تاریخ انتشار : جمعه 18 تیر 1400 - 16:50
کد خبر : 120738

امام جمعه بخش مرکزی یزد: حفاظت از بافت تاریخی یزد فرهنگ‌ مبنا باشد

امام جمعه بخش مرکزی یزد: حفاظت از بافت تاریخی یزد فرهنگ‌ مبنا باشد

– اخبار استانها – به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از خبرگزاری تسنیم از یزد ، آیت‌الله سیدمحمدکاظم مدرسی یزدی در خطبه‌های این هفته نماز جمعه بخش مرکزی یزد اظهار داشت: امروز بشریت با دو دعوت دین‌مداری  و دعوت به بی‌دینی روبه‌رو است. وی تصریح کرد: منشا

– اخبار استانها –

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از خبرگزاری تسنیم از یزد ، آیت‌الله سیدمحمدکاظم مدرسی یزدی در خطبه‌های این هفته نماز جمعه بخش مرکزی یزد اظهار داشت: امروز بشریت با دو دعوت دین‌مداری  و دعوت به بی‌دینی روبه‌رو است.

وی تصریح کرد: منشا دعوت به دین اسلام و رسول خدا(ص) هستند و در مقابل امروز منشا و تبلور دعوت به بی‌دینی، غرب است و در این مسیر غرب از تمام امور شیطانی بهره‌گیری می‌کند.

امام جمعه بخش مرکزی یزد تصریح کرد: یکی از نمادهای غرب که در حدود ۱۰۰ سال اخیر رایج شده، سگ‌زیستی و معاشرت با حیوانات به ویژه سگ‌ها است.

مدرسی یزدی با تاکید بر اینکه این شیوه غرب به هیچ عنوان رعایت حقوق حیوانات نیست گفت: رعایت حقوق حیوانات را باید از اسلام یاد گرفت که تاکید می‌کند نباید حیوانات را گرسنه نگاه داشت، حیوانات نباید اسیر باشند، شکار آنها بدون دلیل محکوم است و کتک زدن و اذیت کردن حیوانات هم کاملا در اسلام محکوم است.

وی با اشاره به اینکه یکی از حقوق حیوانات این است که حیوان را در محل زندگی و شیوه زندگی خودش قرار دهیم ادامه داد: نبود اعتماد اجتماعی میان انسان‌ها، ناآشنا بودن با راه‌های تعامل با افراد دیگر، رفع تنهایی، مدگرایی، کمبد عاطفه و محبت و تفریح و سرگرمی علت‌هایی است که غربی‌ها به سمت ارتباط با حیوانات روی آورده‌اند.

رئیس حوزه علمیه مدینه العلم الکاظمیه(ع)  خاطرنشان کرد: اسلام تاکید می‌کند که همنشین انسان باید از وی بهتر باشد تا بتواند زمینه بهتر شدن وی را فراهم کند.

ثبت بافت تاریخی یزد در بهترین زمان محقق شد لوح ثبت جهانی بافت تاریخی یزد رونمایی شد کمبود پارکینگ یکی از مشکلات بافت تاریخی یزد است

حجاب مسئولیتی دینی، اجتماعی و فردی است

مدرسی یزدی به در پیش بودن هفته عفاف و حجاب به مناسبت سالروز قیام خونین مردم مشهد علیه کشف حجاب در مسجد گوهرشاد اشاره کرد و افزود: برخی تصور می‌کنند حجاب در جامعه یک حق شخصی است بنابراین حق دارند که نسبت به آن بی‌توجه باشند.

نایب رئیس شورای مرکزی حوزه‌های علمیه استان یزد تصریح کرد: این در حالی است که بر اساس آنچه که فطرت انسان توجیه می‌کند، حجاب علاوه بر اینکه یک حق اجتماعی و فردی است، یک تکلیف الهی هم هست و بنابراین ما نباید صرفا نگاه حقی به آن داشته باشیم.

وی به سالروز ثبت جهانی بافت تاریخی یزد اشاره کرد و افزود: در استان یزد حدود ۲۰۰ هکتار ثبت جهانی و بالغ بر ۷۰۰ هکتار بافت تاریخی ثبت ملی شده داریم.

اقدامات خوبی پس از ثبت جهانی در بافت تاریخی یزد رخ داد

رئیس حوزه علمیه مدینه العلم الکاظمیه(ع) گفت: در طول چهار سالی که از ثبت جهانی بافت تاریخی یزد می‌گذرد، کارهای خوبی صورت گرفت و در حوزه‌های مرمت، معرفی یزد، افزایش و تقویت صنعت توریسم و ایجاد زیرساخت‌های لازم از جمله فعالیت‌های خوبی بود که انجام گرفت و اگر کرونا نبود این حرکت‌ها بیشتر انجام می‌گرفت.

مدرسی یزدی تصریح کرد: یک سری حرکت‌هایی هم باید انجام بگیرد و مسئولان باید به آن توجه داشته باشند که در درجه اول توجه به کسانی است که در بافت قدیمی حضور دارند و زنده بودن این بافت به وجود آنهاست.

نایب رئیس شورای مرکزی حوزه‌های علمیه استان یزد گفت: دومین موضوعی که باید به آن توجه کنیم، افزایش رفاه و امنیت برای افرادی است که در بافت تاریخی یزد زندگی می‌کنند؛ الان متاسفانه امنیت این بافت کم رنگ است و باید در ارتباط با آن توجه بیشتری داشته باشیم.

وی افزود: مهمتر از همه فرهنگ متدینانه یزد است که این میراث ارزشمند را به وجود آورده و اگر امروز این فرهنگ مورد توجه نباشد، این بافت ارزشمند و میراث گرانبها ارزشی ندارد و به جای میراث فرهنگی یک میراث خشت و گلی می‌شود.

امام جمعه بخش مرکزی یزد گفت: حفاظت از میراث فرهنگی یزد باید فرهنگ مبنا باشد و علاوه بر اینکه به بافت تاریخی و ابنیه‌ها توجه می‌کنیم، فرهنگ باید در اولویت حفاظت و تقویت باشد.

سرمایه‌گذاری دولت در بافت تاریخی یزد افزایش یابد

مدرسی یزدی تاکید کرد: اگر همه بافت قدیم ما مملو از جمعیت باشد ولی حسینیه‌ها و مساجد ما خالی باشد این حفاظت از میراث فرهنگی و احیای بافت فرهنگی نیست و معنایی ندارد که همه بافت ما مملو از توریست ولی مساجدمان خالی باشد.

رئیس حوزه علمیه مدینه العلم الکاظمیه(ع) گفت: در بافت تاریخی یزد بخش خصوصی توجه بسیار ویژه‌ای داشته و دولت همچنان باید سرمایه‌گذاری خود در این بافت را افزایش دهد.

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد