برگزاری جشن سپاس معلم در مدارس/ برپایی کرسیهای آزاداندیشی دانشآموزی
به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، در پی انتشار گفتوگویی با حجتالاسلام والمسلمین نصرالله پژمانفر رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس در این خبرگزاری با عنوان «آموزش و پرورش در حوزه تربیت برنامهای ندارد»، معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش
به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، در پی انتشار گفتوگویی با حجتالاسلام والمسلمین نصرالله پژمانفر رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس در این خبرگزاری با عنوان «آموزش و پرورش در حوزه تربیت برنامهای ندارد»، معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش توضیحاتی را ارائه کرد:
معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش ضمن تشکر از دغدغه ارزشمند حجتالاسلاموالمسلمین نصرالله پژمانفر رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس در خصوص بحث تربیت دانشآموزان و تأیید کلی و استقبال از اظهارات این نماینده محترم امیدوار است که نمایندگان مجلس و دیگر قوای نظام مقدس جمهوری اسلامی توجه خود را به این مقوله که قلب تعلیم و تربیت کشور محسوب میشود، معطوف دارند.
این معاونت نیز بر این باور است که با توجه به پیچیدگیهای زندگی کنونی بایستی بیش از پیش به امر تربیت جوانان و نوجوانان پرداخته و اهمیّت داده شود و پیگیری و اجرای راهکارهای سند تحول بنیادین، برنامه مصوب زیر نظامها و نقشه راه سند تحول و نیز سیاستها و برنامههای وزیر آموزش و پرورش، بهویژه در حوزههای تربیتی از جمله رشد و تعالی دانشآموزان در عرصههای دینی، معنوی، فرهنگی و اجتماعی در راستای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، میتواند ما را در تحقق و رسیدن به اهداف تربیتی و تربیت ایدهآل دانشآموزان رهنمون سازد.
لذا هرچند تا اجرای کامل برنامهها و سیاستهای مذکور فاصله زیادی است، اما نظام تربیتی به مدد و یاری مربیان، معلمان و مدیران دلسوز، محجوب و سختکوش تلاشهای متعددی را در جهت کاهش مشکلات تربیتی دانشآموزان معمول داشته که به برخی از آنها اشاره میشود:
– اجرای طرح امام شناسی و سبک زندگی اسلامی با هدف ترویج فرهنگ سبک زندگی اسلامی ـ ایرانی بر اساس رهنمودهای مقام معظم رهبری مدظلهالعالی، شناخت سیره عملی و اخلاقی پیامبر اسلام صلیاللهعلیهو آله و ائمه اطهار علیهمالسلام و بهکارگیری آن در زندگی روزمره توسط دانشآموزان، فرهنگیان، اولیاء و….
– تهیه، چاپ و توزیع قریب به ۴.۵۰۰.۰۰۰ جلد کتاب امامشناسی، حفظ موضوعی قرآن کریم و احکام در سراسر کشور به تفکیک دورههای تحصیلی.
– برگزاری بزرگداشت مناسبتهای ولایی (ولادت و شهادت چهارده معصوم علیهمالسلام، دهه کرامت، دهه بصیرت و ولایت، ویژهبرنامههای محرم و صفر، ایام فاطمیه و اعیاد ملی – مذهبی) با هدف گسترش فرهنگ اسلام ناب محمدی صلیالله علیه و آله و اهلبیت ایشان علیهمالسلام، ترویج سنت گرامیداشت اعیاد، میلاد و شهادت اهلبیت علیهمالسلام، تبلیغ، توسعه و تحکیم اصول و مبانی دینی بهخصوص اصل مترقی ولایت مطلقه فقیه و….
– برگزاری همایش متمرکز احلی من العسل در چند سال اخیر با هدف ترویج و نهادینهسازی فرهنگ ولایتمداری، تولی و تبری، امربهمعروف و نهی از منکر، آشنایی نسل جوان با زندگینامه شهدای جوان کربلا، ترویج روحیه استکبارستیزی در جوانان و نوجوانان و الگودهی به این عزیزان.
– برگزاری جلسات انتظار و مهدویت در مدارس با هدف ترویج و تعمیق فرهنگ صحیح انتظار و تربیت منتظر حقیقی، تقویت باورهای دانشآموزان و جهتدهی صحیح به شور و اشتیاق آنان به مهدویت، پاسخگویی به سؤالات و شبهات مهدویت.
– برگزاری جلسات گفتمان دینی در مدارس با هدف تعمیق مبانی نظری، اعتقادی و ارزشی مخاطبین به واسطه زدودن زنگار شبهات به روش چهره به چهره، بسترسازی مناسب برای ایجاد تعامل میان جوانان و نوجوانان و اساتید حوزه و دانشگاه، ایجاد بینش و توانایی تحلیل در رویدادهای فرهنگی جهت مقابله با تهاجمات فرهنگی.
– راهاندازی و فعالیت هیأتهای مذهبی دانشآموزی در مدارس و راهاندازی و فعالیت هیأتهای مذهبی فرهنگیان در مناطق و مراکز استانی با هدف ایجاد بستر مناسب برای آشنایی بیشتر دانشآموزان، فرهنگیان و خانوادههای آنها با فرهنگ عاشورا و اهداف نهضت حسینی و فرهنگ و سیره اهلبیت علیهمالسلام، آشنا ساختن دانشآموزان با اهداف و چگونگی عزاداری برای اهلبیت علیهمالسلام و مقابله با بدعتها.
– راهاندازی بیش از ۷۰۰ مرکز دارالقرآن الکریم با هدف ارتقای سطح کمی و کیفی توانایی خواندن و فهم قرآن و بهرهگیری هر چه بیشتر از آن؛ ایجاد زمینه و بستر مناسب برای گسترش مراکز قرآن آموزی و ترویج فرهنگ قرآنی.
– غنیسازی اوقات فراغت دانشآموزان از طریق انس با قرآن؛ ایجاد زمینه مناسب برای جلب مشارکت اقشار مختلف مردم در امور قرآنی.
– پیگیری و اجرای نهضت ملی حفظ قرآن کریم و حفظ موضوعی با هدف ارتقای فرهنگ جامعه در ارتباط با قرآن مجید، افزایش ارتباط و انس با قرآن در میان عموم دانشآموزان؛ ایجاد شرایط مناسب برای تبلیغ و ترویج و فرهنگسازی حفظ قرآن کریم در بین دانشآموزان، حفظ آیات و سورههای قرآن کریم و بهکارگیری آنها در زندگی، توانایی تدبر و بهرهگیری از آیات قرآن کریم.
– برگزاری مسابقات حفظ، قرائت و تفسیر قرآن کریم، نهجالبلاغه، صحیفه سجادیه و مداحی، اذان، احکام و انشای نماز در چهار مرحله آموزشگاهی، منطقهای، استانی و کشوری با هدف تقویت و ترویج مفاهیم و آموزههای قرآن کریم و ائمه اطهار علیهمالسلام از طریق ایجاد رقابت سالم و غنیسازی اوقات فراغت دانشآموزان، شکوفایی استعداد دانشآموزان و معرفی به مجامع مذهبی و دینی، جهتدهی و آموزش دانشآموزان خطیب و مداح در راستای گسترش اسلام ناب محمدی.
– راهاندازی مدارس قرآن، برگزاری محافل انس با قرآن و عترت و دهها فعالیت ابتکاری در مدارس، مناطق و استانهای سراسر کشور.
– آموزش عملی نماز به دانشآموزان و برگزاری جشنهای عبادت (جشن تکلیف) به تفکیک دانشآموزان دختر و پسر و …
۱. ارائه خدمات مشاوره و راهنمایی دانشآموزی
– برگزاری هفته بهداشت روان
– برگزاری هفته معرفی مشاغل
– آزمونهای مشاورهای و نمونبرگهای هدایت تحصیلی
– فعالسازی و تقویت پورتال همگام در حوزه مشاوره
– آسیبشناسی روانی ـ اجتماعی دانشآموزان
– فعالسازی صندوق ارتباط با مشاور مدارس
– توسعه و تقویت فرایندی نمودن هدایت تحصیلی در دورههای تحصیلی
– برگزاری برنامهها و فعالیتهای هفته بهداشت روان، WHO در خصوص هفته بهداشت روان بررسی و ترجمه متون سازمان جهانی بهداشت.
– هماهنگی لازم با وزارت بهداشت و تعیین شعار و تدوین دستورالعمل و ارسال به استان جهت مستندسازی.
– برگزاری هفته بهداشت روان در استانها
– دریافت گزارشات استانی و ارزیابی گزارشات و تحلیل آن و اعلام استانهای برتر و تقدیر از آنها
– برگزاری هفته مشاغل
– تهیه بخشنامه اجرایی و ارسال آن به مناطق و توجیه مجریان آن جهت اجرا و تشکیل نمایشگاه معرفی مشاغل
۲. آموزش مهارتهای اساسی زندگی دانشآموزان
– توانمندسازی روانی – اجتماعی و تحصیلی دانشآموزان
– اجرای طرح مدرسه دوستدار زندگی
– کیفیتبخشی تدریس درس تفکر سبک زندگی
– آموزش مهارتهای دهگانه زندگی
– سازماندهی و جذب در قالبهای، اعضا، مربیان، یاورمربیان پیشتازان و فرزانگان، خبرنگاران دانشآموز و شوراهای دانشآموزی، تشکیل گروههای ویژه اعضاء و مربیان، اجرای طرح بازدیدهای تخصصی، توسعه و تقویت طرح یاران مدرسه – تجلیل از اعضا و مربیان برتر، برگزاری آزمونهای مجازی سراسری، فعالسازی مجامع اعضا، مربیان و مدرسین، برگزاری دورههای آموزشی و دانشافزایی
– مسابقات احکام فرهنگیان
– جشن شکوفایی (سوم ابتدایی دختران و پایه هشتم متوسطه اول پسران) آموزش عملی نماز در دوره ابتدایی
۳. برگزاری همایش و سمینارهای دانشآموزی
– برنامهریزی برای برگزاری سوگواره احلی من العسل
– برگزاری ۵ همایش قطبی همیاران مشاور در ۵ استان کشور
– برگزاری همایشهای ویژه دانشآموزان داوطلب کنکور در سراسر کشور
– برپایی ۲۵۰۰ پایگاه موقت انتخاب رشته دانشآموزان داوطلب کنکور
۴. تولید خدمات و کالاهای فرهنگی و مذهبی
– تهیه و چاپ و ارسال کتاب برنامهها و فعالیتهای راهنمایی و مشاورهای
– تهیه و تدوین کتاب جامع اطلس شغلی کشور
– پرداخت حقوق و مزایای کارکنان، خدمات فرهنگی ـ رفاهی کارکنان، تأمین، نگهداری و تجهیز امکانات و خدمات اداری و عمومی، سرانه مدیریت تجهیزات و نیروی انسانی استانها
– تولید محتوای برنامههای قرآن عترت و نماز، ایجاد اتاق فکر کارگروه تدوین محتوی قرآن عترت و نماز
۵- اجرای فعالیتهای فوقبرنامه فرهنگی، هنری، دینی و اجتماعی
– برگزاری اردوهای تشکیلاتی اعضا، یاور مربیان و مربیان پیشتازان و فرزانگان
– برگزاری اردوی ملی یاور مربیان و مربیان پیشتازان و فرزانگان
– برگزاری اردوهای آموزشی خبرنگاران و رابطین خبرگزاری پانا
– برگزاری اردوی نمایندگان مجلس دانشآموزی
– برگزاری و رونق اردوهای جهادی
– کمک به توسعه و تجهیز اردوگاههای در اختیار سازمان
– راهاندازی اردوگاههای جدید
– برگزاریهای جشن سپاس مربی، جشن سپاس معلم، گرامیداشت یوم الله ۱۳ آبان، جشن عاطفهها، جشن نیکوکاری، جُنگهای شادی، گردشگری دانشآموزی، جشن تولد زمین (درختکاری)، جشن یاری (کمک به دانشآموزان بیمار)
– برگزاری نشستها و کرسیهای گفتوگو و آزاداندیشی دانشآموزی
-مشارکت در برپایی موکبهای عشاق الحسین علیهالسلام
– اعتکاف دانشآموزی
– سازماندهی، آموزش و اعزام دانشآموزان به زیارت عتبات عالیات و برگزاری دورههای تخصصی مدیران کاروانهای عتبات عالیات و عمره
– برگزاری مانور تشکیلاتی یاوران انقلاب در دهه فجر
– برگزاری مسابقات قرآن، عترت و نماز دانشآموزان و فرهنگیان در چهار مرحله آموزشگاه منطقه، استان و کشوری
– مسابقات آوایی سطح کشور در استان خراسان رضوی و مسابقات پژوهشی در استان اردبیل اجرا شد.
– اجرای طرح پیوند با مساجد و نماز جمعه
– بزرگداشت مناسبتهای ولایی (ولادت و شهادت چهارده معصوم علیهالسلام> دهه کرامت، دهه بصیرت و ولایت، ویژهبرنامههای محرم و صفر، ایام فاطمیه و اعیاد ملی- مذهبی)
– اجرای طرح مصباح الهدی (امام شناسی و سبک زندگی اسلامی)
– اجرای طرح «عطر انتظار» (توسعه و تعمیق فرهنگ انتظار و مهدویت) در مدارس
– برگزاری جلسات گفتمان دینی در مدارس
– راهاندازی و فعالیت هیأتهای مذهبی دانشآموزان و فرهنگیان مدارس
– برنامهریزی جهت اجرای اردوهای راهیان نور، زیارت اولیها، اردوی مناطق مرزی، طرح هجرت و اردوهای یکروزه و چندروزه دانشآموزی
– برنامهریزی برای فعالیتهای تربیت سیاسی و اجتماعی دانشآموزان
– ابلاغ، آموزش و نظارت بر شیوهنامه جدید اردو و بازدید دانشآموزی
– تشکیل کمیسیون اوقات فراغت تابستانی و ابلاغ مصوبات بهمنظور تشکیل پایگاههای تابستانی در مناطق و مدارس
– همکاری با سایر نهادها و ادارات مجری فعالیت تابستانی
– راهاندازی سامانههای اوقات فراغت، اردو و بازدید، اردوگاهها و کانونها و پیگیری برای ثبت اطلاعات لازم و بهموقع در سامانه
– برنامهریزی جهت تشکیل کارگروههای شاخص سازی اوقات فراغت دانشآموزان
– آموزش و اطلاعرسانی عوامل اجرایی اردوها
– بازدیدها و فعالیتهای اجتماعی و تربیت سیاسی دانشآموزان
۶. اداره اردوگاهها و کانونهای فرهنگی- تربیتی، هستهها و مراکز مشاوره و دارالقرآنها (فضاهای پرورشی)
– تجهیز و توسعه ۷۱۹ هسته مشاوره مناطق و ۳۲ مرکز مشاوره خدمات دانشآموزی استان
– تجهیز و توسعه ۲۰۰ بانک اطلاعات تحصیلی ـ شغلی مناطق
– توسعه و تقویت مراکز دارالقرآن الکریم
– تجهیز و بهسازی نمازخانههای مدارس
– بازنگری فعالیتهای اردوگاهها متناسب با نیاز دانشآموزان
– توسعه و نگهداری و ارتقای فضای فیزیکی اردوگاهها و کانونها
– نیازسنجی، طراحی و تهیه تجهیزات موردنیاز
۷. کمک به ارتقای کیفیت برنامههای تربیتی – پرورشی و مشاورهای
– توانمندسازی مشاوران مدارس
– کیفیتبخشی گروههای آموزشی مشاوران مدارس
– طراحی نظام راهنمایی و مشاوره در آموزش و پرورش
– توانمندسازی و تقویت مهارتهای تربیتی منابع انسانی حوزه پرورشی و فرهنگی
– جشنوارۀ الگوهای برتر تدریس درس تفکر و سبک زندگی
– جشنوارۀ تجارب برتر تربیتی
– همایش تخصصی تربیت
– آزمون علمی، تخصصی مربیان و معاونان پرورشی پرورشی و فرهنگی
– گردهمایی و نشستهای تخصصی عوامل امور تربیتی استانها
– ساماندهی و سازماندهی منابع انسانی حوزه پرورشی و فرهنگی
– مشارکت معلمان در فعالیتهای پرورشی و فرهنگی
– کیفیتبخشی گروههای آموزشی درس تفکر و سبک زندگی
– همایش تقدیر و تجلیل از فعالین عرصه فرهنگ و تربیت (هفته تربیت اسلامی، روز امور تربیتی ۸ اسفند)
– نظارت و ارزیابی از عملکرد برنامهها و فعالیتهای استانی (بر اساس توافقنامه)
– تجزیه و تحلیل کتب جدیدالتألیف با رویکرد پرورشی و تربیتی
– تهیه و تدوین نظام جامع تربیت
– حفظ نور (حفظ ترتیبی قرآن کریم)
– حفظ موضوعی قرآن کریم
– آموزش عوامل اجرایی حفظ موضوعی قرآن کریم مدارس
– توانمندسازی مربیان قرآنی مدارس
– توانمندسازی داوران مسابقات قرآن مدارس
– توانمندسازی کارشناسان و روسای ادارات قرآن
– تأمین اعتبار ستاد اقامه نماز
– اندراج زنگ نماز و اجرای زنگ نماز در مدارس
– طرح مبین
– خانواده مطهر (توانمندسازی اولیا دانشآموزان تشکیل جلسات پرسش و پاسخ و گفتمانهای دینی در مدارس)
– برنامهریزی جهت برگزاری دوره آموزش ضوابط و مقررات اردوها و بازدیدها
– برنامهریزی جهت برگزاری دوره آموزش مدیران و کارکنان کانونهای فرهنگی و تربیتی
– برنامهریزی جهت برگزاری دوره آموزش کارکنان اردوگاههای دانشآموزی
– برنامهریزی جهت برگزاری دوره آموزش مدرسان تربیت سیاسی
– برنامهریزی جهت تشکیل کارگاههای آموزشی مربیان درزمینه رشتههای فرهنگی و هنری
– برگزاری «جشن ملی کتاب»
– برگزاری «طرح ملی ۵۰.۰۰۰ نمایشگاه کتاب در ۵۰.۰۰۰ مدرسه سراسر کشور»
– برگزاری همایشها و نشستهای تخصصی پیرامون کتاب و کارگاههای آموزشی بهمنظور کیفیتبخشی به مطالعه
– همایش تقدیر از دانشآموزان برتر کتابخوان (عضو کتابخانه) و معلمین و دانشآموزان مؤلف
– تجهیز کتابخانههای کلاسی و آموزشگاهی
شایان ذکر است؛ اگرچه مأموریت اصلی تعلیم و تربیت رسمی بر عهده وزارت آموزش و پرورش است، اما نقش عوامل تأثیرگذار بر این حوزه مانند خانواده، رسانهها، نهادهای قانونگذار، نهادهای اجتماعی و… در این فرآیند همواره مهم بوده و هست. مقام معظم رهبری حفظهالله نیز بارها عنوان نمودهاند که هرگونه هزینه در این بخش، در واقع سرمایهگذاری است؛ حال باید همگان صادقانه پاسخگو باشند که چه مقدار در نظام آموزش و پرورش، سرمایهگذاری صورت گرفته است؟
علیایحال این معاونت با برنامهریزیهای صورت گرفته توانسته است سازمان صدا و سیما، حوزه علمیه، سازمان تبلیغات اسلامی، بنیاد بینالمللی حضرت مهدی موعود عجل الله تعالی فرجه الشریف، سازمان اوقاف و امور خیریه و … را در جهت رسیدن به اهداف متعالی خود همگام و همراه سازد.
در پایان، ضمن تقدیر و تشکر از رئیس محترم کمیسیون فرهنگی مجلس، حجتالاسلاموالمسلمین نصرالله پژمانفر، بهمنظور حساسیت ویژه به امر تربیت، باید افزود اجرای سند تحول بر اساس ساحتهای تربیتی آن، بهصورت متوازن و یکپارچه از سیاستهای وزارت آموزش و پرورش است و معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت متبوع، راهبرد اصلی را اجرای سند تحول بنیادین عنوان نموده و تمام واحدها در این راستا در حال فعالیت هستند.
برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰