تاریخ انتشار : دوشنبه 29 بهمن 1397 - 6:45
کد خبر : 51042

از نداشتن مهارت‌‌های زندگی تا اعتیاد، خیانت و بیکاری

از نداشتن مهارت‌‌های  زندگی تا اعتیاد، خیانت و بیکاری

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از خبرگزاری فارس از خرم‌‌آباد، طلاق از جمله آسیب‌‌های اجتماعی است که هزینه‌‌های بسیاری بر جامعه تحمیل می‌‌کند، از این رو کشورهای صنعتی دنیا با برگزاری کلاس‌‌های آموزشی در مورد مهارت‌های زندگی برای نسل جوان سعی در هدایت جوانان به‌ ‌سوی

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از خبرگزاری فارس از خرم‌‌آباد، طلاق از جمله آسیب‌‌های اجتماعی است که هزینه‌‌های بسیاری بر جامعه تحمیل می‌‌کند، از این رو کشورهای صنعتی دنیا با برگزاری کلاس‌‌های آموزشی در مورد مهارت‌های زندگی برای نسل جوان سعی در هدایت جوانان به‌ ‌سوی ازدواج آگاهانه دارند.

در مواردی که افراد پس از ازدواج دچار مشکلات می‌‌شوند با حمایت از خانواده‌‌های در معرض آسیب از طریق تمرکز بر مشاوره‌‌های جدی و واقعی پیش از طلاق، به دنبال کاهش آمار این آسیب اجتماعی هستند چرا که طلاق هزینه‌‌های مادی و معنوی بسیاری بر جامعه تحمیل می‌‌کند.

 

کشور ایران در اوایل دهه ۹۰ مانند سایر نقاط دنیا با شدت گرفتن تحولات محیطی، تغییر ساختار زندگی و صنعتی شدن جوامع، با رشد آسیب‌‌های اجتماعی به خصوص افزایش آمار طلاق روبرو بوده است.

افزایش میزان طلاق طی سالیان اخیر بسیاری از کارشناسان را بر آن داشت که دلایل این آسیب را پیدا کرده و برای آن چاره‌ای مناسب و کاربردی بی‌اندیشند.

بر خلاف تصور برخی‌ها که کاهش آمار طلاق در چند دهه گذشته را به تحمل کردن شرایط به هر قیمت توسط زوجین مرتبط می‌‌دانند، وجود نهادهای اجتماعی همچون حکمیت و دل دادن به مشاوره ریش‌‌سفید‌های فامیل و محل در کنار روحیه گذشت از جمله عواملی است که در کاهش آمار طلاق در گذشته تأثیرگذار بوده است.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با رئیس و مسؤولان دستگاه قضائی از آمار بالای طلاق به ویژه طلاق توافقی در کشور ابراز تأسف کردند.

ایشان در جملاتی فرمودند: «در ازدواج یک پیوندی اتفاق افتاده، نباید بگذاریم این پیوند گسسته شود، بنده یکی از غصه‌هایم همین افراد مجرد هستند».

معظم‌له در بخش دیگری از بیاناتشان با تأکید بر تلاش برای تسهیل ازدواج جوانان به برخی مشکلات دادگاه‌‌های خانواده از جمله «طلاق توافقی» اشاره کردند و فرمودند «قضات محترم با کمک بزرگان خانواده‌‌ها، طلاق  به خصوص طلاق توافقی را کاهش دهند».

 یکی از نکاتی که برای مقابله با آسیب‌‌های اجتماعی باید به آن توجه کنیم همگرایی، همدلی و هماهنگی مسؤولان است، خوشبختانه در سال ۹۵ به‌‌‍ واسطه دستورات رهبر انقلاب مبنی بر رسیدگی دقیق‌‌تر و کیفی‌‌تر در تقسیم‌‌کار ملی طلاق، سازمان‌‌ها و نهادها مختلف توانستند به یک تفاهم برسند.

سازمان آسیب‌‍‌های اجتماعی، معاونت پیشگیری از جرم قوه قضائیه، شورای انقلاب فرهنگی و سازمان بهزیستی در این کار سهیم شدند و بر اساس این تفاهم‌‌نامه مقرر شد که قوه قضاییه از سال ۹۵ به بعد موارد مربوط به طلاق توافقی را به سازمان بهزیستی ارجاع دهد.

در گزارش زیر با استناد بر آخرین آمارهای ثبت احوال لرستان وضعیت طلاق را در استان بررسی می‌‌کنیم، سپس گزارشی از اقدامات پیشگیرانه صورت گرفته ارائه می‌شود.

بر اساس آمارهای ثبت احوال لرستان در سال ۹۶ در استان ۱۶ هزار ۵۹۳ فقره به ثبت رسیده یعنی به ازای هر یک‌هزار نفر ۹ مورد ازدواج داشته‌‌ایم و به‌‌ عبارت‌‌ دیگر در هر شبانه‌‌روز ۴۵ ازدواج در لرستان اتفاق افتاده است.

بر اساس همین آمار در سال گذشته سه هزار و ۵۳۲ فقره طلاق در لرستان رخ‌‌ داده، یعنی به ازای هر یک‌هزار نفر شاهد وقوع دو مورد طلاق بوده‌‌ایم و عبارت دیگر در هر شبانه‌‌روز ۱۰ مورد طلاق در لرستان ثبت‌‌ شده است.

 

بر اساس آمارها حدود ۶۵ درصد افراد مطلقه، زوج‌‌های جوانی بودند که کمتر از ۸ سال از زندگی مشترک آن‌ها می‌‌گذرد، علاوه بر این حدود ۱۴ درصد از طلاق‌های ثبت شده مربوط به زوجینی است که طول مدت ازدواج آن‌ها کمتر از یک سال است.

بیشتر طلاق‌‌ها مربوط به زوج‌‌ها‌‌یی است که با یکدیگر اختلاف سنی ندارند، از طرفی اغلب طلاق‌ها در پنج سال اخیر مربوط به زوج‌هایی با سن زیر ۳۰ سال است (مردان با سن ۲۵ تا ۲۹ و زنان با سن ۲۰ تا ۲۴ سال)

راهکارهای کاهش طلاق

۱- بهبود شرایط اقتصادی کشور (افزایش اشتغال، کاهش قیمت مسکن و…)

۲- تحقق عدالت اجتماعی

۳- آموزش مهارت‌های زندگی به جوانان قبل از ازدواج

۴- آموزش مسائل زناشویی قبل از ازدواج

۵- افزایش مراکز مشاوره برای خانواده‌ها

۶- کاهش انتظارات و توقعات نابجای زوجین

آثار و نتایج طلاق

۱- کاهش رشد جمعیت

۲- افزایش فساد اخلاقی در جامعه

۳- افزایش جرم و بزهکاری

۴- مشکلات معیشتی زنان مطلقه

۵- افزایش مشکلات روحی روانی در جامعه

۶- انحراف اخلاقی افراد مطلقه

۷- افزایش فرزندان تک سرپرست

۸- نگاه منفی جامعه به فرد مطلقه

بیکاری؛ عامل ۴۰ درصد طلاق‌ها

مدیرکل بهزیستی لرستان در خصوص وضعیت طلاق در لرستان گفت:  ۳۷ درصد زوج‌‌هایی که سال گذشته در استان جدا‌‌ شده‌‌اند ساکن روستاها یا حاشیه شهرها بوده‌اند و ۵۲ درصد آن‌ها کمتر از سه سال زندگی مشترک داشته‌اند.

فاطمه زهرا توکلی بیکاری را عامل ۴۰ درصد طلاق‌ها در لرستان عنوان و تصریح کرد: این موضوع نشان از رابطه مستقیم بین طلاق و بیکاری دارد.

وی همچنین نبود بلوغ فکری، بیکاری، اعتیاد و خیانت را از دیگر عوامل طلاق در بین زوج‌‌های لرستانی عنوان کرد.

فعالیت ۳۷ مرکز تخصصی مشاوره‌ای در لرستان

در ادامه معاون پیشگیری بهزیستی لرستان گفت: سازمان بهزیستی بر اساس برنامه ششم توسعه به‌‌عنوان  دستگاه فعال در حوزه سلامت اجتماعی معرفی‌‌‌ شده است.

ابتسام ‌داشی با‌‌بیان اینکه سازمان بهزیستی باید با وزارتخانه‌‌های بهداشت و ورزش و جوانان در حوزه ارتقاء سلامت اجتماعی همکاری کند، افزود: برای ورود به این حوزه اقداماتی مانند توسعه مراکز مشاوره، ارائه مشاوره و آموزش‌‌های مختلف زندگی به خانواده‌‌ها باید انجام شود.

وی خاطرنشان کرد: بهزیستی لرستان ۳۷ مرکز مشاوره در سطح استان دارد که پنج مرکز از آن‌‌ها مختص خانواده است، ضمن اینکه یک دفتر مشاوره دولتی در خرم‌‌آباد و یک مرکز مشاوره دولتی نیز در رومشکان فعالیت اجتماعی دارند.

معاون بهزیستی لرستان با اشاره به این موضوع که علاوه بر مراکز تخصصی مشاوره، خط تلفنی ۱۴۸۰ با عنوان صدای مشاور نیز در سراسر استان فعال است، ادامه داد: حوزه مشاوره تلفنی در دو نوبت عصر و صبح از ساعت هشت صبح تا هشت شب فعال بوده و طی ۹ ماهه گذشته بیش از ۱۶ هزار تماس تلفنی داشته است.

مراجعه یک‌هزار‌ و ۳۵۱ پرونده طلاق توافقی

داشی در خصوص تعداد مراجعین حوزه طلاق به مراکز مشاوره‌‌ای بهزیستی گفت: در ۹ ماهه اخیر یک‌هزار و ۳۵۱ پرونده طلاق توافقی ارجاع داده شده که خوشبختانه ۱۸ درصد آنان منجر به سازش شده است.

 

وی بیان کرد: طی ۹ ماهه اخیر همچنین بیش از ۴ هزار و ۵۰۰ خانم متأهل و ۳ هزار و ۵۰۰ دختر مجرد در کلاس‌‌های آموزش‌‌ زندگی شرکت کرده‌اند.

معاون بهزیستی لرستان با‌‌ بیان اینکه این سازمان پتانسیل بسیار خوبی برای ارائه خدمات مشاوره‌‌ای به مردم دارد، افزود: نبود اعتبارات مهم‌‌ترین مشکل بهزیستی لرستان بوده و کارکنان این مجموعه با همه کمبودهای مالی به دنبال ارائه خدمات بیشتر به مردم مناطق محروم استان هستند.

سازش ۱۸ درصدی پرونده‌های طلاق توافقی

داشی با اشاره به سازش ۱۸ درصدی پرونده‌های طلاق توافقی اظهار کرد: بر اساس قانون ششم توسعه باید از سال اول اجرای این قانون تا پایان سال ۱۴۰۰ شاهد کاهش ۲۰ درصدی طلاق‌‌های توافقی باشیم.

وی تصریح کرد: بر اساس بررسی‌‌های انجام شده در یک‌هزار ۳۳۷ پرونده طلاق توافقی در لرستان، نداشتن مهارت‌‌های  زندگی، خشونت خانوادگی، نداشتن تفاهم، اعتیاد، خیانت و بیکاری مهم‌‌ترین علل طلاق زوج‌‌‌ها از یکدیگر بوده است.

گزارش از محمد عبدالله زاده

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد