تاریخ انتشار : جمعه 28 اردیبهشت 1397 - 6:06
کد خبر : 32148

روزه باعث تقویت اراده انسان می‌شود/وظیفه مردم در قبال روزه‌خواران، تنها امر به معروف و نهی از منکر لسانی است

روزه باعث تقویت اراده انسان می‌شود/وظیفه مردم در قبال روزه‌خواران، تنها امر به معروف و نهی از منکر لسانی است

حجت‌الاسلام رسول ملکیان اصفهانی، محقق و کارشناس دینی حوزعلمیه اصفهان در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان، درباره ماه مبارک رمضان، اظهار کرد: سرفصل وجود روزه به آیه ۱۸۳ سوره بقره بازمی‌گردد که خداوند می‌فرماید: «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا کُتِبَ عَلَیْکُمُ الصِّیامُ کَما کُتِبَ عَلَی الَّذینَ مِنْ قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ؛ اى کسانى که ایمان آورده‌اید، روزه

روزه باعث تقویت اراده انسان می‌شود/وظیفه مردم در قبال روزه‌خواران، تنها امر به معروف و نهی از منکر لسانی است

حجت‌الاسلام رسول ملکیان اصفهانی، محقق و کارشناس دینی حوزعلمیه اصفهان در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان، درباره ماه مبارک رمضان، اظهار کرد: سرفصل وجود روزه به آیه ۱۸۳ سوره بقره بازمی‌گردد که خداوند می‌فرماید: «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا کُتِبَ عَلَیْکُمُ الصِّیامُ کَما کُتِبَ عَلَی الَّذینَ مِنْ قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ؛ اى کسانى که ایمان آورده‌اید، روزه بر شما مقرّر شده است، همان گونه که بر امّت‌هایى که پیش از شما بودند مقرّر شده بود، باشد که بر تمایلات خویش فایق آیید و تقوا پیشه کنید». 
وی ادامه داد: فلسفه روزه در مجموعه دستورات الهی این است که ما را به میزانی از تقوای الهی برساند و وجود انسان را بسازد. به طور کلی مجموعه دستورات الهی برای ساختن انسان می‌باشد که روزه گرفتن در این میان نقشی محوری دارد و ما موظف هستیم در میان ۱۲ ماه قمری، ۳۰ روز را روزه بگیریم.
ملکیان خاطرنشان کرد: پیامبر اسلام (ص) مبنای شمارش سال را مطابق آیه ۳۶ سوره توبه که فرموه: « إِنَّ عِدَّهَ الشُّهُورِ عِنْدَ اللَّهِ اثْنا عَشَرَ شَهْراً فی‏ کِتابِ اللَّهِ یَوْمَ خَلَقَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ…؛ شماره ماه‌هاى سال نزد خدا دوازده ماه است. این تعداد را خداوند از همان روزى که آسمان‌ها و زمین را آفرید در جهان هستى مقرّر کرد»، به صورت قمری قرار دادند.
وی در خصوص تفاوت سال قمری با سال شمسی گفت: سال قمری حدود ۱۰ روز از سال شمسی کمتر است و به همین خاطر از زمان هجرت پیامبر از مکه به مدینه که به عنوان مبدا تاریخ اسلام در نظر گرفته می‌شود، ۱۴۳۹ سال قمری و ۱۳۹۷ سال شمسی می‌گذرد و به اندازه ۴۲ سال میان این دو اختلاف به وجود آمده است. پیامبر (ص) کلیه اعمال دینی را براساس سال قمری قرار دادند و امت اسلام نیز از انتخاب ایشان پیروی کردند.
ملکیان با بیان اینکه مفسران و دانشمندان علوم قرآنی معتقدند ابلاغ وجوب روزه در مدینه و در سال دوم هجری ثبت شده است، تصریح کرد: روزه گرفتن آثار روحانی، جسمانی و اجتماعی زیادی برای فرد به‌همراه  دارد که از آثار روحانی آن تقویت اراده فردی می‌باشد، زیرا اراده قوی رمز موفقیت انسان در زندگی است. انسان در مدت روزه داری باید نفس خود را انجام کارهایی بازدارد و کسی که توانست یک ماه از آب و غذا یا همسر حلال خود چشم پوشی کند، اراده‌اش برای رعایت حلال و حرام در دیگر موارد زندگی هم تقویت می‌شود.
ملکیان با اشاره به اینکه روزه عاطفه انسان را تقویت می‌کند، گفت: کسی که در ماه مبارک رمضان گرسنگی و تشنگی را تجربه کند، به رنج گرسنگان و تشنگان جامعه پی می‌برد و تلاش می‌کند به آنها کمک کند که این از آثار اجتماعی روزه است. پزشکان نیز برای سلامتی بدن و به خصوص دستگاه گوارش روزه گرفتن را توصیه می‌کنند. بر طبق روایات پیامبر اسلام فرمودند: «روزه گرفتن موجب صحت بدن می‌شود».
این استاد حوزه علمیه در ادامه گفت: یکی از ثمرات منفی تجدد و تکنولوژی این است که انسان‌ها را از رعایت بعضی از حدود خارج کرده است. انسان‌ها به صورت سنتی در دوران مختلف همواره خط قرمزهایی برای خود قائل بودند و آنها را رعایت می‌کردند. اما امروزه بعضی‌ها به دنبال این هستند که مرزهایی را که مانعی برای بشر می‌دانند، از بین ببرند.
ملکیان خاطرنشان کرد: حکم روزه در ادیان دیگر از جمله مسیحیت و یهود نیز وجود دارد، به طور مثال روزه سکوت در مسیحیت آمده است که فرد را موظف می‌کند در مدتی زمانی خاصی با دیگران صحبت نکند. تجدد امروزه مردم را به سمت این عقیده سوق داده  که مجاز هستند به هیچ حد و مرزی پایبند نباشند و در مقابل دستورات ادیان الهی جبهه گیری کنند.

وی  گفت: تلاوت قرآن و شب زنده داری‌ از برکات ماه رمضان است که انسان از مواهب مادی مقداری دور شده و به سمت مواهب معنوی سوق پیدا می‌کند. افرادی هم که تجربه روزه داری در سال‌های گذشته را دارند، معمولا نوعی سرور معنوی و روحانی را به خصوص در لحظات ملکوتی اذان مغرب تجربه می‌کنند.
وی با بیان اینکه روزه داری تنها یک مسئله شخصی نیست، گفت: کسانی که به علت بیماری یا هر علت دیگری روزه نمی‌گیرند باید رعایت حال جامعه را بکنند، حرمت ماه مبارک رمضان را نگه دارند و در ملا عام از خوردن غذا و آب خودداری کنند.وظیفه عموم مردم در این مورد تنها در حد امر به معروف و نهی از منکر لسانی است و درجات بالاتر آن برعهده مراجع قانونی است.
انتهای پیام 

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد