تاریخ انتشار : دوشنبه 12 آذر 1397 - 5:43
کد خبر : 46812

ریشه طلاق از سرچشمه مشکلات اقتصادی آب می‌نوشد

ریشه طلاق از سرچشمه مشکلات اقتصادی آب می‌نوشد

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از ایکنا از کرمانشاه، مشکلات اقتصادی منجر به فروپاشی یک ازدواج خواهد شد و این امری است غیرقابل انکار هرچند برخی براین باورند که مشکلات اقتصادی شاید منجر به طلاق نشود اما سطح رضایتمندی از زندگر را کاهش می‌هد و در

ریشه طلاق از سرچشمه مشکلات اقتصادی آب می‌نوشد

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از ایکنا از کرمانشاه، مشکلات اقتصادی منجر به فروپاشی یک ازدواج خواهد شد و این امری است غیرقابل انکار هرچند برخی براین باورند که مشکلات اقتصادی شاید منجر به طلاق نشود اما سطح رضایتمندی از زندگر را کاهش می‌هد و در این مسیر سیاست‌گذاری کشور باید در مسأله طلاق به موضوعاتی از جمله مشکلات اقتصادی توجه ویژه داشته باشد و این مسأله را به شکل خرد نگاه نکرده چرا که این معضل در مسأله طلاق مهم است امری که ریشه طلاق از سرچشمه آن آب می‌نوشد و ریشه زندگی مشترک بسیاری را خشکانده است.
طلاق بنیان اخلاقی جامعه را دگرگون می‌کند
حجت‌الاسلام عباس دهقان، استاد دانشگاه آزاد اسلامی در این خصوص با اشاره به آمار روبه رشد این معضل(طلاق)، گفت: با نگاهی به آمار رو به رشد طلاق به طور حتم می‌توان مشکلات اقتصادی را در افزایش این معضل دارای نقش بسزا دانست که در این میان توجه به موضوعات اقتصادی امری غیرقابل انکار است.
وی افزود: از معضلات بسیاری گفته و شنیده‌ایم اما در یک جامعه اخلاق‌گرا تأثیر طلاق که خواسته یا ناخواسته بنیان اخلاقی جامعه را دگرگون می‌کند تأثیرات منفی شدیدتری دارد.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه چرایی این ادعا(طلاق) چیست، اظهار کرد: تأثیرات منفی این معضل منجر به ایجاد تنش و اضطراب و تأثیرات منفی بر جامعه خواهد شد.
حجت‌الاسلام دهقان با اشاره به برخی از علل مؤثر در طلاق، گفت: مشکلات و مسائل اقتصادی امروز مهم‌ترین تأثیر را علاوه بر طلاق در میزان رشد و کاهش تجرد و ازدواج دارد.
وی تصریح کرد: آمارهای منتشر شده مهمترین عامل مؤثر در گسترش طلاق را مسائل و مشکلات اقتصادی معرفی می‌کند.
این استاد دانشگاه اظهار کرد: مسائل و مشکلات اقتصادی عاملی در سست شدن ریشه خانواده‌هاست.
در این رابطه مسعود حمیدی، استاد دانشگاه آزاد اسلامی نیز با اشاره به مشکلات اقتصادی در زمینه ایجاد معضلاتی از جمله طلاق، گفت: مرد در صورت نداشتن شغل مناسب و در نتیجه ناتوانی برای پاسخگویی به مشکلات دچار یک سردرگمی در زندگی می‌شود و این عاملی است برای ایجاد اخلاف بین زوجین و اختلاف در قلمرو زندگی مشترک منجر به جدایی و طلاق خواهد شد.
مشکلات اقتصادی و تهدید شکل‌گیری و تداوم زندگی مشترک
وی یکی از عوامل مشکلات اقتصادی را سوء مدیریت اقتصاد جامعه دانست و افزود: بیش از همه مشکلات و مسائل اقتصادی ناشی از سوء مدیریت اقتصادی در جامعه است و بالاترین پرونده‌های خانوادگی برای طلاق با علل مشکلات اقتصادی در جامعه است.
این استاد دانشگاه اظهار کرد: مشکلات اقتصادی منجر به ایجاد معضلاتی چون بیکاری، اعتیاد و … می‌شود که باید به آن توجه ویژه داشت که با ارائه طرح‌های راهبردی و نه ضربتی حل خواهد شد چراکه حوزه خانواده حوزه‌ای نیست که بتوان قوانین خشکی برا آن اعمال کرد.
حمیدی گفت: مسائل و مشکلات مالی می‌تواند بر خانواده فشار وارد آورده و این خود عاملی برای سست شدن پایه خانواده است.
وی تصریح کرد: البته در بررسی این قضیه صرفا نمی‌توان یک عامل را دخیل دانست بلکه عوامل متعددی دست به دست هم داده تا کار به جایی بکشد که منجر به طلاق شود اما جالب است بدانید عواملی که نادیده گرفته می‌شوند تأثیرات عمده‌ای در به وجود آوردن شرایط و معضلات آن دارند.
این استاد دانشگاه اظهار کرد: مشکلات اقتصادی خود از عواملی سرچشمه می‌گیرد که برخی از آن‌ها قیمت اجناس، هزینه مسکن و زندگی روزمره و … است.
حمیدی تأکیدکرد: اغلب مشکلات رخ داده شده در سال‌های ابتدایی زندگی ریشه در مسائل مالی دارد و علت بروز اختلافات روشن و مشخص است.
وی افزود: عواملی از این دست سبب می‌شود فشار زیادی به نهاد خانواده وارد شود و سرپرست خانواده از لحاظ روحی و روانی درگیر فشار زیادی شده و نتواند به تنهایی مشکلات را حل کند.
مشکلات مالی و تغییر حوزه رفتار اجتماعی افراد
استاد دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: متأسفانه در دنیای امروز شاهد رخدادهایی هستیم که ثبات کانون خانواده و سلامت و امنیت آن را به خطر انداخته است.
حمیدی گفت: آسیب‌هایی که به ویژه از ناحیه حوزه اقتصاد شکل‌گیری و تداوم زندگی مشترک را تهدید می‌کند بدون شک باید به عواملی بپردازد که حق انتخاب‌های افراد را تحت تأثیر قرار می‌دهد.
فاطمه گرکانی، استاد دانشگاه آزاد اسلامی در این باب مسائل و مشکلات اقتصادی را از علل تهدید سلامت جامعه دانست و افزود: این امر خود یکی از نمادهای معضلات اجتماعی است.
وی گفت: بدانیم که مشکلات اقتصادی کانون ایجاد مشکل در روابط خانوادگی است که باید برای آن راه‌های مناسبی پیدا کنیم.
گرکانی تأکیدکرد: رابطه عمیقی بین فقر اقتصادی و فقر فرهنگی افراد وجود دارد و در دنیای امروز خانواده‌های بسیاری برای تأمین حداقل‌های زندگی خود با مشکل روبه‌رو هستند.
استاد دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: مشکلات مالی حوزه رفتار اجتماعی افراد را تحت تأثیر قرار می‌دهد و عدم پایداری افراد در این ورطه منجر به معضلات اجتماعی از جمله طلق خواهد شد.
عوامل متعددی دست به هم می‌دهند تا کانون یک زندگی به بن‌بست طلاق برسد و گستره این عوامل از اعتیاد تا مشکلات اقتصادی را در بر می‌گیرد. عوامل مؤثر بر وقوع طلاق یکی از اصلی‌ترین محورهای مورد بررسی در پژوهش‌های جامعه‌شناسی مربوط به طلاق در سال‌های اخیر بوده به‌گونه‌ای که اکنون همگان از مردم تا مسئولان نسبت به عوامل بسترساز طلاق در جامعه آگاه هستند و این مسئله باید تاحدودی بیشتر برای جلوگیری از وقوع چنین معضلاتی در جامعه مؤثر باشد و نگاه اجتماعی را به این امر روشن کند اما جای این سؤال در ذهن باقی می‌ماند اگر آگاهی نسبت به این امر وجود دارد چرا روزبه‌روز جامعه ما بیشتر با معضلات درگیر و نمود آن بیشتر از قبل قابل مشاهده است که این خود نیازمند بررسی است.
انتهای پیام

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد