تاریخ انتشار : پنجشنبه 24 اسفند 1396 - 8:06
کد خبر : 26225

۱۲۰ شهید محیط زیست کشور نشانه جایگاه صیانت از این نعمت الهی است

۱۲۰ شهید محیط زیست کشور نشانه جایگاه صیانت از این نعمت الهی است

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از خبرنگار ایسنا، «تورج همتی» عصر دیروز در همایش “آمران به معروف، حامیان محیط زیست” در سالن همایش‌های سازمان تبلیغات اسلامی استان قم با بیان اینکه حفاظت از محیط زیست وظیفه همگانی می‌باشد، اظهار کرد: در سال‌های اخیر شاهد تخریب محیط

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از خبرنگار ایسنا، «تورج همتی» عصر دیروز در همایش “آمران به معروف، حامیان محیط زیست” در سالن همایش‌های سازمان تبلیغات اسلامی استان قم با بیان اینکه حفاظت از محیط زیست وظیفه همگانی می‌باشد، اظهار کرد: در سال‌های اخیر شاهد تخریب محیط زیست توسط عوامل انسانی بوده‌ایم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم افزود: توجه به حفظ محیط زیست باید در جامعه نهادینه شود و در جهت جلوگیری از تخریب محیط زیست راهکاری اساسی اندیشید، البته طبق اصل ۵۰ قانون اساسی صیانت از محیط زیست یک وظیفه عمومی است.

وی اظهار کرد: رهبر انقلاب در سال ۹۳ در جمع فعالان محیط زیست بر ضرورت توجه به این نعمت الهی تاکید داشتند؛ در این مسیر باید جامعه را به سمت و سوی حراست از محیط زیست تشویق کرد.

همتی گفت: توجه به مسائل فرهنگی می تواند در حفظ محیط زیست اثرگذار باشد اخلاق در محیط زیست از جمله مباحثی است که در فرهنگسازی در سطح جامعه موثر است.

وی تصریح کرد: در مدت ۲ ماه گذشته دبیر خانه ملی اخلاق محیط زیست در قم تشکیل شد، چون قم مرکز جهان تشیع است و ظرفیت‌های مهمی در حضور علما و حوزه‌های علمیه در این شهر وجود دارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم خاطرنشان کرد: امید است با رویکرد دبیرخانه و پیگیری‌های لازم سند اخلاق در محیط زیست تدوین شود و مسائلی در سطح جهانی و بین‌المللی مطرح کنیم.

وی گفت: استان قم از نظر تراکم جمعیت پنجمین استان کشور است و با توجه به متوسط تراکم کشوری که ۷۴ درصد می باشد قم با فشردگی بیش از ۹۵ درصد شهرنشینی مواجه بوده و اولین استان از نظر تراکم شهرنشینی می باشد.

همتی ادامه داد: در این شهر از نظر تولید پسماندهای صنعتی و ویژه نیز چهار برابر متوسط کشوری هستیم و در مصرف بالای سوخت‌های فسیلی و یا تولید فاضلاب و مصرف صحیح آب شرایط خوبی نداریم.

وی اظهار داشت: این در حالی است که طبق آیات و روایات نباید به تخریب محیط زیست و یا مصرف بی حد و اندازه منابع و هدر دادن آب بپردازیم و بی توجهی به این مسائل از نظر شرعی و قانونی صحیح نیست.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم یادآور شد: بیش از ۱۰۰۰ آیه و روایت از معصومین(ع) در منابع دینی وجود دارد که در دین اسلام بر سیاست‌های محیط‌زیست تأکید شده است.

وی عنوان کرد: سالاانه ۱ میلیون متر مکعب از آب دشتهای استان قم کم می شود و ما باید از طریق تشکل ها پیگیر حفظ منابع باشیم و سرانه های مصرف در کشاورزی و خدمات را کاهش دهیم.

همتی خاطرنشان کرد: ظرفیت های مردمی همواره راهگشای حل مسائل است و در این میان ستاد امر به معروف و نهی از منکر از مجموعه های مهمی است که می‌تواند در زمینه حفظ محیط زیست تاثیرگذار باشد.

وی تصریح کرد: اگر تاکیدات اسلام را در حفظ محیط زیست در نظر بگیریم وظیفه سنگینی در جهت امر به معروف و نهی از منکر بر عهده مسلمانان قرار دارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم عنوان کرد: با امر به معروف می توان رفتارها را تغییر و آسیب ها را کاهش داد در این باره از ظرفیت بسیج اجتماعی و مسئولیت پذیری مردم باید بهره گرفت.

وی گفت: وجه مشترک میان حافظان محیط زیست و آمران ایجاد شرایط بهتر و مطلوب تر برای انسان است و تخریب محیط زیست شرایط مطلوب را از بین می برد.

همتی خاطرنشان کرد: تذکر لسانی و از خودگذشتگی در جهت ارتقای آگاهی مردم و حفظ منابع پایدار آب و خاک و نظام خلقت باید در راس امور آمران به معروف در حفظ محیط زیست باشد.

وی افزود: پیشگیری و جلوگیری از رفتارهای تهدید کننده و تخریب کننده از وظایف آمران به معروف در دامان طبیعت است، آن‌ها می‌توانند در تبیین الگوی مصرف و بهینه‌سازی با ژرف‌نگری وارد میدان شوند.

انتهای پیام

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد