تاریخ انتشار : چهارشنبه 22 فروردین 1397 - 5:06
کد خبر : 28692

وقتی امید در امیدیه دستخوش تصمیم مدیران می‌شود!/ اعتراض جامعه نخبگانی امیدیه نسبت به انتقال گاز میانکوه به اهواز

وقتی امید در امیدیه دستخوش تصمیم مدیران می‌شود!/ اعتراض جامعه نخبگانی امیدیه نسبت به انتقال گاز میانکوه به اهواز

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو از اهواز، حمید بهرامی- همیشه انتقال یک شرکت انرژی بزرگ از منطقه ای می تواند آثار خاص خودش را برای مردمان آن منطقه داشته باشد. امروزه اغلب شرکت های بزرگ انرژی مخصوصا در عرصه نفت

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو از اهواز، حمید بهرامی- همیشه انتقال یک شرکت انرژی بزرگ از منطقه ای می تواند آثار خاص خودش را برای مردمان آن منطقه داشته باشد.

امروزه اغلب شرکت های بزرگ انرژی مخصوصا در عرصه نفت و گاز تلاش جدی می شود که از  مراکز بزرگ جمعیتی انتقال داده بشوند تا مشکلات زیست محیطی کمتری را برای انسان ها تولید کنند.

عمده جذابیت شهری همچون امیدیه و میانکوه و مناطق اطراف آن انرژی است و البته استخدام تا حدودی از بومیان در این شرکت ها می تواند در بهبود زندگی معیشت مردم را به دنبال داشته باشد.

این روزها خبرهای ضد و نقیضی از انتقال گاز منطقه یک میانکوه به اهواز مطرح می شود؛ این خبر باعث نگرانی مردم و نخبگان این شهر شده است؛ به طوری که در نماز جمعه گذشته این شهر (۱۷ فروردین) مردم با داشتن تابلو نوشته هایی اعتراض خود را نسبت به این تصمیم نشان دادند.

خطیب نماز جمعه شهرستان امیدیه در خطبه های نماز جمعه پیشین این شهر مطرح کرد: مدارکی در دست است که ثابت می‌کند این انتقال غیرقانونی است و اگر پیشرفتی در این خصوص مشاهده شود، این مدارک منتشر خواهد شد.

حجت الاسلام علیزاده ضمن هشدار به فرماندار، نماینده مجلس شورای اسلامی و شورای تامین امیدیه به امکان سوءاستفاده ضدانقلاب از این معضل اشاره و عنوان کرد: کسانی که امروز در اعتراض به انتقال این شرکت در نمازجمعه حضور یافته اند، به دنبال حقوق خود و به امید رسانده شدن صدایشان به شما مسوولین هستند و اگر شما به موقع اقدام نکنید و موضع محکمی علیه این انتقال نگیرید، باعث می‌شود که این اعتراض به جریانی اجتماعی تبدیل شده و محل سواستفاده ضد انقلاب شود.

اعتراض جامعه نخبگانی امیدیه نسبت به انتقال شرکت منطقه یک/ خنده دار است مدیریت اهواز باشد و پرسنل میانکوه

بهتر است با شرکت انتقال گاز و فلسفه ایجاد آن آشنا بشویم. در قسمت معرفی این شرکت در تارنمای خود آورده است:

“با شروع بهره برداری از منابع نفت در ایران از سال (۱۹۰۷) میلادی، گازهای همراه نفت پس از تفکیک سوزانده می شد و بدین طریـق سرمایه ملی و انرژی بسیار زیادی به هدر می رفـت. تا اینکه جهت استفاده بهینه از منابع عظیم گازهای همراه، در مرکز ثقل منابع نفت و گاز جنوب، طراحی خطوط لوله جمع آوری، پالایشگاه گاز بیدبلند و همچنین خط لوله ۴۲” سراسری اول جهت انتقال گاز از پالایشگاه تا مرز ایران و شوروی سابق در آستارا آغاز گردید و از سال ۱۳۴۷ هجری شمسی موجودیت شرکت ملی گاز ایران در این منطقه عینیت پیدا نمود. 

… بعد از آن و با پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی در ایران و قطع صدور گاز به شوروی سابق گازرسانی به داخل کشور و همچنین صنایع که در دوران رژیم گذشته فراموش شده بود یا به کندی انجام می شد، با شتاب بیشتری ادامه یافت که در این میان، واحدهای عملیاتی منطقه یک عملیات انتقال گاز نقش بسیار حیاتی را عهده دار بودند.

بطور کلی حفظ و نگهداری بیش از ۲۵۰۰ کیلومتر خط لوله انتقال و انشعابات فرعی درسه استان خوزستان و بخشهایی از استانهای چهارمحال بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد، شامل عملیات ایمن سازی  (احداث پل و مسیرهای ارتباطی، گابیون، سدبند، سیل بند، پوششهای سرد و گرم، پوششهای بتنی)، تعمیرات و حفاظت از پوشش ها و خوردگی ها و حفظ و نگهداری شیرهای خودکار ونیمه خودکار و تعمیرات لازمه بر روی آنها در راستای ماموریت این منطقه انجام می باشد.”

در زمینه اعتراض به انتقال شرکت منطقه یک عملیات انتقال گاز میانکوه، شیرانی، استاد درس مدیریت صنعتی و کارآفرینی در نفت در دانشگاه آزاد اسلامی واحد امیدیه به خبرنگار خبرگزاری دانشجو، گفت: انتقال شرکت منطقه یک عملیات انتقال گاز میانکوه از لحاظ فنی و رفتار مدیریتی ومنابع انسانی صدرصد مردود است.

شیرانی با اشاره به اینکه بیش از ۱۷۰۰ نفر به صورت رسمی، پیمانی و … در این شرکت مشغول به کار هستند، گفت: انتقال گاز میانکوه اثرات زیان باری برای کل منطقه امیدیه و میانکوه به همراه دارد.

این مدرس دانشگاه هشدار داد که درصورت انتقال شرکت منطقه یک عملیات انتقال گاز هفتگلی دیگر را در میانکوه شاهد خواهیم بود و این که مدیریت اهواز باشد و پرسنل میانکوه خنده دار است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه شرکت گاز جزو هویت منطقه میانکوه می باشد، گفت: امیدیه و میانکوه شهدای فراوانی را در جنگ تحمیلی به خاطر حفاظت از تاسیسات صنعت نفت تقدیم کرده است.

شیرانی در پایان گفت: در انتها از مسئولین درخواست می کنیم به حرمت شهید رمضانی و شهید الماسی شهدای صنعت نفت و نیز به حرمت ایستگاه شهید ایرج دستیاری (اولین شهید جنگ) این شرکت در میانکوه بماند.

اما این نکته قابل توجه است که پیش از این موضوع انتقال این شرکت مطرح شده بود؛ اما به دلیل اعتراضات مردمی در آن بازه زمانی این انتقال منتفی شد.

همچنین بهنام منجی، عضو شورای شهر امیدیه و  استاد دانشگاه سما امیدیه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجو، در این رابطه گفت: سال ۱۳۸۱ مصوب شد شرکت منطقه یک عملیات انتقال گاز به اهواز منتقل شود؛ اما بدلیل اعتراض مردم این مصوبه مسکوت ماند تااینکه سال ۱۳۸۹ مصوبه ای دیگر تصویب شد و انتقال شرکت منطقه یک عملیات گاز منتفی و کن لم یکن شد.

منجی مطرح کرد: اما متاسفانه بعد از این مصوبه، شرکت منطقه یک عملیات انتقال گاز با عدم استفاده از خودروهای دولتی و استفاده بیشتر ازخودروهای استیجاری، ماشین آلات دولتی را به مناطق ده گانه ی دیگر فرستاد. 

وی ادامه اداد: از دیگر اقدامات مسئولین شرکت گاز در اولویت قراردادن تجهیز و ساخت یارد اهواز با مناقصه ۱۸ میلیاردی که زمینه انتقال مدیریت این شرکت به اهواز را مهیا کرده است.

این عضو شورای شهر امیدیه اثرات اقتصادی و اجتماعی این انتقال را تبدیل میانکوه به سربند دیگر دانست و بیان کرد: با توجه به اینکه منطقه یک عملیات انتقال گاز خدمات عمومی، آب، گاز، برق و دیگر خدمات عادی را تامین می کند، درصورت انتقال این شرکت همه ی این خدمات منتفی هستند.

می شود گفت در زمانی که شعار تمرکز زدایی و توسعه مراکز کمتر توسعه یافته از سوی مسئولین اجرایی سر داده می شود، با مطرح شدن آگهی مناقصه ۱۸ میلیارد تومانی ساخت یارد اهواز شرکت انتقال گاز شماره یک، زنگ خطر برای کارگران و شهروندان امیدیه و بخش میانکوه (که شاهد تلاش مسئولین برای تبدیل به شهر هستیم) را به صدا درآورده است.

اعتراض جامعه نخبگانی امیدیه نسبت به انتقال شرکت منطقه یک/ خنده دار است مدیریت اهواز باشد و پرسنل میانکوه

انتقالی که باعث می شود حجم قابل توجه ای سرمایه در قالب مناقصه و فرصت های شغلی متعددی را از منطقه محروم استان خوزستان همچون امیدیه و میانکوه با خود به اهواز آورد که خود با مشکلات زیست محیطی و شهری متعددی دست و پنجه می کند.

امیدواریم با نگرش دقیق تر مانع خروج “امید” از امیدیه باشیم.

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد