تاریخ انتشار : پنجشنبه 3 خرداد 1397 - 7:55
کد خبر : 32715

قم| تسنیم بررسی کرد؛ تأثیر آموزش در کاهش "آمار طلاق"/زنگ هشدار به صدا درآمده است

قم| تسنیم بررسی کرد؛ تأثیر آموزش در کاهش "آمار طلاق"/زنگ هشدار به صدا درآمده است

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از خبرگزاری تسنیم از قم، ازدواج مرحله‌ای است که وقتی قدم در آن می‌گذاریم هیچ‌وقت به کلمه متضاد آن یعنی طلاق فکر هم نمی‌کنیم اما آیا تنها فکر نکردن می‌تواند ما را از این آسیب اجتماعی مصون دارد؟ جامعه ما جامعه‌ای

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از خبرگزاری تسنیم از قم، ازدواج مرحله‌ای است که وقتی قدم در آن می‌گذاریم هیچ‌وقت به کلمه متضاد آن یعنی طلاق فکر هم نمی‌کنیم اما آیا تنها فکر نکردن می‌تواند ما را از این آسیب اجتماعی مصون دارد؟

جامعه ما جامعه‌ای خانواده گراست و این مسئله باعث می‌شود پیامدهای مخرب‌تری را در دوره پس از جدایی شاهد باشیم و نمی‌توانیم خیلی قاطع بیان کنیم مرد یا زن کدام آسیب بیشتری را خواهند دید و واقعیت این است که پیامدهای طلاق برای جامعه آسیب‌زا بوده و این آسیب‌ها هیچ‌گاه بهبود نخواهد یافت.

اما چیزی که امروز جدا از فرهنگ و نگاه بومی در مسئله طلاق به اثبات رسیده است تأثیر آموزش  در کاهش آمار طلاق و یا کاهش آسیب‌های ناشی از طلاق است، کشورهای موفق بیشتر بر پیشگیری و مهارت‌های پیش از ازدواج کارکرده‌اند و باید بدانیم نمی‌توانیم کاری کنیم که طلاق وجود نداشته باشد.

توجه و اهمیت به مسئله آموزش‌های لازم برای خانواده‌هایی که تصمیم به جدایی دارند و تأثیر آن در بازنگری زوجین در تصمیم خود برای طلاق باب گفت‌وگویی با عطاء‌الدین قاسمی مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری قم شد تا بتوانیم گزارشی از اقدامات انجام‌شده در استان به دست آوریم.

تسنیم: طلاق مسئله است که مرتب درباره آن صحبت می‌شود، آیا عامل مشخصی برای افزایش این آسیب اجتماعی با توجه به فرهنگ ما شخص شده است?

براساس تحقیقاتی که توسط مراکز علمی و پژوهشی در خصوص علت آسیب‌های اجتماعی انجام‌شده است، مهم‌ترین مؤلفه تأثیرگذار بر آن عوامل فرهنگی است یعنی علیرغم اینکه جامعه‌ای دینی داریم، با موضوع تزلزل اخلاقی هم روبرو هستیم. به این معنا که بین اعتقادات و باورهای ما با رفتارهای ما فاصله ایجادشده است، تا وقتی این موضوع حل نشود سایر برنامه‌های ذکرشده مانند آموزش و آگاه‌سازی و مشاوره تأثیر چندانی نخواهند داشت، بنابراین همه باید مصمم باشیم که به وظایف دینی و اخلاقی خودمان که ناشی از اعتقادات و باورهایمان است عمل کنیم به‌بیان‌دیگر اگر در سطح خانواده بین همسران و در جامعه بین همسایه‌ها و همشهریان احترام به حقوق یکدیگر به وجود بیاید بخش زیادی از این مسئله حل می‌شود.

تسنیم: طرح‌های دستگاه‌های اجرایی قم برای کاهش طلاق چیست؟

در حوزه کاهش طلاق اقدامات خوبی در قم انجام‌شده است که دستگاه‌های مختلف مانند شهرداری، بسیج، آموزش و پرورش، معاونت پیشگیری دادگستری، بهزیستی، اداره ورزش و جوانان، سازمان تبلیغات و مراکز حوزوی مانند معاونت تبلیغ حوزه علمیه و دفتر تبلیغات اسلامی در طول سال برنامه‌های فرهنگی و کارگاه‌های آموزشی متعددی برگزار می‌کنند.

تسنیم: امروز خبری با عنوان اجرای طرح "تصمیم"  و راه‌اندازی مرکز آموزش متمرکز زوجین منتشرشده است، اجرای این طرح در قم چطور اجرا می‌شود؟

یکی از کارهای خوبی که باهدف کاهش طلاق در قم اجرا می‌شود، طرح "تصمیم" است به این صورت که الزام شده است کلیه دعاوی خانوادگی پیش از ثبت در دادگاه باید در یک سامانه نرم‌افزاری ثبت‌شده و زوج‌ها از طریق این سامانه به مرکز مداخله در طلاق  که توسط بهزیستی در دادگاه خانواده مستقرشده است، راهنمایی می‌شوند، این مرکز هم وظیفه دارد که طی ۴۰ روز با زوج‌هایی که دچار اختلاف شده‌اند ارتباط گرفته و خدمات آموزشی، مشاوره و مددکاری به آن‌ها ارائه نماید و حتی‌الامکان از وقوع طلاق جلوگیری کند. ضمن اینکه در طول این مدت چهل روز هیچ دادگاه یا وکیلی حق ندارد به درخواست طلاق این افراد ورود و رسیدگی کند.

تسینم: آیا اجرای این طرح به تنهای جوابگوی کاهش آماری که امروز شاهد آن هستیم، خواهد بود؟

باید طرح‌های متعدد و در مقاطع مختلف اجرا شود تا بتوانیم انتظار نتیجه‌ای در طولانی‌مدت داشته باشیم، در راستای همین دیدگاه علاوه بر این طرح هم‌اکنون معاونت پیشگیری وقوع جرم دادگستری استان نیز با همکاری اداره ورزش و جوانان اقدام به برگزاری کارگاه‌های برای زوج‌های متقاضی طلاق کرده‌اند، خوشبختانه دادگستری نیز همکاری خوبی داشته و تمام محاکم را ملزم نموده تا پیش از معرفی کتبی این مراکز مبنی برگذراندن آموزش‌های مذکور از پذیرش پرونده‌های درخواست طلاق خودداری کنند.

تسنیم: همیشه نگاه پیشگیرانه داشتن می‌تواند در سرعت بخشی و نتیجه دهی مطلوب در درمان یک مشکل مؤثرتر باشد، آیا اقدامی در این جهت انجام‌شده است؟

حتماً اقدامات پیشگیرانه باید در اولویت قرار گیرد تا در کنار درمان زخم فعلی شاهد  ایجاد مشکلات جدید نیز نباشیم، طرح دیگری توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی موردمطالعه قرارگرفته و ابلاغ‌شده است، طرح آموزش متمرکز زوجین است، به این صورت که به آموزش‌های فعلی که در مدت حدود دو ساعت پس از انجام آزمایش خون در ابتدای ازدواج توسط مراکز بهداشت انجام می‌شود، حداقل چهار ساعت دیگر هم افزوده شود که محتوای آن مرتبط بااخلاق خانواده، احکام، حقوق خانواده، روانشناسی و ارتباط‌گیری همسران است.

تسنیم: آیا برگزاری تنها ۶ ساعت دوره آموزشی می‌تواند نتیجه‌بخش باشد؟

حتماً کافی نخواهد بود، قصد داریم ان‌شاءالله با همکاری سایر دستگاه‌های علمی، حوزوی و اجرایی مرکزی را هم با عنوان مرکز آموزش متمرکز زوجین استان راه‌اندازی کنیم تا در این مرکز علاوه بر آموزش متمرکز بتوانیم ساماندهی خدمات آموزشی و مشاوره‌ای خانواده را هم محقق کنیم و درواقع به‌نوعی نقش قرارگاه فرماندهی کلیه دستگاه‌های مرتبط را داشته باشد این مرکز که در مجموعه استانداری تشکیل می‌شود قصد دارد هماهنگی‌های دستگاه‌ها را تقویت کرده و از موازی کاری‌ها جلوگیری کند.

تسنیم: جزییات این طرح مشخص‌شده است؟

تقریباً بله، در این طرح پیش‌بینی‌شده در یک دوره زمانی ۵ ساله با زوجین ارتباط مستمر برقرار شود تا همان‌گونه که به‌طور مثال از ابتدای تولد یک نوزاد طی یک برنامه مشخص واکسن‌ها و مراقبت‌های ویژه‌ای پیگیری می‌شود، در این طرح هم به نحوی پیشگیرانه مشکلات و اختلافات احتمالی زوجین طی ۵ سال ابتدای زندگی مشترک پیش‌بینی و اقدامات پیشگیرانه برای آن‌ها انجام شود این اقدامات و آموزش‌ها هم در نقاط مختلف شهر و استان ارائه‌شده تا زوج‌ها بتوانند به سهولت و به‌صورت رایگان به آن‌ها دسترسی داشته باشند.

زنگ هشدار طلاق این منفورترین حلال خداوند مدت‌هاست به صدا درآمده است، امروز همه مدیران به این باور رسیده‌اند که برای کاهش این معضل اجتماعی برنامه‌های زودگذر و مقطعی نه‌تنها کمک‌کننده نخواهد بود بلکه انرژی و سرمایه ملی را نیز هدر می‌دهد. امروز جامعه ما که جامعه‌ای دینی با ضوابط خاص شناخته می‌شود نیازمند نگاهی کلان به موضوع طلاق و آسیب‌های ناشی از آن است که امیدواریم در تدوین طرح‌های مانند طرح " تصمیم" این نگاه دیده‌شده باشد.

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد