تاریخ انتشار : شنبه 2 اردیبهشت 1396 - 8:07
کد خبر : 5351

آثار ظاهری نماز در زندگی

آثار ظاهری نماز در زندگی

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از کردستان، درباره نماز صدها آیه و روایت به دست ما رسیده که فواید نماز را که حدود هزار فایده می‌باشد، ذکر کرده‌اند که تعدادی از این فواید عبارتند از زینت اسلام، ستون مؤمن، پشتوانه عظیم در

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از کردستان، درباره نماز صدها آیه و روایت به دست ما رسیده که فواید نماز را که حدود هزار فایده می‌باشد، ذکر کرده‌اند که تعدادی از این فواید عبارتند از زینت اسلام، ستون مؤمن، پشتوانه عظیم در حل مشکلات، جلسه عاشق با معشوق ، سدی در برابر گناهان ، سلامتی بدن در نماز می باشد.

۱- زینت اسلام:

رسول خدا ( صَلَّ اللّهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ ) فرمودند : « اِنَّ لکلِّ شیءٍ زینَهٌ و زینهُ الاسلامِ الصلاهُ الخمسِ » براستی برای هر چیزی زینتی است و زینت اسلام نمازهای پنج گانه می باشد.

۲- ستون مؤمن:

رسول خدا ( صَلَّ اللّهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ ) فرمودند : « لکلِّ شیءٍ رُکنٌ و رکنُ المؤمِنِ الصلاهُ » برای هر چیزی پایه و ستونی است و ستون مؤمن نماز است.

۳- پشتوانه عظیم در حل مشکلات:

خداوند سبحان در برابر مشکلاتی که دشمنان اسلام و مشرکین از راه های مختلف برای  رسول خدا ( صَلَّ اللّهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ ) به خاطر ابلاغ رسالت ایجاد می کردند در قران سوره مبارکه بقره آیۀ ۴۵ و ۱۵۳ به مؤمنان می فرماید : « یا أیُها الَّذینَ آمَنوا استَعینوا بالصبرِ و الصلاهِ اِنَّ اللهَ مع الصابرینَ » ای کسانی که ایمان آورده اید ( در برابر مشکلات و حوادث ) از صبر ( روزه ) و نماز کمک بگیرید زیرا خداوند سبحان با صابران است .

امام صادق ( علیه السلام ) فرمودند : « کانَ علیٌّ إذا اَهالَهُ اَمرٌ فَزَعٌ قامَ إلی الصلاهِ ثُمَ تَلاهذِهِ الآیهَ ( واستَعینوا بالصبرِ و الصلاه » هنگامی که مشکل مهمی برای علی علیه السلام پیش میامد به نماز بر می خاست سپس این آیه را تلاوت می فرمود : «   واستَعینوا بالصبرِ و الصلاه »

حضرت علی (علیه السلام ) فرمود : « الذکرُ یُوجِبُ الاِعتِبارَ و یؤمِنُ الاِعسارَ و یُثمِرُ الاِستظهارَ » یاد خداوند سبحان موجب پذیرش پند و ایمنی از سختی است و میوه اش پشتیبان یافتن است.

۴- جلسه عاشق با معشوق:

حضرت علی ( علیه السلام ) فرمود : « ذاکرُ اللهِ سُبحانَهُ مُجالِسُهُ » یاد کننده خداوند سبحان همنشین خدا است .

و همچنین آن حضرت  می فرماید : « الذِکرُ مُجالَسَهٌ المَحبُوبِ » یاد خدا و ( نماز ) با دوست ( خداوند ) همنشین بودن است.

۵- سدی در برابر گناهان:

خداوند بزرگ می فرماید : « اُتلُ ما اُوحِیَ اِلیکَ مِنَ الکِتابِ و اَقِمِ الصلاهَ اِنَّ الصلاهَ تَنهی عَنِ الفَحشاءِ و المنکَر و لذکرُ اللهِ اَکبرُ  و اللهُ یِعلَمُ ما تَصنَعونَ » آنچه را از کتاب آسمانی ( قرآن ) به تو وحی شده تلاوت کن و نماز را برپا دار که نماز ( انسان را ) از زشتی ها و منکرات باز می دارد و ذکر خدا از آن ( نهی از فحشا و منکر ) هم بالاتر است و خداوند می داند شما چه کارهایی انجام می دهید .

رسول خدا ( صَلَّ اللّهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ ) فرمودند : « لا یَزالَ الشیطانُ ذُعراً مِنَ المؤمنِ ما حافَظَ علَی الصلاتِ الخَمسِ لِوَقتِهِنَّ فإذا ضَیَّعَهُنَّ تَجَرَّأَ علیه فَأدخَلَهُ فِی العَظائِمِ » انسان مؤمن تا هنگامی که نمازهای پنجگانه اش را سر وقت می خواند شیطان از او می ترسد ( و نمی تواند او را وسوسه کند ) اما زمانی که نمازش را ضایع نمود ( و اول وقت نخواند ) بر او جرأت پیدا می کند و او را در گناهان بزرگ وارد می کند . 

رسول خدا ( صَلَّ اللّهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ ) فرمودند : « مَن لم تَنهَهُ صَلاتُهُ عَنِ الفَحشاءِ و المنکر لم یَزِد مِنَ اللهِ الّا بُعداً » کسی که نمازش او را از فحشاء و کارهای زشت منع نکند جزء دوری از خداوند سبحان چیزی دیگر نصیبش نمی شود . امام رضا  ( علیه السلام ) فرمود : « و صَارَ ذالک علیه فی کلِّ یَومٍ و لَیلَهٍ لِئَلّا یَنسَی العَبدُ مُدبِرَهُ و خالِقَهُ فَیَبطُرَ و یَطغَی (یطغا) و لِیَکونَ فی طاعَهِ خالِقِهِ و القِیامِ بَینَ یَدَی رَبِّهِ زاجِراً لَهُ عَنِ المَعاصی و حاجِزاً و مانِعاً عَن اَنواعِ الفَسادِ »

نماز در هر شبانه روز واجب شد تا این که انسان ( عبد ) مدیر و خالقش را فراموش نکند ( تا در ار فراموشی ) سر گردان شود ، و بعد طغیان و ظلم کند . و نیز نماز واجب شد تا بشر مطیع خداوند باشد . و ایستادن در برابر حق تعالی باعث جلو گیری از گناهان می شود ، و سپر و مانع انواع فساد می گردد.

۶- سلامتی بدن در نماز:

حضرت علی (علیه السلام ) می فرماید : « قِیامُ اللَّیلِ مُصِحَّهٌ لِلبَدَنِ » نماز شب بدن را سالم می کند .

امام سجاد (علیه السلام ) می فرماید : « و فی مُناجاتِک رَوحی و راحَتی و عِندَکَ دَواءُ عِلَّتی و شِفاءُ غَلَّتی » (خدایا) شادی و راحتی من در مناجات با توست ، دواء بیماریم و شفاء قلب سوزانیم نزد توست .

روح و جسم ارتباط تنگاتنگی با هم دارند . بطوری که شادابی روح ، در طراوت و سلامت جسم ، و خستگی روح در پژمردگی  و بیماری جسم اثر می گذارد. فردی که با نماز و مناجات با خداوند بزرگ اظطراب و دلهره و پریشانی و غصه هایش را از روان خود می زداید، به مراتب بدنش سالمتر از فردی است که در اثر ترک نماز و عشق به دنیا حرص و ولع و غم و غصه تمتم وجودش را فراگرفته است.

لذا با یک نگاه در جامعه می بینیم افرادی که از اعتقاد ضعیف برخوردارند و اهل دعا و نماز و راز و نیاز واقعی نیستند ، به خاطر رسیدن به ظواهر دنیا و تجملات و خود نمایی که از ارمغان فرهنگ غرب است در یک اظطراب عجیبی بسر می برند که این پریشانی و اظطراب باعث شده سراسر وجودشان را غم فراگیرد ، بطوری که برای هر موضوع کوچک دنیای در محل کار و منزل نسبت به یکدیگر حمله ور می شوند و برای تسکین اعصاب و روان ، روانه دکتر اعصاب و روانشناس می شوند . در حالی که دکتر اصلی خداوند بزرگ است ، و نسخه ی شفابخش او برای درمان نماز می باشد. اگر چه اینگونه افراد از ظاهر فریبنده ای و غرور کاذبی برخوردارند ولی حق این است که اینها در اثر عمل نکردن به نسخه شفابخش ، هم روح و هم جسمشان مریض است بر همین اساس حضرت علی ( علیه السلام ) فرمود : « الهَمُّ یُذیبُ الجَسَدَ .» آتش اندوه و غم ، بدن انسان را مانند فلز مذاب ، آب می کند . « الهَمَّ نِصفُ الهِرَمَ »

اثر غم و غصه انسان نیرومند را ناتوان می کند و در جوانی او را نیمه پیر می سازد . « اَفضَلُ مِن صِحَّهِ البَدَنِ تَقوَی القَلبِ » سلامتی روح و قلب ( که به وسیله ی دوری از گناه و توجه به معنویت و عبادت حاصل می شود ) بالاتر از سلامتی بدن است.

از آیات و روایات استفاده می شود که : استقامت و نماز انسان را در حل مشکلات پیروز و در برابر حوادث مقاوم می کند ، زیرا نماز ارتباط انسان را قدرت مطلق و خالق هستی برقرار می کند، و کسی هم با چنین قدرتی ارتباط داشت دیگر ترس، ناامیدی و خستگی برایش معنا ندارد.

یادداشت: حجت الاسلام سرمیلی

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد