تاریخ انتشار : پنجشنبه 4 بهمن 1397 - 13:46
کد خبر : 50786

چه کسی از سال ۷۹ جلوی راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات را گرفت؟ / با نفوذ عجیبی در حوزه فن اطلاعات و ارتباطات روبه رو شده‎ایم

چه کسی از سال ۷۹ جلوی راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات را گرفت؟ / با نفوذ عجیبی در حوزه فن اطلاعات و ارتباطات روبه رو شده‎ایم

گروه فناوری دانشگاه خبرگزاری دانشجو، از ابتدای امسال که تصمیم نظام جمهوری اسلامی ایران با ورود مستقیم حسن روحانی در بسته شدن تلگرام بود تا ماه‌ها سردرگمی مردم برای ماندن یا رفتن از پیام‌رسان‌های داخلی تا امروز که تلگرام و مشتقاتش همچنان ترک تازی می‌کنند یک آینده غبارآلود نامعلوم در حوزه اینترنت و پیام‌رسان‌های داخلی

گروه فناوری دانشگاه خبرگزاری دانشجو، از ابتدای امسال که تصمیم نظام جمهوری اسلامی ایران با ورود مستقیم حسن روحانی در بسته شدن تلگرام بود تا ماه‌ها سردرگمی مردم برای ماندن یا رفتن از پیام‌رسان‌های داخلی تا امروز که تلگرام و مشتقاتش همچنان ترک تازی می‌کنند یک آینده غبارآلود نامعلوم در حوزه اینترنت و پیام‌رسان‌های داخلی مشاهده می‌کنیم.

در همین زمینه با سید علیرضا آل داوود  پژوهشگر و تحلیلگر فضای مجازی و رسانه به گفتگو نشسته‌ایم، بخش سوم این گفتگو در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: قسمت اول گفتگو با سید علیرضا آل داوود؛ راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات مهمترین اولویت فضای مجازی کشور/ اطلاعات ایران رایگان در اختیار دشمن قرار می‌گیرد

مامور سازمان CIA : باید از دختران شیعه پول دربیاوریم

شنیده شده قاچاق انسان نیز بر بستر اینستاگرام انجام می‌شود، تا چه حد صحت دارد؟

در بحث قاچاق انسان، به استثمار کشیدن دختران ایرانی را می‌بینیم. هم اکنون در اینستاگرام تیم‌های اسکورت سرویس از سوی سازمان اطلاعات آمریکا یعنی CIA ، سرویس‌های اطلاعاتی رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای مرتجع عربی دختران شیعه را فریب می‌دهند و شکار می‌کنند و با وعده کار در دبی و آنتالیا و پاتایا آنها را از ایران خارج و به برده‌های جنسی تبدیل می‌کنند و به صراحت هم می‌گویند که باید دختران شیعه را به فحشا بکشانیم.

مستند پول و پورن این فرآیند را به خوبی توضیح می‌دهد که چگونه شخص ایرانی به نام الکس که به شکل مشکوکی از آمریکا دیپورت شده وارد ایران می‌شود و با شگردهای اطلاعاتی که مختص جاسوسان است به همراه مادرش شروع به فریب یکسری دختر می‌کند، آنها را به کیش و سپس به دبی منتقل می‌کند و بعد از آنکه از آنها برده جنسی می‌سازد و هزاران دلار از آنها پول در می‌آورد، به عنوان سر تیم برای جذب دختران بیشتر به ایران گسیل می‌کند.

 داستان شناسایی شدن این شبکه اسکورت سرویس در مستند پول و پورن به خوبی نشان داده شده است که بر روی اینترنت قرار دارد و قابل خریداری و مشاهده است.

مادر الکس که خود فرد فاسدی است به پسرش الکس این گونه دیکته می‌کند که باید از دختران شیعه پول در بیاوری و آنها را به فساد بکشانی.

پس از ۱۳ سال فریاد….

این مسئله قطعا مربوط به امروز نیست؟!

بله درست است، ۱۳سال قبل دختران ایرانی را با زحمت پیدا و به کشورهای حوزه خلیج فارس برای بردگی جنسی قاچاق می‌کردند و باندهای خاصی هم پشت سر آنها بودند، صدای کسانی چون حسن عباسی که ۱۳ سال پیش برای این موضوع فریاد زدند، امروز شنیده می‌شود، امروز برای این مسئله امنیتی در سینمای کشور فیلمی به نام لاتاری ساخته می‌شود.

 لذا باید امروز هوشیار باشیم اگر ۱۳ سال پیش برای اهداف شوم خود باید به زحمت دختران را در شهرهای مختلف پیدا می‌کردند، اما اکنون به راحتی در اینستاگرام می‎چرخند تا ببینند چه کسی زمینه و آمادگی فریب خوردن را دارد.

باندهای اسکورت سرویس به وعده بهشت گمشده دختران را در اینستاگرام اغوا و به ابتذال می‌کشاند

فرآیند جذب افراد به خصوص دختران در اینستاگرام برای شبکه‌های اسکورت سرویس چگونه صورت می‌گیرد؟

ببینید فرد از ابتدا برده جنسی نیست بلکه زمینه‌هایی برای اغوا از خود در فضای اینستاگرام بروز می‌دهد. فضای اغواگرانه اینستاگرام ابتدا او را برهنگی می‌کشاند بعد به تبرج و خودنمایی در فضای مجازی تشویق می‌کند، کسی که تا دیروز فضای محرم و نامحرم را رعایت می‌کرده در فضای محرک اینستاگرام کم کم این حریم‌ها را زیر پا می‌گذارد و تصاویر بدون حجاب از خودش منتشر می‌کند.

 حال هر چه به سمت خودنمایی بیشتری برود لقمه لذیذتری برای باندهای اسکورت سرویس است سپس به اسم آموزش و دوره‌های آرایشگری، جلسات ورزش و غیره به او نزدیک می‌شوند و او را اغوا می‌کنند و با ارائه وعده وعید و بهشت گمشده در خارج از ایران که مستند پول و پورن به خوبی به آن اشاره می‌کند آنها را از ایران خارج می‌کنند.

 مثلا خانم‌های اغوا شده توسط شبکه اسکورت سرویس الکس در مستند پول و پورن اعتراف می‌کنند که چون دوست داشتند زندگی‌ای شبیه فلان خانم در اسکورت سرویس داشته باشند، آپارتمان و ماشین و یا تفریح آنچنانی کسب کنند به سمت چنین تیم‌هایی کشیده شده‌اند در واقع این باندها بر روی حقارت‌ها و عقده‌های افراد سوار می‌شوند و با توجه به میزان فریب خوردگی انسان‌ها آنها را اغوا می‌کنند.

یکی از تکنیک‌ها مهندسی اجتماعی در فضای مجازی است که به آن هنر فریفتن انسان‌ها می‌گویند این افراد اغوا شده خود بعد از مدتی استاد فریفتن انسان‌های دیگر می‌شوند و به سمت اغواگری می‌روند که اغواگری هم کار شیطان است اگر فرد یک ذره زمینه داشته باشد جذب این سرویس‌ها می‌شود.

شبکه‌های اجتماعی و ماهواره‌ای به صورت منسجم علیه خانواده و اخلاق فعالیت می‌کنند

به نظر می‌رسد همگرایی بین شبکه‌های اجتماعی و ماهواره‌ای برای اضمحلال خانواده وجو دارد نظر شما چیست؟

نه فقط در حوزه زن و خانواده بلکه در همه حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی. زن به عنوان رکن اصلی خانواده اگر دچار تزلزل شد خانواده سقوط می‌کند دشمن در دهه ۸۰ توسط شبکه فارسی ۱، در دهه ۹۰ با شبکه  ManOtoبه دنبال عوض کردن سبک زندگی مردم ایران به خصوص زنان ایرانی بوده است به این صورت که با نمایش فیلم‌های خاص ضد زن در ساعاتی که خانم‌ها در منزل هستند، سبک زندگی آنها را تغییر می‌دهد.

بعدا با آمدن تلفن‌های همراه هوشمند محتوای خود را به صورت مکمل در شبکه‌هایی چون اینستاگرام و تلگرام تخلیه کردند و به دنبال رساندن محتوای تصویری خاص بودند.

در حوزه فضای سایبر و کمکاری‌ها و بی‌اعتناهایی در زمینه راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات  می‌توان قائل به نفوذ بود؟

الف) رهبر انقلاب: جاسوسی کم‌اهمیت‌ترین نوع نفوذ است، در نفوذ جریانی پول و جاذبه جنسی نقش زیادی بازی می‌کنند

آن چیزی که آزاردهنده است نفوذ دشمن در بین مسئولان کشور است که خود رهبر فرزانه انقلاب در ۸/۴/۱۳۹۴ می‌فرمایند نفوذ دشمن دو نوع است نفوذ فردی و نفوذ جریانی. در نفوذ فردی دشمن در حوزه جاسوسی و تصمیم‌سازی فعالیت می‌کند ولی در نفوذ جریانی به دنبال شبکه‌سازی در داخل ملت است تا بتواند تصمیم نخبگان را عوض کند در این زمینه رهبر انقلاب می‌فرمایند جاسوسی کم اهمیت‌ترین نوع نفوذ است ولی مسئله نفوذ در تصمیم‌سازی بسیار جدی است.

در ادامه حضرت آقا می‌فرمایند در نفوذ جریانی پول و جاذبه جنسی نقش زیادی بازی می‌کنند و فضای اینستاگرامی جامعه را به این سمت می‌برد یعنی برنامه مشخصی برای ابتذال مردان، زنان، پسران و دختران شیعه ایرانی وجود دارد در این سیاست به شدت قبح غیراخلاقی‌ترین، غیرانسانی‌ترین و ضد خانواده‌ترین مسائل ریخته می‌شود ولی با همه این مخاطرات ما با مسئولینی مواجه هستیم که لزوم راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات را نفی می‌کنند.

ب)چه کسی از سال ۷۹ جلوی راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات را گرفت؟/ با نفوذ عجیبی در حوزه فن اطلاعات و ارتباطات روبه رو شده‎ایم

ما با یک جریان نفوذ در کشور روبه رو هستیم این که رهبر فرزانه انقلاب از سال ۹۲ تا امسال بیش از ۵۰ بار از کلید واژه نفوذ دشمن استفاده کردند یعنی نفوذ داخل کشور انجام شده است و به ما نشان می‌دهد که نفوذ در حال رخ دادن است.

 در اینجا سوالی برای ما مطرح می‌شود که چه کسی از سال ۷۹ جلوی راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات را گرفت؟ این شخص امروز کاملا شناخته شده است فردی که بعد از دستگیری نزار زاکا جاسوس سازمان ملل قرار بود که با او هم برخورد قضایی و امنیتی شود که متاسفانه این اتفاق نیفتاد و رسانه‌ها آن زمان هویت این فرد را ن. ج معرفی کردند و متاسفانه امروز دارای سمت در کشور است.

اما با نفوذ عجیبی در حوزه فن اطلاعات و ارتباطات روبه رو شده‎ایم مخصوصا از سال ۹۲ به این طرف دامنه نفوذ هر روز گسترده‌تر می‌شود. این نفوذ یک روز به اسم پیام‌رسان، یک روز به اسم استارت آپ، یک روز به اسم شبکه اجتماعی و یک روز به اسم اینترنت اشیاءئ، یک روز به اسم ارزهای مجازی و یک روز به نام فناوری بلاکچین مطرح می‌شوند.

افسردگی از جمله اختلالات روحی است که اینستاگرام به دنبال دارد

اثرات سوء اینستاگرام فقط برای ایران است یا کشورهای دیگر را هم درگیر کرده است؟

نه فقط در داخل ایران که در بریتانیا انجمن سلطنتی تحقیقی انجام داده که این تحقیق هم اکنون در فضای اینترنت موجود است و عنوان می‌کند اینستاگرام خطرناک‌ترین شبکه اجتماعی در حوزه آسیب رساندن و اختلالات روحی به جوانان است. علاوه بر آسیب‌های جسمی چون برهم زدن خواب، جوانان را به افسردگی می‌کشاند این تحقیق در انگلستان انجام شده نه در ایران.

مبتنی بر همین مطالعات کشورهای مختلف قانون‌های متعددی برای فضای مجازی‌شان تعریف کرده‌اند و در کل حاکمیت فضای مجازی را به صورت مشخص و قانونمند تعریف کرده‌اند اما متاسفانه در کشور ما چنین مسائلی برای مسئولان مطرح نیست.

اعتیاد اینترنتی و درماندگی آموخته شده محصول اخبار منفی است/در کشورها ی پیشرفته به شدت با اخبار غلط و فیک‌نیوزها برخورد می‌شود

یک بحث هم اخبار منفی است، خود کشورهای غربی برای اخبار غلط و منفی برنامه‌ای دارند؟

بله، اختلالاتی چون اعتیاد اینترنتی و یا درماندگی آموخته شده، اختلالی که فرد به علت این که میزان زیادی از اخبار منفی را دریافت می‌کند دچار تسلیم می‌شود مثلا  براساس مطالبی که در فضای مجازی به او داده می‌شود، می‌گوید همه افراد فاسدند و یا اینکه همه مسئولان دزدند و در چنین شرایطی از من کاری برنمی‌آید.

 اخباری که متاسفانه زیاد در کشور ما منتشر می‌شود و بدون منبع هم هستند لذا وقتی مدیریت رسانه کشوری در دست خودش نباشد به بستر شایعه تبدیل می‌شود برای همین است که بسیاری از کشورهای دنیا چون کشورهای پیشرفته‌ای مثل آلمان با فیک‌نیوزها و اخبار غلط بسیار شدید مقابله می‌کنند.

 همین اخبار غلط در اینستاگرام خانمی را به باند فحشا می‌کشاند، همین اخبار غلط جوان ما را به کف خیابان می‌کشاند، همین اخبار غلط مردم را به اسلام و نظام بدبین می‌کند و اجازه نمی‌دهد که مردم بین مسئولان خدمتگذار و مسئولان نالایق تفاوتی قائل شوند، همین اخبار غلط فرد را به جایی می‌رساند که خودکشی کند لذا اخبار منفی وقتی از حدی بیشتر شد آسیب‌های جدی به جامعه می‌رساند.

پیش‌بینی این بود؛ تلگرام در عرض ۳ سال ۸۰ میلیارد دلار ارز مردم را از کشور خارج خواهد کرد

مواردی چون ارزهای مجازی چقدر خطرناک هستند؟ آیا محدود شدن تلگرام به آن مربوط می‌شود؟

یکی از دلایلی که تلگرام فیلتر شده راه اندازی قریب‌الوقوع کریپتوکارنسی یا ارز مجازی تلگرام بود که گرام نامیده می‌شد. این ارز دیجیتال تلگرام می‌تواند بسیار خطرناک باشد و یک حاکمیت دوگانه به وجود بیاورد یعنی می‌تواند بانک مرکزیِ در کنار بانک مرکزی رسمی کشور ایجاد کند و سهامش را هم در همان فضا بفروشد و همه مردم سهامش را بخرند.

 در این صورت یک دفعه تمام بانک‌ها و بانک مرکزی دچار ورشکستگی می‌شوند لذا یک علت اصلی بسته شدن تلگرام حادثه موسسات مالی اعتباری بدون مجوز بود. در واقع تلگرام داشت به موسسه مالی اعتباری بدون پشتوانه که به دنبال خروج پول مردم از کشور بود تبدیل می‌شد.

 اگر یک روز هم می‌گفت طبق تحریم‌ها به ایران خدمات نمی‌دهم کسی نمی‌توانست پول مردم را از او پس بگیرد و پیش بینی شد در عرض سه سال، ۸۰ میلیارد دلار ارز از طریق تلگرام از کشور خارج می‌شود و این موضوع خیلی خطرناکی بود که تا حدودی جلوی آن گرفته شد.

اینستاگرام بر بستر ناخودآگاه، احساسات و غرایض مردم فعالیت می‌کند

تفاوت عملکرد تلگرام و اینستاگرام را در چه چیزی می‌بینید؟         

تلگرام ذاتا متن‌محور است، اما اینستاگرام از اول تصویر محور بود و تصویر در نیم کره راست ذهن ثبت می‌شود دقیقا همان جایی که احساسات و غرایض انسان پردازش می‌گردند و مربوط به فعالیت‌های غیرارادی انسان است اما سمت چپ مغز ارادی است و پردازش تصمیم‌ها در قسمت چپ مغز گرفته می‌شود. هر تصویر معادل هزار کلمه است و تا ۴۰ سال به صورت واضح در ذهن می‌ماند.

پس از این اینستاگرام به سمت این آمد که با تصویر و تکنیک‌های اغوا مخاطب، افراد را منحرف کند و خیلی هم هنرمندانه این کار را انجام داد.

راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات و حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی راهکار نجات کشور از مخاطرات سایبری است

راهکار ما را برای نجات یافتن از این مشکلات به شکلی که استفاده مردم از اینترنت را صفر نکنیم چیست؟ برای رفع این مشکل کدام نهادها باید همکاری کنند؟

ببینید نهادهایی مثل نهادهای فرهنگی، قرارگاه‌های فضا مجازی، سپاه پاسداران و سازمان تبلیغات اسلامی کم کاری نمی‌کنند بلکه یک سگ هاری را رها کرده‌ایم که راه افتاده و مدام مردم را گاز می‌گیرد و بیمار می‌کند.

 اصل کار این است که سگ هار را در حاکمیت فضای مجازی به قلاده ببندیم یعنی شبکه ملی اطلاعات را راه‌اندازی کنیم در کنار این شبکه ملی اطلاعات دولت باید ارتقای دانش سواد رسانه‌ای و فضای مجازی را همزمان با هم انجام دهد.

باید مشکلات مردم در حوزه پیام‌رسان‌های داخلی حل شود و پیام‌رسان‌های داخلی نباید زیر بار گرانی دلار نابود شوند و نتوانند سرویس پیام‌رسانی ایده آلی ارائه بدهند و نهایتا به علت عدم این حمایت‌ها کنار گذاشته شوند بلکه دولت قانونا موظف به کمک به آنهاست.

برای رسیدن به بهترین پیام‌رسان داخلی نیاز به برنامه حمایتی توام با رقابت بین پیام‌رسان‌های داخلی داریم

به نظر شما پیام‌رسان داخلی چگونه می‌تواند عملکرد و سرویس دهی راضی کننده‌ای به مردم داشته باشد؟

دقیقا همین کمکی که دولت به هاتگرام و تلگرام طلایی و تلگرام می‌کند را باید به پیام‌رسان‌های داخلی انجام دهد، اگر یک دهم یک میلیارد دلاری که دولت برای پهنای باند خارجی تلگرام هزینه کرده را در اختیار پیام‌رسان داخلی و تجهیز آن قرار دهد به گونه‌ای که این کار به صورت رقابتی بین پیام‌رسان‌های داخلی انجام شود باعث تقویت پیام‌رسان‌های داخلی و حذف پیام‌رسان خارجی می‌گردد.

یعنی رقابت به این صورت باشد که هر پیام‌رسانی که نتوانست با تجهیزات ارائه شده فعالیت قابل توجهی داشته باشد حذف شود و پیام‌رسانی که در رقابت با دیگر پیام‌رسان‌های داخلی سرویس و خدمات بهتری به مردم می‌دهند، باقی بمانند.

منظورم این نیست که ارائه تجهیزات به پیام‌رسان‌های داخلی به صورت مجانی باشد بلکه به شرطی باشد که بیشترین عضو را جذب کنند و بهترین سرویس رابدهند، البته به شرطی که دیگر نسخه‌های تلگرام و هاتگرام در کشور فعال نباشند.

رقابت بین پیام‌رسان داخلی و پیام‌رسان خارجی یک رقابت ناعادلانه و از پیش باخته است

چرا در رقابت پیام‌رسان‌ها، نباید تلگرام و مشتقان آن حضور داشته باشند؟

نباید سرویس داخلی را در رقابت با سرویس جهانی قرار دهند چرا که معلوم است سرویس داخلی که در ابتدای فعالیت است و اصلا از آن حمایت‌های سرویس‌های جهانی برخوردار نیست نمی‌تواند در این رقابت نامتوازن پیروز باشد.

 در این صورت شاهد خواهیم بود که شبکه ملی اطلاعات راه می‌افتد و حاکمیت فضای مجازی شکل می‌گیرد و دانش رسانه‌ای مردم بالا می‌رود و از اختلالات روانشناختی بسیاری که در فضای مجازی وجود دارد دور می‌شوند.

امنیت خط قرمز همه کشورهای دنیا است/ اگر خدشه‌ای به امنیت کشور وارد شود چه کسی حاضر است هزینه آن را بپردازد؟

چه چیزی باعث شد که درکشورهای دیگرفضای سایبر و شبکه ملی اطلاعات به سرعت شکل بگیرد؟

امنیت خط قرمز همه کشورها است، اگر می‌خواهیم سلامت و امنیت مردم و حاکمیت خودمان را حفظ کنیم لازم است به سمت شبکه ملی اطلاعات برویم. همه کشورهای دنیا برای حفظ امنیت مردم و حاکمیت‌شان همه کاری انجام می‌دهند.

البته منظورم از همه کار حتی موارد خلاف شرع برای ایران نیست ممکن است یک کشور نهادهای مختلف فرهنگی، اجتماعی، دانشگاهی، وزارت فرهنگ و ارشاد، سازمان تبلیغات و غیره داشته باشد اما زمانی که مسئله به بحث امنیت‌شان می‌رسد اعم از امنیت اجتماعی، روانی و غیره هرگز از آن کوتاه نمی‌آیند.

 نباید بگذاریم امنیتی که به قیمت خون جوانان برای کشور حاصل شده است با سهل انگاری و یا غرض و نفوذ تحت الشعاع قرار بگیرد و اگر خدشه‌ای به امنیت کشور وارد شود (که تا کنون هم وارد شده) چه کسی حاضر است هزینه آن را بپردازد؟

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد