تاریخ انتشار : دوشنبه 17 دی 1397 - 9:04
کد خبر : 49673

نظام تربیتی اسلام بر درونی کردن ارزش ها استوار است/ تبعیت از مد؛ انگیزه بی حجابی

نظام تربیتی اسلام بر درونی کردن ارزش ها استوار است/ تبعیت از مد؛ انگیزه بی حجابی

اشرف جناتی، مدرس دانشگاه در گفت وگو با ایکنا از گیلان، مهمترین دلیل کشف حجاب را مبارزه با دین و از بین بردن مظاهر اسلامی دانست و اظهار کرد: چادر نماد زن مسلمان محسوب می شود و استعمار می خواست این نماد را از جامعه ما بگیرد، اما موفق نشد. وی با اشاره به مقابله علمای دینی به

نظام تربیتی اسلام بر درونی کردن ارزش ها استوار است/ تبعیت از مد؛ انگیزه بی حجابی

اشرف جناتی، مدرس دانشگاه در گفت وگو با ایکنا از گیلان، مهمترین دلیل کشف حجاب را مبارزه با دین و از بین بردن مظاهر اسلامی دانست و اظهار کرد: چادر نماد زن مسلمان محسوب می شود و استعمار می خواست این نماد را از جامعه ما بگیرد، اما موفق نشد.

وی با اشاره به مقابله علمای دینی به پشتوانه مردم با دستور کشف حجاب، افزود: این تقابل مانع شد که اهداف استعمار در جریان کشف حجاب ببه نتیجه برسد. شکل گیری نهضت انقلاب اسلامی نیز به دلیل تقابل حکومت با باورهای دینی مردم بود که در بهمن ۱۳۵۷ به پیروزی رسید.

مدرس دانشگاه مردم ایران را پایبند به اجرای قانون دین دانست و عنوان کرد: مردم ایران به دنبال استقلال و آزادی سیاسی و اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی بودند، اما هدف اصلی آنان قیام در برابر مظاهر بی‌دینی حکومت پهلوی بود و سبب شدند که استعمار نتواند برنامه خود را در ایران عملیاتی کند.

جناتی با اشاره به اهداف اقتصادی استعمار در کشورهای اسلامی، گفت: دین در کشورهای اسلامی مانع جدی در مقابل استعمارگران و استثمارگران است، زیرا کارکرد دین تبعیت از خدا و دستورات خداست و لذا تبعیت از خدا با اهداف استعمار سازگاری ندارد. اگر تبعیت از خدا کنار برود، مردم آمادگی پذیرش هر فرمانی را دارند.

وی با بیان اینکه استعمار با حجاب به عنوان یکی از مهمترین مظاهر دین مبارزه می کند، متذکر شد: دین زدایی در کشورهای اسلامی هدف استعمار است، زیرا انان به دنبال خدمت به ملت‌ها نیستند و منافع خودشان را تحقق می بخشند.

این کارشناس دینی ضعف در شناخت ارزش ها و باورهای دینی را عامل شکل گیری ناهنجاری های اجتماعی از جمله بی حجابی دانست و تصریح کرد: گاهی انسان انگیزه بی حجابی ندارد، اما به دلیل ضعف در اصول دین به دنبال تبعیت از مد است. همچنین القائات فرهنگ غربی موجب ترویج بی حجابی در جامعه می شود. البته گاهی بی حجابی در تقابل با اجبار حجاب صورت می گیرد.

مدرس دانشگاه حجاب را یکی از الزامات بهداشت اجتماعی دانست و یادآور شد: بی حجابی سلامت روحی و بهداشت عمومی را بر هم می زند و اثرات اخلاقی بدی دارد. این در حالی است که نظام تربیتی اسلام بر درونی کردن ارزش ها و باورها استوار است و خودبازدارندگی را اصل قرار می دهد.

وی با تاکید بر لزوم درک و نهادینه شدن ارزش ها، خاطرنشان کرد: کسی که خدا را عالم، حاضر و ناظر بر اعمال خود می داند، در آشکار و نهان مرتکب عمل ضد ارزشی نمی شود؛ لذا در تربیت فرزندان باید به دنبال درونی کردن ارزش ها برویم و خانواده نقش اول را دارد. البته خانواده ای که خودش متاثر از آموزه های درونی باشد.

جناتی نظام آموزشی را متشکل از خانواده، مدرسه، صداوسیما، تبلیغات دینی و اجتماعی و… دانست و اظهار کرد: اگر نظام آموزشی ما برنامه درستی برای نهادینه کردن ارزش ها و باورهای دینی داشته باشد، قطعا در یک جامعه اسلامی شاهد کاهش ناهنجاری ها خواهیم بود. متاسفانه امروز دختران و بانوان ما با فلسفه حجاب آشنایی ندارند و لذا الزام به حجاب را مانع آزادی خود می بیند.

وی عفاف و حجاب را یک امر فطری دانست که مختص زنان نیست و گفت: خویشتنداری و غلبه نیروی عقل بر امیال نفسانی هم برای زن و هم برای مرد لازم است و جامعه ای می تواند جامعه انسانی باشد که زن بودن و مرد بودن در پرتو حجاب نادیده گرفته شود و انسانیت انسان مد نظر باشد.

انتهای پیام

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد