تاریخ انتشار : چهارشنبه 29 فروردین 1397 - 5:45
کد خبر : 29333

ذکر کثیر؛ راه‌کار قرآن برای مقابله با وساوس چندین‌هزار ساله شیطان

ذکر کثیر؛ راه‌کار قرآن برای مقابله با وساوس چندین‌هزار ساله شیطان

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از ایکنا؛ آیت‌الله عبدالله جوادی آملی، صاحب تفسیر تسنیم و استاد برجسته حوزه ۲۸ فروردین در ادامه تفسیر سوره جمعه گفت: هر کاری که جلوی رفتن نماز جمعه را بگیرد جایز نیست؛ بنابراین رها کردن بیع، در جایی که نماز جمعه

ذکر کثیر؛ راه‌کار قرآن برای مقابله با وساوس چندین‌هزار ساله شیطان/ تنهایی؛ عامل تن دادن امام علی(ع) به سقیفه

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از ایکنا؛ آیت‌الله عبدالله جوادی آملی، صاحب تفسیر تسنیم و استاد برجسته حوزه ۲۸ فروردین در ادامه تفسیر سوره جمعه گفت: هر کاری که جلوی رفتن نماز جمعه را بگیرد جایز نیست؛ بنابراین رها کردن بیع، در جایی که نماز جمعه واجب باشد معصیت است ولی این حرمت تکلیفی است و حرمت وضعی نیست در صورتی که ربا هم حرمت وضعی و هم تکلیفی دارد.

آیت الله جوادی آملی عنوان کرد: خیر در این مسئله یعنی ترک بیع برای رفتن به نماز جمعه، تعیینی است و نه تفضیلی که در  ارث و میراث هم این طور است.

وی ادامه داد: قرآن فرمود روز جمعه خرید و فروش اشکالی ندارد و اگر کسی دنبال رزق حلال برود روزی او بهتر می‌رسد و دستور به رفتن دنبال رزق بعد از نماز برای رفع این شبهه است که ما نمی‌گوئیم در مسجد و حسینیه بنشینید و دنبال کسب و کار نباشید.

این مفسر قرآن با اشاره به تاکید آیه پایانی این سوره به ذکر کثیر عنوان کرد: یاد خدا و نام خدا حدی ندارد؛ چون وسوسه، کثیر و عوامل بازدارنده زیاد است و تنها عامل برای گرفتن آن نیز، یاد و ذکر خدا در دل و نام خدا بر لب است.

این استاد تفسیر حوزه اظهار کرد: همه تلاش و کوشش شیطان این است که احرام ببندد و وارد حریم و کعبه دل شود و منتظر است که در دل کی باز خواهد شد؛ دورش به عنوان یک طائف، طواف می‌کند تا وارد آن شود ولی ذکر خدا او را طرد می‌کند.

وی تاکید کرد: فاستعذبالله نه اینکه صرفا بگو پناه می‌برم بلکه در واقع «پناه ببر» است؛ وقتی آژیر خطر در جنگ زده می‌شد مردم به پناهگاه می‌رفتند نه اینکه حرف پناهگاه رفتن را بزنند؛ زیرا گفتن تنها مشکل حل‌کن نیست.

صاحب تفسیر تسنیم بیان کرد: شیطان شش هزار سال عبادت کرد و آنقدر خبیث و پلید است که عصاره شش هزار ساله را یک لحظه بر باد داد؛ لذا به کسی رحم نمی‌کند اگرچه نسبت به یک گروهی حریم نگاه می‌دارد چون نمی‌تواند در برابر آنان کاری انجام دهد.

وی افزود: اگر خداوند پاداش‌های زیادی به مومن می‌دهد چون در برابر چنین دیوی ایستاده است؛ ولی اگر افراد، از او غافل شوند وارد دل انسان شده و تخم‌گذاری می‌کند و وقتی تخم‌ها را زیر پر و بال گرفت جوجه به بار می‌آید که دائما وسوسه می کنند که امام علی در خطبه هفت نهج‌البلاغه در مورد آن بحث کرده است.‌

این مفسر قرآن تصریح کرد: همه تلاش شیطان بردن عرض و آبروی انسان است؛ آبروی انسان هم در درجه اول، ایمان  بعد حیثیت اجتماعی است و راه مقابله نیز تسبیحات مختلف است.

وی با اشاره به تعبیری از امام علی(ع) در مورد اینکه سقیفه را به اجبار امضاء کردند افزود: ایشان فرمودند که اگر من حمزه را می‌داشتم سقیفه را زیر و رو می‌کردم و فردی، تسلیم‌شدنی نبودم؛ من با دست بسته سقیفه را باید امضاء کنم ولی با دست باز  امضاء نمی‌کردم.

انتهای پیام

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد