تاریخ انتشار : شنبه 10 آذر 1397 - 12:19
کد خبر : 46690

روح‌افزا: صدا و سیما از مسئله حجاب بهره‌گیری سیاسی می‌کند/ سلحشوری: نهاد‌های سیاست‌گذاری نتوانستند باور به حجاب را در دختران نهادینه کنند

روح‌افزا: صدا و سیما از مسئله حجاب بهره‌گیری سیاسی می‌کند/ سلحشوری: نهاد‌های سیاست‌گذاری نتوانستند باور به حجاب را در دختران نهادینه کنند

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، برنامه مناظره روح افزا و پروانه سلحشوری در دانشگاه شهیدبهشتی پیرامون حجاب و عفاف امروز برگزار شد. در این مناظره ابتدا روح افزا گفت: حجاب در برخی از آحاد جامعه ارزش تلقی می‌شود و برخی نه.

روح‌افزا: صدا و سیما از مسئله حجاب بهره‌گیری سیاسی می‌کند/ سلحشوری: نهاد‌های سیاست‌گذاری نتوانستند باور به حجاب را در دختران نهادینه کنند

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، برنامه مناظره روح افزا و پروانه سلحشوری در دانشگاه شهیدبهشتی پیرامون حجاب و عفاف امروز برگزار شد.

در این مناظره ابتدا روح افزا گفت: حجاب در برخی از آحاد جامعه ارزش تلقی می‌شود و برخی نه. برای مثال در سلبریتی‌ها مسئله حجاب و پوشش مسئله ارزشمندی تلقی نمی‌شود؛ البته نظر هر کسی برای خودش محترم است، اما در جامعه مذهبی و حوزه‌های علمیه و برخی از جوامع دانشگاهی حجاب و پوشش نوعی ارزش تلقی می‌گردد.

وی افزود: اگر در زمینه پوشش و حجاب و تشویق دختران به محجبه بودن درست عمل کرده بودیم، شاید تا کنون با این حجم از بی حجابی که الان با آن روبرو هستیم، مواجه نبودیم. حقیقتا مسئله این است که دستگاه‌های ما درست عمل نکردند و به فرزندان ما بینشی درست از پوشش و حیا ندادند و اگر دستگاهی می‌خواهد کاری انجام دهد، به صورت سلبی انجام کار می‌کند و از آنجایی که هیچ کار ایجابی هم انجام نشده است، بیشتر نتایج منفی به بار خواهد آورد. ما هیچ کار مفیدی برای ترویج حجاب انجام نداده ایم؛ تنها سخنرانی برگزار کرده سمینار گذاشته و در واقع بیلان کاری رد کرده ایم.

روح افزا تصریح کرد: اگر دختر ما حجاب نداشته باشد دلیل وابستگی عاطفی که از طریق ارتباطی که به دلیل ظاهرش با او برقرار می‌شود، آسیب زیادی خواهد دید.

پروانه سلحشوری، نماینده مجلس اصلاح طلب در ادامه گفت: بحث حجاب از مباحث پرچالش بعد از انقلاب است؛ مخصوصا از زمانی که در سال ۶۲ به عنوان قانون حجاب اجباری تصویب شد.

وی افزود: ما در گروه‌های اجتماعی مختلف، در افراد و اقشار مختلف، در بین زنان و مردان تفاوت رویکرد و دیدگاه نسبت به حجاب را می‌بینیم و این‌ها نیاز به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از ‌هایی در سطح کلان دارند گزارش‌هایی که یک دست باشند و جامع و کامل. آنچه که از کلیت آمار‌هایی که تا کنون گرفته شده، برمی آید این است که بیشتر مردم ایران معتقد به حجاب هستند و آن را باور دارند.

وی ادامه داد: در ابتدای انقلاب هم نسبت به اجباری بودن حجاب اعتراضاتی وجود داشت و امروز هم می‌بینیم دوباره این اعتراضات مطرح شده است، اما باید دید با وجود حجاب اجباری آیا آنچه که ما برای حجاب زنان مان می‌خواستیم بعد از چهل سال انجام شده است یا نه به نظر می‌رسد که نهاد‌های سیاست گذاری و نهاد‌های مجری ما هر دو اشتباهاتی داشته اند که نتوانستند باور به حجاب را در دختران ما نهادینه کنند. حجاب برای سلامت خود فرد مفید است، اما متاسفانه آموزه‌هایی که در کشور ما برای دختران داده شده است آموزه‌هایی نبوده که بتواند حجاب را برای فرد به باور و یقین برساند.

وی خاطرنشان کرد: به نظر من الزاما پوشیدن چادر نشانه پوشش کامل نیست. پوشش کامل عبارت است از رعایت آنچه که در قرآن آمده است متاسفانه ما نه تنها باعث باورمندی حجاب در جوانان مان نشده ای؛م بلکه باعث دین گریزی و حجاب گریزی شده ایم و این خود معلول کار‌هایی است که در چهل سال انقلاب انجام شده است و به جای اینکه بخواهند حجاب را به عنوان یک باور جای بیندازند، بدتر کرده اند.

روح افزا در ادامه گفت: در واقع در زمینه ترویج حجاب هیچ کاری انجام نشده است و همین میزانی هم که دختران ما حجاب دارند، باید از آن‌ها تشکر کرد چرا که تمام اقداماتی که تا کنون برای ترویج حجاب انجام شده، سلبی بوده است و اگر با همین روال تا آینده پیش برویم، حتما افت بیشتری خواهیم داشت حال نمی‌دانم شتاب آن چه قدر خواهد بود، اما اوایل انقلاب نمودار افت حجاب شتاب بسیار کمی داشت، ولی امروز با توجه به مولفه‌های تاثیرگذاری که وجود دارد مثل عدم اشتغال عدم ازدواج وضعیت بغرنج اقتصادی نمودار افت حجاب شتاب بیشتری گرفته است.

سلحشوری افزود: ما دل جوانانمان را با مبانی دین آشنا نکرده ایم تا دل جوان نخواهد ظاهر درست نمی‌شود و البته با توجه به احادیثی که وارد است، عفت و حیا تنها به ظاهر فرد نیست.

سلحشوری بیان داشت: نوع پوشش ما باید به گونه‌ای طراحی شده باشد که به جسممان آسیبی نزند در واقع ما باید به یک درک مشترک از نوع پوشش و ترویج حجاب اسلامی برسیم؛ به طوری که هم لباس ما اسلامی باشد و هم تمام جوانب برای سلامت جسم در آن رعایت شده باشد.

وی ادامه داد: جوامعی که در آن‌ها حجاب اجباری نیست؛ دیده شده که سرعت گرایش به اسلام در آن‌ها بیشتر است، اما متاسفانه در کشور ما که حجاب اسلامی است نتیجه معکوسی داشته است اگر یک روزی ما واقعا توانستیم بدون تقابل و خصومت سیاسی راست و چپ و محتوای دین و اجرای آن و عملیاتی کردن آن کار کنیم آن زمان دیگر نیازی به اقدامات اضافه نیست؛ چرا که فرزندان ما ناخودآگاه خود به سمت حجاب اسلامی کشیده می‌شوند.

روح افزا اضافه کرد: اگر کار فرهنگی ما با کار سیاسی پیش برود سوء استفاده و تجاوز به حقوق بشر محسوب می‌شود حال اگر عملکرد صدا و سیما را مورد توجه قرار دهیم متوجه می‌شویم که صدا و سیما نیز از مسئله حجاب بهره گیری سیاسی می‌کند و از آب گل آلود ماهی می‌گیرد برای مثال به قول حضرت آقا که می‌گفتند دختر ما که حجاب درستی هم ندارد نماز می‌خواند روزه می‌گیرد و به خیلی از واجبات پایبند است، اما اینکه فقط موقع رای گیری دوربین را به سمت آن‌ها ببریم کار درستی نیست و استفاده ابزاری محسوب می‌شود. اینکه ما حجاب را به سمت سیاسی شدن ببریم اصلا درست نیست؛ چرا که عفت و حجاب از دعائم اول انسانیت می‌آید و با انسان همیشه همراه است.

وی ادامه داد: با حجاب اجباری مخالف هستم اگر اجباری است دستور دین و اجبار دین است مثل خواندن نماز، گرفتن روزه و تمام دستوراتی که در دین آمده است و یک مسلمان باید آن را اجرا کند. شما وقتی وارد یک دین می‌شوید؛ مقید هستید که اصول آن را اجرا کنید حال زمانی که در یک کشور اسلامی به فعالیت و زندگی می‌پردازی اصول آن کشور که با اصول دین همسان است را باید اجرا کنید.

روح افزا گفت: وقتی ما نظارت درستی نداریم و در محیط‌هایی مثل دانشگاه‌های ما کار درستی انجام نمی‌شود و شناختی به جوانان و فرزندان ما داده نمی‌شود، آن زمان نمی‌توان جامعه را به حال خود رها کرد مجلس ما کاری نمی‌کند، دولت کاری نمی‌کند، شورای انقلاب فرهنگی نیز کاری انجام نمی‌دهد و هر کاری هم که در این نهاد‌ها انجام می‌شود درباره حجاب و پوشش فرمایشی است.   وی تصریح کرد: ما مسئولانی داریم که وقتی به صندلی می‌رسند این موارد را فراموش کرده و تنها به فکر صندلی و حقوق‌های نجومی خود هستند و یا خانم‌هایی را در مسئولان می‌شناسیم که بیشتر مروج بی حجابی هستند افرادی که همایش برگزار می‌کنند و می‌گویند ما باید از زنان تن فروش حمایت کنیم و بعد می‌گویند اسم تن فروشی را کارگر جنسی بگذاریم و بعد هم از ازدواج سفید حمایت می‌کنند و می‌گویند باید ازدواج سفید را به رسمیت بشناسیم این‌ها همه ترویج بی عفتی بی حیایی و بی حجابی توسط زنان محجبه مسئول کشور خودمان است.

وی افزود: وقتی در دانشگاه علامه طباطبایی آقایی به پشت تریبون می‌رود و با افتخار می‌گوید که من ازدواج سفید داشته ام چگونه می‌توان این جامعه را به حال خود رها کرد؟ این‌ها خود ترویج بی عفتی و بی حیایی را می‌دهند.

سلحشوری در ادامه با اشاره به اینکه ما نیاز به فهم مشترک از مسئله حجاب داریم، گفت: سیاسی شدن حجاب باعث شد که کنترل حجاب بر انسان صورت بگیرد؛ در حالی که وظیفه کنترل بر عهده خداست و اگر انسان به جایی برسد که دیگری او را کنترل باید به ایمان خود شک داشته باشد.

وی تصریح کرد: روند محجبه شدن در کشور‌های مسلمانی که حجاب اسلامی را اجبار نکرده اند هر روز بیشتر و بیشتر می‌شود چه بسا در کشور‌های غیراسلامی و من همچنان تاکید می‌کنم ما نیاز داریم که همه با هم به یک فهم مشترکی از این مسئله رسیده و یک اقدام یک دست و یکپارچه انجام دهیم.

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد