تاریخ انتشار : دوشنبه 5 آذر 1397 - 6:06
کد خبر : 46265

کانون‌های مذهبی در دانشگاه‌های علوم پزشکی متولی مشخصی ندارند/ مهمترین مانع نبود کارشناس مذهبی در دانشگاه‌ است

کانون‌های مذهبی در دانشگاه‌های علوم پزشکی متولی مشخصی ندارند/ مهمترین مانع نبود کارشناس مذهبی در دانشگاه‌ است

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، به نقل از مفدا، کانون‌های مذهبی وزارت بهداشت پیش از این ذیل اداره کل فرهنگی وزارت بهداشت و تحت نظارت ادارات فرهنگی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور فعالیت داشته و مدتی است که رسیدگی به امور آن‌ها

کانون‌های مذهبی در دانشگاه‌های علوم پزشکی متولی مشخصی ندارند/ مهمترین مانع نبود کارشناس مذهبی در دانشگاه‌ استبه گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، به نقل از مفدا، کانون‌های مذهبی وزارت بهداشت پیش از این ذیل اداره کل فرهنگی وزارت بهداشت و تحت نظارت ادارات فرهنگی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور فعالیت داشته و مدتی است که رسیدگی به امور آن‌ها به مرکز قرآن و عترت و ادارات قرآن و عترت دانشگاه‌های علوم پزشکی واگذار شده است. کانون‌های نماز، ایثار و شهادت، هیئت، مهدویت، عفاف و حجاب به مرکزیت کانون‌های مذهبی وزارت بهداشت تعریف شده‌اند.

محمد رضا تقی زاده اسفند ماه سال ۹۶ در گردهمایی دبیران کانون‌های مذهبی توانست اکثریت آراء دانشجویان را کسب کند و به عنوان دبیر کانون‌های مذهبی وزارت بهداشت انتخاب شود. تقی زاده دانشجوی رشته اتاق عمل دانشگاه علوم پزشکی ارتش، دو سال است که به عنوان دبیر کانون معارف جنگ و دبیر کانون ایثار و شهادت وزارت بهداشت فعالیت می‌کند. وی ارائه برنامه‌هایی در کانون معارف جنگ و مسوولیت اردو‌های مذهبی دانشگاه علوم پزشکی ارتش، برگزاری همایش‌ها و دعوت از سرداران دفاع مقدس برای شرکت در همایش‌های دانشجویی را در کارنامه خود دارد. وی در ارزیابی وضعیت مذهبی دانشجویان علوم پزشکی  گفت:

اینطور که به نظر می‌رسد در سطح مبتدی هستیم. دیدگاه دانشجویان نسبت به دین و مذهب در این جامعه منفی شده است. در اتاق فکری که در کانون‌های مذهبی تشکیل داده‌ایم به این نتیجه رسیدیم که دانشجویان نسبت به کانون‌های مذهبی دیدگاه منفی دارند. هدف اصلی شورای مرکزی و بنده در این دوره این است که دیدگاه دانشجویان را تغییر دهیم. در این راستا دو طرح را به عنوان “چالش” تدارک دیده‌ایم. با مرکز قرآن و عترت به توافق رسیده‌ایم و اگر با دکتر فراهانی نیز به توافق برسیم تا اسفند ماه این دو طرح را اجرا می‌کنیم. این برنامه‌ها در قالب دینی و هنری طراحی شده‌اند.

یکی از آن‌ها “چالش لینا لونا” است که متولی برگزاری آن کانون‌های عفاف و حجاب است. اسم این چالش را از کتاب “لینا لونا” گرفتیم. نویسنده این کتاب خانمی مسیحی است که مسلمان شده و دیدگاه متفاوتی نسبت به اسلام دارد. این طرح را اردیبهشت ماه به صورت آزمایشی در دانشگاه علوم پزشکی یزد اجرا کردیم. ابتدا این طرح را “دختران آسمان” نام‌گذاری کردیم که نامی مذهبی بود. از این طرح استقبال زیادی نشد، ولی وقتی همان طرح را با نامی که مستقیما اشاره به مذهب نداشت اجرا کردیم در همان محل و همان دانشگاه استقبال چشمگیری داشت. در این طرح هیچ گفتگویی در مورد دین نداریم موضوع آن آموزش مدل‌های مختلف بستن روسری است. دانشجویان با حضور در غرفه فروش روسری، مدل‌های مختلف بستن روسری را امتحان می‌کنند و می‌توانند بعد از زمان چالش نیز استفاده از این مدل‌ها را ادامه دهند.

طرح دیگر ما چالش “صِفر تا صَفَر” با محوریت حسین و حسینی شدن است، این طرح همایشی است که در قالب مسابقه اجرا می‌شود. قصد داریم این طرح را بعد از محرم و صفر اجرا کنیم. افراد به اشتباه فکر می‌کنند که حسین و حسینی شدن مختص محرم و صفر است، اما اجرای این طرح بعد از محرم و صفر با این هدف انجام می‌شود که مخاطب بداند که حماسه عاشورا و حماسه اربعین باید در تمام سال در قلب‌ها جاری باشد. قالب این طرح شعر آیینی عاشورایی است و بخش آزاد ندارد. این طرح نیز بعد از توافق تا بهمن ماه امسال برگزار می‌شود.

تقی زاده در تشریح موانع موجود بر سر راه کانون‌های مذهبی افزود: مهمترین موانع بر سر راه آن‌ها نبود کارشناس مذهبی در دانشگاه‌ها است. در حال حاضر دبیران کانون‌های مذهبی در دانشگاه‌ها سردرگم هستند. نمی‌دانند باید به کارشناس فرهنگی مراجعه کنند یا کارشناس قرآنی. دومین سال است که کانون‌های مذهبی تشکیل شده است و مهمترین مشکل آن‌ها نبود کارشناس مذهبی در دانشگاه‌ها است. راه کاری که برای این مشکل می‌توانم ارائه دهم این است که به کارشناسان قرآنی ابلاغ شود که دو زیر مجموعه کانون‌های مذهبی و کانون‌های قرآن و عترت را باید تحت پوشش و حمایت قرار دهند. در حال حاضر اگر بخواهیم همایشی در زمینه مهدویت داشته باشیم با مشکل مواجه هستیم.

مشکل بعدی ما دیدگاه دانشجویان نسبت به کانون‌های مذهبی است. اکثر دانشجویان فکر می‌کنند برای فعالیت در کانون‌های مذهبی باید در هیئت شرکت کنند یا فقط دختران چادری باید عضو این کانون‌ها شوند. این تصور اشتباه است فعالیت این کانون‌ها بسیار گسترده است و طیف‌های مختلفی از دانشجویان می‌توانند در این کانون‌ها فعالیت کنند.

وی ادامه داد: مرکز قرآن و عترت همکاری بسیار خوبی با دبیران کانون‌های مذهبی دارد. مشکل اساسی کانون‌های مذهبی این بود که هویت مشخصی نداشتند و با تلاش‌هایی که صورت گرفت توانستیم هویت نسبی برای این کانون‌ها ایجاد کنیم. در پایان از مسؤولین که با کانون‌های مذهبی همکاری لازم را دارند تشکر می‌کنم و امیدوارم کانون‌های مذهبی بتوانند از تمام ظرفیت‌ها برای رسیدن به اهداف مقدس خود بهره گیرند.

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد