تاریخ انتشار : یکشنبه 10 تیر 1397 - 9:46
کد خبر : 35532

شیب تند نرخ طلاق در هرمزگان/ ۳۴ درصد ازدواج ها در بندرعباس به طلاق ختم می شوند

شیب تند نرخ طلاق در هرمزگان/ ۳۴ درصد ازدواج ها در بندرعباس به طلاق ختم می شوند

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از هرمز؛طلاق به معنای پایان قانونی و شرعی ازدواج و جداشدن همسران از یکدیگر بوده و این کلمه خانمانسوز هرگاه به عنوان آخرین راه حل میان زن و شوهر بیان شود از نابودی

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از هرمز؛طلاق به معنای پایان قانونی و شرعی ازدواج و جداشدن همسران از یکدیگر بوده و این کلمه خانمانسوز هرگاه به عنوان آخرین راه حل میان زن و شوهر بیان شود از نابودی و فروپاشی بنیان یک خانواده خبر می دهد.

در سال های اخیر زنگ خطر شیوع طلاق در میان زوج های جوان به صدا در آمده و این امر مسئولان را نگران کرده و تمام تلاششان کاهش آمار طلاق در جوامع است.

استان هرمزگان و شهر بندرعباس با دارا بودن پتانسیل های مختلف از صنایع گرفته تا بزرگترین پالایشگاه تولید میعانات گازی جهان به عنوان پایتخت اقتصادی کشور شناخته می شود و هرساله با سیل عظیمی از مهاجران که برای کار و کسب در آمد وارد این شهر می شود روبروست.

مهاجرانی که اکثر آنها مجرد هستند و بعد از مدت کوتاهی در این شهر به فکر ازدواج می شوند و با اندک درآمدی تشکیل خانواده می دهند و با داشتن فرهنگ های متفاوت و تضاد در رفتارها و اخلاقیات منجر به طلاق زود هنگام آنها می شود و آسیب های اجتماعی مختلفی را به جامعه وارد می کند.

از دلایل دیگر طلاق در پایتخت اقتصادی کشور را می توان چشم و هم چشمی، اعتیاد، خشونت، خیانت، ناسازگاری، فقدان تفاهم و فقر فرهنگی و اجتماعی دانست.

بیشترین طلاق در هرمزگان در شهر بندرعباس است

آمارهای رسمی در سال ۱۳۹۶ در استان هرمزگان حاکی از آن است که بیشترین طلاق ها با آمار ۴۰.۴ درصد مربوط به پنج سال اول زندگی زوجین بوده و ۱۵.۶ درصد دوام زندگی کمتر از دو سال را داشته اند و بنیاد خانواده های جوان رو به نابودی رفته است.

در سال گذشته نرخ طلاق در استان هرمزگان ۱.۶ در هزار بوده که بیشترین نرخ طلاق با ۲.۱ در هزار مربوط به بندرعباس و کمترین نرخ طلاق با ۰.۴ مربوط به شهرستان سیریک بوده همچنین سن طلاق مردان در استان ۳۴.۷ و برای زنان ۳۰.۱ سال بوده است.

شیب افزایش طلاق در هرمزگان نگران کننده است

دکترمنصور اخلاقی پور، مدیرکل اموراجتماعی و فرهنگی استانداری هرمزگان با اشاره به رشد طلاق در هرمزگان  اظهار کرد: رشد طلاق در استان نسبت به میانگین کشوری کمتر است ولی شیب افزایشی آن در هرمزگان نگران کننده است.

این جامعه شناس و پژوهشگر هرمزگانی تصریح کرد: اعتیاد، تغییر در سبک زندگی، تغییر در کارکرد نهاد خانواده، تضعیف ارزش‌های دینی و اخلاقی و یا تغییر در ذائقه شهروندان و جوانان از عوامل طلاق در هرمزگان است.

اخلاقی پور با بیان اینکه ۴۰ تا ۴۵ درصد از طلاق ها در پنج سال اول زندگی رخ می دهد، گفت: نداشتن آموزش های لازم قبل از ازدواج یکی از عوامل دخیل در وقوع طلاق در پنج سال اول زندگی است و باید همانگونه که به لحاظ قانونی آزمایش ژنتیک انجام می شود می بایست آموزش قبل از ازدواج نیز صورت گیرد.

عشق های افلاطونی طلاق را به دنبال دارد

وی یکی دیگر از عوامل طلاق را عشق های افلاطونی دانست و عنوان کرد: جوانانی که قبل از ازدواج آموزش های لازم را ندیده اند و تحت تاثیر عشق و علاقه دوران جوانی چشم هایشان را از واقعیت ها می بندند و بدون داشتن رضایت خانواده ها ازدواج کرده و با شکست روبه رو می شوند.

این جامعه شناس با اشاره به اینکه نارضایتی جنسی یکی از عوامل مهم در طلاق های توافقی است، بیان کرد: بسیاری از طلاق ها به عنوان طلاق توافقی از آن یاد می شود که در قانون و حقوق چنین طلاقی وجود ندارد اما در کشور و استان هرمزگان شاهد افزایش این گونه طلاق هستیم ؛ وقتی به عمق این قضیه نگاه شود از دلایل اصلی این گونه طلاق ها نارضایتی جنسی در زوجین است.

اخلاقی پور خاطرنشان کرد: ۳۴ درصد ازدواج ها در بندرعباس به طلاق ختم شده است و آمار کل استان ۲۲ درصد است.

تحمل نگاه مردم به عنوان بچه طلاق برایم سخت است

یکی از خانواده های قربانی طلاق در گفتگو با خبرنگار هرمز اظهار کرد: طلاق در عصر حاضر اقشار مختلف جامعه را به خود درگیر کرده و یکی از اصلی ترین علت آن فاصله گرفتن از تربیت و آموزه های دینی است.

این شهروند با اشاره به عوامل دیگر طلاق در خانواده عنوان کرد: از عوامل دیگر وقوع طلاق در جامعه بیکاری و اعتیاد بوده همچنین ازدواج های زود هنگام در سنین پایین و یا در سن بالا باعث اختلاف در زندگی و در نهایت طلاق است.

وی تصریح کرد: ورود ماهواره خانواده ها را به سمت و سوی غربزدگی پیش برده و سبک زندگی اسلامی در خانواده های ماهواره دار تغییر کرده به گونه ای که به ارزش های خانواده دیگر پایدار نیستند.

این شهروند که خود از فرزندان طلاق است، خاطرنشان کرد: تحمل نگاه مردم به عنوان بچه طلاق برایم سخت و بسیار دردناک است که این امر زندگی شخصیتی من و سایر اعضا خانواده را تحت الشعاع قرار داده است.

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد