تشکیل کارگروه ویژه بررسی آسیبهای اجتماعی در دفتر تبلیغات اسلامی
به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از باشگاه خبرنگاران پویا به منظور بررسی ضرورت و روند حرکت به سمت مسأله محوری و تحول سازمانی و همچنین نتایج حاصل از این حرکت و دستاوردهای تأسیس قطبهای فکری و فرهنگی گفتوگویی با حجتالاسلام احمد واعظی، رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه
به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از باشگاه خبرنگاران پویا به منظور بررسی ضرورت و روند حرکت به سمت مسأله محوری و تحول سازمانی و همچنین نتایج حاصل از این حرکت و دستاوردهای تأسیس قطبهای فکری و فرهنگی گفتوگویی با حجتالاسلام احمد واعظی، رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم صورت گرفت.
بر پایه این گزارش به نقل از روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم حجتالاسلام واعظی با بیان اینکه دفتر تبلیغات اسلامی به عنوان یک نهاد انقلابی که در اردیبهشت سال ۵۸ به پشتیبانی امام خمینی(ره) تأسیس شد و در این سال ها فعالیتش معطوف به تبلیغ دین و نشر فرهنگ انقلاب در اقصی نقاط کشور و پشتیبانی از جبهه ها و اعزام مبلغ به جبههها و …شده است، افزود: به مرور با توجه به شرایطی که پیش میآمد این نهاد با توجه به وظایفی که تشخیص میداد بخشهایی را تأسیس میکرد و به تعبیر بنده دفتر تبلیغات اسلامی وظیفه گرا بود و حسب وظیفه و نیاز، اقدام به تأسیس بخشها و مراکز میکرد و به تدریج این وظیفهگرایی باعث شد دفتر تبلیغات در مسیر کارکردگرایی قرار گیرد؛ به این معنا که برای هر بخش و نهاد و یا مرکز تأسیس شده یک کارکردهایی را تعریف کند.
وی افزود: تشخیص ما این بود که در حال حاضر وضعیت دفتر مانند جزایر پراکندهای بود که هر کدام رسالتها و وظایف و کارکردهای خود را دنبال میکنند در حالی که نیاز به تغییر آهنگ دیده میشد؛ آن تغییر این بود که از کارکردمحوری به سمت مسألهمحوری حرکت کنیم. یعنی در مرحله و گام اول تشخیص دهیم که در جامعه امروز ایران چه فهرستی از مسائل مهم و اساسی فرهنگی و علمی وجود دارد و در گام دوم ببینیم که مزیت نسبی دفتر در کجاست و چه بخش از این مسائل را دفتر تبلیغات اسلامی باید عهده دار شود؛ از اینرو در هیأت امنا به کمک مرکز برنامهریزی دفتر مطالعاتی انجام شد و مسائل کشور در حوزه فرهنگ و دین را احصاء کردیم و در میان این سلسله از مسائل، ۱۰ـ ۱۲ موضوع را انتخاب کردیم و به عنوان مسائلی که دفتر باید در جهت کمک به حل این مسائل تلاش کند در نظر گرفتیم.
حجتالاسلام واعظی در این باره گفت: این مسائل شامل فرق انحرافی و باور های انحرافی در جامعه، ضعف اخلاق فردی و اجتماعی، مسائل مربوط به نظام سیاسی اسلامی، مسائل اجتماعی ایران اسلامی، علوم انسانی اسلامی، تقویت علوم اسلامی، تحکیم نظام خانواده، بسط فرهنگ قرآنی و … بود.
وی افزود: در مرحله بعد برای هر مسأله و برای هر تعداد از مسائلی که به یکدیگر نزدیک بود یک میز تخصصی تشکیل شد که در این میزها از افراد میان صاحبنظر شامل مدیران داخلی دفتر و اندیشمندان خارج از سازمان دعوت کردیم تا در ایدهها مشارکت داشته باشند. این صاحبنظران درباره هر مسئله حدود ۶ ماه بحث و گفت وگو کردند تا اینکه یک بسته جامع اقدامات ۵ ساله برای هر مسأله طراحی شد.
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی با بیان اینکه تا پیش از این که مسألهمحوری اتفاق بیفتد هر صف و هر مرکز کارکردهای خودش را دنبال میکرد، اما اکنون بخشهای مختلف دفتر پراکنده نیستند و برای حل مسائل خاصی تجمیع شدند، افزود: به عنوان نمونه وقتی صحبت از تحکیم نظام خانواده میشود، مسأله اصلی این کارگروه بحث طلاق با محوریت راهکارهای کاهش طلاق در جامعه شد. این کار هم احتیاج به کار پژوهشی و هم نیاز به کار آموزشی و کادرسازی دارد و باید مبلغانی آموزش ببینند و برای این منظور در بدنه جامعه کار کنند. در این قسمت پای معاونت فرهنگی و تبلیغی به میان میآید. از سوی دیگر لازم است از ظرفیت هنر هم استفاده شود که در این قسمت نیاز به تعامل با مرکز فرهنگی و هنری و نیز ظرفیت فضای مجازی است.
انتهای پیام/
برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰