تاریخ انتشار : چهارشنبه 7 فروردین 1398 - 4:16
کد خبر : 53869

پاداش امر به معروف و نهى از منکر از نگاه قرآن

پاداش امر به معروف و نهى از منکر از نگاه قرآن

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از ایکنا از چهارمحال و بختیاری، از مجموع آیات و روایاتى که در موضوع امر به معروف و نهى از منکر وجود دارد استفاده مى شود که اسلام مى خواهد همه افراد جامعه اسلامى، به گونه اى تربیت شوند که در

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از ایکنا از چهارمحال و بختیاری، از مجموع آیات و روایاتى که در موضوع امر به معروف و نهى از منکر وجود دارد استفاده مى شود که اسلام مى خواهد همه افراد جامعه اسلامى، به گونه اى تربیت شوند که در برابر رفتار هم دیگر احساس مسئولیت کنند و لذا خداوند متعال براى کسانى که این دو فریضه الهى را انجام مى دهند پاداش های مهمی را در نظر گرفته است و براى کسانى که این دو فریضه الهى را انجام مى دهند، ارزش فراوانى قایل است؛ ازهمین رو، برترى امت اسلامى بر دیگر امت ها را در گرو امر به معروف و نهى از منکر مى داند:
(کُنتُم خَیرَ اُمَّه اُخرِجَت لِلنّاسِ تَأمُرونَ بِالمَعروفِ وتَنهَونَ عَنِ المُنکَرِ)[۱]؛شما بهترین امتى هستید که براى مردم پدیدار شده اید، امر به معروف و نهى از منکر مى کنید.
بنابراین، دریافت افتخار «بهترین بودن»، خود از مهم ترین پاداش هاى امر به معروف و نهى از منکر است؛ افزون بر این، قرآن کریم، پاداش هاى دیگرى نیز براى عمل به این دو فریضه در نظر گرفته که برخى از آن‌ها بدین شرح است:
فلاح و رستگارى:

آیه ۱۰۴ آل عمران آمران به معروف و ناهیان از منکر را اهل رستگارى دانسته است؛ به بیان دیگر، دراین آیه، رستگارى مؤمنان بر امر به معروف و نهى از منکر متوقف است[۲]:
ولتَکُن مِنکُم اُمَّهٌ یَدعونَ اِلَى الخَیرِ ویَأمُرونَ بِالمَعروفِ ویَنهَونَ عَنِ المُنکَرِ واُولئِکَ هُمُ المُفلِحون؛و باید از میان شما گروهى [مردم را] به نیکى دعوت کنند و امر به معروف و نهى از منکر نمایند و آنان همان رستگاران اند.
از آیه ۱۶۵ اعراف ـ که به داستان اصحاب سبت پرداخته است ـ بر مى آید که در روبه رو شدن با منکر، کسانى از عذاب نجات یافته و رستگار مى شوند که امر به معروف و نهى از منکر کنند:
(فَلَمّا نَسوا ما ذُکِّروا بِهِ اَنجَینا الَّذینَ یَنهَونَ عَنِ السّوءِ واَخَذنَا الَّذینَ ظَـلَموا بِعَذاب بَـیس بِما کانوا یَفسُقون)؛پس هنگامى که آن چه را بدان تذکر داده شده بودند از یاد بردند، کسانى را که از کار بد باز مى داشتند، نجات دادیم و کسانى را که ستم کردند، به سزاى آن که نافرمانى مى کردند، به عذابى شدید گرفتار کردیم.
هود نیز بنى اسرائیل را نکوهش کرده که چرا در نسل هاى پیشین شما خردمندانى نبودند که مردم را از فساد باز دارند و آن گاه از نجات یافتن گروه و رستگارى اندکى از بنى اسرائیل که نهى از منکر کردند خبر داده است:
(فَلَولا کَانَ مِنَ القُرونِ مِن قَبلِکُم اولوا بَقِیَّه یَنهَونَ عَنِ الفَسادِ فِى الاَرضِ اِلاّ قَلِیلاً مِمَّن اَنجَینا مِنهُم)[۳]؛پس چرا از نسل هاى پیش از شما خردمندانى نبودند که [مردم را] از فساد در زمین باز دارند؟ جز اندکى از کسانى که از میان آنان نجات شان دادیم.
پاداش اخروى:
خداوند در آیه ۱۱۴ نساء، آمران به معروف و ناهیان از منکر را به دریافت اجر عظیم وعده داده است. هم چنین خدا مؤمنان را به برخوردارى از رحمت الهى و باغ هاى بهشت بشارت داده است:
(والمُؤمِنونَ والمُؤمِنـتُ بَعضُهُم اَولِیاءُ بَعض یَأمُرونَ بِالمَعروفِ ویَنهَونَ عَنِ المُنکَرِ ویُقیمونَ الصَّلوهَ ویُؤتونَ الزَّکوهَ ویُطیعونَ اللّهَ ورَسولَهُ اُولئِکَ سَیَرحَمُهُمُ اللّهُ اِنَّ اللّهَ عَزیزٌ حَکیم * وعَدَ اللّهُ المُؤمِنینَ والمُؤمِنـتِ جَنّـت تَجرى مِن تَحتِهَا الاَنهـرُ خــلِدینَ فیها ومَسـکِنَ طَیِّبَهً فى جَنّـتِ عَدن ورِضونٌ مِنَ اللّهِ اَکبَرُ ذلِکَ هُوَ الفَوزُ العَظیم)[۴]؛مردان و زنان باایمان، دوستان یک دیگرند که امر به معروف و نهى از منکر مى کنند و نماز را برپا مى کنند و زکات مى دهند و از خدا و پیامبرش فرمان مى برند. آنانند که خدا به زودى مشمول رحمت شان قرار خواهد داد که خدا توانا و حکیم است. خداوند به مردان و زنان با ایمان باغ هایى داده
است که از زیر [درختان] آن نهرها جارى است. در آن جاودانه خواهند بود و نیز خانه هاى پاکیزه در بهشت هاى جاودان [به آنان وعده داده است]و خشنودى خدا بزرگ تر است. این است همان کام یابى بزرگ.

منابع و پی نوشت ها
[۱]. همان، آیه ۱۱۰.
[۲]. مجمع البیان، ج ۲، ص ۸۰۷ .
[۳]. هود، آیه ۱۱۶.
[۴]. توبه، آیه ۷۱-۷۲.
برگرفته از کتاب پرسمان قرآنی امربه معروف و نهی از منکر
یادداشت از: محمدتقی حسین پور

انتهای پیام

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد