تاریخ انتشار : دوشنبه 29 مرداد 1397 - 10:37
کد خبر : 39396

اصلاح طلبان با تصویب CFT در پی تکرار تجربیات تلخ اعتماد به آمریکا هستند

اصلاح طلبان با تصویب CFT در پی تکرار تجربیات تلخ اعتماد به آمریکا هستند

سارا عاقلی دبیر سیاسی دفتر تحکیم وحدت در گفتگو با خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، گفت: لایحه CFT به عنوان یکی از لوایح چهارقلوی FATF قرار بود در خردادماه در مجلس بررسی شود، اما با فشار اجتماعی و نظارت هماهنگی که از طریق ارسال پیامک و تماس دانشجویان به نمایندگان صورت گرفت طرح سکوت این لایحه

سارا عاقلی دبیر سیاسی دفتر تحکیم وحدت در گفتگو با خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، گفت: لایحه CFT به عنوان یکی از لوایح چهارقلوی FATF قرار بود در خردادماه در مجلس بررسی شود، اما با فشار اجتماعی و نظارت هماهنگی که از طریق ارسال پیامک و تماس دانشجویان به نمایندگان صورت گرفت طرح سکوت این لایحه در مجلس رای آورد و ۲ ماه به تاخیر افتاد که بررسی این لایحه بار دیگر در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به جریان افتاده است.

وی افزود: در این مدت اتفاقی که افتاد این بود که اصلاح قانون مبارزه با تامین منابع مالی تروریسم با رویکرد ملی و داخلی توسط شورای نگهبان تصویب شد.

دبیر واحد سیاسی دفتر تحکیم وحدت گفت: رهبر انقلاب در جمع نمایندگان مجلس تاکید کردند که قرار نیست ما صد در صد ذیل کنواسیونی برویم که می‌تواند برای ما دردسر ساز باشد، اما می‌توانیم از مواد مفید آن کنوانسیون استفاده کنیم. در هر حال اگر غرض استفاده از مواد مفید مبارزه با منابع تامین مالی تروریسم باشد که اخیرا قانون مبارزه با تامین منابع مالی تروریسم توسط مجلس تصویب شده و شورای نگهبان آن تایید کرده از طرفی ایران عضویت کنوانسیون مبارزه با تامین منابع مالی تروریسم سازمان کنفرانس کشور‌های اسلامی را پذیرفته است با این وجود امروز با شرایط عجیبی مواجه هستیم به گونه‌ای که مجلس می‌خواهد لایحه CFT را دوباره بررسی کند در حالی که برای این کار دلیل و توجیه منطقی ندارند.

عاقلی با اشاره به اینکه دفاتر مختلف دفتر تحکیم وحدت همزمان با بررسی لایحه CFT با استفاده از ظرفیت رسانه‌ای و تشکیلاتی خود با اعضای کمیسون امنیت ملی تماس گرفتند و از آن‌ها در خصوص وضعیت بررسی لایحه CFT سوال کردند، افزود: در جریان این پیگیری‌ها تعداد کمی از نمایندگان پاسخگو بودند و با مشخص کردن موضوع روشنگری می‌کردند، ولی تعداد زیادی از آن‌ها یا رد تماس می‌دادند و یا پاسخی نمی‌دادند و همکاری نمی‌کردند. در هر حال ما این رفتار را شایسته نمایندگان ملت نمی‌دانیم.

وی با بیان اینکه دفتر تحکیم وحدت به صورت توئیتری از نمایندگانی که در خصوص بررسی لایحه CFT پاسخگوی اعضای این اتحادیه بوده اند قدردانی کرد، افزود: شعار دفتر تحکیم وحدت “مسئول مردمی و نظارت همگانی” است و فکر می‌کنم نمایندگان مجلس به عنوان نمایندگان ملت هم باید پاسخگو و مصداق بارز مسئول مردمی باشند و اگر نمی‌توانند این کار را انجام دهند ما به عنوان یک نهاد مردمی که نظارت همگانی انجام می‌دهد به این حوزه ورود و مطالبه گری می‌کنیم.

عاقلی با بیان اینکه بررسی CFT در سالگرد کودتای ۲۸ مرداد اتفاق افتاد کودتای ۲۸ مرداد یک تجربه تاریخی است که دولت مصدق در کنار ایستادگی که در مقابل انگلیسی‌ها انجام داد، اما با وادداگی و اعتماد نابجا به آمریکا مایه عبرت تاریخی شد با این وجود امیدواریم که مجلس نخواهد در سالگرد کودتای ۲۸ مرداد مانند دولت مصدق مایه عبرت شود و اقدام آن‌ها در تاریخ ماندگار شود

دبیر واحد سیاسی دفتر تحکیم وحدت با اشاره به اینکه از FATF و CFT به نفع برجام استفاده می‌شد و می‌گفتند کارکرد برجام زمانی نمایان می‌شود که به توصیه‌های fatf را اجرایی کنیم. یعنی دولت فشار می‌آورد که اگر می‌خواهیم بعد از برجام مراودات بین المللی به جریان بیفتد باید از لیست سیاه CFT خارج شویم، گفت: این در حالی است که تصور وجود یک لیست سیاه در fatf اشتباه است  و کشور‌ها بر اساس نوع کنش و میزان خطر و همکاری آن‌ها دسته بندی می‌شوند.

عاقلی افزود: برخی از کشور‌ها مانند ایران به خاطر همکاری با گروه‌هایی مانند حماس، حزب الله و سپاه قدس که از نظر ما سازمان‌های آزادی بخش محسوب می‌شوند، ولی از نگاه آمریکا سازمان تروریستی محسوب می‌شوند در دسته بندی کشور‌های پرخطر  قرار گرفته اند.

وی با بیان اینکه امروز برجام  از کار افتاده و ما عملا نتیجه اعتماد به آمریکا را دیده ایم، اضافه کرد: تفکری که می‌گفت «امضای کری تضمین است» را دیدیم که آخر سر چه شد و اعتماد به آمریکا چه نتایجی داشت. در هر حال این اعتماد به آمریکا در زمان مصدق هم اتفاق افتاد و پشیمانی به بار آورد، اما شاهدیم اصلاح طلبان می‌خواهند باز هم این تجربه را تکرار کنند.

دبیر واحد سیاسی دفتر تحکیم وحدت با تاکید بر اینکه مجلس نباید تحت فشار دولت دست به اقدامی بزند، گفت: الان عملا برجامی وجود ندارد که بخاطر آن یکی از لوایح چهارقلوی fatf به را به جریان بیندازیم. خانه ملت باید صدای ملت باشد نه صدای دیگران.

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد