تاریخ انتشار : دوشنبه 21 خرداد 1397 - 8:09
کد خبر : 34036

جزییات دخل و خرج کمیته امداد امام(ره) در آذربایجان شرقی از زبان مدیر کل

جزییات دخل و خرج کمیته امداد امام(ره) در آذربایجان شرقی از زبان مدیر کل

محمد کلامی در گفت‌وگو با ایسنا،  با بیان این‌که حضرت امام خمینی(ره) برای نظام جمهوری اسلامی بنیانی قوی جهت توسعه اهداف انقلاب ایجاد کردند، اظهار کرد: امام (ره) نهادهایی مانند جهاد دانشگاهی، سپاه، جهاد سازندگی و کمیته امداد را  در بدو تاسیس انقلاب برای پیشرفت و داشتن جامعه متعالی ایجاد کردند.  وی با اشاره به

محمد کلامی در گفت‌وگو با ایسنا،  با بیان این‌که حضرت امام خمینی(ره) برای نظام جمهوری اسلامی بنیانی قوی جهت توسعه اهداف انقلاب ایجاد کردند، اظهار کرد: امام (ره) نهادهایی مانند جهاد دانشگاهی، سپاه، جهاد سازندگی و کمیته امداد را  در بدو تاسیس انقلاب برای پیشرفت و داشتن جامعه متعالی ایجاد کردند. 

وی با اشاره به این‌که ماه مبارک رمضان برای اداره کل کمیته امداد امام خمینی (ره) ماه پر کاری محسوب می شود، افزود: در این ماه برخی از طرح ها، به صورت ویژه اجرا می شود، طرح جیره خشک نیز جزوی از این طرح هاست که با همکاری خیران جیره ی غذایی خشک جمع آوری و در اختیار جامعه ی مددجویان قرار می گیرد. 

۱۰ هزار و ۲۰۰ نفر فرزند بدون حامی در استان وجود دارد

وی با بیان این‌که طرح افطاری در ماه مبارک رمضان با مشارکت سازمان های مردم نهاد برگزار می‌شود، گفت: طرح اکرام ایتام وطرح محسنین نیز جزو برنامه‌های مهم کمیته امداد امام خمینی(ره) در ماه مبارک رمضان است‌ به طوری که فرهنگ اجرای طرح ایتام در جامعه به صورت مطلوب نهادینه شده و ما در جذب حامی برای ایتام‌ مشکلی نداریم. 

مدیرکل کمیته امداد آذربایجان شرقی با بیان این‌که ۱۰ هزار و ۲۰۰ نفر فرزند بدون حامی در استان وجود دارد، افزود: طرح محسنین مختص فرزندانی است که از نعمت والدین برخوردار هستند ولی والدین آن‌ها از کارافتاده و یا دچار بیماری صعب العلاج هستند به طوری که وضعیت این فرزندان از کودکان یتیم بدتر است، در اغلب موارد کمک های ارائه شده برای محسنین، صرف هزینه ی داروهای بیماری والدین آن‌ها می شود. 

وی برلزوم توجه به طرح محسنین در جامعه تاکید کرد و افزود: اگر می خواهیم فقر به صورت ارثی به نسل‌های بعدی منتقل نشود، باید در شکوفایی و ارتقای فرزندان بی بضاعت از لحاظ آموزشی و فرهنگی  تلاش کنیم چرا که خانواده های بی بضاعت توان سرمایه گذاری برای شکوفایی فرزندان خود ندارند. 

کلامی با بیان این‌که حامی یابی برای کودکان، جزو اصلی ترین برنامه ی اداره کل کمیته امداد در ماه مبارک رمضان است، افزود: منابع کمیته امداد برای حجم عظیمی از نیاز ها به ویژه ایتام بسیار محدود است، در طرح محسنین از مردم خواستار کمک برای ۱۱ هزار نفر کودک هستیم چرا که این کودکان فرصتی برای شکوفایی استان هستند و معتقدم اگر این کودکان به صورت صحیح از  آموزش های لازم بهره مند شوند در آینده فقر از ۱۱ هراز خانوار از بین می رود اما اگر این کودکان تربیت خوبی نداشته و به دلیل مشکلات مالی از تحصیل بازمانند قطعا در آینده تبدیل به تهدید اجتماعی خواهند شد. 

وی با بیان این‌که تاکنون نزدیک به سه هزار نفر حامی برای ۱۱ هزار نفر کودک، جذب شده است، بیان کرد:  اداره کل کمیته امداد بیشترین تلاش خود را در راستای جذب حامی به کار می‌گیرد چرا که این اقدام اثرات مطلوب بلند مدتی برای جامعه خواهد داشت.انتظار داشتیم تا پایان ماه مبارک رمضان تعداد حامیان جذب شده به شش هزار نفر افزایش یابد ولی با روند فعلی پیش بینی می شود تعداد حامیان جذب شده تا پایان ماه مبارک رمضان به چهار هزار و ۵۰۰ نفر برسد. 

وی با اشاره به روند حامی یابی در کمیته امداد امام خمینی (ره) استان، افزود: زمانی که فرد به عنوان حامی به کمیته امداد مراجعه می‌کند، کارت مشخصات و شناسه ی کودک در اختیار حامی قرار می گیرد تا کمک های خود را برای او واریز کند و حتی می تواند با همراهی نیروهای کمیته امداد، کودکی را که حامی او شده است، ملاقات کرده و از نزدیک وضعیت کودک را رصد و بررسی کند. 

۷۰ درصد بودجه کمیته امداد از طریق منابع دولتی تامین می‌شود

وی با بیان این‌که کمیته امداد استان ماهانه ۱۸ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان به مددجویان مستمری پرداخت می کند، افزود: ۷۰ درصد بودجه ی کمیته امداد از طریق منابع دولتی تامین می شود و امسال مقرر شده تا پایان سال، ۱۵۶ میلیارد تومان به مددجویان مستمری پرداخت کنیم. 

مدیرکل کمیته امداد آذربایجان شرقی با بیان این‌که در حال حاضر ۱۴ هزار و ۵۰۰ نفر دانش آموز، تحت پوشش کمیته امداد هستند که ماهانه ۱۰۰ هزار تومان به عنوان کمک هزینه تحصیلی از کمیته امداد دریافت می کنند، خاطرنشان کرد: اداره کل کمیته امداد بخشی از حمایت های خود را برای یک هزار و ۱۱۱ نفر دانشجوی تحت پوشش این نهاد، در مقاطع مختلف تحصیلی در قالب هزینه شهریه پرداخت می کند. 

وی صدقات جمع آوری شده ی مردم را در سال گذشته ۱۲ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: کمک های جمع آوری شده مردمی در مقابل حجم پول هزینه شده ی کمیته امداد، بسیار ناچیز است، به همین دلیل برخی افراد نمی توانند مدعی شوند که پول مردم صرف خود کمیته امداد می شود.اگر صدقات مردمی را برای هر خانوار در نظر بگیریم فقط حدود ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان به هر خانوار تحت پوشش از محل صدقات تعلق می‌گیرد. 

کلامی با بیان این‌که هزینه درمان ۹۰ درصد افراد نیازمند بر عهده ی کمیته امداد استان است، افزود: حجم پولی که در کمیته امداد صرف نیازمندان می شود رقم بالایی است با توجه به این‌که ۶۷ درصد جامعه تحت پوشش کمیته امداد، را سالمندان و قشر آسیب پذیر جامعه تشکیل می‌دهد بر همین اساس ۹۰ درصد هزینه های درمان از جمله  فرانشیز بیمه ای را نیز کمیته امداد پرداخت می کند. 

وی ادامه داد: در بودجه ی کشوری محل درآمدی وهزینه ها تعریف می شود، در آن بودجه، ردیفی برای حقوق و مزایا و هزینه های عمرانی کمیته امداد نیز تخصیص یافته و حقوق کارمندان کمیته امداد توسط دولت واریز می شود همچنین دیوان محاسبات، سازمان بازرسی و حراست سازمان و گزینش بر دخل و خرج کمیته امداد امام خمینی (ره) نظارت می کنند لذا امکان هیچ گونه خطایی وجود ندارد.

مدیرکل کمیته امداد آذربایجان شرقی با بیان این‌که برخی ها با ایجاد فضای پوپولیستی در جامعه  ذهنیت افراد را نسبت به کمیته امداد عوض کرده و فضا را فضای عقلانی دور می‌کنند، افزود: اگر فرد کمک کننده متوجه فقر ۷۲ هزار خانوار تحت پوشش کمیته امداد شود، پی می برد که از صدقات مردم رقم ناچیزی به خانواده ها تعلق می‌گیرد که این میزان در مقابل حجم خدمات کمیته امداد واقعا قابل قیاس نیست. 

وی در خصوص صندوق های نصب شده توسط برخی موسسات خیریه در استان، تشریح کرد: آذربایجان شرقی تنها استانی است که به جز صندوق صدقات کمیته امداد، صندوق های دیگری نیز در سطح شهرها نصب شده است. بنده به عنوان مدیرکل کمیته امداد امام خمینی به خیریه هایی که طبق قوانین نظام جمهوری اسلامی فعالیت کرده و نظارت پذیر هستند، نگاه مثبتی دارم چرا که معتقدم بخشی از بار کمیته امداد را از دوش ما بر داشته اند. 

وی با بیان این‌که کمیته امداد امام خمینی استان هیچ نقشی در نظارت بر خیریه‌ها ندارد، یادآور شد: در این خصوص چندین بار از مسولان استانی جهت ساماندهی صندوقات صدقات درخواست کرده ام تا صندوق های مشخص شده برای خیریه‌های نظارت پذیر طبق جامعه تحت پوشش خود،   نصب شود. 

کلامی به عزت آفرینی مددجویان توسط نهادهای حمایتی تاکید کرد و گفت: نهادهای حمایتی نباید فقر و گدایی را به صفت افراد تبدیل کنند، متاسفانه برخی از افراد پدیده ی فقر را قابل تحمل جلوه داده و از آن برای کسب محبوبیت استفاده می‌کنند. 

وی با تاکید بر این‌که اگر برنامه ای برای هزینه کرد کمک های مردمی نداشته باشیم نه تنها پدیده خروج فقر تحقق نمی‌یابد بلکه تنبلی اجتماعی و گدا پروری در جامعه رواج می‌یابد، افزود: ما در کمیته امداد رویکرد خودکفایی و کمک های قرض الحسنه را به جای کمک های بلاعوض اجرا می کنیم شاید در مدت زمان کوتاه، موجب نارضایتی افراد از کمیته امداد شود اما در بلند مدت به نفع جامعه خواهد بود. 

شناسایی ۱۷ خیریه مجوزدار توسط ستاد زکات استان

مدیرکل کمیته امداد آذربایجان شرقی و دبیر ستاد زکات استان در بخش دیگر سخنان با بیان این‌که ستاد زکات استان ۱۷ خیریه مجوز دار را شناسایی کرده و براساس تعداد افراد تحت پوشش خیریه‌ها، صندوق ارائه داده است، افزود: در خصوص  جمع آوری زکات فطره برچسب و لیبل خاصی روی صندوق‌ها نصب می‌شود، هر صندوقی که برچسب نداشته باشد نیروی انتظامی آن را جمع آوری می‌کند و هریک از خیریه ها، رقم نهایی زکات فطره را به ستاد زکات استان گزارش می دهند. 

وی در بخش دیگر سخنان خود با بیان این‌که کمیته امداد امام خمینی(ره) استان حق جا بجایی صدقات جمع آوری شده را در میان متاطقه داخل شهر و یا بین شهرها از لحاظ قانونی و شرعی ندارد، افزود: تبریز دارای چهار منطقه است که منطقه ی چهار آن منطقه ای مذهبی بوده و اکثرا میزان صدقات در آن مناطق بیشتر می شود بنده به عنوان مدیر کل کمیته امداد نمی توانم صدقات جمع آوری شده در منطقه چهار تبریز را برای منطقه یک تبریز هزینه کنم چرا که صدقات جمع آوری شده در هر منطقه، مختص آن منطقه است. 

کلامی با اشاره به شایعات نشر شده در فضای مجازی در خصوص کمیته امداد، خاطرنشان کرد: در کشورهایی مانند عراق، لبنان، سوریه و غزه نهادی با عنوان کمیته امداد امام خمینی (ره) توسط برخی مردم آن کشورها ایجاد و صندوق های کمیته امداد در خیابان ها نصب شده اند. این افراد به وسیله ی صندوق صدقات با نام کمیته امداد امام خمینی(ره) از مردم کشور خودشان کمک جمع آوری کرده و برای مردم خودشان نیز خرج می کنند. 

مدیرکل کمیته امداد آذربایجان شرقی افزود: ما نظارتی برای صندوق کمیته امداد سایر کشورها نداریم، معتقدم باید انقلاب اسلامی را تحسین کرد چرا که توانسته فرهنگ کمیته امداد را در خارج از کشور نیز نهادینه کند و کمک های جمع آوری شده در این کشورها را با نام کمیته امداد جمهوری اسلامی ایران صرف مردم خود کنند. 

وی عنوان کرد: در روز قدس در ورودی مصلی تبریز دو صندوق با عنوان کمک به مردم فلسطین قرار گرفته بود و مردم با آگاهی خود می توانستند در این کمک مشارکت کنند و با توجه به اینکه روی صندوق های نوشته شده بود برای کمک به مردم فلسطین هزینه می‌شود؛ لذا پول آن به کشور فلسطین منتقل می‌شود اما مابقی صندوق های کمیته امداد به هیچ وجه به خارج از کشور منتقل نمی‌شود. 

وی با اشاره به این‌که کمیته امداد استان از لحاظ تعداد افراد تحت پوشش نسبت به جمعیت، بعد از تهران شامل کم ترین افراد است، گفت: در حال حاضر ۷۲ هزار خانوار و ۱۲۷ هزار نفر تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) استان قرار دارند که ۶۷ درصد و بخش عمده  این افراد را  سالمندان تشکیل می دهد، مستمری ماهانه نیز علاوه بر هزینه تحصیلی و سایر کمکها،  برای خانواده ی یک نفره ۱۴۸ هزار تومان و برای خانواده دو نفره ۲۸۵ هزار تومان پرداخت می شود. 

بسترهای لازم برای صدقات الکترونیکی در استان فراهم شده است

وی در خصوص صدقات الکترونیکی، با بیان این‌که ما تمایل داریم مردم به سمت صدقات الکترونیک سوق یابند، افزود:  از مزیت های صدقات الکترونیکی می‌توان به کاهش هزینه جمع آوری صدقات و افزایش اعتماد عمومی اشاره کرد و همچنین به دلیل تحولات اقتصادی بهتر است صدقات الکترونیکی به جای پول نقد جایگزین شود. 

مدیرکل کمیته امداد آذربایجان شرقی افزود: در استان ما با تلاش های کمیته امداد بسترهای لازم برای صدقات الکترونیکی فراهم شده اما هنوز فضای فرهنگی در استان برای آن آماده نشده است در حالی که در اصفهان ۳۰ درصد صدقات به صورت الکترونیکی انجام می شود. 

وی با بیان این‌که سال گذشته کمک های مردمی به امداد استان افزایش یافت، افزود: سال گذشته طبق سیاست گذاری برای ایتام، ۱۸ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان کمک مردمی پیش بینی کرده بودیم ولی این رقم به دلیل افزایش اعتماد عمومی به ۲۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان افزایش یافت. 

وی خاطرنشان کرد: در جشن‌نیکوکاری سال گذشته، ۳۴ درصد رشد نقدی داشتیم و استان ما بعد از تهران از لحاظ درآمد رتبه ی دوم را به خود اختصاص داد. 

وی با بیان این‌که کمیته امداد امام خمینی(ره) در حوزه ی اشتغال اقدامات زیادی برای مددجویان انجام داده است، افزود: با توجه به این‌که ۷۲ درصد از مددجویان کمیته امداد را قشر زنان تشکیل می‌دهد؛ بر همین اساس اکثر افراد را به سمت مشاغل خانگی سوق داده ایم و در حال حاضر با دانشگاه علوم‌پزشکی تبریز تفاهم‌نامه ای جهت آموزش کمک پرستار سالمندان امضا کرده ایم چرا که استان ما جزو پنجمین استان سالمند کشور است و نیازمند آموزش پرستاران زیادی جهت پرستاری از سالمندان در منزل است. 

وی بیان کرد: با اداره کل آموزش و پرورش استان نیز تفاهم نامه امضا کرده ایم تا با ارائه ی وام، برای زنان مددجو، خودروی لازم جهت ارائه خدمات سرویس مدارس دخترانه تامین شود با این روش امنیت اجتماعی ارتقا یافته و اشتغال برای زنان تحت پوشش کمیته امداد نیز ایجاد می‌شود، همچنین با شرکت تراکتور سازی جهت تهیه تمامی لباس‌های پرسنل آن توسط زنان کمیته امداد، تفاهم نامه امضا خواهیم کرد که در این راستا برای دوهزار نفر شغل ایجاد می شود. 

وی با بیان این‌که سال گذشته ۲۰ درصد مشاغل کوچک استان را کمیته امداد ایجاد کرده است، گفت: کمیته امداد امام خمینی استان هشت هزار و  ۲۰۰ شغل را به تنهایی در استان ایجاد کرد که این اتفاقی بی نظیر در استان بود. 

۹ درصد زنان تحت پوشش کمیته امداد را زنان طلاق تشکیل می‌دهد

وی با اشاره به این‌که ۹ درصد زنان تحت پوشش کمیته امداد استان را زنان طلاق تشکیل می دهد، گفت: اعتیاد یکی از عوامل طلاق محسوب می شود، خانواده های شمار زیادی از افرادی  که به دلیل استعمال مواد مخدر اسیر بند می‌شوند به کمیته امداد مراجعه می‌کنند و معتقدم مبازره با چنین فقری بسیار دشوار است. 

وی با بیان این‌که ورودی مددجویان کمیته امداد از کانال آسیب های اجتماعی افزایش یافته است، افزود: ما باید از روش های سنتی به سمت مدرن پیش برویم و از کارشناسان حرفه ای و با تحصیلات عالی استفاده کنیم، کمیته امداد در بدنه ی خود از نیروهای جوان با رشته های تحصیلی مرتبط و عالی استفاده می‌کند. 

وی با انتقاد از افرادی که به شیک بودن ساختمان کمیته امداد استان ایراد می گیرند، افزود: از این افراد درخواست می کنم با مراجعه به ساختمان امداد استان، از نزدیک خدمات امداد به مددجویان در این ساختمان را مشاهده کنند، طبقه های این ساختمان از سالن ورزشی، کانون، مهدکودک و سالن غذاخوری و ….  تشکیل شده و همواره در اختیار مددجویان قرار می گیرد. 

رئیس سازمان جهاد دانشگاهی آذربایجان‌شرقی نیز در این جلسه با این‌که کمیته امداد امام خمینی (ره) یکی از آثار ماندگار امام راحل بوده است، اظهار کرد: این نهاد از گذشته تاکنون با رویکرد خوبی فعالیت کرده و  معتقدم اگر بحث خودکفایی در این نهاد به طور کامل در جایگاه خود قرار گیرد مددجو نیز احساس کرامت کرده و  فشار مالی کمیته امداد کم می شود. 

جعفر محسنی با اشاره به این‌که سازمان جهاد دانشگاهی استان با یکی از بانک ها جهت اختصاص بودجه برای نصب سلول های خورشیدی به توافق رسیده است، افزود: مددجویان کمیته امداد امام خمینی(ره) می توانند بعد از درآمد زایی از طریق سلول های خورشیدی، بدهی خود را به بانک پرداخت کنند. 

معاون فرهنگی سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان شرقی نیز با بیان این‌که سازمان جهاد دانشگاهی استان در چند حوزه از جمله حوزه های پژوهشی، آموزشی، فرهنگی و تجاری سازی فناوری و اشتغال فعالیت دارد، بیان کرد: خبرگزاری‌های  ایسنا و ایکنا نیز زیر مجموعه ای از حوزه ی فرهنگی جهاد هستند و سینا پرس نیز به عنوان سومین‌ خبرگزاری جهاد دانشگاهی با دریافت مجوز های لازم در  حوزه ی تخصصی علم و فناوری امسال راه اندازی می شود. 

احد حاجی بلند با تاکید بر این‌که معتقدم  توسعه باید در حوزه ی فرهنگی و اجتماعی جامعه تحقق یابد، خاطرنشان کرد: با توسعه ی حوزه های فرهنگی و اجتماعی جامعه، حوزه های دیگر نیز از جمله اقتصادی وفناوری پیشرفت می‌کنند بر همین اساس سازمان جهاد دانشگاهی اعلام امادگی می‌کند همکاری های لازم را در حوزه ی فرهنگی و اجتماعی با کمیته امداد امام خمینی(ره) استان انجام دهد.

انتهای پیام

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد