تاریخ انتشار : چهارشنبه 8 اسفند 1397 - 10:02
کد خبر : 51862

اسلام، طلاق را آخرین راه‌حل می‌داند

اسلام، طلاق را آخرین راه‌حل می‌داند

محمد ثناگویی‌زاده، استاد دانشگاه و مشاور خانواده در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان با بیان اینکه در اسلام یکی از بدترین کارها طلاق شمرده شده است، اظهار کرد: در روایات آمده که طلاق حلال است، ولی از مردودترین حلال‌ها نزد خداوند به شمار می‌رود. به طور کلی، اسلام طلاق را جایز می‌شمارد، ولی آن را

اسلام، طلاق را آخرین راه‌حل می‌داند

محمد ثناگویی‌زاده، استاد دانشگاه و مشاور خانواده در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان با بیان اینکه در اسلام یکی از بدترین کارها طلاق شمرده شده است، اظهار کرد: در روایات آمده که طلاق حلال است، ولی از مردودترین حلال‌ها نزد خداوند به شمار می‌رود. به طور کلی، اسلام طلاق را جایز می‌شمارد، ولی آن را به عنوان آخرین راه مطرح می‌کند.
وی افزود: اگر ضرر قابل توجهی به زن یا مرد وارد شود و راهکار دیگری برای حل مشکلات وجود نداشته باشد، برای پرهیز از مشکلات بیشتر و جلوگیری از آسیب‌های جسمی و روانی وارد شده به فرزندان و خود زوجین، اسلام توصیه می‌کند که در این شرایط طلاق انجام شود.
این استاد دانشگاه و مشاور خانواده ادامه داد: خداوند در قرآن کریم راهکارهایی را برای جلوگیری از طلاق بیان کرده که مهم‌ترین آنها، میانجی‌گری است، به این معنا که اگر زمانی زن ‌و شوهر با هم اختلاف پیدا کردند و تعارضاتشان افزایش یافت، از یک نفر به عنوان میانجی‌گر درخواست کمک کنند. میانجی‌گر فردی است که بدون طرفداری از هر یک از زوجین و با هدف مصلحت آن دو به دنبال حل مسئله باشد و بتواند میان زوجین سازش برقرار کند. طلاق یک شبه اتفاق نمی‌افتد و در روند زندگی زناشویی به وجود می‌آید، زوجین در فرایندی قرار گرفته و به این نتیجه می‌رسند که طلاق می‌تواند به نفع هر دو طرف باشد.
ثناگویی‌زاده بیان کرد: از منظر قرآن کریم، طلاق زمانی باید اتفاق بیفتد که بین زوجین سازش برقرار نشود، یا به نوعی در ارتباط با روابط زناشویی زمینه‌های نشوز وجود داشته باشد. قرآن بیان می‌کند که اگر مثلا نشوز از جانب زن یا مرد اتفاق بیفتد، با راهکارهای پیشگیرانه امکان برطرف شدن آن وجود دارد؛ به این معنا که اگر زن ناشزه باشد، قرآن کریم توصیه می‌کند مرد با وی ارتباط عاطفی برقرار کند و اگر زن حقوق زناشویی را رعایت نمی‌کند، مرد به نصیحت و موعظه او بپردازد.
وی اضافه کرد: راهکار دیگری که ممکن است جواب دهد، این است که مرد در این شرایط کمی فاصله عاطفی بگیرد، این فاصله کمک می‌کند تا زن به مرد بیشتر توجه کند، در واقع فاصله‌گیری عاطفی و حتی جنسی می‌تواند زن را متنبه سازد. علاوه بر این، مرد می‌تواند از یک نفر به عنوان میانجی درخواست کمک کند یا به حاکم شرع رجوع کرده و شکایت خود را مطرح سازد که حاکم شرع نیز طرفین را به صلح و سازش دعوت می‌کند.
انتهای پیام

 

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد