسی‌های لازم درباره برخی برنامه‌ها صورت نمی‌گیرد/ بدسلیقگی در تبلیغات بازرگانی

بررسی‌های لازم درباره برخی برنامه‌ها صورت نمی‌گیرد/ بدسلیقگی در تبلیغات بازرگانی

حجت‌الاسلام‌والمسلمین علی معتمدی، مدیر حوزه علوم اسلامی صداوسیمای تهران در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایکنا با بیان اینکه رسانه ملی باید با توجه به ظرفیت‌هایی داخلی‌اش بتواند در کارزار رسانه‌ای به موفقیت رسد، اظهار کرد: در سیما دو روش برای انتخاب نیرو وجود دارد، ابتدا از بیرون سازمان جذب نیرو می‌شود و در قدم بعدی از

حجت‌الاسلام‌والمسلمین علی معتمدی، مدیر حوزه علوم اسلامی صداوسیمای تهران در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایکنا با بیان اینکه رسانه ملی باید با توجه به ظرفیت‌هایی داخلی‌اش بتواند در کارزار رسانه‌ای به موفقیت رسد، اظهار کرد: در سیما دو روش برای انتخاب نیرو وجود دارد، ابتدا از بیرون سازمان جذب نیرو می‌شود و در قدم بعدی از طریق دانشگا‌ه‌های صداوسیما، نیروی مورد نظر تأمین می‌شود. این دو شکل جذب نیرو در برخی مواقع ممکن است توازن لازم را نداشته باشد و بر عملکرد سازمان هم تأثیر منفی و مثبت بگذارد، اما به‌هرحال روشی که از طریق دانشگاه جذب نیرو شود، انتظار می‌رود در شناخت نیاز‌های مردم بهتر عمل کند و در نتیجه عملکرد سازمان هم رشد داشته باشد. با این توضیحات باید بررسی کرد در مقاطع مختلف تا چه اندازه سازمان به سمت نیرو‌های دانشگاهی خود متمایل شده تا بتوان با توجه به آن، درباره خوب یا بد بودن عملکرد تلویزیون اظهار نظر کرد.
وی افزود: وقتی می‌گویم در مقطعی نتوانسته‌ایم در برنامه‌سازی موفق عمل کنیم منظورمان صرفاً حرکت منفی نیست مثلاً در شرایطی رسانه ملی گام‌های مثبتی رو به جلو داشته اما در برهه‌ای دیگر حالت ایستایی داشته است. البته ما در مقایسه با بسیاری از رسانه‌های دنیا ابزارهای کاذب جذب تماشاگر را در اختیار نداریم و در مقایسه با آن‌ها در بسیاری از زمینه‌ها دستمان بسته است ولی با تمام این موارد فکر می‌کنم تا حدودی توانسته‌ایم تماشاگر را راضی نگه داریم. این کارشناس رسانه در پاسخ به این سؤال که اگر سازمان در شکل کلی موفق بوده چرا نتوانسته جریان سازی لازم مثلاً در حوزه‌هایی مانند حجاب را داشته باشد، اظهار کرد: باید در نظر داشت درباره موضوعاتی چون حجاب تلویزیون در این زمینه تنها نیست، چون ۱۴ یا ۱۵ مرکز وجود دارد که کارشان اشاعه فرهنگ است. البته حجاب تنها جزئی از ماجراست، زیرا در جهت‌دهی فرهنگی نمی‌توان تمامی انتظارات را به رسانه ملی معطوف کرد. این فرهنگ‌سازی در مدارس و دانشگاه‌ها شکلی بسیار جدی‌تر به خود می‌گیرد، چون از نگاه من مهم‌ترین اتفاقات در این مراکز شکل می‌گیرد که معمولاً نسبت به آن بی‌توجهی می‌شود. برگزاری کنگره‌‌ها به تنهایی نمی‌تواند، جریان‌ساز باشد
معتمدی با بیان این‌که دانشگاه‌ها در زمینه فرهنگ‌سازی به برگزاری کنگره اکتفا کرده‌اند اظهار کرد: این‌که کنگره‌هایی در دانشگاه‌ها و مدارس برگزار شود تا بتوانیم در حوزه فرهنگ به نتایج خوبی دست یابیم اتفاقی خوبی است، چون باید و نباید‌ها، کارشناسی می‌شود، اما آنچه اهمیت بیشتر دارد این است که در عمل فرهنگ‌سازی شود. وی در پاسخ به این پرسش که رسانه ملی هم فقط در گفتار سبک زندگی را ترویج می‌کند و در تبلیغات بازرگانی خود خلاف آن عمل می‌کند گفت: قبول دارم در بسیاری تبلیغات تلویزیونی بد عمل شده و می‌شود در این زمینه با برنامه‌ریزی بهتر می‌توان سنجیده‌تر عمل کرد، اما دلیل اصلی این ماجرا را باید در جایی دیگر جستجو کرد، آن‌هم این‌که بودجه سازمان از زمانی که ۳ کانال بوده تا به امروز تغییر چندانی نداشته، اما همین بودجه هم به طور کامل به رسانه ملی پرداخت نمی‌شود. در حقیقت رسانه ملی موظف است، بخش عمده‌ای از هزینه‌هایش را به صورت مستقیم تأمین کند و  در چنین شرایطی قضاوت کردن یک‌طرفه سازمان درست و اخلاقی نیست. در دهه ۶۰ که  دو شبکه نیمه‌وقت بیشتر نداشتیم دو درصد بودجه کشور به سازمان اختصاص می‌یافت، اما به قول رئیس سازمان، اکنون که شبکه‌های داخلی به ۵۰ عدد افزایش یافته است، مجلس و دولت حاضر نیستند همان دو درصد را به سازمان دهند. رونق تولید، نیازمند مصرف است
وی متذکر شد: امسال مقام معظم رهبری شعار سال را رونق تولید انتخاب کردند. رونق تولید ارتباط مستقیمی با مصرف دارد، پس اگر قرار است مصرف را نکوهش کنیم باید رونق تولید را هم فراموش کنیم، هرچند باز هم می‌گویم ممکن است بد‌سلیقگی‌هایی در نحوه تبلیغات وجود داشته باشد، اما نقش تبلیغات را در شرایط فعلی کشور نباید زیر سؤال برد. درباره سلیقه مطلوب در نحوه پخش تبلیغات، پیشنهادی دارم. آن‌هم این‌که شکل پخش تبلیغ متناسب با برنامه‌های در حال پخش باشد. یعنی در برنامه کودک محصولات خوراکی کودک یا در برنامه ورزشی و تفریحی تبلیغات مصرفی پخش شود، به‌ویژه در برنامه‌های مذهبی حتماً باید تبلیغات شکل مناسبی داشته باشد.
مدیر حوزه علوم اسلامی صداوسیمای تهران در پایان تأکید کرد: اگر از رسانه ملی دفاع می‌کنم، در کنارش نقدهایی هم دارم، مثلاً در زمینه جوایزی که شکل بدخت‌آزمایی دارد، نقدهای خودمان را مطرح کرده‌ایم، اما مشخص نیست، چرا قبل از اجرای چنین برنامه‌هایی با کارشناسان این حوزه مشورت‌های لازم صورت نمی‌گیرد. گفت‌و‌گو از داوود کنشلو انتهای پیام

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد