تاریخ انتشار : پنجشنبه 8 فروردین 1398 - 1:44
کد خبر : 53908

ذبح عدالت و مطالبات مردمی با استانی شدن انتخابات مجلس/ کاهش نظارت و افزایش تخلفات

ذبح عدالت و مطالبات مردمی با استانی شدن انتخابات مجلس/ کاهش نظارت و افزایش تخلفات

خبرگزاری فارس- وحید ونایی: خبر کوتاه بود؛ انتخابات مجلس استانی شدن می‌شود. با آنکه پیشنهاد استانی شدن انتخابات از دوره‌های پیشین مجلس پیگیری شده بود ولی بارها شورای نگهبان و تعدادی از نمایندگان مجلس و کارشناسان زیادی به آن نقدهای جدی وارد کرده بودند. اوج انتقادات به طرح استانی شدن انتخابات به فصل زمستان سال

خبرگزاری فارس- وحید ونایی: خبر کوتاه بود؛ انتخابات مجلس استانی شدن می‌شود.

با آنکه پیشنهاد استانی شدن انتخابات از دوره‌های پیشین مجلس پیگیری شده بود ولی بارها شورای نگهبان و تعدادی از نمایندگان مجلس و کارشناسان زیادی به آن نقدهای جدی وارد کرده بودند.

اوج انتقادات به طرح استانی شدن انتخابات به فصل زمستان سال ۹۷ باز می‌گردد که منتقدین معتقد بودند با اجرای این موضوع عملا نظارت نمایندگان مجلس که مهم‌ترین وظیفه آنان محسوب می‌شود از بین رفته و به همین دلیل تخلفات در شهرستان‌ها افزایش پیدا خواهد کرد. ضمن اینکه درگیری‌های قومیتی با جولان ثروتمندانی که با پول فراوانشان به دنبال حضور در لیست‌های انتخاباتی احزاب ایجاد خواهد شد.

استانی شدن انتخابات مجلس در شهرهای کوچک می‌تواند مشکلاتی را در توزیع منابع، بودجه، عمران و آبادانی ایجاد کند که قطعا این شهرها بزرگترین متضرر اجرای این طرح خواهند شد. همچنین پل ارتباطی ارتباطات بین شهرستان و تهران، نمایندگان مجلس هستند که با اجرای این طرح کارکرد و حضور مردم به عنوان بزرگترین سرمایه نظام جمهوری اسلامی به محاق خواهند رفت.

برای بررسی این موضوع نظرات نمایندگان مجلس را در این خصوص بررسی کرده‌ایم.

جدایی مردم از حاکمیت، ایجاد دوقطبی و درگیری‌های قومیتی با انتخابات استانی

شکور پورحسین شقلان نماینده مردم پارس‌آباد در مجلس شورای اسلامی معتقد است که اجرای این مصوبه منجر به جدا شدن مردم از لایه‌های بالای حاکمیت شده و می‌تواند مشارکت مردم را کاهش دهد. 

وی  تصریح کرد: با استانی شدن انتخابات نقش قومیت‌ها و طوایف کمرنگ شده و نقش احزاب پررنگ می‌شود زیرا نمایندگان در سطح استانی به دلیل گستردگی و هزینه‌های بالای انتخاباتی مجبور هستند به احزاب روی آورند و از این طریق تبلیغات کنند و در صورت گرایش افراد به احزاب برای مدیریت هزینه‌ها، بدهی‌ آنها به احزاب زیاد شده و در حقیقت آنها نماینده احزاب خواهند بود نه نماینده مردم. 

پورحسین شقلان همچنین معتقد است: جدا شدن مردم از لایه‌های بالای حاکمیت یکی از مهم‌ترین معایب طرح استانی شدن انتخابات است چرا که دید نمایندگان را محدود کرده و دغدغه آنها به سطوح ملی را افزایش می‌دهد؛ از طرف دیگر دسترسی مردم در نقاط دورافتاده و کم جمعیت به خصوص شهرستان‌های کوچک به نماینده و محروم شدن آنها از دیدارهای حضوری با آنها هم بدون ارائه جایگزین بوده و می‌تواند بخشی از یک مشکل واقعی و بدون راهکار به حساب آید که باعث جدا شدن مردم از لایه‌های بالای حاکمیت می‌شود.

 

این حقوقدان برجسته گفت: اجرای استانی شدن انتخابات می‌تواند به کاهش قدرت تحلیل مردم و عدم شناخت از نمایندگان به دلیل گستردگی در حوزه‌های انتخابیه منجر شده که در نهایت باعث پایین آمدن مشارکت در انتخابات شود در حالی که برای نظام از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

نماینده مردم پارس آباد در مجلس افزود: پررنگ‌ شدن دعواهای قومیتی و ایجاد دو قطبی‌های سیاسی، قومیتی و مذهبی در سطح استان‌ها به دلیل بالا رفتن حساسیت‌ها و حیثیتی‌ شدن انتخابات از دیگر معایب خطرناک استانی شدن انتخابات است که می‌تواند منجر به امنیتی شدن کشور شود.

پورحسین شقلان تصریح کرد: با اجرای طرح استانی شدن انتخابات، شهرهای کوچک و دور افتاده از حضور نماینده برای پاسخگویی به خواسته‌های‌شان که بی‌پاسخ مانده محروم می‌مانند.

حزبی شدن، رای لیستی و شکاف بین مردم و نماینده نتیجه استانی شدن انتخابات است

ابوالفضل ابوترابی نماینده مردم نجف آباد در مجلس شورای اسلامی گفت: زیرساخت‌های ما در کشور هنوز برای اجرای این موضوع آماده نیست و بهتر است به جای این کار پارلمان های محلی یعنی شوراهای محل شهر و روستاها را تقویت کنیم.

وی افزود: متاسفانه پل ارتباطی و گسست اجتماعی بین محل‌ها و حوزه‌های انتخابیه با پایتخت به این دلیل که نظام اداری کشورمان اشتباه است ایراد دارد چرا که تمرکز گرایی در کشورمان ما بسیار زیاد و همگی چیز در تهران متمرکز شده است.

 

این عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: تمرکزگرایی در تهران توانسته مشکلاتی را ایجاد کند و پل ارتباطی تمامی ارتباطات بین شهرستان و تهران، نمایندگان مجلس هستند و لذا نباید این حداقل پل های ارتباطی را از مردم بگیریم .

وی اظهار داشت: بهتر است امورات جامعه شهری و روستایی را به پارلمان‌های محلی بسپاریم و در این زمینه دهیاران و شهرداران را آموزش‌ بیشتر دهیم و پس از آن که زیرساخت‌های لازم برای استانی شدن انتخابات فراهم شد به آن فکر کنیم که این امر تقدم و تاخری دارد.

ابوترابی خاطرنشان کرد: با اجرای استانی شدن انتخاباتی بدون آنکه اسمی بیاوریم کارها و رای‌ها لیستی شده و رای دهی و رای گیری از مردم در حوزه‌های انتخابیه به صورت لیستی خواهد بود ضمن اینکه نقش جریانات و گروه های سیاسی در انتخابات پررنگ‌تر خواهد شد که می تواند آسیب زا باشد.

نماینده مردم نجف آباد در مجلس شورای اسلامی گفت: با طرح استانی شدن انتخابات بدون اینکه اسم حزبی شدن را بیاوریم این موضوع عملا در اجرا بوجود خواهد آمد ضمن اینکه چون زیرساخت‌های اداری ما در کشور اشتباه و ایراد و مشکلات خاص خود را دارد بهتر است در ابتدا به سراغ اصلاح زیر ساختها برویم.

استمرار محرومیت و بی عدالتی با اجرای استانی شدن انتخابات در شهرستان‌های کوچک

محمدرضا صباغیان بافقی عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی گفت: می‌گویند بر اساس این طرح می‌خواهند نمایندگان را اجرای وظایف نمایندگانی محلی به ملی و منطقه‌ای سوق دهند تا آنها به دنبال اجرای وظایف خود یعنی قانون گذاری و نظارت باشند ولی در عمل به نظر می‌رسد این موضوع محقق نخواهد شد. 

وی افزود: بر اساس طرح استانی شدن انتخابات مجلس گفته می‌شود نامزدها باید حداقل ۱۰ درصد آرا را بدست آورند ولی قطعا افرادی که به دور دوم انتخابات خواهند رفت زیاد است.

 

این عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در صورت اجرای انتخابات استانی نمایندگان باز هم به دلیل رای و جذب نظر رای دهندگان‌شان و موکلین آنها به کارهای محلی و منطقه روی خواهد آورد لذا باید سازوکاری دیده شود تا نمایندگان به جای اینکه به مسائل اجرایی بپردازند به دنبال کارهای اساسی مملکت باشند.

وی اظهار داشت: در حال حاضر ۸۰ درصد مکاتبات نمایندگان برای صدور معرفی‌نامه کار، وام و مجوز است که اگر این موضوع حذف شود عملا نمایندگان به کارهای اساسی خود خواهند رسید ضمن اینکه اگر این موضوع جرم تلقی شود در آن صورت آنها می‌تواند در اجرای وظایف و نمایندگی تاثیر زیادی داشته باشد این در حالی است که نوع شغل نمایندگی مخالفت شدیدی با سفارش پذیری دارد.

صباغیان بافقی گفت: در حال حاضر با اجرای طرح استانی شدن انتخابات نماینده به جای کار کردن برای حوزه انتخابیه شهرستان به استان خود توجه کرده که در حقیقت همان وضعیت اولیه و فعلی است ضمن اینکه نگاه و توجه نمایندگان به مراکز پرجمعیت و مراکز استانها خواهد بود.

وی در پایان افزود: با اجرای طرح استانی شدن انتخابات عملاً شهرستان‌های کوچک، دور افتاده و کم جمعیت، همچنان محروم و بدون عدالت باقی خواهند ماند.

بزرگترین متضرر استانی شدن انتخابات مجلس؛ شهرهای کوچک و اعتبارات آنهاست

محمدحسین قربانی نماینده مردم آستانه اشرفیه در مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به اینکه تاکنون ساختار توزیع عادلانه منابع در دولت تعریف مشخصی نشده و همه ساختارها، سازمان‌ها و نهادها و وزارتخانه‌ها وظایف خود را در چارچوب قانون نمی‌دانند استانی شدن انتخابات مجلس در شهرهای کوچک می‌تواند مشکلاتی را در توزیع منابع، بودجه، عمران و آبادانی آنها ایجاد کند و قطعا شهرهای کوچک متضرر خواهند شد.

 

نماینده مردم آستانه اشرفیه در مجلس شورای اسلامی  تصریح کرد: در حوزه‌های انتخابیه کوچک، نمایندگان مجلس به دنبال رفع مشکلات اجرایی هستند و در خصوص پیگیری کارهای عمرانی و افزایش عدالت اجتماعی تلاش ویژه می‌کنند. در حالی که با اجرای استانی شدن انتخابات وضعیت مشکلات شهرهای کوچک به حال رها شده و نمایندگان باید به موضوعات کلی کشور بپردازند. 

قربانی گفت: بهتر است که اعضای کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس و همچنین دیگر نمایندگان در خانه ملت معایب و مزایای طرح استانی شدن انتخابات را به صورت بسته کامل ببینند.

کاهش ارتباط نمایندگان با بدنه اجتماعی با استانی شدن انتخابات

محمد نعیم امینی‌فرد نماینده مردم ایرانشهر در مجلس شورای اسلامی با استانی شدن انتخابات مجلس این خطر وجود دارد که ارتباط نمایندگان مجلس با بدنه اجتماعی و کف جامعه ضعیف خواهد شد در حالی که در کشوری مثل ما که باید بین مسئولین و مردم ارتباطات به صورت رو در رو باشد این امر مطلوب نخواهد بود. 

وی افزود: پیشنهاد استقرار ۲ مجلس نمایندگان و سنا در ایران می‌تواند راهکار برون رفت از این مشکل باشد به طوری که اعضای مجلس نمایندگان به مطالبات حداقلی مردم رسیدگی کنند و در مجلس اعلا یا مجلس سنا هم مطالبات در سطح ملی در سطح کلانتری پیگیری و دنبال شود.

 

امینی فرد اظهار داشت: ارتباط نمایندگان با بدنه اجتماعی جامعه با استفاده از طرح استانی شدن انتخابات ضعیف خواهد شد این در حالی است که باید ارتباط مستمری بین مردم، دستگاه‌ها، سازمانها و کلیه ارکان جامعه وجود داشته باشد به خصوص در قوه مقننه که مهمترین نهاد مردم‌سالاری در ایران است این دغدغه وجود دارد. 

نماینده مردم ایرانشهر تصریح کرد: باید در بندهای مربوطه به اجرای طرح استانی شدن انتخابات اصلاحیه‌ای صورت گیرد تا خطرها حین اجرا به حداقل برسد. ضمن اینکه به جای اینکه افراد ۱۰ درصد حداقل آراء در حوزه انتخابیه را به دست بیاورند را باید ارتقا داده و حد نصاب را بالا ببریم و آنرا به ۳۰ درصد افزایش دهیم.

وی گفت: اگر نامزدی در یک شهر ۱۰ درصد آرا را بیاورید و مابقی آرا از طریق استان تامین خواهد شد که در آن صورت تعهدات نامزد رای آورده در قبال همان ۱۰ درصد بوده و حداقلی است ولی باید به سمت ۲ مجلس پیش برویم که البته در حال حاضر چنین شرایطی وجود ندارد لذا بهتر است همین قانون استانی شدن انتخابات را به نحوی پیش ببریم که حداقل آرا ۳۰ درصد باشد. 

با استانی شدن انتخابات وابستگان به صاحبان قدرت و ثروت به مجلس راه پیدا می‌کنند

روح‌الله حضرت‌پور نماینده مردم ارومیه در مجلس شوای اسلامی‌گفت: با استانی شدن انتخابات دیگر نماینده نمی‌تواند در کنار مردم حضور داشته باشدو نمایندگان دیگر نخواهند توانست همانند قبل در حوزه‌های انتخابیه خود حضور داشته باشند. 

وی افزود: با استانی شدن انتخابات کسانی که از رانت قدرت و ثروت برخوردار هستند وارد مجلس می‌شوند و با استانی شدن انتخابات زمینه برای ورود صاحبان قدرت و ثروت به انتخابات فراهم شود. 

 

نماینده مردم ارومیه در مجلس شوای اسلامی اظهار داشت: استانی شدن انتخاب باعث می‌‌شود که مردم دیگر نمی‌توانند نماینده خود را ببینند و همه چیز دیگر سوری خواهد بود. 

حضرت‌پور در پایان خاطرنشان کرد: در این نوع انتخابات رانت‌های قدرت و ثروت به عرصه انتخابات ورود پیدا می‌کنند و نمایندگانی که وابسته به صاحبان قدرت و ثروت هستند به مجلس راه پیدا می‌کنند. 

کاهش مشارکت مردم در انتخابات با استانی شدن

جهانبخش محبی‌نیا نماینده مردم میاندوآب در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه استانی شدن انتخابات را تأیید نمی‌کنم، گفت: الان وقت انتخابات استانی نیست و باید نظام را حفظ کنیم.

 

وی افزود: ما امروز مسائل مهم‌تری همچون مسائل معیشتی مردم را داریم و باید به آنها رسیدگی کنیم و اولویت اول ما اینها است.

نماینده مردم میاندوآب در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: با استانی شدن انتخابات احتمال اینکه مشارکت مردم در انتخابات پایین بیاید وجود دارد. 

استانی شدن انتخابات موجب نادیده گرفتن حقوق مردم در شهرهای کوچک می‌شود

بشیر خالقی نماینده مردم خلخال در مجلس شورای اسلامی گفت: مردم به ویژه در روستاها و شهرهای کوچک از نمایندگان‌شان انتظاراتی دارند و برای ما هم رأی آنها مهم است و باید ببینیم آنها چه می‌خواهند.

وی افزود: شاید استانی شدن انتخابات برای شهرهای بزرگی همچون تهران مشکلی را ایجاد نکند اما در مورد شهرهای کوچک و روستاها باعث می‌شود تا حق و حقوق مردم در این مناطق نادیده گرفته شود.

نماینده مردم خلخال در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه رأی موکلین ما برای ما خیلی مهم است، اظهار داشت: مردم تنها مرجعی که به آن دسترسی دارند فقط نمایندگان هستند و در اداره یا هرجایی که مشکلی برایشان پیش می‌آید به نماینده‌شان دسترسی دارند و استانی شدن انتخابات باعث می‌شود تا مردم به ویژه در شهرهای کوچک و روستاها به نماینده خود دسترسی نداشته باشند.

 

خالقی با بیان اینکه با استانی شدن انتخابات هزینه‌های انتخاباتی زیاد می‌شود، خاطرنشان کرد: افزایش هزینه در استانی شدن در انتخابات باعث ایجاد فساد مالی می‌شود و این موجب می‌شود تا وابستگان به قدرت و ثروت به مجلس راه پیدا کنند. 

سلب انتخاب آگاهانه مردم با استانی شدن انتخابات مجلس

ابراهیم کارخانه‌ای نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی گفت: با استانی شدن انتخابات و کثرت تعداد کاندیداها قدرت انتخاب آگاهانه و درست از مردم سلب می‌شود ضمن اینکه ده‌ها و یا صدها برابر شدن کاندیداهای استان انتخاب اصلح را با مشکل مواجه می‌سازد.

وی افزود: تعدد گسترده لیست‌های انتخاباتی در سطح استان، انتخاب مردم را با سردرگمی در انتخاب کاندیداهای اصلح مواجه ساخته و امکان انتخاب کاندیداهای مستقل و شایسته را از بخش عمده‌ای از مردم سلب می‌‌کند همچنین به علت گستردگی حوزه انتخابیه از سطوح شهرستانی به استانی، امکان انتخاب نیروهای نخبه و توانمند که در حوزه‌های شهرستانی از رای بالایی برخوردارند از مردم سلب خواهد شد.

 

نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در صورت استانی شدن انتخابات و کشیده شدن انتخاب به دور دوم با توجه به برگزاری انتخابات در کل استان بار مالی بسیار بالایی در سطح استان بر کاندیداها و دولت تحمیل می‌‌شود این در حالی است که با فراهم شدن تمرکز انتخابات در سطوح استانی، امکان تسلط دشمن و جریان‌های مخالف نظام بر مدیریت تبلیغات در راستای اهداف از قبل طراحی شده فراهم خواهد شد.

کارخانه‌ای خاطرنشان کرد: با استانی شدن انتخابات به علت کاهش سطح آشنایی مردم با نمایندگان، نقش تبلیغات گسترده و کاذب در معرفی نمایندگان افزایش می‌یابد. ضمن اینکه سطح هزینه‌های انتخاباتی به شدت افزایش یافته و نقش چمدان‌های پول در انتخاب کاندیداها بسیار پررنگ خواهد شد.

وی با بیان اینکه با استانی شدن انتخابات رابطه بین مردم و موکلین با توجه به گستردگی حوزه انتخابیه و به خصوص در شهرهای کوچک و روستاها به شدت کاهش یافته و موجبات نارضایتی مردم را فراهم می‌آورد تصریح کرد: به علت عدم امکان دسترسی نمایندگان به مردم، ارتباط بین نمایندگان و مردم که در موارد فراوانی به عنوان عوامل اطمینان‌بخش، مانع بروز مشکلات سیاسی و اجتماعی در جامعه می‌گردید کاهش می‌یابد.

نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه با اجرای استانی شدن انتخابات مجلس افزایش دخالت‌های قومی و قبیله‌ای و نیز جریان‌های سیاسی در انتخابات، ارتباط کاندیداها با مردم جای خود را به ارتباط کاندیداها به جریان‌های هدایت شده خواهد داد و خواسته‌های حزبی و گروهی جایگزین خواسته‌های مردمی خواهد شد. ضمن اینکه در صورت بروز تخلفات انتخاباتی، رسیدگی به آنها از حوزه شهرستان به استان منتقل و با فراگیر شدن دامنه آن، کشور با آسیب‌های امنیتی جدی مواجه می‌گردد.

استانی شدن انتخابات مجلس تبعات امنیتی دارد

مرادعلی منصوری نماینده مردم نماینده مردم آزادشهر در مجلس هشتم شورای اسلامی اظهار داشت:  یکی از اهداف مهم انقلاب اسلامی جمهوریت آن است و انتخابات و حضور مردم باعث تقویت آن خواهد شد.

وی افزود: با انجام انتخابات مقبولیت و به روزرسانی اعتماد مردمی به جمهوری اسلامی ایران ثابت می‌شود و هر چه حضور بیشتر باشد و مقبولیت بیشتر، نشانه  جایگاه رفیع انقلاب است.

این نماینده مجلس هشتم شورای اسلامی در ادامه عنوان کرد: طرح استانی شدن انتخابات از مجلس پنجم شروع شده و در همه مجالس بعدی هم مجلس شورای اسلامی تایید کرد اما شورای نگهبان بنا به دلایل و نقص‌هایی که وجود داشته آن را رد کرده و در دی ماه ۹۷ نیز مجلس دهم با طرح ۲۳ ماده و ۱۵۵ نفر موافق به کلیات این طرح رأی داده است.

 

منصوری بر همین اساس اضافه کرد: شایعه شده که مجلس دهم با هماهنگی شورای نگهبان و حضور آقای کدخدایی این طرح را به پایان می‌رساند در صورتی که باید منتظر نظر نهایی شورای نگهبان بود.

وی درباره علت مخالفت خود با استانی شدن انتخابات تصریح کرد: این انتخابات نه استانی است و نه شهرستانی و باعث ایجاد مشکلات خالص هم در شهرستان و هم در استان خواهد شد.

منصوری بر همین اساس اضافه کرد: بزرگ‌ترین مشکل این طرح متوجه شهرستان‌های کوچک خواهد بود (به دلیل جمعیت سن رأی کم و نفوذ اجتماعی و سیاسی پایین)، همچنین باعث ایجاد شکاف عمیق بین کاندیداها خواهد شد.

این نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی در ادامه نقش تبلیغات سنگین و در سطح گسترده و هزینه بالای انتخابات در صورت استانی شدن آن را یکی از معایب استانی شدن انتخابات برشمرد و افزود: این طرح ناقض بند یکم سیاست‌های کلان اعلام شده از سوی مقام معظم رهبری است.

وی با بیان اینکه استانی شدن انتخابات باعث کاهش حضور مردم در انتخابات دوره بعدی (دوازدهم) خواهد شد،‌گفت: چرا که شهرستان‌های دیگر در انتخابات نماینده شهرستان مؤثر بوده‌اند.

منصوری بر همین اساس اضافه کرد: در صورت استانی شدن انتخابات کاندیدهای مناطق محروم به دسترسی به حضور در  جلسات و مراسمات استانی و صدا و سیما نخواهند داشت و حق آنها تضعیف می‌شود و همچنین نقش احزاب و رایزنی سیاسی بالا می‌رود و عملاً  کسانی که این ارتباط سیاسی را ندارند به فراموشی سپرده خواهند شد.

وی با بیان اینکه با استانی شدن انتخابات منافع فردی اشخاص نسبت به منافع ملی و عمومی افزایش پیدا می‌کند،‌گفت: در این صورت دیدار و ارتباط آتی مردم با نمایندگان مجلس مشکل خواهد شد و فاصله ارتباطی بیشتر خواهد شد و تنها پل ارتباطی که نمایندگان مجلس می‌باشد نیز کمرنگ خواهد شد.

منصوری تشدید محلی‌گرایی و قومیتی را از دیگر معایب استانی شدن انتخابات خواند و بیان کرد: در این صورت مناقشات مذهبی و گسلهای اجتماعی تشدید می‌شود.

وی با اشاره به اینکه استانی شدن انتخابات شکاف قومی و مذهبی را تشدید خواهد کرد،‌ عنوان کرد: اکثریت و اقلیت یک قوم و مذهب باعث این شکاف خواهد شد؛ البته ابطال یک حوزه فرعی می‌تواند بر سرنوشت کل استان اثر بگذارد و کل انتخابات تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد.

وی در بخش دیگری از سخنانش با ارزیابی خود از استانی شدن انتخابات، خاطرنشان کرد: با تصویب این طرح، امکان ابطال انتخابات یک حوزه انتخابیه با مشکلات همراه خواهد بود و چندین سوال ایجاد خواهد شد.

وی با طرح این پیشنهاد که بهتر است بخشی از مسائل و مشکلات مردم که از طریق نمایندگان مجلس انجام می‌شود از طریق شوراهای محلی انجام شود،‌ افزود: با استانی شدن شاهد مشارکت کمتر مردم خواهیم شد و به دلیل عدم امکان معرفی بعضی از کاندیداها در سطح استان، شناخت کاندیداها با مشکل مواجه می‌شود.

وی تصریح کرد: استانی شدن انتخابات مخالف بند ۸ اصل سوم قانون اساسی است و مشارکت عامه مردم در تعیین سرنوشت سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی خویش. (بند ۱۵ اصل سوم (توسعه و تحکیم برادری اسلامی و تعاون عمومی بین همه مردم)

وی با یادآوری این نکته که با استانی شدن ۷ استان کشور دچار مشکلات و مناقشات قومی ، قبیله‌ای، مذهبی و … خواهند شد،‌ گفت: در این صورت نزاع و شکاف مذهبی قومی تشدید خواهد شد.

منصوری همچنین تصریح کرد: با این طرح انتخابات از جامعیت خارج خواهد شد و مشکلات آتی به وجود خواهد آمد.

وی خاطرنشان کرد: دولت‌ها و دستگاه‌های اجرایی حاکم در هر مقطع می‌توانند تأثیر جدی و عملی در رأی نمایندگان داشته باشند؛ همچنین هزینه مالی و پول تعیین کننده است، اکثریت رأی می‌آورند و اقلیت حذف می‌شوند.

این نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی در خاتمه عنوان کرد که استانی شدن انتخابات مشکلات امنیتی ایجاد خواهد کرد.

مهندسی آرا با استانی شدن انتخابات مجلس

قاسم جعفری نماینده مردم بجنورد در دوره نهم مجلس شورای اسلامی معتقد است تفکر موافقان استانی شدن انتخابات مجلس عمق لازم و استراتژیک را ندارد چرا که این کار منجر به کاهش هزینه‌های انتخاباتی نخواهد شد ولی باید آدم‌هایی وارد مجلس شوند که آنها ذاتاً تفکرات منطقه‌ای، ملی، استانی و حوزه‌ای را توامان با هم داشته باشند که لزوما این مهم با اجرای این طرح محقق نخواهد شد. 

 

این عضو نمایندگان ادوار مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بر اساس طرح استانی شدن انتخابات یک فرد نمی‌تواند عملا به تمام شهرستان‌های یک استان سفر کرده و همزمان در آن تبلیغات کند چرا که این امر نیازمند اتصال به گروه‌ها و جریانات سیاسی متمول است در حالی که عملا این موضوع یکی از آسیب‌های مهم انتخابات استانی محسوب می‌شود. 

این حقوقدان برجسته اظهار داشت: با استانی شدن انتخابات مجلس عملا مردم به سمت لیستی رای دادن سوق داده می‌شوند در حالی که چون زیر ساخت‌های تحزب واقعی که از مردم جوشیده باشد هنوز ایجاد نشده و احزاب ما اکثراً دولتی و یا فصلی هستند و کارکرد لازم را ندارند مشکلاتی را در پی خواهد داشت.

وی گفته است که اصول ۱۰۱ تا اصول ۱۰۶ و ۱۰۷ قانون اساسی به بحث شوراها و پارلمان‌های محلی نگاه ویژه داشته است و تمام مسائل اجتماعی، فرهنگی، رفاهی، عمرانی و … غیر از مسائل سیاسی تصریح کرده و به همین دلیل نیاز به طرح جدیدی نیستیم چرا که اگر شوراها را تقویت کنیم عملا هم مراجعات به نمایندگان کاهش پیدا کرده و هم این بخش را تقویت کرده‌ایم. 

همچنین این نماینده سابق مجلس معتقد است که می‌توان با انتخاب استانداران توسط رای مستقیم مردم و یا از طریق شوراها کارهای اجرایی و محلی توسط آنها دنبال شود نه اینکه این بخش ضعیف همچنان دنبال شده و طرح استانی شدن انتخابات با آن هم آسیب دنبال شود. بهتر است نمایندگان به این امور فرعی به وظایف اصلی خود بپردازند و نظارت‌ها را افزایش دهند و اجازه ندهند فردی بیش از ۳ دور در خانه ملت باشد چرا که بحث احتمال فساد وی مطرح می‌شود. 

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از خبرگزاری فارس، مخاطبان گرامی با ثبت سوژه‌ای در بخش «فارس من» با عناوین «تکلیف انتخابات استانی مجلس چه شد؟» و همچنین «خرید و فروش آراء انتخاباتی از شورای محلات و هیأت مدیره شرکت ها گرفته تا سطوح بالای سیاسی» خواستار پیگیری این موضوع شدند. 

انتهای پیام/ 

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد