تاریخ انتشار : دوشنبه 31 اردیبهشت 1397 - 6:11
کد خبر : 32433

زندگی مجردی، خانواده تک عضوی

زندگی مجردی، خانواده تک عضوی

رضا اسماعیلی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا در خصوص اینکه دلیل افزایش خانواده‌های تک نفره و تک عضو چیست، اظهار کرد: تجرد قطعی، کاهش میل به ازدواج، علاقه به زندگی مستقل توسط جوانان و طلاق در سال‌های اول زندگی که منجر به بازگشت به منزل پدر نشود موجب افزایش خانوار تک عضو شده است. وی

رضا اسماعیلی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا در خصوص اینکه دلیل افزایش خانواده‌های تک نفره و تک عضو چیست، اظهار کرد: تجرد قطعی، کاهش میل به ازدواج، علاقه به زندگی مستقل توسط جوانان و طلاق در سال‌های اول زندگی که منجر به بازگشت به منزل پدر نشود موجب افزایش خانوار تک عضو شده است.

وی افزود: به این معنا که می‌توان علت افزایش خانواده‌های یک نفره را کاهش نرخ ازدواج و افزایش میزان طلاق و جدایی به ویژه در سال‌های اول زندگی، در زمانی که هنوز زوج‌ها صاحب فرزند نشدند، برشمرد.

اسماعیلی ادامه داد: در سال ۹۶ به ازای هر صد ازدواجی که در جامعه ایران اتفاق افتاد ۲۹ مورد منجر به طلاق شده است و در پنجاه ساله اخیر بالاترین نسبت طلاق به ازدواج را در ایران در سال ۹۶ تجربه کردیم.

این عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد واحد اصفهان با بیان اینکه از طرفی این تعداد فراوانی زوج‌هایی که ازدواج کردند و یاتمایل به ازواج دارند در جامعه کاهش پیدا می‌کند و با افزایش سن به ویژه در خانم‌ها زندگی خود را از خانواده پدری جدا می‌کنند، اضافه کرد: در این صورت آنها ترجیح می‌دهند که تشکیل خانواده تک عضو دهند و علت افزایش خانواده‌های تک نفره به ویژه در زنان بیشتر به دلیل افزایش سن و مجرد ماندن آن‌ها است.

اسماعیلی با اشاره به اینکه از  منظر روان شناسی اجتماعی نیز عامل اول افزایش خانواده‌های تک عضو  فرد گرایی است که در جامعه شاهد هستیم، گفت: فرد گرایی افزایش معنی داری یافته است و از تبعات آن کاهش تشکیل خانواده به خصوص خانواده‌های پر جمعیت است.

وی به راهکار جلوگیری از این آسیب اشاره کرد و ادامه داد: مهم ترین راهکار، افزایش تحکیم خانواده‌ها و کاهش طلاق و اختلافات در این زمینه است. هم چنین ممکن است شکاف نسلی در این زمینه موثر باشد و در صورتی که نظام ارزشی، اجتماعی و فرهنگی والدین و فرزندان همخوانی بیشتری پیدا کند کمتر شاهد افزایش خانواده‌های تک عضو هستیم زیرا در صورت مجرد بودن فرزندان؛ والدین آنها را  درک می‌ کنند.

این جامعه شناس خاطرنشان کرد: در جوامعی که تنها به توسعه‌های فنی و اقتصادی پرداخته می‌شود، ظهور و بروز خانواده‌های تک عضوی گریز ناپذیر است.

انتهای پیام

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد