تاریخ انتشار : شنبه 1 اردیبهشت 1397 - 5:21
کد خبر : 29623

شورای صنفی دانشگاه صنعتی ارومیه به حاشیه رفت!/ بی‌خیالی مسئولان در تشکیل ستاد عفاف و حجاب در دانشگاه

شورای صنفی دانشگاه صنعتی ارومیه به حاشیه رفت!/ بی‌خیالی مسئولان در تشکیل ستاد عفاف و حجاب در دانشگاه

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، از ارومیه، دانشگاه در هر کشوری مهم ترین نهاد علمی و یکی از ارکان تاثیرگذار فرهنگی محسوب می شود. در جامعه اسلامی ایران نیز، بنیانگذار کبیر جمهوری اسلامی و مقام معظم رهبری، همواره بر نقش

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، از ارومیه، دانشگاه در هر کشوری مهم ترین نهاد علمی و یکی از ارکان تاثیرگذار فرهنگی محسوب می شود.

در جامعه اسلامی ایران نیز، بنیانگذار کبیر جمهوری اسلامی و مقام معظم رهبری، همواره بر نقش و جایگاه علمی و فرهنگی دانشگاه ها تاکیده کرده اند؛ به گونه ای که امام راحل(ره) دانشگاه را مبدا تحولات بزرگ معرفی می کند.

با این حال امروزه دانشگاه های کشور با مشکلاتی زیادی درحوزه های فرهنگی مواجه شده که تامل در چرایی این موضوع از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

وضعیت فرهنگی هر جامعه ای را نیز می‌توان با بررسی رفتارهای مردم آن جامعه مورد بررسی قرار داد. در کل مقوله فرهنگ موضوعی است که نتیجه نهایی آن در رفتار انسان ها نمود پیدا می‌کند.

از یک طرف دیگر بیشتر جمعیت دانشگاه های دولتی را دانشجویان غیر بومی تشکیل می دهند که این دانشجویان نیازمند امکانات خوابگاهی، تغذیه ای و رفاهی هستند؛ چراکه تحقق صحیح و به موقع این امکانات می تواند نقش بسزایی در روند توسعه علمی و آموزشی کشور داشته باشد؛ اما اکنون این افراد در دانشگاه ها با مشکلاتی متعدد صنفی مواجه هستند.

مشکلات صنفی تنها مختص دانشجویان غیر بومی نیست؛ بلکه دانشجویان شاغل به تحصیل در محل زندگی خود نیز با بسیاری از مشکلات در این حوزه مواجه هستند.

تشکیل شورای صنفی در دانشگاه ها یکی از مهم ترین مطالبات صنفی و رفاهی دانشجویان در سال های اخیر بشمار می رود؛ چراکه با تشکیل این شورا دانشجویان می توانند دغدغه‌ها، پیشنهادات و درخواست‌های خود را از مسئولان مطالبه کنند.

حال همین موضوع در دانشگاه صنعتی ارومیه چند ماه است که بجای پیگیری مشکلات دانشجویان مشغول درگیری اختلافات داخلی و حزبی شده است و منتقدان به نهاد دانشجویی نیز در فضای مجازی با برخورد های جدی تری روبرو شده است و همه این مشکلات جز ضایع شدن حقوق دانشجویان نتیجه ای ندارد.

در همین رابطه گفت‌وگویی داشتیم با میثم شهریاری، مسئول سیاسی بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی ارومیه که در ادامه می خوانیم:

خبرگزاری دانشجو: وضعیت فرهنگی دانشگاه صنعتی ارومیه را چگونه ارزیابی می کنید؟

شهریاری: اگر بخواهیم وضعیت فرهنگی دانشگاه صنعتی ارومیه را مورد بررسی قرار دهیم باید به رفتار دانشجویان و کارمندان آن توجه کنیم. در هر دانشگاهی معمولا سه ارگان را می توان از متولیان امور فرهنگی دانست.

در این رابطه می‌توان به نقش تشکل های دانشجویی دانشگاه، نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری و اداره امور فرهنگی اشاره کرد که هر یک از این ارگان‌ها وظایف مشخصی در زمینه فرهنگ را بر عهده دارند.

در دانشگاه صنعتی اگر بخواهیم تک تک این ارگان ها و عملکرد آن ها درزمینه های فرهنگی را مقایسه کنیم، شاید بتوان به تشکل های دانشجویی آن هم یکی دو مورد از آنها نمره قبولی داد.

متاسفانه در سال های گذشته نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری و اداره امور فرهنگی این دانشگاه نتوانستند آن طور که باید خلاءهای فرهنگی و اجتماعی موجود را پر کند و این بار سنگین معمولا در سالهای اخیر بردوش تشکل‌های انقلابی دانشگاه بوده است.

عدم تشکیل ستادهای عفاف و حجاب و امر به معروف و نهی از منکر در دانشگاه صنعتی این ذهنیت را ایجاد می‌کند که دانشگاه صنعتی دچاره یک ولنگاری فرهنگی خطرناکی شده است که اگر هر چه زودتر این بی خیالی و از طرف مسئولان دانشگاه برطرف نشود، خسارت های جبران ناپذیری را به بار خواهد آورد.   عدم تشکیل ستادهای عفاف و حجاب و امر به معروف و نهی از منکر در دانشگاه صنعتی این ذهنیت را ایجاد می‌کند که دانشگاه صنعتی دچاره یک ولنگاری فرهنگی خطرناکی شده است. عدم تشکیل ستادهای عفاف و حجاب و امر به معروف و نهی از منکر در دانشگاه صنعتی این ذهنیت را ایجاد می‌کند که دانشگاه صنعتی دچاره یک ولنگاری فرهنگی خطرناکی شده است.  

خبرگزاری دانشجو: با توجه به نزدیک بودن انتخابات شورای صنفی در دانشگاه صنعتی عملکرد شورای صنفی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

شهریاری: شورای صنفی دانشجویان دانشگاه صنعتی همواره یکی از جنجالی ترین و پر حاشیه ترین تشکل‌های جنبش دانشجویی در دانشگاه محسوب شده است، تاریخچه این سندیکای دانشجویی در دانشگاه نشان می دهد که متاسفانه این شورا بعد از مدتی فعالیت در حیطه مسائل صنفی رسالت اصلی خود را فراموش کرده و بیشتر به مسائل حاشیه ای و مسائلی که در حیطه وظایف آن ها نیست، می‌پردازند که این جز ضایع شدن حقوق دانشجویان نتیجه ای ندارد.
  شورای صنفی فعلی دانشگاه بعد از چند مرحله رای گیری و به حد نصاب نرسیدن آرای دانشجویان برای تشکیل شورا بالاخره با حداقل رای لازم برای تشکیل شورای صنفی که معادل ۲۵ درصد جمعیت دانشجویی دانشگاه است، تشکیل شد.
در ابتدای تشکیل این شورا اقدامات قابل تقدیری در زمینه تغذیه و مسائل صنفی صورت گرفت؛ اما متاسفانه با گذشت زمان و پدیدارشدن اختلافات درون شورایی مشاهده شد که اقدامات و جهت گیری های شورا به سمت مسائل حاشیه ای رفت و در برهه ای نیز شاهد آن بودیم که اعضای آن دسته جمعی استعفای خود را اعلام کردند.

عمل نکردن به وظایف اصلی خود و دخالت در اموری که در حیطه اختیارات و وظایف این شورا نبوده و نیست نظیر جهت گیری های سیاسی و جناحی و اقدامات نامربوط فرهنگی باعث شده تا این شورا از راه اصلی خود منحرف شده و عملکرد ضعیفی از خود بجای بگذارد؛ تا جایی که برای سرپوش گذاشتن بر عملکرد ضعیف خود، اقدامات صورت گرفته توسط معاونت ها و مدیریت های دانشگاه را با هم به نام این شورا در فضای مجازی منتشر می کنند تا مرحمی بر عملکرد ضعیف خود بگذارند.

در انتخابات نزدیک این شورا که احتمالا اواسط اردیبهشت ماه برگزار شود باید دقت کنیم افرادی در این شورا حضور داشته باشند که منافع دانشجویان را بر منافع شخصی و جناحی خود ترجیح دهند که اگر این کار صورت نگیرد یقینا ضرر آن را دانشجویان خواهند پرداخت.

خبرگزاری دانشجو: تشکل های دیگر دانشگاه آیا توانسته اند در کنار بسیج دانشجویی خلاهای فرهنگی را پر کنند؟

شهریاری: بسیج دانشجویی همواره سعی خود را بر این داشته که در همه برهه های زمانی با روشنگری و کار فرهنگی خلا های اجتماعی، فرهنگی و حتی سیاسی دانشجویان را با برگذاری مراسمات و نشست های فرهنگی و سیاسی، چاپ نشریات با موضوعات مختلف و همچنین برگزاری دوره های مختلف علمی پر کند.

ولی متاسفانه در دانشگاه صنعتی شاهد برخی تشکل ها هستیم که فعالیت های آنها محدود به زمان انتخابات می‌شود و به دانشجویان به دید سیاهه لشکر یک جناح نگاه می‌کنند.

ولی الحمدالله دانشجویان دانشگاه صنعتی با درک و فهم و بصیرت بالایی که دارند همواره این گونه تشکل ها را شناسایی کرده و راه خود را از آن ها جدا می کنند.

خبرگزاری دانشجو: برنامه بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی ارومیه در سال جدید چیست؟

شهریاری: بسیج دانشجویی همیشه خود را ملزم به پیگیری مطالبات مقام معظم رهبری در همه زمینه ها به خصوص مقوله فرهنگ و اقتصاد می داند و با توجه به نامگذاری سالهای اخیر با موضوعات اقتصادی بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی همه تلاش خود را در سال آینده خواهد کرد تا با فرهنگ سازی و گفتمان سازی در بین دانشجویان مطالبات ایشان را در ضمینه اقتصادی پی گیری کند.

همچنین در نظر دارد با تشکیل هسته های علمی در سطح دانشگاه و فعالیت در حوضه جنبش نرم افزاری قدمی در راستای رشد و علم ‌‌افزایی دانشجویان دانشگاه بردارد.

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد