تاریخ انتشار : یکشنبه 27 اسفند 1396 - 7:11
کد خبر : 26481

مدیران جوان جزو رویش های انقلاب هستند/کار فرهنگی اساس نماز جمعه

مدیران جوان جزو رویش های انقلاب هستند/کار فرهنگی اساس نماز جمعه

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- مهدی مقاری: وجود روحانی جوان و امام جمعه ای که هم حرف نسل جوان است، می تواند انقلاب اسلامی را در پاسداشت آرمان های آن وانتقال به نسل های بعدی موفق کرده و آن را بیمه کند، این امر موهبتی بزرگ است، که باید در تمام عرصه ها به آن دقت

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- مهدی مقاری: وجود روحانی جوان و امام جمعه ای که هم حرف نسل جوان است، می تواند انقلاب اسلامی را در پاسداشت آرمان های آن وانتقال به نسل های بعدی موفق کرده و آن را بیمه کند، این امر موهبتی بزرگ است، که باید در تمام عرصه ها به آن دقت داشت.

حجت الاسلام روح الله باقری، امام جمعه بیش از ۶ ماه است، سکان دار فرهنگی و مذهبی شهر مقدس و تاریخی پیشوا شده است و امامت جمعه این شهر مذهبی را بر عهده دارد.

در ایام گرامیداشت روز خبرنگار، جمعی از خبرنگاران دیار ۱۵ خرداد درست یک روز پس از انتصاب وی، به دیدارش رفتند و باقری به بیان دیدگاه های خود و خبرنگاران به انتقال آن ها پرداختند.

در ایام پایانی سال ۹۶ و در آستانه ورود به سال جدید باقری در دفتر خود پذیرای خبرنگار مهر شد، تا طی یک گفتگو به تشریح نظرات این امام جمعه جوان و خوش فکر دیار ۱۵ خرداد بپردازیم، این گفتگو در  ادامه می آید:

* یک مقدمه در خصوص سال نو و تقارن آن با حلول ماه رجب بفرمایید تا وارد مباحث دیگر شویم.

حلول ماه رجب و میلاد امام محمد باقر(ع) را تبریک عرض می کنم، رجب شروع فصل عاشقی با خداوند و یکی از ۳ ماه پیاپی نزول رحمت و برکت توسط خدا به زمینیان است.

تقارن این ماه با تحول طبیعت و انقلاب زمین را به فال نیک گرفته و امیدوارم علاوه بر پاکیزه و نو شدن خانه های مومنان، دل های مومنان نیز نو و آراسته شود.

* در آستانه ۴۰ سالگی انقلاب اسلامی هستیم، تاثیر نماز جمعه را در این مدت چگونه ارزیابی می کنید؟

امام جمعه پیشوا دغدغه داشتن بابت کارهای فرهنگی را از مهمترین مباحث دین اسلام دانست و بیان داشت: دین اسلام، دغدغه کار فرهنگی دارد و نماز جمعه منشاء و مبدا فعالیت های فرهنگی بوده و هست.

در دوره انقلاب اسلامی یکی از تاثیرگذارترین تجمعات، نماز جمعه است، که امروز با گذشت قریب چهار دهه از پیدایش انقلاب اسلامی پر نفوذترین تجمع فرهنگی کشور همین نماز جمعه در هر هفته است.

پایه و اساس نماز جمعه، کار فرهنگی است، نگاه ما به نماز جمعه نگاه کاملا فرهنگی است و در این حوزه ما در چند بخش، برنامه ها را دسته بندی می کنیم، موضوعات مرتبط با ستاد و مباحث مربوط به دفتر که هر کدام تکمیل کننده دیگری است، از آن دسته هستند.

* در خصوص فعالیت های فرهنگی ستاد نماز جمعه پیشوا بیشتر توضیح دهید:

حضور گسترده و با برنامه نوجوانان و دانش آموزان به مناسبت های مختلف در نماز جمعه، اجرای همایش های متفاوت در ایام مختلف، سخنرانی های بصیرت افزایی بیش از نماز جمعه گوشه ای از فعالیت های  فرهنگی ستاد نماز جمعه در پیشوا است.

عمده فعالیت های فرهنگی در ۲ محور فرهنگ و ادب خلاصه می شود، که موضوعات هنری، فرهنگی، تجسمی و سخنرانی ها در این قالب ارائه می شوند.

ستادها و شوراهایی با مسئولیت شخص امام جمعه چندین کار مهم فرهنگی را به عهده دارند که از آن ها می توان به شورای فرهنگ عمومی، شورای زکات، ستاد شئون فرهنگی، ستاد امر به معروف و کمیته همکاری حوزه و آموزش و پرورش اشاره کرد.

دبیری ستاد امر به معروف با سپاه شهرستان است و در این حوزه به منظور تقویت مبانی معروف در سطح دستگاه های اجرایی بنای ورود به ادارات شهرستان را داریم.

در خصوص شورای فرهنگ عمومی نیز اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی دبیر این شورا است، که جلسات نسبتا خوبی را با حضور اعضای حقوقی و حقیقی آن برگزار کرده ایم و راه اندازی دبیرخانه دائمی ۱۵ خرداد و ستاد بزرگداشت امامزاده جعفر(ع) از جمله مواردی است که در این شورا تدبیر و سیاستگذاری شده اند.

در بحث زکات نیز،  با توجه به این که منطقه قطب کشاورزی است، اما متاسفانه ارقام به دست آمده از زکات پایین است که مقرر شده هماهنگی های لازم از طریق کمیته امداد امام خمینی(ره) به عنوان دبیر این شورا با متصدیان امر و آقایان بخشدار، دهیار و روحانیون روستاها صورت پذیرد.

کمیته همکاری حوزه های علمیه و آموزش و پرورش نهاد دیگر فرهنگی است که دبیری آن به عهده آموزش و پرورش است که در آن هماهنگی و همکاری خوبی را با اداره مربوطه داریم و پیوند مطلوبی را نیز میان مساجد و مدارس از طریق حضور مستمر روحانیون در مدارس برقرار کرده ایم.

در ۲ مدرسه «شهید چمران» و «نرجس» ، طرح «امین» را در حال اجرا داریم که ثمرات آن با توجه به حضور مستمر روحانی در مدرسه بر کسی پوشیده نیست.

۲ حوزه علمیه خواهران و برادران مشغول آموزش طلاب هستند که به همت حاجیه خانم جنیدی و مدیریت حاکم بر حوزه علمیه فاطمیه، این حوزه از معدود مراکز استان است که در آن سطح سه تدریس می شود و شاهد آن هستیم که حوزه «جعفریه» نیز در حال تبدیل شدن به مرکزی جامع در محدود جنوب و شرق استان تهران است.

* همه فکر می کنند، وظیفه ائمه جمعه تنها اقامه نماز جمعه است، به نظر شما ائمه جمعه این نظر درست است؟

خیر، جایگاه امامت جمعه کوچک شده جایگاه رهبری در جامعه است و همان جایگاه حاکمیتی که رهبری در کشور دارند، امام جمعه در منطقه خود دارد و تا زمانی که ولی فقیه اذن و حکم ندهد نماز جمعه اقامه نمی شود و به همین سبب است که ائمه جمعه خلاصه حاکمیت در مناطق هستند و با همان اختیارات و وظایف رهبری که به تناسب کوچکتری در شهر خود مدیریت می کنند.

امام جمعه باید سیاست های کلی شهرستان را منطبق با سیاست های نظام برای مردم تبیین کرده و هدف گذاری لازم را انجام دهد.

امام جمعه باید انتقادپذیر باشد، بنده نیز انتقادی که منصفانه باشد می پذیرم، انتقاد باید بر پایه اصلاح و انصاف باشد، انتقادی که در درگیری جناح های سیاسی تولید شده را نخواهم پذیرفت و در یک کلام، نقد باید منصفانه ومصلحانه باشد.

* شما با جوان گرایی موافق هستید؟ اصولا جوان گرایی چه فوایدی دارد؟

خود بنده در ۲۶ سالگی امام جمعه شده ام و با جوان شدن ائمه جمعه به این دلیل موافقم که جوان دارای انگیزه، توان جسمی و روحی بالا، قدرت ارتباط گیری قوی، روابط عمومی منسجم، روحیه پر انرژی، پرکار و انعطاف پذیر است و مجموع این موارد می تواند به توفیق جایگاه امامت جمعه کمک کند، کما اینکه در سنت اسلام و منش پیامبر(ص) و امام علی(ع) و امام راحل(ره) نیز شاهد میدان دادن به نیروهای جوان از صدر اسلام تا امروز بوده ایم.

مدیران جوان جزو رویش های انقلاب اسلامی هستند، مقام معظم رهبری روی جوانان حساب ویژه ای باز کرده است و اگر امروز نسلی از جمعیت کشور مشکل آفرین خوانده می شوند، ایراد به برنامه ریزی و یا نوع اجرای آن است که بسیاری از مدیران ارشد فعلی از اول انقلاب به عنوان مدیر و یا تصمیم ساز فعالیت کرده اند  که اگر اشتباهی صورت گرفته، تقصیر به گردن ایشان است.

در پایان از همه صاحبان رسانه و اهالی خبر که نسبت به انعکاس وقایع سنگر نماز جمعه و انعکاس سخنان امام جمعه در خطبه ها تلاش می کنند تشکر می کنم و از خبرگزاری مهر که در این مسیر، دغدغه کار فرهنگی دارد نیز صمیمانه سپاسگزارم.

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد