جایگاه «امر به معروف و نهی از منکر» در سیره علوی
به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) از لرستان، در فراز هفتم از نامه امام علی(ع) به فرزندش امام حسنمجتبی(ع) در نهجالبلاغه میخوانیم که: «امر به معروف کن و خود نیز از اهل آن باش و با دست و زبان، کار زشت را انکار
به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) از لرستان، در فراز هفتم از نامه امام علی(ع) به فرزندش امام حسنمجتبی(ع) در نهجالبلاغه میخوانیم که: «امر به معروف کن و خود نیز از اهل آن باش و با دست و زبان، کار زشت را انکار کن و با تلاش خود از کسی که آنرا انجام میدهد، دوری گزین و در راه خدا ـ آنگونه که باید ـ جهاد کن و در راه او، از سرزنش ملامتگران بیمناک نباش و در دشواریها برای حق ـ هرجا که باشد ـ فرو برو».
این فراز از صحبت امام علی(ع) راهکار بلندی است که انسان را در فضایی از سعادت قرار میدهد که در ابتدای امر، برکات آن قابل تصور نیست.اگر آثار تربیتی، اخلاقی، اجتماعی و … امر به معروف را بدانیم میفهمیم چگونه اینکار انسان را به آیندهای پاک امیدوار میکند و از سوار شدن بر موجهای سهمگین میرهاند؛ البته به شرط اینکه شرایط امر به معروف را رعایت کنیم.
خداوند متعال در آیه ۷۱ سوره توبه در این رابطه فرموده است: «وَالْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِیَاء بَعْضٍ یَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَیَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنکَرِ وَیُقِیمُونَ الصَّلاَهَ وَیُؤْتُونَ الزَّکَاهَ وَیُطِیعُونَ اللّهَ وَرَسُولَهُ أُوْلَئِکَ سَیَرْحَمُهُمُ اللّهُ إِنَّ اللّهَ عَزِیزٌ حَکِیمٌ؛ و مردان و زنان با ایمان دوستان یکدیگرند که به کارهاى پسندیده وا می دارند و از کارهاى ناپسند باز میدارند و نماز را بر پا میکنند و زکات میدهند و از خدا و پیامبرش فرمان میبرند آنانند که خدا بهزودى مشمول رحمتشان قرار خواهد داد که خدا توانا و حکیم است».
این آیه بر رابطه محبتآمیز بین آنهایی که به یکدیگر امر به معروف و نهی از منکر میکنند، تاکید میکند کمااینکه معروف چیزی است که خدا میپسندد و باید به آن امر کرد.اگر به معروف امر نکنیم از زندگیهای غیر معروف که از ارزشهای الهی فاصله دارند منفعل میشویم و برای حفظ خودمان در روابط اجتماعی غلط، دچار کابوسی میشویم که همواره اطراف زندگی ما را اشغال میکند.همچنان که به ما فرمودند با ترک امر به معروف و نهی از منکر شرورترین افراد جامعه که بر کسی رحم نمیکنند بر شما حاکم میشوند.آنوقت تلاش شما و دعای شما اثر نمیکند کمااینکه در جلد ۹۰ بحارالانوار آمده است: «البته باید شما امر به معروف و نهی از منکر کنید وگرنه خداوند اشرار و بدان شما را بر خودتان مسلط و چیره فرماید پس نیکان شما دعا میکنند و دعای ایشان مستجاب نشود».
نهی از منکر با دست و زبان
ما باید با انکار اعمال و افکار منکر و زشت، اردوگاه خود را از زشتکاران جدا کنیم و روشن نماییم با آنها پیوندی نداریم؛ مثلاً هنگامیکه عدهای به سراغ دنیاطلبی رفتهاند باید با عمل نشان دهیم که دنیاپرست نیستیم و با زبان هم آنرا تاکیدکنیم تا فضای فرهنگی به ضرر ما و جامعه مسلمین تمام نشود، به همین جهت حضرت علی(ع) فرموده است: «راه خود را از کسانیکه با زشتیها و تجملات و دنیاداریها زندگی میکنند، جدا کن و در این رابطه جبهه خود را از جبهه آنان متمایز بگردان و برای خود مرز تعیین کن وگرنه اسیر فضاهای باطلی میشوی که آنها همواره ایجاد میکنند».
جهاد و کوشش کامل در راه خدا
حضرت علی(ع) برای سلامت جامعه و محفوظ ماندن افراد از خطر فرهنگی دشمن، فرموده است: «در راه خدا چنان که باید و شاید تلاش کن و از سرزنش ملامتگران هرگز نگران نباش».
معلوم است که برای به صحنه آوردن نیکوییهایی که خداوند میخواهد اولاً: به تلاشی پیگیر نیاز است.ثانیاً: باید از ملامت اهل منکر نگرانی نداشت و گرنه با اولین حمله از طرف آنها عقبنشینی میکنید.
قرآن هم در این رابطه در آیه ۷۸ سوره حج به مسلمانان توصیه میکند: «وَجَاهِدُوا فِی اللَّهِ حَقَّ جِهَادِهِ هُوَ اجْتَبَاکُمْ وَمَا جَعَلَ عَلَیْکُمْ فِی الدِّینِ مِنْ حَرَجٍ مِّلَّهَ أَبِیکُمْ إِبْرَاهِیمَ هُوَ سَمَّاکُمُ الْمُسْلِمینَ مِن قَبْلُ وَفِی هَذَا لِیَکُونَ الرَّسُولُ شَهِیدًا عَلَیْکُمْ وَتَکُونُوا شُهَدَاء عَلَى النَّاسِ فَأَقِیمُوا الصَّلَاهَ وَآتُوا الزَّکَاهَ وَاعْتَصِمُوا بِاللَّهِ هُوَ مَوْلَاکُمْ فَنِعْمَ الْمَوْلَى وَنِعْمَ النَّصِیرُ؛ در راه خدا چنانکه حق جهاد [در راه] اوست جهاد کنید اوست که شما را [براى خود] برگزیده و در دین بر شما سختى قرار نداده است آیین پدرتان ابراهیم [نیز چنین بوده است] او بود که قبلاً شما را مسلمان نامید و در این [قرآن نیز همین مطلب آمده است] تا این پیامبر بر شما گواه باشد و شما بر مردم گواه باشید پس نماز را برپا دارید و زکات بدهید و به پناه خدا روید او مولاى شماست چه نیکو مولایى و چه نیکو یاورى».
همچنین خدای متعال در آیه ۵۴ سوره مائده درباره صفات مؤمنان میفرماید: «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ مَن یَرْتَدَّ مِنکُمْ عَن دِینِهِ فَسَوْفَ یَأْتِی اللّهُ بِقَوْمٍ یُحِبُّهُمْ وَیُحِبُّونَهُ أَذِلَّهٍ عَلَى الْمُؤْمِنِینَ أَعِزَّهٍ عَلَى الْکَافِرِینَ یُجَاهِدُونَ فِی سَبِیلِ اللّهِ وَلاَ یَخَافُونَ لَوْمَهَ لآئِمٍ ذَلِکَ فَضْلُ اللّهِ یُؤْتِیهِ مَن یَشَاءُ وَاللّهُ وَاسِعٌ عَلِیمٌ؛ اى کسانىکه ایمان آورده اید هر کس از شما از دین خود برگردد بهزودى خدا گروهى [دیگر] را میآورد که آنان را دوست میدارد و آنان [نیز] او را دوست دارند [اینان] با مؤمنان فروتن [و] بر کافران سرفرازند در راه خدا جهاد میکنند و از سرزنش هیچ ملامتگرى نمیترسند این فضل خداست آنرا به هر که بخواهد مىدهد و خدا گشایشگر داناست».
خداوند متعال همچین در آیه ۶۹ سوره عنکبوت فرموده است: «وَالَّذِینَ جَاهَدُوا فِینَا لَنَهْدِیَنَّهُمْ سُبُلَنَا وَإِنَّ اللَّهَ لَمَعَ الْمُحْسِنِینَ؛ و کسانىکه در راه ما کوشیدهاند به یقین راههاى خود را بر آنان مینماییم و در حقیقت خدا با نیکوکاران است».
بنابراین در مسیر حرکت الیالله و جهاد در راه خدا نباید از نکوهش، سرزنشکنندگان سست و دلسرد شد بلکه باید با اراده قوی و صبر و استقامت این راه را ادامه داد.
فرو رفتن در گرداب حق
امام علی(ع) در این فراز از نامه خود به امام حسنمجتبی(ع) با این مضمون «برای خدا، خود را به گردابهایی که در این راه پیش میآید بیفکن، بگذار هرچه میخواهد بشود» میخواهد بگوید: در دینداری محکم باش و اگر برای دینداری هزینهای باید پرداخت کنی، آنرا پرداخت کن و به وظیفه خود عمل کن و از هیچ چیزی هراسی نداشته باش، که خداوند پاداش عمل تو را خواهد داد.
حق متاعی با ارزش و گرانبهاست، لذا هرگونه فداکاری در راه تحصیل آن ارزش دارد و تحمل هرگونه شدائد و سختیها بهجاست از اینرو پیامبران و اولیای الهی جان خود را در راه حق تقدیم کردند و سختیها را به جان خریدند.
برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰