ویژگی مساجدی که متحولکننده شخصیت است/ جشن تکریم باید جایگزین جشن تکلیف شود
غلامعلی افروز، استاد ممتاز دانشگاه تهران، در گفتوگو با خبرنگار ایکنا، با بیان اینکه آرامش بزرگترین محبت خالق مهربان به بندگانش است و یاد خدا، ذکر و تسبیح او سرچشمه زلال معرفت و دل آرامی است، گفت: اگر به دنبال آن آرمش واقعی در زندگی هستیم باید یک پیوند عاطفی و منطقی زیبایی بین منزل،
غلامعلی افروز، استاد ممتاز دانشگاه تهران، در گفتوگو با خبرنگار ایکنا، با بیان اینکه آرامش بزرگترین محبت خالق مهربان به بندگانش است و یاد خدا، ذکر و تسبیح او سرچشمه زلال معرفت و دل آرامی است، گفت: اگر به دنبال آن آرمش واقعی در زندگی هستیم باید یک پیوند عاطفی و منطقی زیبایی بین منزل، مدرسه و مسجد در جهت رسیدن به این آرامش و چشمه زلال معرفت برقرار شود.
استاد ممتاز دانشگاه تهران با اشاره به بررسی تجربههای اثرگذار رفتار امام جماعت در تقویت پیوند مدرسه و مسجد، گفت: خوش اخلاقی و خوشرویی دو صفت بسیار ارزشمند و والا در دعوت و تقویت رابطههاست و زمانی که ما این صفات را در رفتار امام جماعت مساجد میدیدم که با این شیوه دانشآموزان را دعوت میکردند و با ایستادن در جلوی مسجد با آنها خوشآمد میگفتند تا آنان نماز بخوانند و بین دو نماز هدیه کوچکی هم به دانشآموزان میدادند، توجه آنها به نماز و فعالیتهای مساجد بیشتر میشد و زمانی که امام جماعت جملاتی را در مورد نماز و مسائل دیگر بیان میکردند، مطالبشان اثرگذارتر بود.
وی با اشاره به تجربه شخصاش در فعالیتهای فرهنگی مسجد نوریان، گفت: ما در این مسجد با فردی به نام آقای قمی که مهندس کشاورزی هستند، ارتباط داشتیم؛ زمانی که با منطقه ۷ تهران برای حضور بچهها در مسجد هماهنگ کردیم، یک گروه از دانشآموزان به این مسجد برای خواندن نماز ظهر دعوت شدند؛ در این برنامه بین دو نماز هماهنگ کردیم که به بچهها یک هدیه کوچک و یا به عنوان مثال ظرف آش و یا خوراکی بدهیم، بعد از مدتی رئیس منطقه ۷ با من تماس گرفتند و گفتند که بچهها منتظر هستند نوبت این منطقه برای حضور در مسجد نوریان شود و مدام پیگیری میکنند که زمان حضور آنها در این مسجد چه تاریخی است.
افروز ادامه داد: مسجد اگر جاذبه داشته باشد در شخصیت تحول ایجاد میکند. نماز یک نیاز فطری بشر است و ما باید فطرت بچهها را بیدار نگه داریم و جاذبههای زیبای عاطفی و شناختی را در بچهها ایجاد کنیم که این جاذبه را مسجد به راحتی و به زیبایی میتواند، ایجاد کند. زیبای ظاهری مسجد بحثی جداست، اما بحث اصلی خادم و تمامی کسانی هستند که در مسجد خدمت میکنند و مسئول برنامههای مسجد هستند.
این پژوهشگر حوزه روانشناسی تصریح کرد: اگر هر کدام از خدام مسجد و یا حتی روحانی مسجد چند دقیقه قبل از نماز به استقبال دانشآموزان و بچهها برود و از آنها دعوت کند، قطعا آنها استقبال میکنند؛ حتی بعد از اتمام نماز اگر بچهها را بدرقه کنند و و در مدرسه هم مدیر و معلم همانند این رفتار را انجام دهند و در کلاس معلم از بچهها استقبال کند و در هفته حداقل یک روز آنها را بدرقه کنند، این رفتارها تماماً منجر به علاقهمند شدن دانشآموزان به فعالیتهای مربوطه خواهد شد. اکثر بچهها بعد از این رفتارها عاشق این مسجد و مدرسه و شیفته شخصیتها خواهند شد.
وی با تاکید بر اینکه بچهها نیاز به تکریم دارند، به ایکنا، گفت: جایی که بچهها تکریم میشوند گرایششان به نماز بیشتر است. جایی که آرامش پیدا میکنند گرایش و توجه آنها است به فعالیتها بیشتر است؛ بچهها شیفته تکریم هستند و اگر در مساجد تکریم شوند با علاقه نماز میخوانند و احساس خوشایندی نسبت به این حضور پیدا میکنند.
افروز از بلوغ زودرس دانشآموزان جامعه و ضرورتهای تکریم آنها سخن گفت و افزود: امروز درصد قابل توجهی ازدانشآموزان ششم و هفتم که سن بلوغ را تجربه میکنند با توجه به اینکه چند سال هم سن بلوغ کاهش یافته است، بالغ هستند؛ لذا باید در مدرسه، کلاس درس، مسجد و هر مکانی که شرایطش ممکن است بهجای جشن تکلیف یک برنامه و مجلس تکریم برای آنها برقرار کنیم.
وی تصریح کرد: امروز همه جوانان و نوجوانان کشور ما نیازمند این هستند که تکریم شوند و زمانی که به بلوغ میرسند، باید برای آنها جشن تکریم بگیریم نه جشن تکلیف؛ باید با کرامت شخصیت آنها کار داشته باشیم و به آنها توجه کنیم که از امروز آنها برای خودشان شخصیت و جایگاه ویژهای پیدا کردهاند و از امروز آنها مخاطب خاص خدا شدهاند، یعنی ارزشها و معیارهای دینی برای آنها لازم شده است و تکالیف الهی را باید با عشق انجام دهند. در اینجا سن شناسنامهای مهم نیست، بلکه سن روانی بسیار مهم است و اگر ما به این مباحث بپردازیم، میتوانیم فعالیتهای اثرگذار بسیاری را انجام دهیم.
افروز با ذکر مثالی ادامه داد: بهعنوان مثال در مساجد هفته یکبار دانشآموزان مدارس مختلف را به مسجد برای اقامه نماز جماعت دعوت کنیم و در آنجا بعد از نماز بین نماز هدیه هم هر چند ناچیز به آنها بدهیم؛ هر مسجد دانشآموزان و جوانان محل خود را به دعوت کند؛ مساجد و خانواده باید محله محور باشند اگر اینها دعوت شوند و ارتباط داشته باشند، پیوندهای قوی با مسجد ایجاد میشود.
به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از ایکنا، استاد ممتاز دانشگاه تهران معتقد است اگر پیوند خانه، مسجد و مدرسه برقرار شود و دانشآموزان با مدرسه و مسجد پیوند برقرار کنند، این پیوندهای عاطفی باعث میشود، دانشآموزان در تمام این محلها و مکانها احساس عاطفی خاصی داشته باشند و آرامش خود را در اینجا پیدا کند؛ آنها در این مکانها مصونیت عاطفی پیدا میکنند و آسیب نمیبینند که در نهایت مثلث عاطفی مقدسی ایجاد میشود که درون مثلث بچهها قرار دارند که هر ضلع آن یک بخش حمایتی دیده میشود. این مثلث مقدس، حمایت از شخصیت و رشد و شکوفایی بچهها را ممکن میسازد و بچهها در آن احساس آرامش و علاقه بیشتری به فعالیتهای دینی و مذهبی از جمله نماز پیدا خواهند کرد.
وی با اشاره به ارزیابی خود از وضعیت فعلی پیوند مسجد و مدرسه گفت: امروز فعالیتهای خوبی انجام شده، اما آنطور که باید بایسته و شایسته نیست و انتظار داریم که اوضاع بهتر شود؛ بایستگی و شایستگی از موضوعی به عنوان مسجد و فعالیتها نماز خوب استفاده نشده است، یعنی از ارزش و جایگاه ارزشی نماز آنطور که باید استفاده نمیشود؛ مسجد فضای زیبایی دارد، اما از نشاط معنوی مساجد کمتر استفاده میشود، لذا باید نشاط معنوی مساجد را مورد توجه بیشتری قرار دهیم؛ چراکه اگر نشاط معنوی افراد و دانشآموزان بالا برود، بسیاری از مسائل آینده آنان حل خواهد شد. انتهای پیام
برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰