تاریخ انتشار : دوشنبه 21 خرداد 1397 - 10:45
کد خبر : 34062

بازار گرمی سلبریتی‌ها با یک شماره کارت

بازار گرمی سلبریتی‌ها با یک شماره کارت

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا به‌نقل از خبرنگار سرویس اجتماعی شبکه خبری تهران نیوز، ماجرا از آن جایی شروع می‌شود که در حال گشت و گذار در صفحه اینستاگرام یکی از سلبریتی‌ها بودم. در همان حال، با موضوعی مواجه شدم که این

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا به‌نقل از خبرنگار سرویس اجتماعی شبکه خبری تهران نیوز، ماجرا از آن جایی شروع می‌شود که در حال گشت و گذار در صفحه اینستاگرام یکی از سلبریتی‌ها بودم. در همان حال، با موضوعی مواجه شدم که این روزها زیاد به چشم می‌خورد و شاید شما هم با آن مواجه شده باشید؛ موضوعی که مخالفان و موافقان خاص خودش را دارد.

سوژه گزارش ما نوزادی به نام «حلما»ست که از بیماری عجیبی رنج می‌برد و تنها راه زنده ماندن وی استعمال گران‌ترین داروی قرن است که ۷۵۰ هزار دلار قیمت دارد.

این سلبریتی معروف که اخیرا هم حواشی زیادی را به همراه داشته است، قصد جمع‌آوری کمک برای حلما با هشتگ #به_عشق_حلما می‌کند و در استوری‌اش می‌نویسد «مهم نیست می‌تونیم اون مبلغ رو جمع کنیم یا نه؛ خدا می‌بینه و این بسه». او سپس شماره حساب خودش را می‌گذارد و می‌نویسد «اگر فالوورهای همین پیج نفری ۱۰ هزار تومان هم بدهند، زندگی یک نفر نجات پیدا می‌کند.

در کمتر از چند روز ده میلیون تومان جمع‌ می‌شود و چند روز دیگر هم این مبلغ به ۲۰ میلیون تومان می‌رسد و کمک‌های مردمی افزایش پیدا می‌کند.

اسکرین شات‌هایش را که ورق می‌زنیم، با عشق سرشار از محبت هموطنانی مواجه می‌شویم که هر کدام از تماشای مسابقه فوتبال در استادیوم، یک نهار توپ و دوستانه، نوتلا و حتی خرید تنباکو گذشته‌اند تا هزینه‌اش را به حلما کمک کنند.

تهمت‌هایی که به این سلبریتی زده می‌شود هم در نوع خود جلب توجه می‌کند. «این همه پول جمع می‌کنی برای یه بچه که چی بشه؟»، «مگه این بچه در آینده چی می‌خواد بشه»، «پول‌هایی که جمع می‌کنی رو به کجا تحویل میدی؟» و از این‌گونه جملات که البته استفاده از آن‌ها در فضای مجازی به امری طبیعی تبدیل شده و چیز عجیبی به نظر نمی‌رسد.

این سلبریتی هم البته تهمت‌های مخاطبانش را بدون پاسخ نمی‌گذارد و سعی می‌کند که با تعریف‌های موافقانش، پاسخ منتقدان و مخالفانش را بدهد و برای همین از پیام‌هایی نظیر «شما واقعا مرد هستید»، «کافر همه را به کیش خود پندارد»، «شما رو به جلو حرکت کنید، ما تا آخر پشت سر شما هستیم» و … عکس می‌گیرد و در صفحه‌اش منتشر می‌کند.

بی‌احترامی‌ها و تعریف‌ها در حالی ادامه پیدا می‌کند که موج کمک‌های مردمی برای نجات حلما سرازیر و مبلغی حدود بیش از ۱۳۰ میلیون تومان جمع شده است.

از حواشی که بگذریم به قسمت جالب ماجرا می‌رسیم، جایی که پدر حلما به این سلبریتی پیام می‌دهد و می‌گوید «اگه میتونید شماره حساب حلما رو بگذارید در غیر این صورت حمایتتون رو بردارید» و بر همین اساس، پروژه حلما بسته می‌شود و این آقای سلبریتی به سراغ پروژه دیگری می‌رود تا برای او کمک جمع کند.

بدون شک سلبریتی‌ها و افرادی که مقبولیت اجتماعی دارند، از پیشگامان جمع‌آوری کمک و امور خیریه در چند سال اخیر بوده و هستند و این را می‌توان در زلزله‌های مختلف به‌ویژه کرمانشاه مشاهده کرد.

اما موضوعی که شاید برای مخاطبان سوال ایجاد کند، این است که این کمک‌ها به کجا می‌رود و در چه راهی خرج می‌شود؟ آیا صرفا به معروف بودن یک شخص می‌توان اعتماد کرد و مبالغ هنگفت به حساب وی واریز کرد؟

 

*مقصر کیست؟

البته این موازی‌کاری ریشه دیگری هم دارد که برخی آن را بی‌اعتمادی مردم به مراجع اصلی جمع‌آوری کمک‌های مردمی یعنی کمیته امداد امام خمینی(ره)، سازمان بهزیستی کشور و سازمان جمعیت هلال احمر عنوان می‌کنند.

این موضوع البته در زلزله اخیر کرمانشاه به وفور دیده شد. مردم حتی کوچکترین کمک‌هایشان را هم به مناطق زلزله‌زده می‎آوردند تا با دست خودشان تحویل دهند و یا اجناس و وجوه نقدشان را به سلبریتی‌ها و افراد مطرح می‌دادند.

مخالفت با جمع‌آوری کمک توسط سلبریتی‌ها از جایی شدت پیدا می‌کند که مسئولان مختلف استان کرمانشاه و مناطق زلزله‌زده بارها اعلام کرده‌اند که هیچ وجهی از سلبریتی‌ها به مناطق نرسیده و خبری از کمک‌های جمع‌آوری شده توسط سلبریتی‌ها نیست!

 

*اختلاف ۱ میلیارد و ۷۵۰ میلیون تومانی صورتحساب یک سلبریتی در کرمانشاه!

فرهاد تجری نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی چندی پیش در نشست خبری‌اش به یکی از این موارد اشاره کرده و گفته «خانم “ک” تاکنون مبلغ پنج میلیارد جمع‌آوری کرده است، اما اعلام کرده که۲.۵  میلیارد تومان را در مناطق زلزله‌زده هزینه کرده، در صورتی که بعد از بررسی‌ها مشخص شد تنها ۷۵۰ میلیون تومان از مبلغ مد نظر را خرج کرده است».

 

*سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس: معلوم نیست این کمک‌ها به کجا می‌روند

سیدحسین نقوی حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز در این باره به خبرنگار تهران نیوز گفت: برای خود من هم از این قبیل پیامک‌های کمک به نیازمندگان می‌آید. ما در حوزه فضای مجازی شاهد تهدیدهای مالی و کلاهبرداری‌های اقتصادی هستیم و یکی از دلایل کنترل تلگرام نیز جلوگیری از همین سوء استفاده‌ها بود.

وی افزود: ما نگران این بودیم که میلیاردها تومان از مردم عزیزمان کلاهبرداری شود و نتوانیم کاری کنیم چرا که تمام سرورهای این پیام‌رسان در خارج از کشور قرار دارد و ما دسترسی نداریم.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس در ادامه بیان داشت: اخیرا هم باب شده که پیام می‌فرستند و تحت عناوین کمک به بیمار قلبی، عمل جراحی کودک و حتی هیئت مذهبی، نذر و … از مردم می‌خواهند که کمک بکنند در صورتی که هیچ نظارتی بر روی این پول نبوده و معلوم نیست که کمک‌ها به کجا می‌روند.

نقوی حسینی خاطرنشان کرد: حوزه نظارتی باید قوی عمل کند و اجازه کلاهبرداری را ندهد. مردم هم باید توجه داشته باشند که از طریق فضای مجازی نمی‌شود کمک کرد و باید طرف مورد نظر و سوژه نیازمند را بشناسند.

در پایان شایان ذکر است، نبود سازوکاری که این کمک‌ها را ساماندهی کند و مهم‌تر از آن، بی تجربگی سلبریتی‌ها در این زمینه، باعث شده است طی چندین ماه گذشته سوالات مهمی از سوی مردم و حتی دستگاه‌های حقوقی و قضایی درباره این افراد مطرح شود.

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد